عمومیکسب و کار برتر

دلایل عمده خرابی ریموت ماشین

حتمالاً برای شما هم پیش‌آمده وقتی عجله دارید و می‌خواهید به جایی بروید متوجه می‌شوید که ریموت خودرو کار نمیکند، دزدگیر خراب است، ریموت ماشین از کار افتاده و یا قفل درب ماشین، باز نمی‌شود. اولین چیزی که در این شرایط به ذهن شما می‌رسد، احتمالاً استفاده از ریموت و سوئیچ یدکی، دست‌کاری ریموت و باز کردن و تست باتری آن است. البته برای این که بتوانید این مشکل را حل کنید نخست باید در مورد برق و تکنولوژی ایمنی خودروی خود کمی اطلاعات داشته باشید. باید بدانید که کلید همه ماشین‌ها شبیه به هم نیست و از لحاظ شماتیک فنی تفاوت‌های زیادی دارند. اگر ماشین شما چینی است و لازم به قطعات دارید نگران نباشید چرا که شرکت های زیادی از جمله فروشگاه آذین یدک تهران در این زمینه فعالیت دارند و لوازم یدکی لیفان و  برلیانس و .. را دارند. اگر خرابی حل نشد حتما با نمایندگان صحبت کنید. در ادامه دلایل عمده خرابی ریموت ماشین و راه حل را به شما خواهیم گفت.

علت مشکل در ریموت ماشین

مشکل در ریموت و کلید خودروی شما می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ اما پیش از هر کاری باید مطمئن شوید که سیستم دزدگیر خودروی شما سالم است. فرض را بر این می‌گیریم که ریموت ازکارافتاده است، منطقاً باید ریموت ثانویه و یدکی شما درست کار کند، حتماً ریموت یدکی را روی خودرو تست کنید و بررسی فرمایید که آیا خودرو از این طریق باز می‌شود؟

تعویض باتری

قبل از هر چیزی لازم است که باتری ریموت خود را چک کنید. حتی باتری خودروی شما نیز ممکن است ضعیف شده باشد. وقتی ریموت خودرو کار نمیکند عمده علل آن می‌تواند مرتبط با سیستم برق‌رسانی، جریان الکتریسیته و منبع تغذیه باشد. در نتیجه شما می‌توانید این مورد را با مراجعه به یک تعمیرگاه به‌راحتی تست کنید. از طرفی مشکلات دیگری نیز ممکن است رخ دهد که به موجبات آن ریموت خودرو کار نمیکند یا این که گاهی دستورات شما را به‌درستی اجرا نمی‌کند. از جمله این موارد می‌توان به قطع اتصالات بین دکمه‌های ریموت و یا مشکل در باتری اشاره کرد.

ریست کردن سیستم ریموت

موضوع بعدی در خصوص اختلال در بخش نرم‌افزاری ریموت‌ها است. ریموت‌ها و دستگاه سوئیچ از یک سیستم برنامه توسعه‌پذیر استفاده می‌کنند که در صورت بروز هرگونه اختلال در آن عملکرد معمول خود را زیر پا گذاشته و حتی دستورات اشتباه صادر می‌کند. اولین و منطقی‌ترین راه برای جلوگیری از این مشکل ریست کردن مجدد و برنامه‌ریزی ریموت و دستگاه سوئیچ است. می‌توانید برای این کار از دفترچه راهنمایی که شرکت‌های سازنده دزدگیر و ریموت در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید. در شرایطی که ریموت ماشین از کار افتاده، لازم است به تعمیرکار مراجعه کنید.

بررسی سایش و پارگی اتصالات

در ادامه بررسی عللی که بر مبنای آن سوئیچ یا ریموت خودرو کار نمیکند میپردازیم ، لازم است در مورد سایش، پارگی و ازهم‌گسیختگی سیم‌های اتصال، سیم ریموت و سوئیچ و دستگاه سوئیچ و اتصال آن به باتری و منبع تغذیه مواردی را ذکر کنیم. البته این مبحث کمی تخصصی‌تر است. در صورت بروز چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌کنیم که از یک کلیدساز کمک بگیرید و از او بخواهید تا سیم‌پیچی و سیستم برق خودروی شما را یک بررسی اجمالی نموده تا ریشه مشکل را پیدا کند. دقت داشته باشید شرکت و شخصی که این کار را انجام می‌دهد معتبر و قابل‌اعتماد باشد.

