عمومیکسب و کار برتر

تفاوت هوشمند سازی سیمی و بی سیم

با پیشرفت تکنولوژی، به امکانات و فناوری های جدید به کار رفته در ساختمان های امروزی نیز اضافه می شود. هوشمند سازی ساختمان به دو صورت سیمی و بی سیم انجام می پذیرد. هر کدام از این دو مزایا و معایبی دارند که در این مقاله قصد داریم که در مورد آن ها صحبت کنیم.

قبل از شروع مقاله باید بگوییم که بدون شک یکی از مهم ترین روش هایی که برای هوشمندسازی هر ساختمانی به کار می رود، می باشد. برای دریافت خدمات نصب دوربین های مدار بسته و اطلاع از تعرفه های روز نصب دوربین بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.

ویدیوی آموزشی : بررسی هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی چیست؟

پیش از این که به موضوع هوشمند سازی بی سیم و باسیم بپردازیم بهتر است که را تعریف کنیم. در واقع هوشمند سازی ساختمان زمانی صورت می پذیرد که بتوانیم عملکرد های ساختمان را از راه دور یا به صورت خودکار کنترل نماییم.

در واقع سخت‌افزار ها و نرم‌ افزار هایی وجود دارند که برای مانیتورینگ و کنترل قسمت ‌های مهم در ساختمان نصب می‌ شوند. وظیفه اصلی این سیستم این است که به قسمت های مختلف ساختمان فرمان های مختلف را داده و به نحوی عملکرد اجزا مختلف ساختمان را متعادل کند و همچنین موجب کاهش مصارف نا خواسته و منابع انرژی شود.

به بیانی دیگر این سیستم بر همه فعالیت ‌ها نظیر باز و بسته شدن در ها، ورود و خروج افراد، سیستم ‌های روشنایی، سیستم‌ های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاق ‌ها و سیستم صوتی و تصویری و غیره نظارت دارد.

روش های هوشمند سازی

جهت استفاده از هوشمند سازی نیاز به یک بستر داریم. این بستر می‌ تواند به دو صورت سیمی یا بدون سیم باشد. در ادامه در مورد این دو نوع هوشمند سازی بیشتر توضیح خواهیم داد.

هوشمند سازی سیمی

این روش برای هوشمند سازی از بستر سیمی استفاده خواهد کرد. در این روش از هوشمند سازی از پروتکل هایی همچون KNX، Modbus و غیره استفاده می گردد. لازم به ذکر است که این نوع از هوشمند سازی برای ساختمان های قدیمی مناسب نیست. دلیل این امر این است که به بستری مناسب برای سیم کشی نیاز است و به همین خاطر ساختمان باید تخریب گردد.

پروتکل KNX چیست؟

پروتکلKNX مخفف Konnex پروتکل متن بازی است که جهت ارتباط قطعات هوشمند خانگی و تجاری می باشد. توسط این پروتکل می توان کنترل روشنایی، سیستم امنیتی، سیستم صوتی تصویری، ریموت کنترل، تهویه مطبوع و سایر اجزای برقی ساختمان را انجام داد.

انواع خانه هوشمند | تجهیزات خانه هوشمند | تجهیزات خانه هوشمند ایرانی

در ساختمان های هوشمند جهت انتقال داده ها سیستمی مورد نیاز است که با دستگاه های مختلف و زبان های مختلف سازگار باشد. در واقع پروتکل KNX همین سیستم است. KNX را می‌توان به عنوان زبان مشترک تمام دستگاه‌ ها معرفی کرد.

شما کاربران گرامی همچنین می توانید از فروشگاه رهاورد نیرو برای به همراه تجهیزات جانبی آن و همچنین استفاده نمایید. در ضمن اگر قبل از خرید نیاز به مشاوره دارید؛ با شماره ای که بالای سایت درج شده است ؛ تماس حاصل فرمایید. به علاوه، اگر در مورد برند دزدگیر مورد نیاز خود در شک و تردید هستید؛ پیشنهاد ما به شما  است.

