عمومیکسب و کار برتر

سبک دکوراسیون روستیک

وقتی صحبت از میشه، احتمالا بارها و بارها سبک روستایی یا روستیک به گوشتون خورده اما نمی‌دونید دقیقا چه سبکی هست و چه ویژگی‌هایی داره. خب شما حق دارید، چون سبک روستیک از اون سبک‌هایی هست که تشخیصش یک مقدار دشواره. این سبک طبف گسترده‌ای از سبک‌ها و عناصر رو در بر می‌گیره که به نوعی به زندگی روستایی اشاره دارن. مثلا کمی از ویژگی‌های سبک کانتری، آجرکاری و سقف چوبی اسکاندیناوی، رنگ سفید فضای داخلی و پنل‌های چوبی سبک انگلیسی همه و همه می‌تونن بخشی از سبک روستیک رو شکل بدن.

اصلی ترین ویژگی‌های سبک روستیک چیست؟

طبیعی بودن، ظرافت آزادانه (منظور در قید و بند خطوط و اصول مثل نیست)، حس لمس زبری و خشنی عناصر و متریال طبیعی و قدیمی بودن توصیفات متداول سبک روستیک هستن. صرف نظر از تنوع سبکی در روستیک، این سبک تاکید ویژه‌ای به زیبایی طبیعی و زمختی داره که یاد طبیعت و زمان‌های گذشته رو در ذهن ما زنده می‌کنه. اکثر عناصری که در سبک روستایی استفاده میشه، مستقیما از زمین سرچشمه می‌گیرن و گاها به نظر می‌رسه خیلی از وسایل کار دست باشن، در نتیجه سبک روستیک رو ارگانیک می‌دونیم.

سبک روستیک از کجا پیدا شد؟

اسم سبک روستیک از یک کلمه فرانسوی به نام «rustique» گرفته شده و در اصل رواج این سبک در آپارتمان‌ها و خانه‌های مسکونی به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گرده که افراد برای خانه‌های خودشون مبلمانی سنگین و دکور و ظروفی خشن رو انتخاب می‌کردن که فضایی طبیعی رو به وجود میاورد و این در میانه یک شهر کمی غریب به نظر می‌رسید.

سبک روستیک رو چطور میشه توصیف کرد؟

دکوراسیون داخلی Rustic ترکیب کاملی از طراحی راحت و آرامش‌بخش، دکوری کاربردی هست که یک فضای داخلی گرم و روستایی رو فراهم می‌کنه. متریال طبیعی به عنوان پایه و نقطه شروعی برای طراحی روستیک به کار میرن و با زیبایی واقعی طبیعی، فضایی دنج به وجود میارن. یک خانه روستیک رو تصور کنید؛ آتش باز شومینه، تیرهای سقفی بلوط، اثاثیه راحت و ….کاستی‌ها در این سبک به حُسن تبدیل میشن؛ مثلا اگر یک طاقچه بلا استفاده دارین، می‌تونین اون رو به قفسه کتابخونه‌ای تبدیل کنین یا اگر چندین کابینت قدیمی دارین، میشه اون‌ها رو با کمی تعمیر در بین کابینت‌های جدید جای داد.

اگر بخوایم یک تصویر کلی از به سبک روستیک ارائه بدیم، احتمالا خلاصه ویژگی‌های اون به شرح زیر باشن:

  • استفاده از متریال طبیعی (چوب، سنگ، پارچه‌های بافت‌دار مثل کرباس)
  • ماهیت سبک روستایی: سادگی، طبیعی بودن، استحکام و ظاهری زمخت
  • ساخت ساده مبلمان و توجه کمتر به جنبه‌های هنری دکوراسیون
  • استفاده کمتر از عناصر مدرن مثل: فلز، پلاستیک و پارچه‌های مصنوعی
  • به کارگیری رنگ‌های طبیعی (تناژ قهوه‌ای، سبز، طلایی و خاکستری)
  • القای حس دست‌ساز و طبیعی بودن عناصر
  • فضای خاص هماهنگ با طبیعت

سبک روستیک برای چه فضایی مناسب هست؟

سبک روستیک رو در هر فضایی میشه اجرا کرد و محدودیتی نداره؛ ویلا، کلبه جنگلی یا یک آپارتمان و خانه شهری! اتفاقا استفاده از این سبک روزبه‌روز در میان شهرنشینان رواج پیدا می‌کنه و افراد با جسارتی مثال‌زدنی با انتخاب سبک روستیک به دنبال نشان دادن توانایی خود در ترکیب راحتی و آرامش طبیعت با فضای شهری و شخصیت خودشون هستن.