متأسفانه برخی از تعمیرکاران و کلیدسازها بی‌دلیل هزینه‌های اضافه روی دست شما می‌گذارند. حتی ممکن است مشکل با اتصال دو سیم به هم حل شود که آن‌ها از شما بخواهند کل سیستم امنیتی خودروی خود را عوض کنید و یا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. ساخت، مدل و نوع کلید و دستگاه سوئیچی که دارید این مراحل را تغییر می‌دهد. بسیاری از تولیدکنندگان از اتصالات، روش‌های پیکربندی و شخصی‌سازی‌های متفاوتی روی ریموت‌ها استفاده می‌کنند. (اگر ریموت ماشین از کار افتاده لازم است که نخست بخش برق و منبع تغذیه بررسی شود) در نتیجه نمی‌توان گفت که تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند مشکل سوئیچ و ازکارافتادن ریموت را حل کند.

مراحل تعمیر یک کلید و ریموت

به یاد داشته باشید که قبل از شروع ابتدا باید کتابچه راهنمای مربوط به ریموت و دزدگیر را مطالعه کنید. اگر می‌توانید با شرکت سازنده دستگاه سوئیچ و ریموت تماس بگیرید و از او بخواهید تا در مورد مشکل شما جستجویی در داکیومنت‌ها و داده‌های شرکت داشته باشد. نمایندگی‌ها نیز در ایران می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. خواندن راهنمای کار با دستگاه سوئیچ و ریموت در ماشین‌ها می‌تواند این مشکل را تا 50 درصد زودتر و بدون دردسرهای اضافه حل کند. حتی بخشی تحت عنوان عیب‌یابی ریموت و سوئیچ در این دفترچه‌ها وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم مستقیماً به آن مراجعه کنید.

چگونه می‌توان بررسی کرد که کلید خودرو کار می‌کند؟

برخی از ریموت‌ها و دستگاه‌های سوئیچ دارای یک نشانگر LED هستند که وقتی دکمه آن‌ها را فشار می‌دهید روشن می‌شوند. اگر کلید شما این ویژگی را ندارد سعی کنید که یک باتری جدید روی ریموت قرار داده و آن را دوباره برنامه‌ریزی کنید. اگر کار نکرد احتمالاً دچار اختلال در ارسال سیگنال شده است. امیدواریم که با چنین مشکلی مواجه نشوید چون کمی دردسرساز به نظر می‌رسد. در مقابل اگر ریموت شما به هر دلیل در این مرحله کار نکرد و ریموت ماشین از کار افتاده است، دست نگه دارید و ادامه این مقاله را مطالعه کنید. وقتی سوئیچ خودرو کار نمی‌کند به سراغ باتری بروید.

باتری ضعیف استیک کلید خودرو و ریموت ممکن است به دلیلی ساده مثل کم بودن میزان شارژ باتری دچار مشکل شود. قبل از این که به مرحله دیگری بروید باتری را عوض کنید.

نحوه تعویض باتری

کلید و ریموت شما دارای یک نوار لغزنده کوچک یا یک شکاف است. می‌توانید آن را باز کنید و به باتری برسید. این بخش در پشت ریموت است. توجه داشته باشید که ممکن است از مدل‌های مختلفی باتری استفاده شود. البته مدل‌های مخصوص ساعت و باتری‌های دیسکی از جمله متداول‌ترین موارد استفاده توسط شرکت‌های ریموت سازی هستند. برخی از باتری‌های دیسکی ولتاژ مشابهی دارند اما اندازه‌شان متفاوت است. به این موضوع دقت داشته باشید.

قبل از این که نسبت به تعویض باتری اقدام کنید باید بررسی کنید که آیا مطلع هستید باتری چطور درست روی ریموت نصب می‌شود، این اطلاعات را می‌توانید از روی دفترچه و یا کاتالوگ پی دی افی که روی سایت شرکت سازنده وجود دارد دانلود و مطالعه کنید. توجه کنید که حتماً باتری درون گیره‌های نگه دارنده قرار گیرد و لغزش نداشته باشد.