پروتکل Modbus چیست؟

پروتکل Modbus را می توان به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین و همچنین رایج ترین پروتکل های اتوماسیون دانست. این پروتکل در واقع یک پروتکل ارتباط سریال می باشد که توسط مادیکن در سال 1979 جهت استفاده در PLC منتشر شد. در نهایت نیز به صورت غیر رسمی، به پروتکل ارتباطی استاندارد برای اتصال دستگاه های الکترونیکی صنعتی تبدیل شد.

هوشمند سازی بی سیم ساختمان

در هوشمند سازی بی سیم ساختمان ها، نیازی به تخریب وجود ندارد. همین امر سبب می شود تا هم در ساختمان های قدیمی و هم در ساختمان های جدید بتوان این طرح را پیاده سازی کرد. در این نوع از هوشمند سازی ، ارتباط اجزای خانه از طریق وای فای برقرار شده و سیم کشی ها همان طور که بود، حفظ می شود.

در واقع وسایل و ماژول ها در نقاط مختلف ساختمان نصب و از طریق یک کنترل کننده مرکزی هدایت خواهند شد. بنابراین این روش از هوشمند سازی نسبت به روش سیمی نیاز به انرژی کمتری دارد.

مزایای هوشمند سازی سیمی

  • این سیستم هوشمند سازی با عملکرد ثابت است.
  • اطلاعاتی که برای کنترل خدمات خانه استفاده خواهد شد، متمرکز است.
  • بدون تداخل است یا به عبارتی دیگر بر سایر دستگاه های بی سیم تأثیر نمی گذارد.
  • این سیستم ها توانایی اجرای برنامه های ساده و پیچیده را دارند.
  • سرعت عملکرد و دقت بالایی دارد.
  • نگهداری تجهیزات آن آسان است.
  • در مقابل خطرات احتمالی از قبیل هک و غیره ایمن است.

معایب هوشمند سازی سیمی

  • نمی توان محصول جدیدی به آن افزود.
  • در این سیستم به دلیل این که سنسور ها با سیم های ولتاژ پایین اتصال دارند، نیاز است که دیوار ها حفر شوند.
  • برای نصب این نوع از سیستم ها نیاز است تا افراد متخصص آن را انجام دهند که این خود هزینه در پی دارد.
  • حذف یک سیستم اتوماسیون سیمی به دلیل این که نمی توان سیم ها را برداشت کار سختی است.
  • نصب مجدد سیستم سیمی به سیم کشی کاملا جدیدی نیاز دارد.

مزایای هوشمند سازی بی سیم

  • نصب تجهیزات هوشمند سازی بی سیم آسان بوده و دلیل آن این است که این سیستم هیچ گونه حفاری و یا سیم کشی پیچیده ای ندارد.
  • این سیستم ها قابلیت این را دارند که اشخاص خودشان آن ها را راه اندازی کنند. این امر موجب می شود تا دیگر نیاز به هزینه نصب نباشد.
  • این سیستم ها به راحتی قابل جدا شدن هستند. به دلیل این که هیچ سیمی در این سیستم به کار نرفته است، جدا سازی تجهیزات بسیار آسان است.
  • این سیستم نیازی به وصل شدن به پریز ندارد و به همین دلیل است که کابل های کمتری دارد.

معایب هوشمند سازی بی سیم

  • سرعت سیستم های هوشمند سازی بی سیم نسبت به سیستم های سیمی کم است
  • در همه نقاط ساختمان نمی توان از آن استفاده کرد. برای مثال روکش آلومینیوم سبب مسدودی آن خواهد شد.
  • بسیاری از سیستم های هوشمند سازی بی سیم نیستند.
  • به دلیل بی سیم بودن، این امکان وجود دارد که سیگنال ها دستکاری شوند. برای مثال افراد متفرقه می تواندد دستورات خود را اضافه کرده و یا این که سیستم را مسدود کنند تا نشود کاری انجام داد. به بیانی دیگر این سیستم امنیت پایینی دارد.
  • ممکن است که دستگاه های دیگر سبب ایجاد تداخل در این سیستم ها گردند.

