عمومیکسب و کار برتر

تقسیم بندی درست و اصولی در دکوراسیون اداری

تمام افرادی که به کارهای مختلف مشغول هستند می‌دانند که اگر در محیط کار خودشان آرامش داشته باشند عملکرد کار آنها بسیار بهتر خواهد شد و دنبال راهی هستند که بتوانند این آرامش را به وجود ‌آورند و حفظ کنند. برخی از این افراد سوال می پرسند که برای برقراری این آرامش در محیط کار خود بهتر است چه کارهایی انجام دهند؟

در این مقاله سعی داریم که شما را با اصول و استانداردهای چیدمان صحیح و دکوراسیون اداری آشنا کنیم. در صورتی که چیدمان ابزار و وسایل در شما به نحو صحیحی انجام نشده باشد می تواند در طولانی مدت باعث آسیب زدن به شما شود.

همیشه و در هر محیطی عوامل مختلف زیادی در آرامش افراد تاثیر می گذارد که یکی از آنها چیدن درست مبل ها و مناسب است و باید در کنار این ها در اتاق کار از رنگ های مناسب استفاده کنند و وقتی تمام وسایلی که مورد نیاز آنها است فراهم شد باید طوری در محیط قرار بگیرد که بتوانند خیلی راحت به همه وسایل لوازمی که می خواهند دسترسی داشته باشند. یعنی چیدمان وسایل باید به گونه ای باشد که نظم و طبقه بندی خاصی در اتاق کار آنها حاکم باشد تا هم هنگام استفاده از وسایل به میزان زیادی در وقت آنها صرفه‌جویی شده باشد با این کار آرامش آنها به صورت کامل تامین خواهد شد. در این مطلب سعی داریم ایده های مختلفی که باعث افزایش این نظم دهی می‌شود را به شما معرفی کنیم تا کارایی دکوراسیون اتاق کار شما بیشتر شود و به دنبال آن بازده کار شما هم بالا برود.

چیدمان صحیح و اصولی وسایل روی میز کامپیوتر​

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نفوذ در تمامی زمینه ها کار با کامپیوتر در زندگی روزمره بیشتر افراد جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و تقریباً بیشتر افراد برای انجام کارهای خود نیاز به کار کردن با کامپیوتر را پیدا میکنند. این روند تا جایی می‌رود که اگر شخصی که کار با کامپیوتر را بلد نباشد به عنوان یک شخص بی سواد شناخته می شود.

هنگامی که پشت کامپیوتر می نشینید و یا وسایل مورد نیاز خود را بر روی میز کامپیوتر ​قرار می دهید باید یک سری اصول را رعایت کنید که اگر آنها را درست انجام ندهید باعث آسیب رسیدن به کاربر می شود.​

چیدمان صحیح و اصولی وسایل روی میز اداری

در نظر داشته باشید که سطح انتهایی میز کار شما جای وسایلی مانند مانیتور یا ساعت و قاب عکس و بلندگوها و جای مداد و خودکار است. بعد از آن سطح میانی میز ها جای مناسبی برای قرار دادن ماشین حساب تلفن و ابزار این چنینی می باشد.

در نهایت سطح جلوی میزها جای مناسبی برای قرار دادن وسایلی است که کاربرد بیشتری دارد. این وسایل شامل مواردی مثل صفحه کلید، ماوس و ماوس پد می باشد. در صورتی که میز شما از آن دسته میزهایی است که صفحه جداگانه برای کیبورد و ماوس داشته باشد باید در نظر داشته باشید که خیلی برای کار شما مناسب نیستند.

با این که اگر توجه کرده باشید بیشتر میز هایی که برای کامپیوتر طراحی می‌شوند دارای صفحه جدا برای کیبورد می باشند ولی این شیوه از نظر طبی کاملاً اشتباه است. زیرا هنگامی که شما مشغول کار با کامپیوتر هستید بهتر است زاویه مچ شما خنثی یعنی زاویه صفر تا 5 درجه باشد. در صورتی که دست شما در زاویه غیر از این قرار بگیرد می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه مچ شود.​

جایگاه مناسب برای مانیتور

مانیتور ها بر روی میز باید به صورتی قرار گیرند که بشود بالاترین نقطه آنها را دید. یعنی چشم شخصی که قرار است با کامپیوتر کار کنند موازی بالاترین قسمت کامپیوتر باشد. بهتر است فاصله ی چشم شما از صفحه مانیتور 40 تا 70 سانتی متر باشد.