تنظیم مجدد یا برنامه‌ریزی مجدد ریموت و دزدگیر ماشین

گاهی اوقات لازم است که بعد از تعویض باتری، کلید و ریموت خود را ریست کنید. اگر این‌طور است به‌طورکلی یک راهنمای جامع دراین‌خصوص به شما شرح می‌دهیم. اگر سوئیچ یا ریموت خودرو کار نمیکند، این‌گونه پیش بروید. قفل درب سمت راننده را پیدا کنید و معمولاً قفل را می‌توان زیر یک کلاهک کوچک در کنار دستگیره در پنهان کرد که کلیدسازها این کار را انجام می‌دهند.

عموماً یک شکاف کوچک برای واردکردن کلید یا یک پیچ‌گوشتی برای باز کردن وجود دارد. قفل درب را با کلید فلزی باز کنید. پس از این کار، مراحل را بسته به مدل و نوع سازنده باید متفاوت پیش بروید. تقریباً همه آن‌ها نیاز به قراردادن کلید در قفل بیرونی دارند. کلید را در قفل قرار دهید و آن را از پنل درب جدا کنید. اگر صاحب یک خودرو با ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هستید، به‌هیچ‌عنوان خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید. حتی اگر در مورد مراحل آن اطلاعات لازم را داشته باشید، معمولاً باید نمایندگی این کار را انجام دهد تا گارانتی خودرو یا ریموت دچار مشکل نشود. اغلب این ریموت‌ها دارای یک کد حرکتی هستند. یعنی کد بین خودرو و ریموت تنظیم شده است و هر بار که تنظیم می‌شود تغییر می‌کند. کد امنیتی روی یک سیستم ایمنی پیچیده ثبت می‌شود و در صورت یک اشتباه، ممکن است کلید خود را کاملاً از کار بیندازید.

هزینه برنامه‌ریزی مجدد ریموت و دزدگیر چقدر است؟

هزینه برنامه‌ریزی مجدد در شرایطی که ریموت خودرو کار نکند بسته به نوع و برنامه‌ریزی آن متفاوت است. برخی از نمایندگی‌ها و قفل‌سازها یک کلید را، به دلیل خدمات پس از فروش شرکت طراح ریموت رایگان برنامه‌ریزی می‌کنند. درصورتی‌که از گارانتی گذشته باشد یا ریموت گارانتی نداشته باشد هزینه‌ای بین 50 تا 100 دلار در جهان و در ایران معادل 150 تا 500 هزار تومان و حتی بیشتر از شما دریافت می‌شود.

البته امروزه وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب نیز روش خوبی برای دریافت آموزش‌های لازم در این زمینه هستند تا بتوانید مبلغی که باید به یک تعمیرکار پرداخت کنید را برای خودتان پس‌انداز کنید. دقت کنید که این‌گونه عیب‌یابی‌ها تخصصی است و اگر ریموت شما گارانتی دارد و یا فردی فنی نیستید، بهتر است که کار را به کاردان بسپارید، مراکز شبانه‌روزی کلیدسازی و ریموت سازی هستند که این خدمات را به‌صورت ویژه و با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. درصورتی‌که ریموت ماشین از کار افتاده می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

رفع مشکل ساییدگی و پارگی اتصالات

اگر همچنان سوئیچ خودرو کار نمی کند و ریموت ماشین از کار افتاده، لازم است که اتصالات، سیم‌پیچ و جریان برق را چک کنید. تمیزکردن و بررسی قطعات مکانیکی دستگاه سوئیچ و اتصالات یکی از روش‌های متداول رفع مشکل است. البته باز هم باید این نکته را ذکر کنیم که اگر ریموت شما از مدل‌های ورود بدون کلید است حتماً کار را به شخصی بسپارید که با این حوزه آشنایی کامل دارد. در غیر این صورت ساده‌ترین مشکلی که با آن مواجه می‌شوید، ازکارافتادن دستگاه سوئیچ و قفل شدن درب است. بخشی تحت عنوان کی فوب در دستگاه ایمنی و سوئیچ خودروی شما وجود دارد. لازم است که به‌صورت دوره‌ای، حداقل هرچند سال یکبار نظافت شود. برخی از فوب‌ها ممکن است دارای پیچ باشند که بین دونیمه قرار گرفته و آن‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد. ممکن است مجبور شوید این اتصال را باز کنید. کی فوب را با جستجوی یک شکاف کوچک روی درز درب بازکرده و پیچ‌گوشتی را وارد آن کنید.