مقایسه سیستم هوشمند سازی سیمی و بی سیم ساختمان

در ادامه به برخی از سوالات متدوالی که ممکن است در مورد هوشمند سازی ساختمان به روش بی سیم و با سیم

  • قابلیت اطمینان هوشمند سازی سیمی بیشتر است یا بی سیم ؟

روترها و تکرارکننده ها در طی یک دهه گذشته بهبود چشمگیری داشته اند. با این وجود، عوامل زیادی موجب می شوند تا یک سیستم هوشمند سازی سیمی بسیار قابل اعتماد تر از یک سیستم هوشمند سازی بی سیم باشد. از جمله این دلایل می توان به ساختار ساختمان ، سر و صدای سایر شبکه های بی سیم در اطراف ساختمان و غیره اشاره نمود.

  • آیا هوشمندسازی بی سیم بدون اینترنت عمل می کند ؟

مورد دیگری که در مقایسه این دو نوع سیستم هوشمندسازی ساختمان سازی می توان به ان اشاره کرد، قطع و وصل شدن اینترنت ممکن است که برای شما اتفاق بیوفتد و مشکلی به وجود نیاید اما در مورد سیستم هوشمندسازی بی سیم این موضوع صدق نمی کند. در واقع هنگامی که سیستم امنیتی خود را با سیستم Crestron یا Control4 یکپارچه می کنید، قطع و وصل شدن مشکل خواهد ساخت. پس این امر خیلی مهم است که شما حتی یک ثانیه از ارتباط خودتون را از دست ندید.

  • سرعت در هوشمند سازی سیمی و بی سیم چه تفاوتی دارد ؟

تصور کنید که با گوشی خود در حال مشاهده فیلم به صورت آنلاین هستید که به یک باره اینترنت دچار مشکل شده و برای لحظه ای قطع می گردد اما پس از دقایقی دوباره درست می شود. ممکن است که این قطعی اینترنت زمانی که با گوشی خود کار می کنید آنچنان مهم نباشد اما برعکس ان هنگامی که پای سیستم هوشمند سازی بی سیم به میان می آیدف این موضوع اهمیت خاصی پیدا می کند.

در واقع در سیستم بی سیم شما نیاز به سریع ترین سرعت دارید در صورتی که با قطعی اینترنت این موضوع امکان پذیر نخواهد بود. اما سیستم های سیمی به دلیل این که از سیم استفاده می کنند مشکل سرعت نداردند. به طور کلی سرعت در سیستم های سیمی بیشتر از سیستم های بی سیم است.

  • امنیت کدام نوع هوشمند سازی بیشتر است؟

مهم نیست که سیستم شما چقدر در برابر هک ایمن باشد؛ واقعیت این است که متجاوز آخر راه خود را برای هک کردن پیدا می کند. در سیستم های سیمی نسبت به سیستم های بی سیم، هک کردن دشوار تر است. به بیانی دیگر داشتن یک سیستم سیمی سبب کاهش درصد مورد هجوم قرار گرفتن به خاطر هک می شود. در اغلب مواقع، هک کردن سیستم های سیمی نیازمند به دسترسی فیزیکی دارند در صورتی که این موضوع در مورد شبکه بی سیم صدق نمی کند.

  • سیم کشی در هوشمند سازی سیمی و بی سیم چه تفاوتی دارد ؟

در یک خانه هوشمند هر یک از تجهیزات وظیفه معینی را بر عهده دارند و برای این که بتوانند این وظایف را به درستی انجام دهند، همیشه با هم در ارتباط بوده و هم دستور دریافت می کنند و هم داده ها را ارسال و دریافت می کنند. در هوشمندسازی بی سیم، سیم کشی حذف شده و به بیان دیگر کابل شبکه یا کابل KNX حذف می شود و اطلاعات مورد نظر به صورت بی سیم ارسال و دریافت خواهند شد.

لازم به ذکر است که بخشی از سیم کشی که به منظور تغذیه مصرف کننده است به صورت سیمی بر جای خواهد ماند و بی سیم بودن فقط به معنای حذف کابل شبکه است. به همین دلیل است که اجرای هوشمندسازی بصورت بی سیم بسیار ساده تر و سریع تر خواهد بود.

  • قیمت هوشمند سازی سیمی بیشتر است یا بی سیم ؟

شاید در نگاه اول یک سیستم هوشمند بی سیم به دلیل این که به تجهیزات سیم کشی نیاز ندارد، نسبت به سیستم سیمی ارزان تر به نظر بیاید اما موضوع کمی متفاوت تر است. در واقع هزینه سیستم بی سیم بیشتر از سیستم سیمی است. دلیل آن تجهیزاتی است که برای سیستم بی سیم استفاده می شود.

  • تعمیر و نگهداری کدام نوع سیستم هوشمند سازی سخت تر است ؟

با توجه به عدم وجود تابلو برق در سیستم بی سیم و پراکنده بودن تجهیزات در پلان ساختمان، می توان گفت نگهداری تجهیزات ساختمان هوشمند بی سیم نسبت به سیستم سیمی دشوارتر خواهد بود.

سخن نهایی

پیشرفت تکنولوژی سبب شده است تا ساختمان ها کم کم به سمت هوشمند شدن بروند. در این مقاله سعی بر آن شد تا در مورد شیوه های مختلف هوشمند سازی ساختمان از جمله هوشمند سازی سیمی و بی سیم صحبت شود و همچنین تفاوت این دو سیستم با هم بررسی شوند.

در پایان باید بگوییم که خدمات مهم هوشمندی سازی ساختمان از قبیل ،  با بالاترین کیفیت و رعایت تمامی استانداردها و اصول مهندسی توسط انجام می شود. برای اطلاع از ضوابط و شرایط این خدمات بر روی لینک آن ها کلیک نمایید یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

  • خرید دوربین مدار بسته
  • خرید تجهیزات دوربین مدار بسته
  • خرید جک پارکینگی
  • خرید دزدگیر اماکن
  • نصب دوربین مدار بسته
  • نصب اعلام حریق
  • نصب دزدگیر اماکن
  • نصب کرکره برقی
  • نصب جک برقی پارکینگی

هوشمند سازی

آنچه که در این صفحه وجود دارد :

تفاوت هوشمند سازی سیمی و بی سیم ساختمان: تبدیل کردن خانه های معمولی به خانه های هوشمند از طریق هوشمند سازی ساختمان، موجب استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته، آسان شدن انجام امور منزل و هم چنین کاهش مصرف برق شده است. هوشمند سازی ساختمان ها به دو دسته هوشمند سازی سیمی و هوشمند سازی بی سیم تقسیم می شود. در این مقاله ضمن تعریف هوشمند سازی سیمی و بی سیم، تفاوت هوشمند سازی سیمی و بی سیم را از طریق مزایا و معایب آن ها مورد بررسی قرار می دهیم.

هوشمند سازی سیمی چیست؟

در هوشمند سازی سیمی از دو یا چهار رشته سیم برای برقرار کردن ارتباط بین سرور و تجهیزات هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل برای نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند سیمی نیاز به تغییر در سیم کشی منزل و تابلو برق ساختمان می باشد. با توجه به استفاده از سیم ها و گسترش حجم سیم کشی، تابلو برق ساختمان باید به صورت بزرگ تر طراحی شده و فضای بیشتری را به آن اختصاص داد.

در هوشمند سازی سیمی وظیفه بررسی و کنترل تجهیزات بر عهده واحد های کنترل مرکزی بوده و به سیم کشی برق متصل هستند. در این سیستم ها نیازی بع استفاده از فرستنده و گیرنده نبوده و دو رشته سیم برای انتقال و دو رشته سیم برای دریافت تعبیه شده است.

انواع سیستم های هوشمند سازی سیمی

انواع سیستم های هوشمند سازی سیمی wire شامل موارد زیر است:

  • Knx
  • LAN
  • Bacnet
  • S-bus
  • Rs485
  • Lon

مزایای هوشمند سازی سیمی

استفاده از هوشمند سازی سیمی دارای مزایای زیر است:

  • امنیت بالا
  • قدرت زیاد
  • قابلیت اعتماد و سرعت بالا
  • عدم نیاز به باتری در تجهیزات سیستم سیمی

امنیت بالا

یکی از فاکتور های مهم در انتخاب روش هوشمند سازی ساختمان، داشتن امنیت می باشد. سیستم های هوشمند سیمی به دلیل استفاده از تجهیزات امنیتی داخلی پر قدرت عمل کرده و نسبت به حمله سایبری و هک مقاومت بالایی دارند. البته توجه داشته باشید که هیچ سیستم و شبکه ای در مقابل هکر ها امنیت کامل ندارد. با پیشرفت تکنولوژی و ارتقای سیستم های شبکه سیمی، این سیستم ها به دلیل امنیت بالا بین افراد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

قدرت زیاد

هوشمند سازی سیمی به دلیل پر قدرت بودن در خانه های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و دارای عملکرد عالی هستند. در صورتی که قصد هوشمند سازی یک محیط کوچک را به صورت هوشمند و حرفه ای دارید، توصیه می شود از هوشمند سازی سیمی استفاده نمایید.

