عمومیکسب و کار برتر

سازه گلخانه چیست؟ راهنمای کاملی در مورد مفهوم و اجزای اصلی آن

امروزه گلخانه‌ها، نقش بسیار موثری در اکوسیستم و اقتصاد جوامع مختلف ایفا می‌کنند. با توجه به پیشرفت‌هایی که در ساخت و طراحی گلخانه‌ها صورت گرفته و همچنین نیاز مردم در مناطق مختلف، گلخانه‌ها با سازه‌های متنوعی ساخته می‌شوند. سازه گلخانه‌ها، با توجه به موارد گوناگون با یکدیگر متفاوت است و انواع مختلفی دارد. با توجه به تنوع در سازه گلخانه‌ها، برخی از اجزای اصلی این گلخانه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

در این مطلب، سازه گلخانه را به صورت کامل معرفی می‌کنیم و انواع آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. در گلخانه‌ها، با توجه به اینکه سازه‌ آن به چه شکلی خواهد بود، اجزای مختلفی به کار می‌روند. اجزای به کار رفته در ساخت سازه اصلی گلخانه، در انواع مختلف آن تقریبا یکسان است و در برخی موارد ممکن با توجه به شکل سازه و یا کاربرد آن‌، با هم تفاوت‌هایی داشته باشند. در ادامه نیز، یکی از بهترین شرکت‌های ساخت گلخانه را به شما معرفی می‌کنیم که در طراحی و توسعه انواع گلخانه‌ها تجربه و تبحر دارند.

معرفی سازه گلخانه و انواع آن

در سرتاسر کره زمین، شرایط محیطی و جوی متفاوتی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود نوع سازه گلخانه نیز در این مناطق با یکدیگر متفاوت باشد. سازه گلخانه‌ متناسب با شرایط محیطی منطقه‌ای که در آن ساخته می‌شوند و همچنین نوع محصولاتی که در آن‌ها کشت می‌شود، متفاوت است و برای هر شرایطی استفاده از امکانات ‌یک سازه توصیه می‌شود.

گلخانه‌ها با توجه به فضای زیست محیطی خاصی که دارند، امکان رشد و پرورش گیاهان مختلفی را فراهم می‌کنند. در چنین فضایی، باغبان می‌تواند با توجه به فضا و شرایط غیرطبیعی که ایجاد کرده، به پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی بپردازد. در ادامه، برخی از انواع سازه گلخانه که در ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی خواهیم کرد.

گلخانه اسپانیایی؛ پرکاربردترین نوع سازه گلخانه

یکی از انواع گلخانه‌هایی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گلخانه اسپانیایی است که به اسم گلخانه گاتیک نیز شناخته می‌شود. سازه گلخانه‌ای جزء محکم‌ترین سازه‌های گلخانه‌ای است که تا به حال ساخته شده است. این نوع از گلخانه برای کشت انواع محصولات مختلف در شرایط محیطی متفاوت مناسب بوده و به همین دلیل در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است.

با توجه به اینکه سقف و بدنه این نوع از گلخانه با پلاستیک پلی اتیلن ساخته شده، هم از استقامت بالایی برخوردار است و هم نور را به خوبی از خود عبور می‌دهد. این گلخانه‌ها زمانی که شرایط اولیه برای پرورش گیاهان در حالت ایده‌آل باشند و همچنین شرایط کنترلی وجود داشته باشد، بهترین نوع گلخانه خواهند بود. در این گلخانه‌ها تولید محصولات افزایش محسوسی داشته و برای سازندگان آن نیز صرفه اقتصادی خواهد داشت.

سازه گلخانه گاتیک به نوعی است که در برابر تابش زیاد آفتاب و یا بارش شدید برف و باران مقاوت بالایی خواهد داشت. همچنین، شکل سازه این گلخانه باعث می‌شود آن را با ارتفاع بالا نیز بسازید تا برای پرورش گیاهان مطلوب‌تر باشد. همچنین، در برابر وزش بادهای شدید نیز مقاومت بالایی دارند و ارتفاع زیاد آن‌ها مشکل ساز نخواهد بود.

سازه شیشه‌ای گلخانه؛ مقاومت و قیمت بالا

یکی دیگر از انواع سازه گلخانه، گلخانه شیشه‌ای است. این نوع از گلخانه‌ها، مقاومت بالاتری در مقایسه با سایر سازه‌ها دارند؛ اما با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها، هزینه ساخت چنین گلخانه‌هایی بسیار بالا خواهد بود و به همین دلیل پیش از تصمیم گیری باید هزینه‌های ساخت را مورد بررسی قرار دهید.

