عمومی

تفاوت CRM با باشگاه مشتریان

اگر به دنبال تفاوت های CRM با باشگاه مشتریان می باشید، این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد و در تصمیم گیری درست برای انتخاب بین باشگاه مشتریان و CRM راهنمایی خواهد کرد. همچنین در انتهای این مطلب به معرفی یکی از بهترین نرم افزارهای CRM و نرم افزار باشگاه مشتریان می پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یکی از تفکرات اشتباه که به صورت گسترده در بین سرپرستان وجود دارد یکسان دانستن CRM و باشگاه مشتریان می باشد به طوری که به اشتباه این دو را یک عنوان می‌دانند. در این مقاله توضیح خواهیم داد تا به طور کامل با CRM و باشگاه مشتریان آشنا شوید البته از نکات قابل توجه این خواهد بود که هدف یکسان این دو نرم افزار رضایتمندی مشتریان و خشنودی آنها می‌باشد. در این کسب و کار ارتباط با مشتریان به صورت تخصصی پرداخته می شود. به طور کلی CRM یک فناوری استراتژی می باشد.

قبل از مقایسه CRM و باشگاه مشتریان به معرفی مختصر هریک از آن ها می پردازیم.

نرم افزار CRM

 نرم افزار CRM به چهار بخش تقسیم می‌شود که به ترتیب هر کدام را توضیح خواهیم داد:

  • CRM استراتژیک: یکی از مهمترین بخش CRM می باشد که به پیشرفت کسب و کار، وفادارسازی مشتریان و جذب مشتریان جدید متمرکز شده است.
  • CRM عملیاتی: در این قسمت CRM در جهت یکپارچگی و نظم بیشتر در کسب و کارها صورت می گیرد.
  • CRM تحلیلی: در این بخش تمام گزارشات و خدمات ارائه شده به صورت دقیق بررسی و تحلیل می شود و در نهایت بهترین تصمیم گیری انجام می شود.
  • CRM تعاملی: در بخش تعاملی تلاش ها لازم انجام می‌شود تا تعاملات مشتریان افزایش پیدا کرده و آن ها را نسبت به قبل فعال تر و ترغیب کنند. در همین جهت انواع تبلیغات، تخفیفات و کمپین ها ارائه می شود.

 به طور کلی نرم افزار CRM این توانایی را خواهد داشت تا سهم بیشتری از اوضاع کنونی به دست آورده و می تواند در هر کسب و کار نظم بیشتری را ایجاد سازد و در نهایت به بهترین نتیجه دست پیدا کرد در این نرم‌افزار اطلاعات ثبت شده و طبقه بندی خواهد شد با انجام نظم  برقرار شده و به صورت آنی بروز رسانی های لازم انجام می‌شود. تمام عملکرد های صورت گرفته سبب میشود اطلاعات مورد نیاز از مشتریان را به دست آورده و با استفاده از آنها در جهت تبلیغات هدفمند تلاش کنید و گام های هرچه بهتری را در جهت موفقیت بردارید.

ویژگی های CRM

این نرم افزار توانایی جمع آوری اطلاعات از سرپرستان و کارکنان در سطوح مختلف در جهت بررسی ارائه می دهد. سرپرستان و کارکنان این توانایی را خواهند داشت تا اطلاعات مشتری را به صورت کلی و یا بر اساس جزئیات به دست آورده و ممکن است آنها را به صورت ذخیره شده مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار توانایی منظم سازی اطلاعات را دارد یعنی می‌تواند اطلاعات را از قسمت های مختلف گرفته و به صورت خودکار تطبیق می دهد. همچنین داده های اضافی را حذف کرده تا در روند سازمان به کارشناسان کمک بیشتری کند.

نرم افزار CRM توانایی سفارش سازی محصولات و ارائه خدمات را خواهد داشت ولی می تواند با ایجاد تغییرات با توجه به نیاز و میل افراد خدمات رسانی کند با استفاده از این نرم افزار می توانید صفحات شخصی برای هر مشتری باز کرده و فعالیت‌های انجام شده را در آن قرار دهید. امکان دریافت  گزارش و اطلاعات به صورت لحظه ای، امکان صادر کردن فاکتور ها و پیش فاکتور، یادآور سازی نیازهای مشتری در تاریخ های ثبت شده، ثبت سوال ها و پاسخ های داده شده مشتری از دیگر ویژگی های CRM می باشد.

علاوه بر این می توان از آگاهی کامل از انتظارات مشتریان، ثبت اطلاعات مشتری در داده های بزرگ با امنیت بالا استفاده کرد.  این نرم افزار توانایی این را دارد تا از طریق منابع مختلف، وب سایت ها و شبکه های اجتماعی ،اطلاعات ثبت نامی مخاطبان را ذخیره کند.

