جامعه

تخریب سالانه ۱۲ هزار هکتار جنگل در کشور/ آخرین تغییرات وسعتی جنگل‌ها در ایران

مدیر گروه مهندسی مهندسی سازمان مدیریت جنگل ، مراتع و حوضه با بیان آخرین تغییرات در اندازه جنگل ایران در مقایسه با چند دهه اخیر گفت: “ از سال 2015 تا 2020 ، 12000 هکتار در سال هر ساله جنگل ها از بین می روند. ”

رضا بیانی در مصاحبه با مجله خانواده وی با اشاره به آخرین گزارش ارسالی سازمان جنگلها به فائو گفت: در این گزارش موارد مختلفی از جمله وسعت آتش سوزی جنگل ها ، آفات و بیماری ها ، شرایط موجود در جنگل های حفاظت شده و منطقه وجود دارد. به فائو ارسال شده است. “بر این اساس می توان گفت که منطقه جنگلی در ایران حدود 14 میلیون و 319 هزار هکتار است.

وضعیت جنگلداری در کشور مربوط به تخریب

وی توضیح داد: جنگل زدایی به دلایل مختلفی از قبیل سد سازی ، ساخت جاده ، فعالیت های عمرانی ، آتش نشانی و قاچاق چوب انجام می شود. اگرچه میزان خسارت کمتر از 200 هکتار است ، در نظر داشته باشید که در دو سال گذشته ، جنگل کاری کشور به حدود 25000 هکتار افزایش یافته است که توسط یک سازمان جنگل از صندوق توسعه ملی تأمین می شود. ..

مدیر تحقیقات مهندسی سازمان جنگل ، مراتع و حوضه گفت: “حدود 15 سال زمان خواهد برد تا یک منطقه جنگلی به طور کامل فعالیت کند.” رسیدن به طبیعت

تغییرات جنگلی در ایران در مقایسه با چند دهه گذشته

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه منطقه جنگلی ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است ، بیان می کند. اولین نقشه جنگل ها در شمال کشور به سال 1336 باز می گردد. نقشه تخمین می زند مساحت جنگل های شمالی حدود 2.8 میلیون هکتار باشد. سپس طبق یک عکس در سال 1346 مساحت جنگل شمالی حدود 1 میلیون و 900000 هکتار تخمین زده شده است. این بدان معناست که قبل از انقلاب با کاهش سایز جنگل هایمان روبرو بودیم.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات موجود در سال 1373 مساحت جنگل های ایران در بخش شمالی کشور 1847000 هکتار و در سال 1983 کاهش توسعه جنگل های شمالی به یک هزار و 936 هزار هکتار رسید. براساس تصاویر ماهواره ای ، آخرین داده ها نشان می دهد که هم اکنون منطقه جنگلی شمالی کشور 2.4 میلیون هکتار است.

مدیر تحقیقات مهندسی سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری سازمان مدیریت توضیح داد که چرا جنگلهای شمالی در مقایسه با چند سال گذشته افزایش یافته است. بنابراین قسمت هایی از جنگل در نزدیکی مرز و در ارتفاعات در نظر گرفته نشده است. از آنجا که تصاویر ماهواره ای را به دست آوردیم ، ما توانستیم این نکات را رعایت کنیم و به وسعت جنگل شمالی بیفزاییم.

کاهش اندازه جنگل زاگرس

بیانی درباره تغییرات اخیر در اندازه جنگل های زاگرس گفت: “ما در جنگل های زاگرس با کمبود اطلاعات روبرو هستیم.” اولین نقشه زاگرس در حدود سال 2001 ساخته شده است ، بنابراین در سال 1346 نقشه ای از جنگل زاگرس را بر اساس عکس های هوایی آن زمان تهیه کردیم. با تهیه این نقشه می توانید تغییرات جنگلهای زاگرس را از سال 1346 بررسی کنید ، اما آنچه اکنون می توان گفت این است که در واقع وسعت جنگل های زاگرس در مقایسه با چند دهه گذشته کاهش یافته است. در مورد آن

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 4000 نیروی امنیتی در جنگل بیرونی شمالی و 2 هزار و 700 نیروی امنیتی در جنگل شمالی کشور داریم. وی ادامه داد: در گذشته توزیع نیروها در منطقه مناسب نبوده و براساس نیازها صورت می گرفت ، اما امسال توزیع نیروها با حوضه ها و نقاط داغ برای اجرای برنامه های حفاظت بهتر تنظیم شده است.

تا پایان سال به کلیه مناطق جنگلی گواهی دهید

به گفته مدیر دپارتمان جنگلداری ، مراتع و مدیریت حوضه و مهندسی سازمان ، جنگل زاگرس حدود 6000 هکتار دارد ، در حالی که جنگل شمالی دارای قدرت 2000 هکتار است. تا پایان سال همه جنگل های کشور در معرض برنامه ریزی کاداستر قرار خواهند گرفت. این باعث افزایش ضریب حفاظت از جنگل می شود.

بانی در خصوص آتش سوزی جنگل ها گفت: وی ادامه داد: “تا سال 2011 ، 18000 تا 20،000 هکتار آتش سوزی جنگل در سال وجود داشت ، اما در سال های اخیر این تعداد به حدود 3000 هکتار رسیده است ، اما تمرکز ما روی آتش سوزی های جنگلی است.” گیاهان چند ساله طبیعی 20 هزار هکتار هستند. اما حتی 3000 هکتار مخرب است.

مدیر گروه تحقیقات مهندسی جنگل ، مراتع و آژانس مدیریت آبخیزداری اظهار داشت: از ابتدای امسال حدود 160 آتش سوزی در جنگل رخ داده است که موارد محدود به دلیل زمین های دشوار غالب است. اضافه. آتش خبری نبود و مجبور شدم هلیکوپتر را بیرون بیاورم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا