عمومیکسب و کار برتر

سیستم نجات اضطراری آسانسور

آسانسور وسیله‌ای است که همه ما از آن استفاده کرده‌ایم، البته گیر افتادن در آسانسور اتفاقی نسبتا نادر است که فقط برخی از افراد آن را تجربه کرده‌اند. قطع برق در آسانسور و توقف آن در بین طبقات بدترین اتفاقی است که ممکن است هر فردی در آسانسور تجربه کند. در این شرایط معمولا برق به صورت کامل قطع شده و روشنایی درون کابین آسانسور به حداقل می‌رسد. بنابراین ضروری است که پیش از گیر افتادن در این شرایط، با سیستم نجات اضطراری آسانسور و کاربرد‌های آن آشنا شوید.

بررسی عملیات نجات اضطراری آسانسور در گذشته

در گذشته سیستم نجات اضطراری آسانسور به این صورت نبود و عملیات نجات افراد در این شرایط تقریبا سخت بود. این عملیات باید توسط افرادی باتجربه که در این زمینه آموزش دیده بودند انجام می‌شد، در غیر این صورت نجات افراد غیر ممکن بود. این افراد باید را به سمت سطح طبقه حرکت دهند، این عملیات در دو مرحله زیر انجام می‌شود:

  • باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور از طریق اهرم آن
  • چرخاندن چرخ دستی

در صورتی که فضا کم نور باشد یا این عملیات توسط افراد بی تجربه انجام شود، فرایند نجات افراد بسیار زمانبر خواهد بود. اگر شما در آسانسور ساختمان‌های کم رفت و آمد و یا خالی از سکنه سوار شوید شرایط نجات شما بسیار سخت‌تر است.

با گذشت زمان و پیشرفت‌های بشر در همه زمینه‌ها از جمله تکنولوژی و صنعت، سیستم نجات اولین گزینه نجات افراد گیر افتاده در آسانسور است. بنابراین توصیه می‌شود شما نیز به جای استفاده از روش‌های سنتی با تکنولوژی همراه شده و از سیستم نجات اضطراری آسانسور در ساختمان خود استفاده کنید.

سیستم مذکور مجهز به باتری است که از طریق باتری‌ها به ذخیره انرژی می‌پردازد و به محض قطع برق  فعال می‌شود. نیروی لازم برای حرکت کابین به نزدیک‌ترین طبقه توسط انرژی ذخیره شده در باتری‌های سیستم نجات اضطراری آسانسور تامین می‌شود.

پس از فعال شدن سیستم نجات اضطراری، کابین به سمت نزدیک‌ترین طبقه هدایت شده و به صورت اتوماتیک باز می‌شود. در این صورت هیچ فردی در آسانسور گرفتار نمی‌شود و احتمال سقوط آسانسور نیز به حداقل می‌رسد.

وظیفه سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS چیست؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه سیستم نجات، تامین انرژی لازم برای حرکت آسانسور هنگام قطعی برق است. پس از فعال شدن سیستم نجات اضطراری آسانسور، بیشترین نقش را در نجات افراد دارد. مراحل نجات افراد درون آسانسور در این شرایط شامل موارد زیر است:

  • بررسی شرایط آسانسور بر اساس ایمنی و استاندارد‌های آسانسور توسط برد تابلو فرمان
  • ارسال فرمان‌های لازم برای انجام عملیات نجات به درایو موتور، ترمز مکانیکی و درب آسانسور

محل قرارگیری این سیستم در کنار تابلو فرمان آسانسور است که به محض قطع برق کنترل برخی از در اختیار این سیستم قرار می‌گیرد. سیستم نجات اضطراری با تلفن اضطراری آسانسور کاملا متفاوت است.