مثلا در یک متل، هتل یا رستوران گران‌قیمت، هدف اصلی سبک روستیک ایجاد یک فضای پایدار، خشن اما ساده است. افراد در این محیط‌ها با لذت استراحت می‌کنند و این احساس هماهنگی بین اجزا، راحتی، گرمای مصالح طبیعی و زیبایی اصیل اون باعث ایجاد آرامش میشه.

شاید اگر به دورتادور یک فضای روستیک نگاهی بیندازین، اون رو اینطور توصیف کنید:

  • وسیع و آزاد
  • مبلمانی ساخته شده از چوب و تخته‌های خام درشت
  • تعداد زیادی عنصر تزئینی قدیمی و عتیقه
  • ترکیبی از رنگ‌ها و تناژهای گرم و طبیعی
  • بافت‌های محلی
  • دیوارهای آجری، گچی و سنگی که می‌تونن طبیعی یا تزئینی باشن
  • مبلمان عظیم، متریال دکوراتیو و عناصر تزئینی

ویژگی‌های سبک روستایی چیست؟

اصلی ترین ویژگی های دکوراسیون به سبک روستیک رو میشه در 7 مورد زیر خلاصه کرد:

  1. رنگ های خنثی
  2. متریال طبیعی
  3. خطوط منحنی
  4. ناهماهنگی در مبلمان و چیدمان
  5. کاربردی بودن
  6. عناصر دست ساز
  7. الگوهای بومی

در ادامه هر یک از این ویژگی های سبک روستیک رو بررسی میکنیم.

  1. پالت رنگی غالب در سبک روستیک: رنگ های خنثی

بهتره کلیت فضای روستیک رو با رنگی خنثی بپوشونید، بعد با استفاده از عناصر بهش شادابی و روح ببخشید. اینطوری باعث میشه ویژگی‌های محیط رو بتونید برجسته‌تر کنین.

مثلا دیوارهای سفید در کنار چوب‌های طبیعی هماهنگی فوق‌العاده‌ای رو رقم می‌زنه که باعث میشه چوب بتونه به قدر کافی عرض اندام کنه و به عنصر کانونی خانه روستایی شما تبدیل بشه. فقط به این نکته توجه داشته باشید که اگر می‌خواید از رنگ‌های خنثی در کنار عناصر چوبی استفاده کنید، رنگ‌های نزدیک به رنگ چوب رو انتخاب نکنید که باهم تلفیق بشن و در هم دیگه گم بشن، بهتره تضاد بین اون‌ها رو رعایت کنین تا اجزا نقش خودشون رو داشته باشن.

شاید با خودتون فکر کنید استفاده از رنگ‌های خنثی برای زمینه، فضای خانه رو کسل‌کننده می‌کنه اما میشه با انتخاب صحیح عناصر و مبلمان این مساله رو رفع کرد. رنگ‌های برگرفته از طبیعت یا تناژ رنگی جواهرات در این سبک به خوبی کار می‌کنند. احتمالا گفتن این نکته هم بد نباشه که رنگ‌های خنثی فقط شامل قهوه‌ای و بژ و کرم و نمیشن، شما می‌تونید از رنگ‌های طبیعی ملایم سبز، آبی یا حتی قرمز هم استفاده کنید و تا زمانی‌که این رنگ‌ها در هماهنگی با سایر عناصر به کار برن و فضای گرمی رو ایجاد کنن، هیچ محدودیتی در اون‌ها وجود نداره.

  1. کاربرد متریال طبیعی سبک روستیک: چوب، سنگ، فلز، پارچه

تمرکز سبک روستیک بر روی متریال هست بیشتر تا طراحی. بنابراین قطعات فوق‌العاده از منظر طراحی ساده هستن. میزها و صندلی‌ها این اجازه رو میدن که روی متریال اون‌ها مانور داده بشه تا نوع و ویژگی خاص طراحی. در همین راستا متریال رایج در این سبک به صورت زیر هست:

در ادامه در مورد استفاده از هر یک از این متریال در دکوراسیون روستیک صحبت میکنیم.

  1. چوب واقعی؛ عنصر اصلی در سبک روستیک

وقتی دارید یک خانه روستیک طراحی می‌کنید، بهتره چوب واقعی رو به جای مصنوعی انتخاب کنید؛ از طبقه‌های چوبی گرفته تا میزهای مزرعه‌ای چوبی احیاشده. معمولا در این سبک مواد طبیعی خط مقدم طراحی رو به خودشون اختصاص میدن و انتخاب چوب‌هایی با زدگی یا ترک و … نباید شما رو بترسونه و از انتخاب منصرف کنه، چون سبک روستایی به ندرت بی‌نقصه و با همین نقص و طبیعی بودنش رشد می‌کنه.