جایگاه مناسب قرار گیری صفحه کلید

بهتر است صفحه کلید یا کیبورد را طوری روی میز قرار دهید که دقیقا روی میز و رو به روی مانیتور باشد. زیرا در این حالت زاویه بین بازو و ساعد 90 درجه خواهد شد و بهتر است از این زاویه بیشتر نشود.

هنگام کار بهتر است هر دو مچ شما کاملاً به صورت موازی روی صفحه کلید قرار بگیرد و هر کدام قسمت مشخصی از کیبورد را بپوشانند. یعنی صفحه کلید یا همان کیبورد بین دو دست شما تقسیم شود.

وقتی که هنگام کار با کامپیوتر مچ دست خود را به سمت داخل یا خارج خم کنید آن را از حالت عادی خارج کردید و کم‌کم دچار آسیب دیدگی خواهد شد. وقتی که کف دست شما با مچ زاویه تشکیل دهد باعث می شود که دست شما آسیب ببیند. اگر توجه کرده باشید در زیر بعضی از صفحه کلید ها پایه قرار داده شده است و شما فکر میکنید با باز کردن این پایه ها دید بهتر و کارایی بهتری از کیبورد خود خواهید داشت. اما این طور نیست قرار دادن زاویه برای دست هنگام تایپ کردن بدترین حالت برای مچ می باشد.

مناسب ترین صندلی های اداری

بیشتر افرادی که در محیط های اداری یا شرکتی مشغول کار هستند هنگام کار از صندلی های معمولی استفاده می کنند. استفاده از صندلی های معمولی هنگام کارهایی که چند ساعت در روز وقت شما را می گیرد می تواند باعث آسیب رسیدن به بدن شما شود. این موضوع وقتی شدیدتر می‌شود که شما از صندلی های بدون تحرک و چوبی  استفاده کنید.

حتی اگر برای صرفه جویی در هزینه سعی کنید صندلی اداری  خریداری کنید در طولانی مدت متوجه می‌شوید هزینه‌هایی که بعدها صرف بیماری‌های حاصل از این کار خواهید کرد به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود و آسیب بیشتری به شما می زند. پس بهتر است قبل از اینکه به هر نوع بیماری فیزیکی ناشی از کار نامناسب در محیط های اداری مواجه شوید صندلی و میز استاندارد برای محیط های کار و اداره خود تهیه کنید.​

تنظیم ارتفاع و پشتی صندلی جلوی کامپیوتر​

هنگامی که می‌خواهید صندلی کامپیوتر​ و صندلی که بر روی آن هنگام کار کردن می‌نشینید را تنظیم کنید سعی کنید روبه روی آن بایستید و زانوها در محلی قرار بگیرد که شما می نشینید. یعنی زانوها با محل نشستن شما هم راستا باشند.

سپس روی صندلی بنشینید و قسمت داخلی زانو را با لبه صندلی در اندازه گیری بهتر است به اندازه یک مشت جمع شما فاصله داشته باشد. زانوها باید زاویه 90 درجه داشته باشند و تکیه گاه صندلی شما باید طوری تنظیم شود که قسمت انحنا تورفتگی کمر شما پر شود.

دکوراسیون اتاق ریاست

در مبلمان اتاق ریاست اهمیت زیادی دارد و باید برای خرید آنها دقت زیادی به خرج دهید. همچنین میز و صندلی ریاست هم علاوه بر اینکه ابهت و جلوه ی زیبایی باید داشته باشد باید کاملا هم کاربردی باشد و با توجه به شغلی که مد نظر است خرید را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که در محیط کار، دکوراسیون محل اداره و دفتر کار باید به گونه ای باشد که هر فرد با توجه به مسئولیتی که دارد در جای مشخص و مناسبی قرار بگیرد و جایگاه رئیس و مدیر باید در قسمتی باشد که بر سایر کارمندان مسلط باشد و کسانی که کار بایگانی را انجام میدهند نزدیک به کمد و بوفه ها باشند.

