عمومیکسب و کار برتر

دلایل تغییر طعم آب تصفیه شده

طعم بد آب تصفیه یا بوی بد آب آشامیدنی می تواند احساس ناخوشایندی داشته باشد . چه در زمان پخت و پز ، مسواک زدن یا حتی نوشیدن یک لیوان آب . شناسایی علت مشکلات مربوط به آب لوله کشی اولین دلیل منطقی است . یافتن یک فیلتر تصفیه آب مناسب ، راه حل مسئله است. طعم و بوی آب شما می تواند به شما کمک کند تا دلیل بد مزه بودن آن را کشف کنید. در اینجا ۸ طعم و بوی رایج در آب لوله کشی که ممکن است تشخیص داده شود ،به همراه راه حل آن ارائه شده است.

۸ دلیل طعم بد آب آشامیدنی

۱. طعم تلخ

مزه تلخ آب شیر اغلب نتیجه غلظت بالای جامدات محلول  یا سختی آب (TDS) است. به آب با غلظت زیاد TDS آب سخت گفته می شود. دلیل دیگر مزه تلخ آب می تواند خوردگی لوله مس در خانه شما باشد.

  • راه حل: سیستم اسمز معکوس یا فیلتر سرامیکی

۲. طعم کلر یا موادشیمیایی که باعث طعم بد آب تصفیه می شود

در تصفیه آب شهر به منظور ضد عفونی نمودن آب ،  به آن کلر اضافه می کنند. اگر آب نیاز به طی مسافت بیشتری داشته باشد ، کلر بیشتری برای جبران آن اضافه می شود. اگرچه سطح کلر مضر نیست ، اما می تواند بر طعم آب شیر شما تأثیر بگذارد.

۳. طعم کثیفی یا ماهی

آب چاه اغلب طعم معدنی و خاکی دارد. برای آب شهر ، یک بو و طعم خاکی می تواند نتیجه جلبک های تصفیه نشده باشد .که در طول تصفیه آب از بین نرفته اند. آب با بقایای جلبک ها بوی کپک و کهنگی دارد.

راه حل: سیستم اسمز معکوس یا فیلتر سرامیکی

۴. طعم بنزین یا گازوییل ،طعم بد آب تصفیه

آبی که بوی بنزین یا گازوئیل می دهد منابع مختلفی دارد .که هیچکدام به راحتی برطرف نمی شوند. ممکن است توسط مخزن ذخیره سوخت یا روان آب های ورودی به منبع تامین آب یا پارکینگ های بسیار به آب شما نفوذ کند. به دلیل وجود مواد شیمیایی خطرناک در تأمین آب ، همیشه بهتر است بلافاصله استفاده از آن را متوقف کرده و آب خود را آزمایش کنید. همچنین باید با شرکت محلی خود تماس بگیرید .تا ببینید آیا اخیراً لوله هایی شکسته است که باعث ایجاد بو شود یا خیر و سپس با یک لوله کش با تجربه مشورت کنید.

  • راه حل: با یک لوله کش و اداره آب محلی خود مشورت کنید.

۵. طعم فلز

مقادیر بالای فلزات محلول مانند آهن ، منیزیم و روی می تواند طعم فلزی متمایزی به آب لوله کشی شما بدهد. اگرچه وجود این فلزات برای سلامتی شما مضر نیست . اما به لوله های آب آسیب می رساند.

  • راه حل: یک سیستم اسمز معکوس یا یک سیستم اولترافیلتراسیون

۶. بوی تخم مرغ فاسد که باعث طعم بد آب تصفیه می شود

سولفید هیدروژن در هنگام باز کردن شیر آب یا استفاده از آب گرم باعث ایجاد بوی گوگرد یا تخم تخم مرغ می شود. سولفید هیدروژن مشترک با آب چاه می تواند باعث افزایش سرعت خوردگی در لوله های شما شود.

۷. طعم شور

آبی که طعم شور دارد به احتمال زیاد ناشی از غلظت زیاد یون کلرید است. اگرچه در مناطق ساحلی رایج است . اما می تواند در مناطق دیگر نیز ظاهر شود. سولفات ها همچنین می توانند باعث ایجاد طعم شور در آب لوله کشی شوند. سولفات ها معمولا در خاک موجود هستند . با جریان یافتن آب از طریق زمین برای تأمین آب ، در آن رسوب می کنند. باران و برف همچنین می تواند باعث تخلیه نمک جاده به مخازن محلی شود.

۸. طعم شیرین

آب با طعم شیرین می تواند نتیجه برخی مواد معدنی محلول باشد که برای سلامتی شما مضر نیستند . مانند کلسیم یا آهن. همچنین می تواند نشانه ای از pH یا عدم تعادل قلیایی در آب شما باشد.

  • راه حل: فیلتر یونیزاسیون قلیایی ، سیستم اسمز معکوس  یا فیلتر سرامیکی

آلودگی هایی که نمی توانید در آب بچشید

برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی آلودگی هایی را که نمی توانید بو کنید یا مزه کنید را از بین می برند. میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها و ویروس ها می توانند از طریق آب ، شما و خانواده تان را حتی بدون اطلاع از آن بیمار کنند. ضد عفونی با اشعه ماورا بنفش با تماس مستقیم با اشعه ماورا بنفش که میکروارگانیسم ها را از بین می برد ، آب شما را تصفیه می کند قبل از اینکه فرصتی برای بیماری شما ایجاد کنند.

  • راه حل: دستگاه تصفیه آب UV ، سیستم اولترافیلتراسیون یا سیستم اسمز معکوس

گاهی اوقات ممکن است بویی که از آب استشمام می کنید به دلیل عبور آب از تخلیه فاضلاب باشد. بوی بد همچنین می تواند در اثر نشت ، خوردگی لوله ها ، باکتری های موجود در آبگرمکن یا ترک خوردگی آن ایجاد شود. به دلیل پیچیدگی این موارد ، معمولاً بهتر است با یک متخصص آب مشورت کنید.
در این بین ، بهترین راه برای درک ترکیبات آب آشامیدنی استفاده از کیت تست آب خانگی یا آنالیز آب آزمایشگاهی است. همچنین می توانید تجزیه و تحلیل آب منطقه خود را از طریق گزارش آب موجود در تأمین کننده آب محلی خود پیدا کنید.

راههای از بین بردن بو و طعم بد آب آشامیدنی

بهترین روش برای ایجاد طعم بهتر آب آشامیدنی ، برای از بین بردن آلودگی هایی است که به احتمال زیاد مسئول بوی بد آب هستند.فیلترهای متعدد موجود در دستگاه تصفیه آب ، با از بین بردن انواع آلودگیها و مواد معدنی محلول در آب ، باعث بهبود طعم و بوی آب میشود و تا مدتها خیال شما از بابت سلامت آب آشامیدنی تان آسوده خواهد بود. اما اگربعد از مدت ها که از نصب دستگاه تصفیه آب میگذرد به تازگی طعم و بوی آب عوض شده است ، احتمالا زمان تعویض فیلترها فرا رسیده است و یا مشکلات دیگری در دستگاه تصفیه آب شما بوجود آمده است که در اینجا برای شما توضیح خواهیم داد  و به شما کمک می کنیم منبع را شناسایی کرده و راه حل مناسب را برای شما ارائه دهیم  .

علت طعم و بوی بد آب در دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاههای صفیه آب ، فیلتر مرحله دوم (فیلتر کربن پودری ) ، کلر موجود در آب را حذف میکند و آب خالص تولید میکند.بدلیل عدم وجود کلر، در صورت وجود آلودگی حتی به میزان  بسیار کم ، ممکن است آلودگی ها رشد کنند و باعث تغییر در طعم و بوی آب شوند که باید هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدام شود . فیلترهای کربنی  تا حدودی  طعم و بوی آب را اصلاح میکنند . ولی اگر میزان آلودگی آب از حد خود بالاتر رود ، طعم و بوی بد برای مصرف کننده محسوس خواهد بود . اغلب افراد  منشاء بوی بد آب را از مخزن میدانند . ولی همیشه اینگونه نیست و حتی گاهی دیده شده که منشاء بو از فیلترها و حتی شیر برداشت بوده است .

معمولا این بو وطعم نامطلوب در موارد زیر اتفاق می افتد :

۱- استفاده از فیلترهای بی کیفیت

۲- عدم تعویض به موقع فیلترها

۳- باقی ماندن آب برای مدت طولانی در مخزن

۴- وجود آلودگی در یکی از بخشهای دستگاه

نحوه برطرف کردن بو و طعم بد آب در دستگاه تصفیه آب

هرکدام از اجزای دستگاه تصفیه آب و تصفیه فاضلاب بیمارستانی  میتواند منشاء ایجاد بوی نامطبوع باشد  وهرچه دیرتر منشاء آلودگی  پیدا شود ، آلودگی  میتواند گسترش یابد و بخش های دیگر را نیز درگیر کند  . بنا براین به محض احساس بو و طعم نامطبوع در آب تصفیه شده ، باید با باز بینی مرحله به مرحله  تمام اجزای دستگاه ، منشاء بوی نامطبوع را  پیدا کنید . برای این کار :

۱.به مدت ۱۵ دقیقه ، آب را باز بگذارید تا مخزن کاملا خالی شود . سپس بررسی کنید  آیا بوی ناخوشایند رفع شده است یا خیر . در صورتیکه علت بو ، ماندن آب در مخزن باشد با این کار بوی بد باید برطرف شود .