مثلا کف سطح وسیع مناسبی برای استفاده از چوب به حساب میاد، حالا اگر هم هزینه اون براتون خیلی زیاد تمام میشه، استثنائا میشه از لمینت‌های چوبی استفاده کرد. عنصر پرکاربرد بعدی در خانه‌های روستایی، تیرهای سقفی چوبیه، اگر خانه شما چنین تیرهای نمایانی داره، برگ برنده سبک روستیک محسوب میشن.

  1. سنگ؛ خشن و زبر اما روستیک

سنگ‌ها به طور منظم برای ایجاد تعادل در فضای داخلی و تکمیل طرح روستیک استفاده میشن. کفپوش سنگی در آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌تونه در عین طبیعی‌بودن، گرم و دلپذیر باشه و بسیار هم بادوامه. شومینه‌های سنگی هم ایده‌ای فوق‌العاده برای نشیمن روستیک هستن و چی بهتر از دسته‌ای هیزم و یک آتش واقعی؟ اینطوری نشیمن هم خیلی دلپذیر و دعوت‌کننده‌ است. دیوارهای نمایانی که معمولا اطراف شومینه کار میشن، عناصر طبیعی مثل آتش، سنگ و چوب رو با هم متحد می‌کنند.

  1. فلزات؛ سنتی ارزان روستیک

آهن، مس و برنج فلزات طبیعی عالی برای وسایل تزئینی و مبلمان سبک روستیک هستن. از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه به نظر می‌رسن. مثلا یک گزینه خوب برای استفاده از فلزات در ابزار روشنایی هست که میشه نمونه‌های منحصربه‌فردی رو پیدا کرد یا حتی ساخت! ظروف آشپزخانه یا نرده‌های چدنی و فرفروژه پله‌ها، دستگیره‌ها، شیرآلات و … همه می‌تونن با جنس فلزی حس خوبی رو به بیننده منتقل کنند. فقط یادتون باشه ترجیح ما در سبک روستیک این هست که عناصر براق نداشته باشیم تا گرد گذر زمان رو بر روی اشیا ببینیم.

  1. پارچه‌ها؛ در دسترس گرم و نرم

برای داشتن یک محیط راحت و دنج به چند پتو، تکه‌های بافتنی و پارچه‌هایی با رنگ‌های گرم احتیاجه که حتی میشه با استفاده از خزهای مصنوعی برای مبل یا فرش ظاهر لوکس‌تری رو هم به وجود آورد. به خصوص وقتی کفپوش چوبی داشته باشین، وجود فرش یه گزینه عالی برای فرار از سرماست.

به دلیل طبیعی بودن اکثر عناصر سبک روستیک، ظاهر اون بیشتر منعکس‌کننده ویژگی‌های خشن و مردانه است، برای تلطیف این حس میشه مبلمان رو با پارچه‌های نرم گلدار سفارش داد که احساسی زنانه رو به فضا اضافه کنه.

  1. پرهیز از خطوط مستقیم و صاف در دکوراسیون روستیک

خطوط مستقیم و کلا اصول سبک دکوراسیون مدرن در خانه‌های روستایی جایی ندارن. کاستی‌های طبیعی، تقص‌های انتزاعی تصویری منحصربه‌فرد از یک فضای روستیک ارائه میدن که مشابه متناظری نداره. پس سعی کنید به این اشکالات تاکید کنید، به جای اینکه اون‌ها رو بپوشونید. مثلا یک گره یا بریدگی و خط و خش رو حسابی برجسته کنید.

استفاده از مبلمان قدیمی که ترمیم شدن یا وسایل دست دوم در این سبک دکوراسیون رایجه. وسایل آنتیک و عتیقه جای ویژه‌ای در این سبک دارن که همه این‌ها به نوعی نقطه مقابل مدرن با خطوط صاف و منظم قرار می‌گیرن.

انتخاب و چیدمان مبلمان در interioare living یکی از کلیدی‌ترین نکته‌ها به شمار می‌رود. در بسیاری از موارد صاحب خانه‌ها در مقابل یک دیوار موجود در اتاق نشیمن یک مبل سه نفره را قرار داده و در مقابل دیوار دیگر یک مبل دو نفره و یا دو مبل تک نفره را چیدمان می‌کنند، اما این روش همیشه درست نیست.

  1. مبلمان نامتناسب؛ یکی از عجایبِ سبک روستیک

دکوراسیون روستایی غالبا از ترکیبی از عناصر مختلف ساخته میشه که به نظر میرسه تصادفا در کنار هم قرار گرفتن اما در واقع هر کدوم نقش و عملکرد خودشون رو دارن اما شاید در ظاهر از اصول هم پیروی نکنن.