دکوراسیون اداری و دفتر کار

میزهایی که در محیط کار افراد قرار می گیرند با توجه به هدفی که در محیط های کاری مختلف دنبال می‌شود لازم است که ابعاد و قسمت هایی داشته باشد که پاسخگوی نیاز فردی که از آن نیز استفاده می‌کند باشد. به طور مثال بهتر است میز ها دارای چند کشو و به یک یا دو کمد مختلف باشند که افراد بتوانند وسایل مختلف و اسناد و مدارک را به صورت مجزا و طبقه بندی شده در داخل این میز ها قرار دهند و در عین حال طراحی و ارتفاعی که این میزها دارند مناسب سلامت فیزیکی آنها باشد و طوری باشد که افراد بتوانند به راحتی به وسایل مختلف دسترسی داشته باشند و برای استفاده از میز دچار مشکل نشوند. بهتر است همیشه روی میز وسایلی که بیشترین مقدار کاربرد را دارند قرار داده شوند تا باعث تسریع در انجام امور مختلف شود.

ممکن است محیط کار شما به گونه ای باشد که نتوانید کنار میز کار خود از کشوهای زیاد استفاده کنید  در این صورت می‌توانید از دیوارهایی که مشرف به میز شما هستند و میز شما در کنار آن قرار دارد برای طبقه بندی و قرار دادن شلف استفاده کنید و حتی با گذاشتن چند جعبه می توانید وسایل مورد نیاز خود را طبقه بندی کنید و از بقیه این فضا هم برای قرار دادن کتاب ها و مجلات استفاده کنید این کار هم ظاهر اطراف میز شما جذاب‌تر می‌شود هم وسایل شما طبقه‌بندی شده است.

انتخاب میز متناسب با هدف در محل کار

همه افراد خیلی خوب می دانند که طراحی اتاق کار آنها باید به گونه ای باشد که با نگاه کردن به آن بتوان کار و فعالیت آن‌ها را متوجه شد و چیدمان و وسایلی که در محیط قرار دارد باید دقیقاً بیانگر و متناسب کاری باشد که افراد انجام میدهند. مثلا اتاق کار مهندسان معمار پر از نقشه و کاغذ و برگه های رنگارنگ است و نیاز به یک کامپیوتر با وسایل جانبی زیادی دارد پس برای افرادی که مهندس معمار هستند باید میزی تهیه شود که دارای دو قسمت باشد تا با جدا کردن وسایل مختلف بتوانند کار خود را با سرعت بیشتری انجام دهند. این نظم برقرار شده در محیط به آرامش ذهنی آنها کمک زیادی می‌کند و راندمان کار آنها را بالا می برد و لازمه تمام مواردی که گفته شد این است که بدانید متناسب با کاری که انجام می دهید نیازهای اساسی و وسایل مورد نیاز شما چه چیزهایی خواهد بود.

دکوراسیون اداری مدرن

ترکیب مواد و مصالح مختلف در اتاق کار شما می‌تواند باعث جذابیت بیشتر در محیط شود و اگر اندکی خلاقیت و هوشمندی به خرج دهید باعث می‌شوید که طراحی داخلی اتاق کار شما به بهترین نحو ممکن صورت گیرد. به طور مثال می توانید از انواع مختلف چوب ها برای طراحی میز و  خود استفاده کنید و قسمت های مختلف اتاق کار خود را با استفاده از وسایلی که گفته شد زیباتر و شاخص تر کنید.

حضور قفسه ها راهی برای نظم بخشیدن به اشیا

در هر محیط کاری چه در اداره‌ها و چه در شرکت ها وجود قفسه ها الزامی است. در محیط های کار مشاهده خواهد شد که وجود این قفسه ها می تواند چقدر از بی نظمی ها جلوگیری کنند و در طبقه بندی و نظم دهی وسایل مفید باشند.

بیشتر افراد وقتی عجله دارند فقط برایشان مهم است که از وسیله که می خواهند استفاده کنند و آن را در سر جای خود رها کنند این کار باعث می‌شود که به مرور یک محیط به هم ریخته و شلوغ داشته باشند که از کار کردن در آن هیچ لذتی نمی برند و باعث به هم خوردن آرامش آن ها می شود ولی وجود این  و و  کشویی چه در جنس های چوبی چه پلاستیکی و یا فلزی می ‌توانند در نظم دهی و طبقه بندی این وسایل نقش مهمی را ایفا کنند و هر چیزی در سر جای خود قرار بگیرد تا نظم در اتاق کار به صورت کلی فراهم شود.

