اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

راهنمای مراقبت از گل زیبای ارکیده

گل ارکیده رو بیشتر بشناسیم

به نقل از ایران درخت نام علمی این گیاه Orchidaceae است که خود از خانواده ارکیده ها به حساب میاد و بومی ایالات متحده، تایلند و سایر مناطق گرمسیری می باشد، ارکیده امروزه در تمام دنیا بخصوص اروپا، آمریکا و آسیای دور از پر فروش ترین و جذاب ترین گیاهان، برای خانه‌ها، آپارتمانها، رستورانها، هتلها و مراکز عمومی دیگر هستند. این محبوبیت به دو دلیل حاصل شده است. اول اینکه این گیاه بسیار کم توقع بوده و با نگهداری اندکی به محیط خو می گیرد. و از طرف دیگر وقتی گل دهی بکنند گلهاشان تا ماهها زیبا و درخشنده باقی می ماند (حدود سه تا شش ماه بسته به محیط و شرایط)

گل ارکیده در فنگشویی

گیاه ارکیده دارای بیش 25000 گونه مختلف است که بیشتر آنها دارای شبهات زیادی به هم هستند، اگر بخوام یک توصیف کلی از این گیاه ارائه بدم باید بگم که این گیاه دارای یک شاخه بلند و قوس دار است که با شکوفه های رنگی (سفید، قرمز، آبی، صورتی و… حتی ترکیبی و خالدار) زیبا خودنمایی میکنند. همچنین شما میتونید در بیشتر گونه ها گلبرگ ها و کاسبرگ های گیاه ارکیده رو در گروه های سه تایی مشاهده کنید . گلبرگ پایینی به نحوه باز میشنوند که زنبور ها رو برای گرده افشانی به سمت خود جذب میکنند.

 

نام های رایج ارکیده، ارکیده پروانه، cane orchids, moth orchids
نام علمی گیاه Orchidaceae
PH مناسب خاک گیاه ارکیده خاک کمی اسیدی دوست داره (5.5 – 6.5)
میزان نور نور زیاد ولی فیلتر شده (6 الی 8 ساعت)
خاک زهشکی خیلی بالا
اندازه گیاه بالغ 30 الی 45 سانتی متر

جدول مشخصات گل ارکیده

گل ارکیده نماد چیست؟

خرید ارکیده: هر رنگ و گونه از گیاه ارکیده برای خود نمادی دارد ولی در حالت کلی این گیاه نماد زندگی دوباره، شکوه و عشق می باشد که میتونه یکی از بهترین و جذاب ترین هدیه ها برای تولد نوزاد باشه که در ادامه برخی از نمادهای رنگی این گیاه رو بررسی میکنیم

  • گل ارکیده سفید چیست؟ این رنگ از گیاه نماد معصومیت و آرستگی می باشد و برای ادای احترام مورد استفاده قرار میگیرد.
  • گل ارکیده صورتی را میتوان یکی از نمادهای مهم زنانگی و شادی دانست که یکی هدیه عالی برای روز زن می باشد.
  • گل ارکیده زرد را میتوان نماد دوستی و آغاز دانست و اگر با شخصی یک ارتباط صمیمانه آغاز میکنید میتواند هدیه عالی برای او به حساب بیاد.
  • گل ارکیده بنفش را نمادی از تحسین میدانند که در سنت نشانه ای از احترام هم می باشد.
  • گل ارکیده نارنجی یکی از نمادهای غرور، شجاعت و اشتیاق می باشد.

نیازها و نگهداری گیاه ارکیده

شرایط درست نگهداری از گل ارکیده

زمانی که شما این گیاه رو خریداری میکنید و یا به صورت هدیه دریافت میکنید حتما گیاه شاداب و سرحال است و دارای گلهای زیبایی رو ساقه گیاه می باشد. ولی خیلی وقت ها این گیاه رو در گلدان های نامناسب نگهداری میکنند که باید بدونید نیاز نیست تا زمانی که گیاه گل داره گلدان گیاه رو عوض کنید.
این گیاه در مناطق بومی خود روی درخت رشد میکنه و رطوبت مورد نیاز خودش رو از هوا دریافت میکنه، همچنین باید بدونید که این گیاه رطوبت نسبتا زیاد محیط زندگی رو دوست داره و با گرم شدن محیط نگهداری باید میزان رطوبت محیط هم افزایش پیدا کنه، پس توجه داشته باشید که به هیچ وجه این گیاه رو نباید در خاک معمولی کاشت و نیاز به خاک مخصوص خودش داره تا رشد خوبی داشته باشه راستی یکی از اصلی ترین دلایل مرگ این گیاه زیاد بودن رطوبت ریشه و پوسیدن اون هست.

هرچقدر شرایط نگهداری شبیه محل زندگی اصلی اون باشه رشد خوبی میکنه

قانون طلایی

خلاصه ای از ارکیده:
? خاک و تغذیه : خاک بسیار سبک و جاذب رطوبت
? دمای ایده آل  محیط : 20 درجه سانتیگراد
? آبیاری و رطوبت : کمی خشک
? نور محیط : کم
در ادامه تمامی موارد رو تک تک مورد بررسی قرار میدیم.