در سبک روستیک اینطور به نظر میرسه که مبلمان به مرور و در طول زمان جمع‌آوری شدن تا فضایی دوست‌داشتنی رو به وجود بیارن. حتی شاید وسایل کاربرد مرسومی که در ذهن همگان هست رو نداشته باشن، مثلا: از یک دسته کتاب، یک میز جانبی درست کنید یا از یک صندوقچه قدیمی به عنوان میز جلوی مبل بهره ببرید. فقط این نکته رو به خاطر داشته باشید که دکوراسیون روستایی معمولا حول یک نقطه کانونی شکل می‌گیره، مثل شومینه تا فضا احساس هدفمندی رو القا کنه.

  1. کاربرد و عملکردِ هدفمند

باید بدونید که در سبک دکوراسیون روستایی همه چیز هدفی دارن. هر چیزی دلیلی برای حضور داره. البته فکر نکنید در این سبک عناصر تزئینی جایی ندارن، اتفاقا برعکس اما در جهت ایجاد فضایی کاربردی استفاده میشن. پس میشه گفت در سبک روستیک وسایل مازاد و دکور درهم‌ریخته نمی‌بینید.

  1. عناصر دست‌ساز؛ نشانه‌ی واضحی از روستایی بودن

این موضوع رو قبلا هم بهش اشاره کردیم، عناصر موجود در دکوراسیون روستیک اغلب منحصربه‌فرد هستن و ویژگی و شخصیت خاص خودشون رو دارن. پس سعی کنید از عناصر دست‌ساز برای تاکید به این ویژگی بیشتر و بیشتر استفاده کنید.

  1. الگوهای شاخص

از اونجایی که اکثر سطوح و اشیا در سبک دکوراسیون روستیک ساده و طبیعی هستن، با به کارگیری الگوها میشه توجه دیگران رو جلب کرد. معمولا طرح‌های بومی مطابق با محیط اطراف به شکل لحاف دست‌دوز یا دست‌سازه‌ای خاص جلوه می‌کنن. حتی میشه این لحاف رو به عنوان یک عنصر تزئینی و اثر هنری به دیوار آویز کرد.

چرا سبک روستیک محبوبیت داره؟

بعد آشنایی کامل با این سبک، فکر می‌کنید بتونید به این سوال پاسخ بدین که چرا سبک روستیک محبوبه؟ به خصوص در فضاهای شهری؟

همیشه یک عده هستن که مدرنیته روحشون رو آزار میده و از روشنایی و تصنعی بودن فضای مدرن خسته شدن، برای این افراد سبک روستیک بازگشت به رهایی و بی‌قید و بندی گذشته است تا اون‌ها رو به حس خانه‌های جزیره‌ای با انبوهی از احساس آرامش برسونه. این سبک یک قدرت درونی داره که ما با راحتی و سادگی همراهه و به همین دلیل اون رو متفاوت و منحصربه‌فرد می‌کنه. خلاصه‌ای از روستیک رو میشه در چند جمله اینطور خلاصه کرد:

  • عدم استفاده از هر چیز روشن، غیر طبیعی
  • حداقل تزئینات (اشاره به مساله کاربردی بودن)
  • القای حس موزه‌ای (استفاده از عتیقه‌جات)
  • ترکیبی منطقی از راحتی و طبیعی بود

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.

سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟

برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:

  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه

تفاوت سبک روستیک و بوهو | تلفیق سبک روستیک و مدرن | خانه سبک روستیک مدرن

از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟

اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟

بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:

  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.

هر دوی این‌ها رایگان است.

بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟

بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.

آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟

بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید. در دنیای مدرن امروزی که زندگی ماشینی بسیاری از نوستالژی‌های قدیمی را برای ما کمرنگ کرده است، سبک دکوراسیون روستیک با ایجاد دکوراسیونی روستایی، به خوبی می‌تواند آن حس و حال گذشته را در خانه‌های ما زنده نگه کند. سبک دکوراسیون روستیک در واقع پلی به سوی گذشته و نوستالژی‌های قدیمی است. به همین خاطر است که از سبک دکوراسیون روستیک با عنوان سبک طراحی به روش قدیمی یاد می‌شود. اگر برای شما نیز جای سوال است که سبک روستیک چیست پیشنهاد می‌کنم حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد سبک دکوراسیون روستیک صحبت کنیم، به این نکته اشاره کنیم که امکان خرید انواع مبلمان در فراهم شده است. شما عزیزان می‌توانید انواع مبل راحتی، میز و صندلی ناهارخوری، انواع میز جلو مبلی و هزاران مبلمان موردنیاز منزل‌تان را در سبک و اندازه‌ای متناسب با منزل‌تان از این فروشگاه سفارش دهید.