می‌توانید از اسپری‌های مخصوص و کمپرس‌های هوا برای تمیزکردن اتصالات استفاده کنید. لازم است که دکمه‌ها و قالب اصلی ریموت را با استفاده از یک پد الکلی کوچک تمیز کنید. چون این ریموت‌ها اغلب در جیب شما قرار می‌گیرند ممکن است پر از گردوخاک باشند. مانند یک کامپیوتر که نیاز به نظافت دارد، باید این قطعات و اتصالات را به‌خوبی تمیز کنید. برد مدار را بردارید. پس از استفاده‌های مکرر ممکن است کنتاکت‌های بین مدارها فرسوده شود. در دریافت لمس عملکرد خوبی نداشته و در نهایت آسیب ببینند. این کنتاکت‌ها روی ریموت معمولاً طلایی‌رنگ هستند، آن‌ها را با الکل و پد بیشتری تمیز کنید. سپس اجازه دهید 10 دقیقه در هوای آزاد خشک شود و دوباره ریموت را ببندید.

از کجا بفهمیم باتری ریموت تمام شده | علت خالی شدن باتری ریموت ماشین | علت کار نکردن ریموت قفل مرکزی

بررسی برد مدار دستگاه سوئیچ

اگر با طی مراحل بالا هنوز هم دستگاه سوئیچ شما کار نمی کند و ریموت ماشین از کار افتاده، ممکن است لازم باشد نقاط اتصال را دوباره بررسی کنید. می‌توانید از مقادیر رنگ فلزی یا محلول پوشش رسانا برای این کار استفاده کنید. علاوه‌برآن باید در نظر داشته باشید که از مواد غیرمجاز، شیمایی و اسیدی استفاده نکنید. ضمن این که اگر اتصالات دچار مشکل شده‌اند حتماً از چسب‌های مایع مخصوص استفاده کنید. قبل این که دوباره ریموت را یا دستگاه سوئیچ را ببندید، لازم است حداقل 12 ساعت زمان صرف شود که همه چیز به‌خوبی خشک شود. معمولاً محلول مدت‌زمان زیادی به طول می‌انجامد که خشک شود. اگر هیچ یک از مراحل بالا جواب نداد، با نمایندگی تماس بگیرید و بپرسید که آیا مشکلات احتمالی دیگری ممکن است در سیستم دستگاه سوئیچ به وجود آید یا خیر!

چگونه قفل ماشین خود را هنگام خرابی کلید باز کنیم؟

وقتی سوئیچ خودرو کار نمی‌کند و ریموت ازکارافتاده است به مشکلی در این زمینه مواجه می‌شوید و آن هم باز کردن درب‌های خودرو است. اگر کلید فلزی برای ماشین دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید این کار را انجام دهید. قفل فیزیکی در برخی از مدل‌های قدیمی قابل‌استفاده است. اما در برخی دیگر ممکن است قفل روی درب وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی پلاستیک کنار دستگیره درب را بررسی کنید. اگر به‌راحتی جدا نمی‌شود می‌توانید آن را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی یا ابزار نازک و محکم از هم جدا کنید. قفل باید زیر این بخش از درب باشد.

برای صرفه‌جویی در زمان، یک کلید فلزی پشتیبان تهیه کنید. آن‌ها جایگزین‌های ارزان‌تری برای باز کردن قفل هستند. ضمن این که اگر سیستم ورود خودروی شما بدون سوئیچ است، می‌توانید از نرم‌افزارهایی برای این کار استفاده کنید. اکثر شرکت‌هایی که تولیدکننده خودروها و ریموت‌هایی بدون کلید اصلی هستند، این نرم‌افزارها را در اپ‌استور و گوگل‌پلی در اختیار شما قرار می‌دهند. برخی مدل‌ها نیز دارای یک ریموت یدکی و کلید اضطراری هستند. می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مشکلات سیستم ایموبلایزر ریموت

سیستم ایموبلایزر یکی از ایمن‌ترین پلتفرم‌های قابل‌اجرا روی درب خودروها است. وقتی که خودروی شما کلید فیزیکی داشته باشد، می‌توانید برای روشن‌کردن آن را وارد خودرو کنید. اگر کلید حرکت نکرد، معمولاً مشکل از تراشه ترانسپورتر است. این تراشه درون پایه کلید فوب قرار دارد. این نشانه آشکاری از وجود مشکل در ایموبلایزر خودروی شما خواهد بود و معمولاً به شما این پیغام را می‌رساند که تراشه شکسته شده و یا در اثر سقوط و یا زمانی که از دست شما افتاده آسیب‌دیده است.