برد نجات اضطراری آسانسور | تو آسانسور گیر کردم نی نی سایت | در آسانسور

مشکل سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS چیست؟

سیستم نجات اضطراری با وجود کاربرد و نقش ویژه‌ای که دارد، دارای مشکلات زیر نیز می‌باشد:

  • محافظت از باتری سیستم به منظور جلوگیری از کاهش طول عمر باتری
  • هوشمندسازی فرایند نجات از طریق برقراری ارتباط بین تابلو فرمان آسانسور و سیستم نجات

4 نکته مهم هنگام خرید سیستم نجات اضطراری آسانسور

شما باید هنگام خرید سیستم نحات اضطراری آسانسور یا UPS به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع آسانسور که ممکن است از نوع کششی یا هیدرولیک باشد
  • موتور آسانسور
  • ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک
  • جریان ترمز مکانیکی موتور

نکات مهم نگهداری و استفاده از سیستم نجات اضطراری آسانسور

همه آسانسور‌ها به سیستم نجات مجهز هستند بنابراین نکات زیر برای همه آسانسور‌ها کاربرد دارند:

در این نوع سیستم‌ها از باتری‌های سیلد اسید استفاده می‌شود. نگهداری و محافظت از این باتری‌ها کمی سخت و دارای شرایط خاصی است. زیرا این باتری‌ها در صورت ماندن طولانی مدت در انبار دچار کاهش شارژ و طول عمر می‌شوند. بنابراین باید هنگام نگهداری از آن‌ها حساسیت زیادی به خرج داد.

همچنین برای محافظت از باتری‌های سیستم نجات اضطراری باید این سیستم به سرعت نصب شود، باتری‌ها نیز باید در همان لحظه زیر شارژ قرار بگیرند. در برخی از ساختمان‌ها بین زمان تحویل و نصب تابلو فرمان تاخیری اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث بروز برخی آسیب‌ها در سیستم نجات به ویژه باتری آن می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارها در ، بررسی میزان ولتاژ باتری این سیستم است. برای تست و اطمینان از عملکرد صحیح این سیستم باید برق ساختمان را قطع کنند تا از کیفیت و کارایی این سیستم مطمئن شوند.

اجزای داخلی سیستم نجات اضطراری آسانسور چیست؟

این سیستم دارای اجزای زیر است:

برد کنترل توان: این عضو سیستم نجات، باید توان لازم برای شارژ باتری درون سیستم و همچنین انرژی لازم تابلو فرمان برای انجام عملیات نجات را تامین کند. ترانس: فراهم کردن ولتاژ‌های پایین‌تر برای استفاده از برد سیستم نجات اضطراری و شارژ باتری‌های آن به عهده ترانس است. باتری: تامین انرژی لازم تابلو فرمان و موتور در هنگام قطعی برق به عهده باتری است. کنتاکتور: درون وسایل و دستگاه‌های الکتریکی، کنتاکتور‌ها قطع و وصل جریان برق را انجام می‌دهند.

سیستم نجات اضطراری آسانسور یکی از وظایف مهم و حیاتی در این وسیله را به عهده دارد. در صورتی که این قطعه آسانسور دچار خرابی و نقص شود بدون شک جان افراد به خطر می‌افتد، بنابراین ضروری است که هنگام از جمله این قطعه بسیار دقت کنید. در صورتی که آسانسور شما به این سیستآیا در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده‌اید؟ آیا می‌دانید قطع برق می‌تواند چه مشکلاتی را برای آسانسور ایجاد کند؟

آسانسوری را در نظر بگیرید که با مسافران خود در حال حرکت است و ناگهان به علت قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌شود. در این حالت، روشنایی کابین محدود به روشنایی اضطرای می‌شود و کابین نسبتاً تاریک می‌شود. افراد حبس شده در آسانسور زنگ اضطراری آسانسور را به صدا درمی‌آورند تا دیگران را از وضعیت پیش آمده مطلع کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اهمیت مباحث ایمنی در صنعت آسانسور، راه حل جدیدی تحت عنوان سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS (Uninterruptible Power Supply) برای حل مشکلات فوق ابداع شد. این سیستم در هنگام قطع برق آسانسور با استفاده از انرژی ذخیره‌شده در باتری‌های خود، انرژی لازم را برای هدایت کابین به نزدیک‌ترین طبقه تأمین کرده و درب کابین را باز می‌کند. بدین ترتیب، افراد دیگر به هیچ وجه در آسانسور حبس نمی‌شوند.

سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS

سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام قطع برق، انرژی لازم را برای انجام عملیات نجات تأمین می‌کند. در چنین موقعیتی، برد کنترلر با بررسی شرایط ایمنی سیستم و در چارچوب استانداردهای مربوطه، فرمان‌های لازم را برای انجام عملیات نجات به درایو موتور، ترمز مکانیکی و درب آسانسور صادر می‌کند.

از میان چالش‌ها و پیچیدگی‌های طراحی یک UPS کارآمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مشکل محفاظت از باتری‌ها جهت جلوگیری از کاهش عمر مفید باتری و بازدهی آن

– برقراری ارتباط مناسب میان UPS و تابلو فرمان جهت هوشمندسازی عملیات نجات (انتقال فرمان‌ها و اطلاعات لازم بین تابلو فرمان و UPS)

سیستم نجات اضطراری یا UPS داتیس

در ادامه‌ی این مقاله به تشریح اجزای مختلف یو پی اس داتیس می‌پردازیم.

برد کنترل توان

وظیفه این برد تأمین و کنترل توان مورد نیاز برای شارژ باتری‌های UPS و همچنین کنترل و تأمین توان مورد نیاز برای تابلو فرمان در حین اجرای عملیات نجات است.

از دیگر ویژگی‌های مهم این برد می‌توان به بهره‌گیری از ارتباط هوشمند دوطرفه سریال با تابلو فرمان اشاره کرد. اطلاعات لازم برای عملکرد یو پی اس در هنگام قطع برق و همچنین اطلاعات عملکرد UPS، مانند وضعیت شارژ باتری‌ها و خطاها، از طریق همین ارتباط سریال بین UPS و تابلو فرمان منتقل می‌شوند.

ترانس

وظیفه ترانس فراهم کردن ولتاژهای پایین‌تر برای استفاده در برد UPS و همچنین شارژ باتری‌های آن است.

باتری

کنتاکتور

قابلیت‌ها و مشخصات فنی سیستم نجات اضطراری داتیس در جدول زیر قابل مشاهده هستند:

عملکرد بسیار سریع در هنگام قطع برق (کمتر از 0.1 ثانیه) عملکرد بسیار سریع در هنگام قطع برق (کمتر از 0.1 ثانیه)
پیروی از استاندارد EN81 پیروی از استاندارد EN81
هماهنگی کامل با الگوریتم نجات درایو به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت عملیات نجات هماهنگی کامل با الگوریتم نجات درایو به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت عملیات نجات
حداکثر ایمنی در زمان نجات با هدایت کابین به سطح طبقه و باز نمودن درب حداکثر ایمنی در زمان نجات با هدایت کابین به سطح طبقه و باز نمودن درب
ارتباط سریال با تابلو فرمان جهت تبادل آسان تنظیمات ارتباط سریال با تابلو فرمان جهت تبادل آسان تنظیمات
استفاده از فناوری شارژ شناور برای افزایش عمر و بهبود بازدهی باتری‌ها استفاده از فناوری شارژ شناور برای افزایش عمر و بهبود بازدهی باتری‌ها
تشخیص خودکار جهت حرکت کابین بسته به وزن کابین تشخیص خودکار جهت حرکت کابین بسته به وزن کابین
حفظ شمارنده آسانسور پس از انجام عملیات نجات حفظ شمارنده آسانسور پس از انجام عملیات نجات
سیستم مشاهده وضعیت باتری‌ها روی تابلو فرمان سیستم مشاهده وضعیت باتری‌ها روی تابلو فرمان
مشاهده پیام‌ها و خطاهای سیستم نجات برای LCD کنترلر تابلو فرمان مشاهده پیام‌ها و خطاهای سیستم نجات برای LCD کنترلر تابلو فرمان
سازگاری با تابلو فرمان‌های با توان 7.5 کیلووات داتیس سازگاری با همه تابلو فرمان‌های داتیس (گیربکس و گیرلس) تا 15 کیلووات داتیس
نصب سریع با سیم‌کشی سوکتی آماده

م مجهز باشد شما حتی متوجه قطعی برق نمی‌شوید و به راحتی به طبقه مورد نظر می‌رسید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت تماس حاصل فرمائید.

 

دکمه بازگشت به بالا