این روزها سبک دکوراسیون روستیک به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی در بسیاری از شهرهای  بزرگ دنیا تبدیل شده است. سبک دکوراسیون روستیک در طراحی داخلی، نسبت به دیگر سبک‎های دکوراسیون، ظاهر بسیار متفاوتی را ایجاد می‌کند. این سبک طراحی بر پایه‌ی طبیعت بنا شده و بیشتر به استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک تاکید دارد. می‌توان گفت که سبک دکوراسیون روستیک در گذشته بیشتر به عنوان یک روش زندگی شناخته می‌شد اما در سال‌های اخیر به یک سبک دکوراسیون بسیار محبوب تبدیل شده است. این سبک طراحی از اول در زندگی بشر وجود داشته و چیز جدیدی نیست.

بسیاری از طراحان داخلی معتقدند که عصر دیجیتال بسیاری را از افراد را از طبیعت دور کرده است و در این میان دکوراسیون روستیک به خوبی می‌تواند حال و هوای طبیعت و زندگی روستایی را به فضای زندگی‌تان اضافه کند. فضای گرم و راحت، ساده، زیبا و طبیعی روستیک محبوبیت بالایی را برای آن به ارمغان آورده است.

این سبک در واقع تعداد زیادی از سبک‌های مختلف طراحی داخلی مثل ، اسکاندیناوی و را در دل خود جای داده است. به همین خاطر برخی از ویژگی‌های آن با دیگر سبک‌های طراحی داخلی مشترک است. مثلا آجرکاری و سقف‌های چوبی طاقی در دکوراسیون روستیک مطمئنا شما را یاد سبک اسکاندیناوی خواهد انداخت. در واقع می‌توان گفت که سبک دکوراسیون روستیک ترکیبی از سبک‎های مختلف است و هر یک از سبک‌های دکوراسیون شکل متفاوتی از سبک روستیک می‌باشند.

سبک دکوراسیون روستیک بیشتر برای فضای بزرگ و جادار مناسب است. شما می‌توانید از این سبک برای طراحی خانه روستایی، کلبه، خانه‌ شهری و ویلا استفاده کنید. مبلمان بزرگ، رنگ‌های زمینی، سنگ و چوب از جمله المان‌هایی هستند که در خانه‌های روستیک کاملا به چشم می‎آیند و شما را یاد خانه‌های قدیمی می‌اندازند. طراحی خانه با سبک روستیک راحت و دوست‌داشتنی است و بی‌شک شما از این کار لذت خواهید برد.

ویژگی‌های اصلی دکوراسیون روستیک

به طور خلاصه سبک دکوراسیون  روستیک با این ویژگی‌ها مشخص می‌شود:

  • استفاده از مواد طبیعی: چوب، سنگ و پارچه‌هایی با بافت ویژه مثل کرباس و برزنت
  • ماهیت سبک روستیک: سادگی و طبیعی بودن آن
  • مبلمان بزرگ و ساده
  • فاقد مواد مدرن: فلز، پلاستیک و پارچه‌های مصنوعی
  • رنگ‌های طبیعی: طیف‌های متنوعی از رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، طلایی و خاکستری
  • مبلمان و عناصر تزئینی دست ساز
  • دکوراسیونی هماهنگ با طبیعت

المان‌های بکار رفته در سبک دکوراسیون روستیک

سنگ و چوب خام

این مهم‌ترین ویژگی خانه‎های روستایی است. دوستداران این سبک می‌خواهند طبیعت را به دل خانه‌هایشان بیاورند. اگر خانه‌تان قدیمی است شما باید هویت و جزئیات معماری مثل دیوارهای سنگی آن را حفظ کنید. اما اگر خانه‌تان تازه ساخت است، می‎توانید از تیرهایی با برش‌های ناهموار برای چارچوب سقف، درب ورودی، شومینه و پنجره‌ها استفاده کنید. همینطور یک شومینه‌ی سنگی ایده‌ی خوبی برای دکوراسیون روستیک می‌باشد. مثلا اتاق خواب زیر دارای سقف کاذب چوبی و دیوار سنگی است که فضای روستیک مدرن و زیبایی را ایجاد نموده است.

در سبک روستیک اشکال بیشتر به همان شکل طبیعی خود در دکوراسیون بکار برده می‌شوند و هماهنگی زیادی را با هم ندارند. تمامی و اشیای بکار برده شده در این سبک دارای مقاطع ناهموار و خشن می‌باشند.