معمولاً در بیشتر مواقع خودروی شما یا قفل شده و یا در مواقعی که لازم ندارید مکرراً قفل می‌شود. همین‌طور مشکل قفل نشدن به‌شرط فشردن مکرر ریموت هم می‌تواند یک اثر دیگر از این مسئله باشد که خودروی شما دچار مشکل شده است و نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد. سیستم‌های ایموبلایزر در حال حاضر روزبه‌روز بیشتر در حال استفاده هستند و عموماً به‌عنوان دزدگیر استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها به‌عنوان یک ابزار کارآمد ضد سرقت می‌توانند احتمال دزدیده شدن خودروی شما را کاهش دهند. اما خود گاهی به دلیل باگ و یا مشکلات و اختلالات نرم‌افزاری عملکرد درستی ندارند. درصورتی‌که به‌تازگی ایموبلایزر را روی خودروی خود نصب کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که وقتی آن را ترک می‌کنید عملکرد قفل‌ها را بررسی کنید.

دلایل عمده خراب‌شدن ریموت و سوئیچ خودرو

البته که عوامل متعددی می‌تواند سبب ازکارافتادن بخش‌های ایمنی و ریموت خودروی شما شود. در این شرایط اگر معمولاً ریموت از دستتان می‌افتد. اگر مدام آن را در نزدیکی امواج الکترومغناطیس قرار می‌دهید و یا عادت دارید ریموت و سوئیچ خود را به آهن‌ربا بچسبانید و آن را به دیوار و پنل‌های آهن‌ربایی آویزان کنید، باید بدانید که در عملکرد این سیستم‌ها اختلال ایجاد می‌کنید. ضمن این که عمده مشکلات برقی خودرو نیز می‌تواند برای دستگاه سوئیچ، ریموت و کلید خودروی شما مشکلات زیادی ایجاد کند.

موضوع دیگری که در مورد خرابی ریموت و سوئیچ دستگاه به آن توجهی نمی‌شود، ضعف باتری‌های موجود در بازار است. معمولاً از باطری‌های دیسکی یا همان سکه‌ای روی ریموت خودروها استفاده می‌شود. درصورتی‌که این باتری‌ها تحت لیبل‌های استاندارد و برندهای معتبر ساخته نشده باشند، پس از یک هفته استفاده و یا بدون استفاده ممکن است از کار بیفتند. به‌هرحال سیستم جریان الکتریکی خودروی شما برای دریافت دستورات از پل ارتباطی رادیویی موجود روی ریموت استفاده می‌کند. به هر دلیل اگر منبع تغذیه ریموت دزدگیر شما مشکل داشته باشد، عموماً دزدگیر مرکزی نصب شده روی خودرو پاسخ‌های صحیح را دریافت نمی کند. عموم ریموت‌ها از باتری‌های CR2025 و مدل 2032CR استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یک برند معتبر برای خرید باتری ریموت سوئیچ خودرو پیدا کنید تا مدام مجبور به تعویض آن نشوید.

جمع‌بندی نهایی

ضربه، مشکلات برقی و منبع تغذیه از جمله متداول‌ترین ایراداتی هستند که ریموت خودروی شما را دچار مشکل می‌کنند. حتی ممکن است سوئیچ ماشین شما نیز پس از مدتی استفاده ناگهان از کار بیفتد. بخصوص اگر ریموت و سوئیچ خودروی شما از نوع ضامن‌دار باشد بیشتر با این معضل مواجه می‌شوید. چون مکانیزم خروج ریموت از ضامن خود به‌مرور سبب مشکل می‌شود. اگر کمی به مسائل فنی آشنایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که ریموت خودروی خود را باز کنید و درون آن را با پد الکلی نظافت کنید (مطابق چیزی که در آموزش ذکر شده). معمولاً کلید و ریموت ماشین در جیب قرار می گیر و در این شرایط، پر از گردوخاک و آلودگی می‌شود. سیستم‌های الکتریکی نیز میانه خوبی با گردوخاک و آلودگی ندارند.

دکمه بازگشت به بالا