۲. در این مرحله  فیلترهای بالایی و مخزن را از مدار خارج کنید . برای اینکار لوله متصل شده به مخزن را از قسمت شیر مخزن باز کرده و آنرا به شیر برداشت متصل میکنیم . مدتی از این آب استفاده میکینم تا ببینیم بو رفع میشود یا نه . دقت کنید در این حالت فشار آب خروجی بسیار کم خواهد بود و فیلترهای مرحله ۵ و ۶ و مخزن از مدار خارج شده اند .اگر بو رفع شد که مشخص میشود منشاء آلودگی درفیلترهای بالایی یا مخزن قرار دارد که باید تک تک آنها را باز کرده و مورد بررسی قرار دهید  .

۳.تک تک فیلترهای پایینی (فیلترهای پیش تصفیه ۱ و ۲ و ۳ ) را باز کنید و مورد بازبینی قرار دهید و ببینید که بوی بد  از کدام  فیلتراست.در صورتیکه بویی شبیه بوی پلاستیک حس میکنید ، احتمالا منشاء این بو از فیلترهای پایینی دستگاه است و ممکن است از پلاستیک نامرغوب در آنها استفاده شده باشد .

اگر علت بوی بد آب از فیلتر بود ، حتما فیلترها را تعویض کنید و هوزینگ آنها را کاملا بشویید و  لوله های بعد از آنرا هم  کاملا کنترل کنید و بشویید و در صورت نیاز تعویض کنید . اگر  علت بوی نامطبوع از مخزن بود سعی کنید مخزن را با استفاده از آب شهری وشوینده های غیر شیمیایی  کاملا بشویید ( با استفاده از یک پمپ ، آب را وارد آن کنید ) و درصورتیکه رفع نشد آنرا تعویض نمایید . اگر هر بار که شیر برداشت را باز میکنید ، فقط لیوان اول  بوی بد دارد و لیوانهای بعدی بدون بو هستند ،احتمالا منشا بو  فیلتر مرحله ششم  یا شیلنگ فیلتر ششم  است  . شیر برداشت نیز میتواند منشا این بو باشد .

چرا آب تصفیه شده بوی بدی می‌دهد؟

اگر دستگاه تصفیه آب تازه نصب گشته است امکان دارد بوی خاصی (بد) در آبی که بعد از فیلتر خارج می‌شود ایجاد گردد. در این مواقع باید به این نکته دقت نمایید که احتمالا مایع محافظ عنصر فیلتر دستگاه تصفیه آب شستشو داده نشده و این مسئله سبب ایجاد بوی بد در آب تصفیه شده گشته است. برای حل این مشکل فقط کافی است پس از خرید پکیج تصفیه فاضلاب ، خروجی فاضلاب و شیر آب را باز کرده و اجازه دهید حدود 15 دقیقه شستشو انجام شود و سپس مخزن را کاملا تخلیه نموده در اکثر موارد با این روش طعم آب به حالت عادی باز می گردد در صورتی که همچنان بوی ناخوشایند موجود بود می‌توانید از سرویس کاران ارکا گستر کمک بگیرید تا تمام قطعات دستگاه تصفیه آب به صورت تخصصی شتشو داده شوند.

طعم های آزار دهنده متفاوت آب تصفیه شده

کلر

یکی از دلایل تغییر طعم آب تصفیه شده، کلر می باشد. آبی که دارای طعم کلر باشد کاملا رایج است، عمدتاً به این دلیل که تامین کننده های آب از کلر به عنوان یک ضد‌عفونی‌کننده برای آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. به صورت کلی در تصفیه خانه های آب آشامیدنی از دستگاه ها تصفیه آب استفاده می شود. استفاده از کلر در مقادیر کم برای سالم و ایمن‌سازی آب آشامیدنی بسیار موثر و مقرون به صرفه می باشد. لازم به ذکر است که، هرچه شیر آب، به منبع آب نزدیک‌تر باشد، طعم کلر قوی‌تراحساس خواهد شد.

تلخ

طعم تلخ آب می‌تواند چند دلیل داشته باشد. معمولاً تلخی توسط مس موجود در آب ایجاد می‌گردد در صورتی که لوله‌کشی های آب شما از مس باشد طعم آب تلخ بسیار گزنده و تندتر خواهد بود. یکی دیگر از دلایل تغییر طعم آب تصفیه شده و احساس طعم تلخ در آب، سطح بالای روی است. وجود این طعم در آب می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع در افراد گردد برای حل این مشکل افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند سعی در استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب می‌نمایند تا از این مشکلات دور بمانند.

دکمه بازگشت به بالا