پارچه‌های طبیعی ساده

ماهیت طبیعی خانه‌هایی با سبک دکوراسیون روستیک بوسیله‌ی اثاثیه ، لوازم جانبی، پارچه و فرش مشخص می‌شود. پارچه‌های ساده بدون هیچ عکس، انتخاب رایجی برای این سبک هستند. بنابراین اگر شما این سبک رو دوست دارید، باید مبلمانی طبیعی بدون هیچ الگو و با رنگ خنثی انتخاب کنید. مثلا در  اتاق نشیمن زیر مبلمان به رنگ شنی ماسه‌ای و فرش به شکل پوست حیوانات، توانسته حس و حال طبیعت را در خانه تداعی کند.

در خانه‌های روستایی، چرم بخاطر کاربرد خوب و ظاهر طبیعی‌شان بسیار محبوب است. چرم بسیار بادوام بوده و سخت لکه‌دار می‌شود. صندلی‌هایی با طراحی‌های زیر انتخاب عالی برای دکوراسیون روستیک شما خواهند بود.

پوست گوسفند یکی دیگر از گزینه‌هایی است که دکوراسیون راحت و دنجی را برای اتاق شما به ارمغان می‎آورد.

چشم‌انداز اتاق

پنجره‌های بزرگ یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم خانه‌هایی به سبک روستیک است. در حقیقت این ویژگی در هر دو دکوراسیون روستیک و مدرن حضور دارد و عنصر مهمی در طراحی‌ خانه‌های امروزی به شمار می‌آید. خانه‌های مدرن همیشه از فضای باز و پر نوری برخوردار هستند و پنجره‌های بزرگ به خوبی می‌توانند این ویژگی‌ را در خانه‌های مدرن عملی سازند. پنجره‌های بزرگ در دکوراسیون روستیک نیز بین فضای داخلی و بیرونی شما ارتباط برقرار کرده و طبیعت را به دکوراسیون شما می‌آورند.

پالت رنگی خنثی

در خانه‌های سبک روستیک معمولا از رنگ‌های روشن یا کاغذ دیواری استفاده نمی‌شود. برای این سبک، شما باید دیوارهای‌تان را به رنگ سفید درآورید و یا اینکه تمام سطح آن را با مواد طبیعی مثل سنگ یا چوب بپوشانید.

شومینه

همانطور که گفتیم این سبک به دنبال فضای دنج و راحتی است، بنابراین شما باید وجود شومینه در فضای خانه‌تان را جدی بگیرید.

سبک دکوراسیون روستیک برای کجا مناسب است؟

با اینکه بسیاری از مردم سبک دکوراسیون روستیک را برای فضاهای ویلایی، روستایی و کوهستانی مناسب می‌دانند، اما شما هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از آن برای خانه‌های مدرن شهری نیز استفاده کنید. همینطور شما می‌توانید از این سبک برای طراحی داخلی مسافرخانه، هتل و رستوران‌ها استفاده کنید و مطمئن باشید که دکوراسیونی مجلل و زیبایی خواهید داشت. سبک روستیک با ایجاد فضایی گرم و دنج، حس خوشامدگویی را به خوبی در بیننده ایجاد خواهد کرد. مطمئنا مردم در چنین دکوراسیونی احساس آسودگی، آرامش و آسایش‌خاطر بیشتری خواهند داشت و همیشه در خاطرشان خواهد ماند.

ما در اینجا سعی کردیم که شما را با تمامی ویژگی‌های سبک روستیک آشنا کنیم تا شما آن را ملموس‌تر حس کنید. اگر شما نیز به دنبال فضای آرامش‌بخش و راحتی هستید که فارغ از هیاهو و شلوغی شهر، زندگی آرام خودتان را داشته باشید، مطمئنا سبک دکوراسیون روستیک می‌تواند به شما کمک کند. اگر شما نیز نظر یا پیشنهادی در این باره دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کندر بیشتر دکوراسیون های مدرن امروزی انگار چیزی کم است؛ این قطعه گمشده شاید طبیعت باشد! طبیعتی که آرامش را به زندگی پر دغدغه انسان مدرن برمی گرداند. یکی از انواع سبک های معماری است که توانسته است تا حد زیادی این کمبود را جبران کند.

در این مقاله به معرفی سبک روستیک و ویژگی های آن می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سبک معماری روستیک چیست؟

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، تداعی کننده زندگی انسان های سده های پیشین و روابط مسالمت آمیز آن ها با طبیعت است. سبکی که بازگشت دل نشین طبیعت به خانه را میسر کرده است.