از چه خاکی برای گل ارکیده استفاده کنیم؟

گیاه ارکیده به هیچ وجه خاک های معمول که برای گیاهان مختلف استفاده میکنیم رو دوست نداره و اصلا براش خوب نیست و حتما باید خاک مخصوص اون رو درست کنید و یا از گل فروشی ها بخرید. و یکی از اصلی ترین شرط های خاک این گیاه خیلی بالا بودن است یعنی بلافاصله بعد از آبیاری باید آب از خاک خارج بشه، شما میتونید برای خاک این گیاه از ترکیبی خزه درشت (که بهش ماس میگن)، پوست درخت (که بهش چیپش میگن)، چوب پنبه یا حتی تکه‌های آجر استفاده کنید که به ریشه‌ها اجازه تنفس می‌دهد. محیط رشدی که برای این گیاه فراهم مکینید (چه آبیاری و چه خاک) باید کمی اسیدی باشد.
بهترین خاک برای ارکیده چیست؟ طبق بررسی های مختلف و نظر و تجربه شخصی کسانی که این گیاه رو نگهداری میکنند ترکیب سنگ و پوست درخت (چیپس) یکی از بهترین ترکیبات برای خاک گلدان ارکیده است. جالب است بدونید که اگر از پوست چوب برای خاک استفاده میکنید حتما هر سال اون رو تعویض کنید.

دمای مناسب برای نگهداری گیاه ارکیده چقدر باشه؟

برنامه دمایی بکار گرفته شده تحت تاثیر جنس گیاه مورد نظر خواهد بود. در كل ارکیده ها گیاهانی گرمسیر بوده و بومی شرایط گرم و مرطوب محسوب می شوند و به همین دلیل می توان آنها را در دمای آپارتمانها نگهداری کرد. دمای مطلوب این گیاه بین ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است و توجه كنيد نباید گیاه را در نزدیکی لوازم گرمایشی قرار داد. دمای خنک پاییزه موجب تحریک به گلدهی گیاه خواهد شد و همچنین طول ساقه رشد خوبی خواهد کرد. ولی ادامه دمای سرد موجب سقط غنچه‌ها می شود. دماهای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد رشد گیاه را کند می کند. توجه داشته باشید که تهویه محل نگهداری گیاه باید بالا باشد تا گیاه رشد خوبی رو تجربه کند. حتما زمستان گیاه رو به داخل خانه منتقل کنید.
در مورد ارکیده‌ های سیمبیردیوم،  برای گل دادن به دمای 10 درجه سانتیگراد در شب و 21 تا 24 درجه سانتیگراد در روز نياز دارند. در طول تابستان گیاهان در دمای 32 درجه سانتیگراد قادر به زیست هستند با این حال نباید آنها را به مدت طولانی درمعرض این دما قرار داد.

میزان و نحوه آبیاری گل ارکیده چطور باید باشه؟

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در مورد گل ارکیده و تمامی گیاهان آپارتمانی اتفاق میوفته آبیاری بیش از حد است. پس هیچ وقت برای آبیاری زمان مشخص نکنید و اجازه بدید خاک گلدان متناسب با نیاز آبی که داره خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید ولی در حالت کلی باید گفت که این گیاه دوست داره تا خاک تا مرز کامل خشک شدن پیش بره حتی اگر گیاه پژمرده بشه و شما بعد از اون بهش آب بدید هیچ مشکلی برای گیاه پیش نخواهد اومد. پس گلدانها قبل از خشک شدن باید آبیاری شوند و صبر شود تا دوباره تقریبا نزدیک به خشک شدن برسد تا مجددا آبیاری انجام شود.
فاصله آبیاری بسته به مواد تشکیل دهنده خاک گلدان دارد (که اغلب از مواد سبک و جاذب آب استفاده می شود.) در هوای معتدل و یا سرد کافیست که هر 10-12 روز یکبار به ارکیده آب بدهید و در هوای گرم هر زمان که خاک گلدان نزدیک به خشک شدن بود، در حدود هفته ای یکبار گلدان را آبياري كنيد. (اگر از درخت پوسیده استفاده میکنید 7 الی 10 روز یکبار و اگر از خزه استفاده میکنید 14 الی 20 روز)

از چه آبی برای آبیاری گل ارکیده استفاده کنیم؟

شاید سوالی است که خلی پرسیده میشه و باید گفت که آب مناسب برای گل ارکیده آبی با املاح كم است. اگر در محلی زندگی می کنيد که آب آهک و یا املاح زیادی دارد سعی کنید از آب باران يا آب جوشیده استفاده کنید. پیشنهاد میکنم آب رو جوشانده و به مدت 24 ساعت در محلی قرار بدید تا کاملا سرد بشه و یا بدون جوشاندن آب رو قرار بدید تا کلر اون خارج بشه و بعد استفاده کنید. آبیاری و کیفیت آب مورد استفاده برای ارکیده‌ها از مهمترین عوامل محیطی مربوط به پرورش این گلها می‌باشد.