با توجه به استفاده از شیشه در سازه این نوع از گلخانه، نور زیادی از آن به داخل گلخانه عبور می‌کند. این مورد، در شرایطی که گیاهان و محصولات به نور نیاز داشته باشند مناسب است؛ اما در شرایط دیگری که باید نور با شدت کمتری تابیده شود مناسب نخواهد بود. با توجه به هزینه بالای ساخت گلخانه شیشه‌ای و قابلیت‌های کاربری پایین این نوع از گلخانه‌ها، از آن‌ها بیشتر در زمینه‌های نمایشگاهی و تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

سازه گلخانه قله‌ای یا شیروانی؛ مقاوم‌ترین سازه در برابر بارش برف

سازه گلخانه‌ای قله‌ای یا شیروانی، یکی از انواع سازه‌های مقاوم در برابر بارش برف و باران به شمار می‌رود که از ترکیب جداره‌ها با سقف با شیب 30 تا 35 درجه تشکیل شده است. این نوع از گلخانه، به دلیل اجزای به کار رفته و سختی زیادی در نصب و راه اندازی، ممکن است هزینه‌های بالایی داشته باشد و به همین دلیل پیش از ساخت حتما هزینه ساخت آن را بررسی کرده و با کارشاسان ساخت گلخانه مشورت کنید.

سازه این نوع از گلخانه به شکلی است که می‌تواند نور بیشتری را وارد گلخانه کند. چنین قابلیتی در مناطق گرم و در فصول تابستانی اصلا مناسب نیست و بهتر است در مناطق سردسیر از این نوع گلخانه استفاده شود.

سازه گلخانه‌ها با توجه به منطقه مورد استفاده و همچنین نوع گیاهان در مناطق مختلف متفاوت است. علاوه بر موارد ذکر شده، انواع دیگری از سازه‌ها نیز وجود دارند؛ مانند سازه گلخانه ایرانی یا سیرکولار که با توجه به شرایط مختلفی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای اسکلت گلخانه

با توجه به اینکه برای سازه گلخانه خود چه نوعی را انتخاب می‌کنید، اجزای آن نیز ممکن است متفاوت باشد؛ اما اجزای اصلی که در سازه گلخانه‌ها به کار می‌رود معمولا یکسان هستند. یکی از این اجزای اصلی پایه است که برای نگه داری سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایه در نقش ستون عمل می‌کند و سقف را نگه می‌دارد.

بستر پنجره که در دیوار حاجت و زیر پنجره قرار می‌گیرد، Eave Plate که روی پایه و برای محافظت از سقف قرار می‌گیرد، ناودان برای جمع‌آوری و هدایت آب به بیرون، قاب گلخانه برای اینکه کمترین سایه در گلخانه ایجاد شود، کشو برای نگهداری شیشه و مواد نگهدارنده، خرپا برای استحکام گلخانه و بسیاری اجزای دیگر در گلخانه به کار می‌روند که در انتخاب و استفاده از آن‌ها باید دقت کافی را داشته باشید. این اجزا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل باید برای ساخت سازه گلخانه از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

انتخاب بهترین سازه‌ گلخانه در شرکت سپید الوند

سازه گلخانه و اجزای آن انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط و محصولات مورد کشت باید انتخاب و مورد استفاده قرار بگیرند. در ساخت گلخانه باید سازه آن را انتخاب کنید و پس از آن متناسب با نوع سازه اجزای آن را به کار ببرید. قبل از انتخاب نوع گلخانه، باید هزینه‌ها و مزایای سازه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. سازه گلخانه انواع مختلفی دارد که سازه گاتیک در حال حاضر بهترین و پرکاربردترین نوع گلخانه هستند. این نوع از گلخانه‌ها، با توجه به نوع ساخت و مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه خواهند بود.

برای ساخت گلخانه خوب و کاربردی، باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شرکت گلخانه سازی سپید الوند، یکی از بهترین شرکت‌های ساخت گلخانه است که انواع گلخانه‌ها را ساخته و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. در این شرکت، گلخانه‌ها هم به صورت از پیش آماده و هم به صورت ساخت مرحله‌ای در محل ساخته و تحویل می‌شوند. این شرکت انواع مختلفی از گلخانه‌ها از جمله گاتیک، شیشه‌ای، ایرانی، تونلی و سیرکولار را می‌سازد و بنا به سفارش مشتریان خود تحویل آن‌ها خواهد داد. در این شرکت، کارشناسانی مشغول فعالیت هستند که می‌توانید برای مشورت با آن‌ها در رابطه با نوع گلخانه مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید تا با انواع سازه و مزایای آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

دکمه بازگشت به بالا