انواع صندلی ها مناسب محل کار شما

ممکن است کار شما طوری باشد که تمام روز را در آن به سر ببرید و از آن استفاده کنید یا ممکن است محل کار شما به گونه‌ای باشد که فقط یکی دو روز آخر هفته ها مشغول به کار در آن شوید ولی بازهم مهمترین فاکتوری که باید برای چیدمان آن در نظر بگیرید راحتی این اتاق کار است زیرا قرار است شما در آن وقت بگذرانید و لازم است حتی به اندازه به آن بها بدهید.

همان ‌طور که میزها در طراحی اتاق کار در اداره ها و سازمان های مختلف اهمیت دارند صندلی هایی که بر روی آن می نشینید و کار می کنید اهمیت چند برابر دارند. وجود صندلی خوب باعث می‌شود که افراد بتوانند زمان بیشتری را روی آن گاه به کار کردن بپردازند بدون آنکه خسته شوند و در عین حال راندمان کار بالایی داشته باشند و حتی در طولانی مدت فیزیک آنها آسیب نبیند زیرا صندلی های استاندارد اصول ارگونومیک را رعایت کردند و کار بر روی آنها باعث می شود که هم از آن لذت ببرید و هم دچار مشکل نشوید.

سعی کنید تمام مواردی که گفته شد در محیط کار و اداره شما رعایت شود تا اتاق کار منظم داشته باشید و این نظم در روحیه و اخلاق و آرامش شما تاثیر گذار خواهد بود و هم راندمان کار شما را بالا میبرد پس همیشه سعی کنید هم انتخاب درستی برای خرید وسایل اداری و مبل های مختلف داشته باشید و هم وسایلی که خریداری کرده اید را در بهترین حالت ممکن چیدمان کنید.

طراحی فضای اداری کوچک

وقتی که یک دفتر کار بزرگ برای انجام کارهای خود انتخاب می کنید دست شما برای خرید وسایل مورد نیاز این دفتر کار باز است و خیلی راحت تر می توانید ابزار و وسایل مورد نیاز مثل میز و صندلی و کمد را انتخاب کنید. اما اگر دفتری که برای محل کار خود انتخاب می کنید فضای کوچکی داشته باشد مجبور هستید که وسایلی برای آن خریداری کنید که در عین حال که کاربردی هستند از نظر ابعاد و اندازه متناسب با فضای در دسترس شما باشند.

پس بهتر است از میزهایی استفاده کنید که دارای کشو و کمد باشند تا در عین حال که ابعاد میز یک فضایی را در محیط شما اشغال کرده اند شما بتوانید از قسمت های دیگر میز برای قرار دادن وسایل اضافی خود استفاده کنید.

و در کنار این میز سعی کنید از کمد ها و شلف های دیواری استفاده کنید که هم فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل در اختیار شما قرار دهند و هم فضایی از کف در محیط را اشغال نکرده باشند تا مانع از تردد شما شوند. یعنی شما می توانید با انتخاب وسایل درست نهایت صرفه جویی را در محیط اطراف خود داشته باشید زیرا در اتاق منظم و خلوت آرامش و بازده کار شما را بالاتر می رود.

استاندارد چیدمان میز اداری | اصول چیدمان اتاق اداری | اصول طراحی داخلی اداری

طراحی درست و اصولی محیط اداری، یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در تجهیز کردن دفتر کار خود باید به آن توجه کنید. طراحی و اجرای دکوراسیون اداری از دو جهت ضرورت خواهد داشت:

به همین علت، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت اختصاصی به دکوراسیون اداری پرداخته و پاسخ سوالات مطرح شده در این زمینه را بیان کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا:

در پاسخ به این سوال که دکوراسیون اداری چیست، باید به ماهیت عبارت توجه کنیم. دکوراسیون اداری در واقع همان لوازم و اکسسوریهایی هستند که یک محیط اداری را شکل داده و کار کردن در این محیط را امکانپذیر خواهند کرد. مهم‌ترین هدف در تمامی سبک های دکوراسیون اداری، رسیدن به عالی‌ترین شکل کار کردن در مسیر هدف مجموعه است.