قابلیت اعتماد و سرعت بالا

داشتن سرعت بالا و قابلیت اعتماد در شبکه های هوشمند سیمی یکی از مزیت های های هوشمند سازی سیمی بوده که برای افراد علاقه مند به تماشای ویدئو های با کیفیت بالا و بازی های آنلاین مناسب می باشد. هم چنین برای انتقال فایل با حجم بالا و برگزاری کنفرانس ها و جلسه های ویدیوئی از هوشمند سازی سیمی استفاده می شود.

عدم نیاز به باتری در تجهیزات سیستم سیمی

عدم استفاده از باتری در تاسیسات و نصب سبکه های هوشمند سازی سیمی موجب کاهش هزینه و عدم نیاز به شارژ و تعویض باتری ها شده است.

معایب هوشمند سازی سیمی

هوشمند سازی سیمی در کنار مزایای ذکر شده، دارای معایبی می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • نصب تخصصی
  • هزینه زیاد
  • مشکل امنیتی
  • عدم امکان راه اندازی سیستم از راه دور

نصب تخصصی

راه اندازی و نصب سیستم های هوشمند بی سیم نیاز به دانش و مهارت تخصصی داشته و افراد عادی قادر به انجام آن نیستند.نصب کابل ها و اتصالات در سیستم های هوشمند سیمی بسیار حساس بوده و نیاز به صرف زمان دارد.

هزینه زیاد

هوشمند سازی سیمی به دلیل استفاده از تجهیزات تخصصی و نیاز به دانش تخصصی در راه اندازی و نصب آن ها نسبت به سیستم های بی سیم گران تر بوده و نیاز به صرف هزینه بیشتری می باشد.

مشکل امنیتی

سیستم های هوشمند سیمی با توجه به مزایای گفته شده می توانند در تحقق امنیت خانه ها با مشکل روبرو شوند. در صورت قطع سیم ها یا خطوط تلفن، سیستم هوشمند سیمی منزل از کار افتاد و عملکرد صحیحی نخواهد داشت.

عدم امکان راه اندازی سیستم از راه دور

یکی از معایب سیستم هوشمند سیمی، عدم امکان تغییر یا ارسال دستور از راه دور بوده و راه اندازی و نصب سیم ها در خارج از محیط غیر ممکن است.

هوشمند سازی بی سیم چیست؟

همان طور که از نام هوشمند سازی بی سیم یا همان Wireless مشخص است، نیازی به نصب تجهیزات با سیم نبوده و معمولا سیم کشی ساختمان در صورت عملکرد صحیح نیاز به دستکاری نداشته و تابلو برق شکل سنتی خود را حفظ می کند. در هوشمند سازی بی سیم ارتباط بین تجهیزات از طریق امواج رادیویی برقرار شده و از طریق Wi-Fi با یکدیگر در ارتباط هستند.

تجهیزات موجود در هوشمند سازی بی سیم توسط یک کنترل کننده مرکزی کنترل دشع و هاب هوشمند برای منزل به عنوان نقطه مرکزی سیستم هوشمند، عملیات پردازش داده و ارتباطات بی سیم را انجام می دهد.

انواع سیستم های هوشمند سازی بی سیم

هوشمند سازی سیستم های بی سیم از سیستم های مختلفی استفاده می کند که در این بخش به چند نمونه از سیستم های هوشمند سازی بی سیم معروف و پر کاربرد اشاره شده است.

  • ZigBee
  • Bluetooth
  • Wi-Fi
  • Zway
  • Wemo
  • Nest

در بین سیستم های اشاره شده، سیستم Wi-Fi نسبت به نمونه های مشابه به دلیل دسترسی بیشتر و کاربرد گسترده مقرون به صرفه تر می باشد.