سبک معماری روستیک اتحاد دوباره تمدن انسانی با طبیعت است. اتحادی که کسب بیشترین آسایش و نشاط درونی را برای انسان امروزی ممکن می کند. در این سبک ، مواد اولیه مورد استفاده در المان ها ، برگرفته از طبیعت و دوستدار طبیعت هستند. در این سبک خانه مانند کلبه های روستایی ، پر از المان های چوبی و اصیلی است که سادگی و آرامش در آن ها موج می زند.

تاریخچه سبک معماری روستیک

Rustic در لغت به معنی روستا است. و سبک معماری روستیک ، به سبک روستایی نیز معروف است. اما به طور دقیق تر ، می توان گفت که این سبک در معماری دو تعریف مجزا دارد. در یک تعریف روستیک یک روش سنگ تراشی توصیف می شود که بیشتر در دوران رنسانس به کار گرفته می شده و در تعریف دیگر روستیک نوعی نه چندان رسمی از سبک در معماری محسوب می شود که در آمریکا و کانادا رواج داشته است.
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی حدود دویست سال سابقه دارد. سبک های متفاوتی با ویژگی های سبک معماری روستیک وجود دارند.

سبک های ساحلی ، توسکان و خانه روستایی نمونه هایی از سبک های روستیک محسوب می شوند. که در همه آن ها المان های طبیعی ، قدیمی و حتی عناصر زبر و ناهموار به کار می روند. و فضای اصیل طبیعت را به ساکنین خانه القا می کنند.

متریال مناسب برای استفاده در سبک معماری روستیک

در سبک روستیک ، مواد مورد استفاده بیشتر به طور مستقیم از طبیعت گرفته می شود. بهتر است از لوازم مصنوعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. چرم های مصنوعی ، پلی استر ها و عناصر پلاستیکی نمونه هایی از این موارد هستند.

لازم به ذکر است که به کارگیری فلز نیز در سبک روستیک رایج است. آویزان کردن قابلمه ها و ماهیتابه های فلزی ، ظاهری مناسب به یک آشپزخانه روستیک می دهد. به جز چوب و فلز عنصر مهم دیگر طبیعت و خانه ای با معماری روستیک سنگ است. استفاده از انواع سنگ ها برای دیزاین عناصر مختلف دکوراسیون توصیه می شود.

منبع : pinterest.com

نور و رنگ مناسب برای سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

آفتاب یکی از اصلی ترین عنصرهای طبیعت محسوب می شود و حضور آن در خانه ای با سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، ضروری است. به همین دلیل بهتر است پنجره ها بزرگ باشند تا در روز نور طبیعی خورشید به درون خانه راه پیدا کند. البته به دلیل وجود پنجره های بزرگ ، قدی و شیشه ای ، بهتر است که سبک روستیک در خانه ها و هتل های ساکن در محدوده هایی پیاده سازی شود که هوایی معتدل تر دارند. تا خطراتی مانند صاعقه جان ساکنان را تهدید نکنند.

در شب ها هم بهتر است از ریسه های کوچک با نور زرد در اتاق خواب ها و قسمتی از اتاق نشیمن خانه استفاده شود. در سبک معماری روستیک ، منابع نور پرقدرت و مدرن جایی ندارند.

استفاده از نور های ملایم و آباژور هایی با رنگ خنثی ، حالتی طبیعی تر به خانه می دهند و در شب هم ، به سادگی آرامش ساکنان را فراهم می کنند.

در این سبک بیشتر از رنگ های خنثی ، ملایم و آرام استفاده می شود. مانند طیف کرم تا قهوه ای که به طور خاص القا کننده تنه درختان و بدن حیوانات است. ترکیب عناصر تیره رنگ با عناصری روشن به رنگ های کرم ، سفید و زرد ، اساس رنگ بندی در سبک روستیک را پدید می آورد. همچنین می توان در المان های خاصی مانند تابلو های نقاشی یا کوسن ها از رنگ های قرمز ، زرشکی و حنایی بهره برد.

برای اطلاعات بیشتر راجب منزل پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید.

ویژگی های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

 

1.‌ استفاده وسیع از چوب و سنگ در دکوراسیون


در سبک معماری روستیک المان های چوبی نقش مهمی را ایفا می کنند. عناصر چوبی به کار رفته در این سبک به طور معمول صیقل داده نشده اند و حتی به طور خام و بدون اصلاح و ایجاد تغییر به کار می روند ، مانند تنه های درخت و الوار های چوبی که به عنوان میز و صندلی مورد استفاده قرار می گیرند.