توجه کنید هنگام آبياری روي غنچه‌ها و شکوفه‌ها را آب نپاشيد زيرا عمر گلها کم می شود.

نکته مهم گل من و تو

ارکیده چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه به شدت عاشق رطوبت هست و حتی میتونه رطوبت مناسب براش بین 60 الی 80 درصد هم باشه و برای تامین این رطوبت به هیچ وجه از غبارپاشی استفاده نکنید. نیاز رطوبتی این گیاهان باید به نحو دیگری تامین شود. معمولا در خاک این گیاه از دانه‌های سنگهای سبک معدنی مانند لیکا و پرلیتهای درشت یا پوکه‌های معدنی درشت استفاده می شود تا ریشه گیاه با چسبیدن به این مواد معدنی رطوبت هوا را از آنها بگیرد. اگر شما حمام ملایم رو دوست دارید میتونید گیاه رو با خودتون به حمام برید تا اونجا رطوبت مورد نیاز خودش رو جذب بکنه و یا موقع شستن ظرف اون رو در کنار سینک قرار بدید.
حتما مطلب را مطالعه کنید

نور مناسب ارکیده

گل ارکیده چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه نور زیاد رو دوست داره ولی به هیچ وجه نور مستقیم خورشید مخصوصا نور ظهر تابستان رو نمیتونه تحمل بکنه، حداقل باید برای 6 الی 8 ساعت نور فراهم کنید.احتیاج به نور بسته به جنس گل ارکیده تحت کشت متفاوت است. در كل اركيده ها مخصوصا ارکیده گیاهانی سایه دوست حساب می شوند. محل گلدان نباید خیلی تاریک و نه خیلی در معرض تشعشع آفتاب باشد مكان گلدان بايد روشن و نورگیر باشد، اما بیش از حد آفتابی (یعنی نور شدید و مستقیم بهش نخوره) نباشد. در انتخاب مكان مناسب برای اركيده دقت كنيد تا بتواند واقعا رشد کند. اگر نور خورشید به مدت طولانی به آن بتابد و یا اگر محل بیش از حد تاریک باشد، ارکیده گلهایش را از دست می دهد و به مرور زمان خشک می شود.

راز دوباره گل دادن ارکیده | عمر گل ارکیده | فیلم نگهداری گل ارکیده

چقدر و چطور گیاه ارکیده رو کوددهی کنیم؟

به منظور حداکثر رشد در فصل رشد گیاه باید هر دو هفته یکبار و یا حداقل ماهی یکبار گیاه رو تغذیه کنید. البته به شرطی که برای آنها نور، دما و آب مناسب فراهم شده باشه. نسبت کود به کاربرده شده بسته به محیط کشت متفاوت خواهد بود. کودهای کند آزاد شونده برای ارکیده بطور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برخی از پرورش دهندگان ترکیبی از کودهای مایع و آزاد کننده کند را ترجیح می‌دهند که محصول یکنواخت ‌تری از مواد مغذی را در مدت زمان طولانی تر فراهم می‌آورد.
استفاده از کودهای آزاد کننده کند بی‌خطر بوده و اگر بطور تصادفی مقدار زیادی از آن بکار برده شود تخریب کمتری را به دنبال خواهد داشت. در طول ماههای زمستان کودیاری را کم می کنند.
کودهایی که به مرور تجزیه و آزاد شوند یا کودی با ترکیب ۱۴-۱۴-۱۴ یا سه بیست متشکل از NPK (همراه با سایر عناصر کم‌مصرف مورد نیاز) به صورت ماهانه با دوز یک در هزار یا نیم در هزار برای رشد گیاه مفید خواهد بود.
در گلخانه‌های حرفه‌ای در زمان گلدهی از میزان فسفر را افزایش می دهند مثلا از کود ۲۰-۳۰-۱۰ استفاده می کنند. همچنین در طول ماههای زمستان کوددهی را کم می کنند.

آیا گیاه ارکیده نیاز به هرس دارد؟

هرس این گیاه متناسب با نوع و گونه متفاوت می باشد ولی در حالت کلی شکوفه و گلهای گیاه که دارن پژمرده میشن رو حتما از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گلهای درحال پژمرده شدن نشه، بعد از اتمام زمان گلدهی باید ساقه رو بررسی کنید که آیا جوانه هایی دارد یا خیر اگرجوانه ای مشاهده کردید نیاز نیست ساقه رو هرس کنید. حتما زمان هرس کردن از چاقوی تیز و استریل شده استفاده کنید.

بهترین زمان و نحوه ارکیده

این گیاه رو هیچ وقت زمانی که گیاه گل داره تعویض گلدان نکنید چون شوک بسیار بزرگی بهش وارد میشه و باعث ریزش گلهای اون خواهد شد. همچنین در انتخاب گلدان باید دقت بسیار زیادی داشته بشاید چون گلدان شما باید بسیار خوبی داشته باشه وگرنه بعد از تعویض گلدان خواهد پوسیده شدن ساقه و ریشه گیاه خواهید بود

منبع : gardenersworld

دکمه بازگشت به بالا