مزایای هوشمند سازی بی سیم

هوشمند سازی بی سیم دارای مزایای زیر می باشد.

  1. نصب سریع
  2. راحتی و دسترسی آسان
  3. امکانات بیشتر و هزینه کمتر
  4. قابلیت ارتقا سیستم بی سیم
  5. دسترسی از راه دور

نصب سریع

هوشمند سازی بی سیم به دلیل عدم استفاده از سیم ها در نصب و هم چنین عدم نیاز به حفاری و سیم کشی از داخل دیوار ها، به سرعت نصب شده و به دلیل سادگی نصب آن ها، نیاز به پرداخت هزینه بالا نیست.

راحتی و دسترسی آسان

تجهیزات سیستم های بی سیم به دلیل عدم وجود سیم به راحتی در دسترس بوده و قابلیت جا به جایی دارند. هم چنین در هر نقطه از ساختمان و منزل می توانید از طریق شبکه Wi-Fi به اینترنت متصل شوید.

امکانات بیشتر و هزینه کمتر

سیستم های هوشمند سازی بی سیم از لحاظ امکانات و قابلیت های منحصر به فرد نسبت به سیستم های سیمی برتری داشته و با صرف هزینه کمتر می توان از امکانات گسترده آن استفاده نمود.

قابلیت ارتقا سیستم بی سیم

سیستم های هوشمند سازی بی سیم به دلیل امکان ارتقا و تغییر تجهیزات و امکانات با پیشرفت تکنولوژی کار را برای مصرف کنندگان راحت کرده است. افراد پس از خریداری و نصب این سیستم ها می توانید از گزینه های منطبق با پیشرفت تکنولوژی به راحتی برخوردار شوند.

دسترسی از راه دور

برای استفاده از سیستم های هوشمند بی سیم نیازی به اتصال همیشگی به پنل کنترل و مرکزی آن نداشته و می توانید به راحتی از محل کار و از راه دور به کنترل سیستم خانه بی سیم خود بپردازید.

انواع خانه هوشمند | تجهیزات خانه هوشمند | تجهیزات خانه هوشمند ایرانی

معایب هوشمند سازی بی سیم

هوشمند سازی بی سیم دارای معایب و کاستی هایی می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. کاهش کیفیت عملکرد در صورت استفاده همزمان
  2. قابلیت اعتماد پایین
  3. امنیت کم
  4. نیاز به استفاده از باتری در تجهیزات هوشمند سازی بی سیم

کاهش کیفیت عملکرد در صورت استفاده همزمان

دستگاه ها و سیستم های متعددی مانند وسایل ایمنی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، سیستم های صوتی و تصویری به طور دائم به سیستم هوشمند بی سیم ساختمان ها متصل هستند. استفاده همزمان از این سیستم ها به خصوص در ساعات اوج مصرف باعث پایین آمد عملکرد و کیفیت سیستم های بی سیم می شود.

قابلیت اعتماد پایین

امکان اختلال در سیگنال های ارسال شده از سنسور ها و محدودیت های معماری و ساخت و هم چنین امکان قطع شدن وای فای به دلایل مختلف از جمله تغییر شرایط آب و هوایی باعث ایجاد وقفه در عملکرد عادی سیستم و هم چنین پایین آمدن امنیت آن می شود.

امنیت کم

یکی از عیب های سیستم های هوشمند سازی بی سیم امکان هم کردن و حمله سایبری به این دستگاه ها و امنیت کم این سیستم ها می شود. البته می توان با انجام اقداماتی نظیر رمز گذاری و تغییر رمز روتر و ایجاد گذر واژه قوی، به روز رسانی و آپدیت نرم افزاری از وقوع اتفاقات جلوگیری نمود.

نیاز به استفاده از باتری در تجهیزات هوشمند سازی بی سیم

یکی از راه های برق رسانی به تجهیزات سیستم هوشمند بی سیم استفاده از برق ساختمان بوده که در مواردی بسته به صلاح دید فرد نصاب از باتری برای تشکل تامین انرژی استفاده می شود. در این موارد نیاز به بررسی و چک کردن طول عمر باقی مانده باتری و تعویض آن ها می باشد.