طبیعی بودن این عناصرمهم ترین ویژگی آن ها می باشد. پس بهتر است که از مجسمه ها و تزئینات سنگی و چوبی براق و رنگ شده غیرطبیعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. کتاب خانه های سنگی و کمد های چوبی در سبک معماری روستیک بسیار مناسب هستند. همچنین می توان در ساخت دیوار ها و ستون های خانه از انواع سنگ های طبیعی و پرداخت نشده استفاده کرد.


2.
استفاده از منسوجات طبیعی


صدف ها و مرجان های دریایی انتخابی مناسب برای تزئین میز و دکور محسوب می شوند. همچنین استفاده از بلور های نمک و انواع بلور های سنگی می تواند به افزایش حضور عنصر طبیعت در خانه کمک زیادی کند.
برای ایجاد سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، نیازی به استفاده از پشم و شاخ طبیعی حیوانات یا مجسمه های حیوانات تاکسی درمی شده نیست. سبک روستیک ، برگرفته از طبیعت و مدیون آن است. لوستر هایی با طرح شاخ حیوانات و شاخه های درخت می توانند نمونه های خوبی از عناصر مناسب برای به کارگیری در سبک معماری روستیک باشند. همچنین می توان از ملحفه ها و کوسن هایی با طرح پوست حیوانات استفاده کرد.


3.
به کارگیری صنایع دستی


بدون شک صنایع دستی مانند ظروف سرامیکی ، لوازم حصیری و بافت های آویزی برای به کارگیری در سبک روستیک ایرانی پیشنهاد می شوند. صنایعی که حضوری فعال و پرتکرار در خانه های روستایی دارند. در خانه ای ایرانی به سبک روستیک ، می توان از کوزه های سفالی برای نگهداری و مصرف آب شرب خنک استفاده کرد. هاون های سنگی قدیمی ، چه به عنوان دکور و چه برای استفاده می توانند در یک آشپزخانه روستیک یافت شوند.

 

  1. استفاده از پرده ها و پارچه های خاص قدیمی


  2. نور طبیعی نقش مهمی در سبک معماری روستیک دارد. به همین دلیل ، بهتر است پرده های روشن ، نازک و بلندی نصب شوند که پایین آن ها روی زمین کشیده می شوند و حالتی قدیمی ایجاد می کنند.

جنس پرده ها هم می تواند کتان یا پنبه باشد. همچنین بیشتر پارچه های به کار رفته در این سبک ، قدیمی و ضخیم هستند. که از آن ها می توان در تهیه رومیزی و کوسن کمک گرفت. ترکیب چندین پارچه قدیمی و به هم دوختن آن ها هم ایده جالبی برای اجرا در این سبک است.


5.
اهمیت بالای شومینه


شومینه هم از عناصر اساسی در سبک روستیک است. شومینه های هیزمی ، در کنار سایر المان های چوبی و سنگی ، ترکیبی بسیار چشم نواز ایجاد می کند. تصویر یک صندلی چوبی راک در کنار شومینه ، از نزدیک ترین تصاویر به سبک روستیک در دکوراسیون داخلی است.

  1. قدیمی بودن مبلمان و صندلی ها


  2. مبلمان در این سبک باید چوبی و دارای رنگ هایی در طیف سفید تا قهوه ای باشد. بهتر است طرح مبلمان و کوسن ها پوست حیوانات یا پارچه های قدیمی باشد. بدون شک بهترین صندلی مورد استفاده در سبک روستیک هم صندلی راک یا همان صندلی گهواره ای است.

 

  1. نقش اساسی گیاهان


  2. بدون شک گیاهان از مهم ترین عناصر در خانه ای با سبک روستیک در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. گیاهان سبزرنگ به محیط خانه ای با عناصر چوبی زیاد ، جلوه ای خاص می بخشند و تازگی طبیعت را به درون خانه القا می کنند. برای مثال قرار دادن پتوس در ارتفاع و رها کردن و آویزان کردن ساقه های آن انتخابی بسیار هوشمندانه است.

سایر مانند بونسای و دیفن باخیا و هم جلوه ای زیبا به دکوراسیون در این سبک می دهند. در سبک معماری روستیک ، بیشتر اجزا دست ساز و برگرفته از طبیعت اند. در حقیقت هدف این سبک ورود دوباره طبیعت به خانه است. به وسیله سبک روستیک خانه های سرد و بی روح مدرن جانی دوباره می گیرند و این شادابی را به ساکنان خود هم القا می کنند.

ید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.

 

محتوای این مطلب پنهان
1 اصلی ترین ویژگی‌های سبک روستیک چیست؟
دکمه بازگشت به بالا