 باشگاه مشتریان: در این نرم افزار فعالیت های انجام شده با هدف وفادارسازی و تعهد مشتریان فعلی و ارتقاء میزان تعهدات آنها و در نهایت جذب مشتریان جدید می باشد. در نرم افزار باشگاه مشتریان برنامه ریزی های لازم انجام شده تا مشتریان را قانع کند در برابر پیشنهادات انبوه پیشرو، و با توجه به نیاز خود بهترین را انتخاب کند با استفاده از کمپین های تبلیغاتی، تخفیفات ، مزایا و هدایای موجود و قرار دادن در اختیار مشتریان این آگاه سازی انجام می شود با وجود تعداد محدودی از رقیبان در گذشته نیازی به وجود باشگاه مشتریان نبود اما امروزه یکی از موارد لازم در راه اندازی یک کسب و کار وجود باشگاه مشتریان می باشد.

تفاوت هایCRM با نرم افزار باشگاه مشتریان

از تفاوت های موجود بین CRM با باشگاه مشتریان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • یکی از مهمترین تفاوت باشگاه مشتریان با CRM در اجرایی سازی ،وفادارسازی و اهدای جوایز و امتیازات در مشتریان می باشد این ویژگی در نرم افزار باشگاه مشتریان انجام می شود اما در نرم افزار CRM وجود ندارد.
  • در باشگاه مشتریان اهدای جوایز و سایر مزایا سبب ایجاد یک رابطه عاطفی و صمیمیت خواهد شد که در  در نرم‌افزارCRM اتفاق نمی‌ افتد.
  • در باشگاه مشتریان تماشای اطلاعات به آسانی انجام می‌شود اما در نرم افزار CRM این امکان وجود نخواهد داشت.
  • تنها کارمندان سازمان می‌توانند از نرم افزار CRM استفاده کنند اما باشگاه مشتریان هم برای کارمندان و به خصوص برای مشتریان ساخته شده است و معمولاً نرم افزار آن قابل نصب می باشد.
  • در نرم افزار CRM ارتباط  با کارکنان با مشتری می باشد در صورتی که در باشگاه مشتریان این توانایی را خواهند داشت تا مشتریان نظرات خود را برای سرپرستان و مدیران نوشته و نوع ارتباط متقابل برقرار شود.
  • در CRM مشتری برای خرید های بیشتر یا خدمات دریافت شده امتیاز دریافت نمی کنند در حالی که از وظایف هم باشگاه مشتریان وفادار سازی مشتری و ترغیب آن می باشد باشگاه مشتریان در برابر تعدادی از مشتریان و کارها از جمله خرید یا تعامل دوباره، امتیازات ویژه‌ای را واگذار کرده و برای خریدهای پیش رو انگیزه لازم را به مشتریان می دهند، در حالی که چنین روندی در CRM وجود نخواهد داشت .
  • در باشگاه مشتریان می توانید خرید های خود را به صورت آنلاین انجام دهید اما امکان چنین موضوعی در CRM وجود نخواهد داشت.

خلاصه تفاوت های بین CRM با باشگاه مشتریان

به طور کلی از وظایف باشگاه مشتریان می‌توان به وفادار سازی مشتری و افزایش انگیزه برای مراجعه دوباره اشاره کرد اما نرم افزار CRM در ارتباط با مشتری و مدیریت آن تمرکز دارد. پس با مقداری توجه دقیق به این نتیجه خواهیم رسید  که با توجه به مزیت های هر دو نرم‌افزار استفاده از هر دو می تواند بازدهی بالایی داشته باشد زیرا وفادارسازی مشتریان بدون ایجاد ارتباط با مشتریان ممکن خواهد بود که در روند باشگاه مشتریان به عنوان یک پل می تواند بین CRM و مشتریان قرار بگیرد.

معرفی بهترین نرم افزار CRM و باشگاه مشتریان در ایران

نرم افزارهای باشگاه مشتریان و نرم افزارهای CRM مختلفی در ایران وجود دارد که هرکدام قابلیت های متفاوتی می تواند داشته باشد. اما نرم افزارهایی در این بین وجود دارند که توانسته اند تمامی امکانات مورد نیاز برای باشگاه مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتریان را در نرم افزارهای خود قرار دهند. تیم مهندسی نرم افزاری رکاما یکی از بهترین شرکت های ایرانی در خصوص تولید نرم افزار CRM و همچنین نرم افزار باشگاه مشتریان شناخته شده است. چرا که سازمان ها و کسب و کارها با استفاده از نرم افزارهای رکاما به هیچ یک از نرم افزارهای بازاریابی و مدیریتی نیاز نخواهند داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزار باشگاه مشتریان و CRM مجموعه رکاما می توانید با یک جست و جوی ساده به سایت رکاما مراجعه (rokama.ir) نمایید و از راهنمایی های مشاورین این مجموعه نیز بهره مند شوید.

دکمه بازگشت به بالا