عمومی

طبیعت با مشارکت مردم حفظ می‌شود

این روش هنوز در اکثر مناطق گسترده است ، اما طی 20 تا 30 سال گذشته ، روش های دیگری نیز آزمایش شده است که برخی از آنها موفقیت آمیزتر و ارزان تر هستند. رویکرد جدید توجه بیشتری به نقشه برداری از افراد ساکن در یا اطراف منطقه حفاظت شده دارد.

فدراسیون بین المللی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) هر 10 سال برای ارزیابی برنامه های حفاظت با نمایندگان تمام کشورهای عضو جلسه می گذارد. رویکرد “حمایت مشارکتی” در چهارمین کنفرانس IUCN در کاراکاس ، ونزوئلا در سال 1992 معرفی شد و از آن زمان به طور جدی دنبال می شود. با استفاده از این رویکرد ، افراد محلی به عنوان اخراج افراد متجاوز از منطقه یا اطراف آن در نظر گرفته نمی شوند ، اما در بسیاری از مکانها ، به ویژه برای حفاظت ، به عنوان بخشی از هویت و تاریخچه منطقه معرفی می شوند. در مناطق جدید دیده می شود. افراد محلی می توانند از محیط زیست محافظت کنند و از بار و هزینه دولت برای ایجاد یک محیط پایدار برای انسان و طبیعت با هم بکاهند.

در سال های اخیر ، سازمان های غیردولتی و سایر گروه های مردمی پشتیبانی قابل توجهی از کوه ها ، جنگل ها ، مراتع و مرداب ها در سراسر کشور داشته اند. آنها کار خود را به انتقادات و خواسته ها محدود نکرده اند ، بلکه در زمینه های بی شماری عمل کرده و برنامه ها و پروژه های زیست محیطی را اجرا کرده اند. در برخی موارد ، داوطلبان و اعضای انجمن برای حفاظت از منابع طبیعی کشور جان خود را فدا کردند. به عنوان مثال ، اعضای انجمن تشویق سبز ، شریف باجوار و امید کهن پوشی ، به همراه محمد پژوهی و رحمت حکیمی نیا ، جنگلبانان کردستان هستند و در سپتامبر 2016 در آتش سوزی جنگل جان خود را از دست دادند. یا از Arborts Zaray ، کوهنورد دوستدار طبیعت و عضو انجمن سبز کوکرجه و بویراحمد ، که در ژوئن 2016 در جنگل دیل گاکوساران در تلاش برای اطفا to حریق درگذشت. همچنین سازمان های غیردولتی Zhiva مختار خاندانی ، یاسین کریمی و بلال امینی وجود دارند که در ژوئیه 2016 سوزانده شدند و تلاش کردند آتش را در جنگل های حفاظت شده مارخیل و بوزین اورامان خاموش کنند.

از موارد دیگر (در میان موارد دیگر) که قدرت مردم می تواند نقش مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشد می توان ذکر کرد: در فیرت با تلاش مردم محلی از اوایل دهه 90. احیای تالاب کامجان. با تلاش انجمن دوستداران محیط زیست کلمورتز ، می توان سطح حفاظت شده منطقه ممنوع کلمولز را در کرنوگه کرمان بهبود بخشید ، خرس های سیاه منطقه را از نابودی نجات داد و جمعیت کل بزها ، قوچ ها و میش های منطقه را افزایش داد. انجام شد. تلاش انجمن دوستداران کوه دماوند باعث بسته شدن چندین معدن پوکه در دماوند شده و بلندترین کوه کشور را به شدت تخریب کرده است. تعطیلی معدن سنگ کوه برمی در بوشهر. به همت فرهنگیان و سایر مردم منطقه. تلاش انجمن دوستداران طبیعت رفسنجان باعث افزایش تعداد قوچ و میش و همه بزهای منصورآباد می شود. تأسیس “واحد دوچرخه سواری حفاظت از جنگل سرداست” که نقش مهمی در کنترل آتش سوزی جنگل های این منطقه داشته است. حفاظت از مناطق شکار ممنوع توسط فعالان محیط زیست Giroft ، که منجر به افزایش تعداد “مرغ Giroft” شده است. اجرای چندین پروژه حفاظت از کوه در زمینه محیط کوه در زمینه انتشارات و فضای مجازی توسط انجمن کوهنوردان ایران و تولید هزاران صفحه مطالب. پاکسازی دره شمخال قوچان ، اجرای برنامه هایی برای محدود کردن ورود گردشگران به دره و برداشتن سفره های یکبار مصرف از مراسم روستای مایوان توسط کوهنوردان قوچان. و …

همچنین ذکر “طرح حفاظت مشارکتی منطقه Roshankooh” در Firth ضروری است. روشنکو ، واقع در منطقه سرکاهان بابا ناتو ، منطقه شکار ممنوع و تحت کنترل اداره محیط زیست فارس است. از سال 1391 یک گروه همکاری زیست محیطی در منطقه با کمک چند نفر از اهالی روستای صقویه تشکیل شده است. .. این گروه آگاهی زیست محیطی منطقه را افزایش می دهد ، برخی از شکارچیان را از شکارچی شدن منصرف می کند ، اسناد را معرفی می کند و ارزش های طبیعی منطقه را معرفی می کند و نقش مهمی در مدیریت منطقه دارد. من توانستم گروهی را تشکیل دهم. در منطقه آتش سوزی داشت.

هدف از این یادداشت اشاره به این نکته است که یکی از مهمترین و مثرترین راههای حفاظت از تنوع زیستی سرزمین و حفاظت از مناطق طبیعی با ارزش ، جای خود را به سرمایه اجتماعی است. .. این ، از یک طرف ، یک رابطه معنی دار بین گروه های اجتماعی و سازمان های دولتی است. از سوی دیگر.

* بازیگر محیط زیست

47232

دکمه بازگشت به بالا