در دکوراسیون اداری، توجه به استانداردها مهم‌ترین اصل بوده و اضافه گرایی در چنین فضایی جایگاهی ندارد. در سبک دکوراسیون اداری، توجه به کاربرد بیش از زیبایی ظاهری دارای اهمیت است.

در اجرای دکوراسیون اداری، درست همانند هر نوع طراحی و دکوراسیون دیگری، نیاز به پیروی از یک سبک وجود دارد. سبکها به این جهت پدید آمده‌اند که بتوانند به مسیر طراحی جهت داده و هارمونی کلی را در فضا ایجاد کنند. سبک های دکوراسیون اداری به اندازه سبک های دکوراسیون داخلی خانه و یا تجاری متنوع نیستند. علت این مسئله هم طبق آنچه پیش‌تر گفتیم، تمرکز بر روی کارکرد و کاربرد به جای زیبایی صرف است.

نمی‌توانیم بگوییم که سبک دکوراسیون اداری تنها در دو گزینه کلاسیک و مدرن خلاصه می‌شود. اما این مسئله نیز غیر قابل انکار است که تمامی سبک های دکوراسیون اداری، زیر مجموعه‌ای از این دو سبک بوده و برگرفته‌ای از قوانین حاکم بر این دو سبک هستند. در سبک دکوراسیون اداری، گاهی می‌توان از تلفیق دو سبک کمک گرفت. اینکه کدام سبک دکوراسیون اداری برای مجموعه شما بهتر است، بستگی به ماهیت کسب و کار شما و تناسب آن با ویژگی های سبک دکوراسیون اداری مورد نظر خواهد داشت.

از گدشته تا به امروز درست از زمانی که دفاتر کاری جایگاه مهمی در اقتصاد کشور بر عهده گرفتن، سبک دکوراسیون اداری کلاسیک، طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داد. سبک دکوراسیون اداری کلاسیک از آن جهت که می‌توانست نمایان‌گر اصالت بوده و در کنار آن زندگی لوکس را به نمایش بگذارد، برای بسیاری از مشاغل با این نیاز مورد استفاده قرار گرفت.

مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده سبک دکوراسیون اداری کلاسیک، چوب و چرم است. چوب گردو و چرم طبیعی می‌تواند همان حس و حالی که از سبک دکوراسیون اداری کلاسیک انتظار می‌رود را ایجاد کنند. سبک دکوراسیون اداری پر از جزئیات غیر ضروری بوده و بیشتر برای دفتر کار مدیران در مجموعه‌های خیلی بزرگ مانند کارخانه‌ها مناسب است.

سبک دکوراسیون اداری مدرن، نمادی از تجدد و پیش‌روی در عصر جدید است. این سبک دکوراسیون اداری، همانطور که از دکوراسیون اداری انتظار می‌رود، کارکرد و عملکرد را بر زیبایی بدون کاربرد ارجح می‌داند. در این سبک، با استفاده از خطوط صاف، رنگ های خالص و نظم زیباترین نمونه‌های دکوراسیون اداری را خلق می‌کنند. سبک دکوراسیون اداری مدرن خود می‌تواند به چندین زیر شاخه:

تقسیم بندی شود. این سبک برای هر ماهیت کسب و کاری می‌تواند گزینه بهتری باشد، مگر آنکه نیاز اساسی شغل همان ویژگی‌های سبک دکوراسیون اداری کلاسیک را بطلبد.

پاسخ این سوال که سبک دکوراسیون اداری برای مجموعه من بهتر است، کاملاً بستگی به ماهیت کسب و کار شما دارد. باید گفت با توجه به امکان کنترل هزینه‌ها در سبک دکوراسیون اداری مدرن، این سبک می‌تواند برای هر کسب و کاری گزینه بهتری باشد. برای طرح جدید  بهpinterest.comمراجعه کنید.

مهم‌ترین لوازم دکوراسیون اداری، میزهای اداری هستند. بدون میزها، کار کردن در دفاتر اداری اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت است. اهمیت دارد که دفتر کار شما به تعدادی میز استاندارد و باکیفیت مجهز شود. برای آنکه بتوانید به بهترین انواع میز و مبلمان اداری با بهترین قیمت دسترسی پیدا کنید؛ می‌توانید به سایت  ویا  youtube.com سری بزنید.

 

دکمه بازگشت به بالا