ساختاکثرکارفرماها در جلسه­ ی مشاوره ای که باهم داریم اولین سوالی که از تیم فنی می­پرسند این است: تفاوت هوشمند سازی سیمی و بی سیم چیست؟

خب ما در این مقاله سعی داریم تا جوابی را که تیم فنی شرکت گوزن زرد به کارفرمایان محترم می­دهند را در قالب یک مقاله ارایه کنیم. تا اگر سوال شما هم هست، به این سوال پاسخ داده شود.

خانه­ ی هوشمند جایی ست که کنترل تمام دستگاهها از طریق یک پنل و یا موبایل هوشمند صورت می­گیرد و دیگر هیچ نیازی به کنترل دستی ندارید. تمام دستگاه ها به یک کنترلر وصل می­ شوند و از طریق آن شما دسترسی به تمام دیوایس ­ها را دارید. به راحتی و از راه دور می­‌توانید کنترل دستگاهها را در دست داشته باشید. امنیت و آسایش از دیگر ویژگی ­هایی ست که خانه­ های هوشمند نسبت به خانه ­های سنتی برای کاربران خود به ارمغان آورده اند. یک مثال ساده را در اینجا تصور کنید.

فرض کنید شما انجام داده اید. شما برای سفر از خانه خارج شده اید در نیمه­ ی راه متوجه می­شوید که گاز را خاموش نکرده­ اید. خب اگر شما دارای یک خانه ­ی سنتی هستید که همان فرمان را باید برگردید و گاز را خاموش کنید،باید امیدوار باشیم تا خیلی از خانه دور نشده باشید. چون خسارات ناشی از آتش سوزی جبران ناپذیرند.

در خانه­­ های هوشمند ولی شما دیگر این دردسرها را ندارید، به راحتی و با لمس یک دکمه می­توانید گاز را خاموش کنید و با خیال راحت به راه خود ادامه دهید و از سفر خود لذت ببرید.

خب سوال اساسی اینجاست که بدانیم این سخت افزارها و نرم افزارها بهتر است به صورت سیمی بهم متصل باشند و یا بی سیم؟

در اینجا باهم نگاهی به هوشمند سازی سیمی و بی سیم می ­اندازیم تا درک بهتری نسبت به این دو روش داشته باشیم.

هوشمند سازی سیمی احتیاج به بستری دارد تا بتواند در آن بستر سیم کشی انجام شود. در این روش از از بستر knx و modbus استفاده می­شود. حال اگر می خواهید اقدام به کنید این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

خب سوال دیگری که پیش می­ آید این است که knx چیست و چه کارهایی را در ساختمان هوشمند انجام می­ دهد.

سیستمی که امکان هماهنگی و یکپارچه سازی طیف وسیعی از دیوایس ­هایی که در خانه هستند را تنها به وسیله­ ی یک نرم افزار یکپارچه به کاربر خود می­دهد. این  سیستم را می­توان زبان مشترک تمام دیوایس­های موجود در خانه دانست. در واقع این سیستم یک استاندارد بین المللی است که برای اتوماسیون­ های خانه هوشمند و ساختمان های هوشمند استفاده می­شود. در برنامه نویسی خانه­ های هوشمند برای اتصال بین دستگاههای مختلف نیاز به یک زبان مشترک داریم تا از طریق آن این دستگاهها به یکدیگر متصل شوند و بتوانند باهم کارکنند. این زبان مشترک پروتکل knx است که سیستم­های امنیتی،اعلان حریق،سرقت،دوربین مداربسته و دزدگیر و غیره را در خانه­های هوشمند کنترل می­کند.

عملکرد knx باعث کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از انرژی در این ساختمان­ها می­شود. جالب اینجاست که روشنایی ساختمان ،گرمایش و سرمایش ساختمان و دوربین­های امنیتی ساختمان هم توسط این سیستم کنترل می­شود.

کابلknx در ساختمان نصب می­شود و مابقی بخش ها از طریق کابل به این مرکز وصل ­می­شوند. تمام اطلاعات و داده­ ها از این طریق به تلفن هوشمند شما و یا لپ تاپ شما وصل می­شود وبه راحتی تمام دیوایس­ها قابل کنترل از راه دور می­شوند.

پروتکل modbus هم یکی از پروتکل های باز ارتباطی  قدیمی و محبوب است که برای اتوماسیون خانگی و وصل کردن دستگاه­های مختلف در خانه مورد استفاده قرار می­گیرد. برای آشنایی با این نوشته به شما کمک می کند.

هوشمند سازی بی­سیم

سوال دیگری که کارفرماها از تیم گوزن زرد می­پرسند راجع به هوشمند سازی ساختمان­های سنتی­است و اینکه امکان هوشمند کردن آنها وجود دارد یا خیر؟

بله با هوشمند سازی بی­سیم دیگر نیازی به سیم کشی در ساختمان نیست و از طریق وای فای تمام دیوایس­ها به یکدیگر وصل می­شو­ند. ارتباط تمام اجزا و دستگاه­هایی که در خانه هستند به صورت وایرلس و بی­سیم است و سیم کشی به صورت سنتی نقشی در اینجا ندارد.

از مزایای هوشمند سازی بی­سیم هم همین است که شما هزینه­ ی بیشتر بابت سیم کشی و کابل کشی همانند هوشمند سازی سیمی نخواهید داشت.

همچنین در ساختمان­های قدیمی هم به راحتی و بدون کوچکترین نگرانی از تخریب و سیم کشی مجدد میتوان هوشمند سازی بی­سیم را انجام داد.

خب حالا وقت مقایسه هوشمند سازی سیمی و هوشمند سازی بی­سیم است و بررسی مزایا و معایب هرکدام از این روش­ها.

مزایا و معایب هوشمند سازی سیمی

در هوشمند سازی سیمی مصرف سیم و کابل نسبت به بی­سیم بیشتر است.

هزینه­ی سیم کشی و کابل کشی طبیعتا از بی­سیم بیشتر است.

در این نوع از هوشمندسازی امکان هک شدن سیستم وجود ندارد و هک شدن حتما باید به صورت دستی و فیزیکی انجام شود.

سرعت بالا از مزایایی است که این سیستم نسبت به سیستم بی­سیم دارد.

در زمان ساخت و ساز ساختمان یا بازسازی آن، هزینه سیم کشی برای اتوماسیون خانه در مقایسه با هزینه سیم کشی برق برای خود خانه بسیار ناچیز است. به خصوص که سیم کشی برای اتوماسیون می تواند مجراها را با سیم کشی برق خانه به اشتراک بگذارد. سیم کشی تنها یک حلقه سیم است که در سراسر اتاق کشیده شده است. بنابراین هزینه سیم کشی و یا نیروی کار مانع بزرگی در سیستم های سیمی نیست.

هوشمند سازی سیمی خللی را برای شما در آینده ایجاد نخواهد کرد. اگر به هر دلیلی بعد از گذشت زمان شما منصرف شوید و بخواهید سیستم بی­سیم را جایگزین سیستم قبلی کنید،به راحتی امکان این کار هست.

سیستم های سیمی نسبت به سیستم بی­سیم قابل اعتمادتر است. در این سیستم معمولاً از کابل‌های محافظ استفاده می‌کنند و هیچ تداخلی برای سیگنال‌هایی که در آنها حرکت می‌کنند وجود ندارد.

تحقیقات نشان می دهد که حدود 50 درصد از کاربران برای برآوردن نیازهای امنیتی و ایمنی خود از اتوماسیون استفاده می کنند. سیستم های شبکه سیمی، با حداقل احتمال تداخل از منابع خارجی، احتمال پارازیت و نیاز به تعویض مکرر باتری حسگر را ندارند.همین امر باعث گرایش کاربران به سمت هوشمندسازی سیمی است.

مزایا و معایب هوشمند سازی بی­سیم

دراین سیستم مثل سیستم سنتی دیگر نیازی به سیم کشی وجود ندارد.

نیاز به کابل و پریز ندارد.

نصب آن آسان و ساده است.

به راحتی و بسیار ارزان قابل ارتقا است.

صرفه جویی در مصرف انرژی می­کند.

احتمال هک شدن وجود دارد.

کارایی سیستم به سرعت اینترنت بستگی دارد و با وجود سرعت بالای اینترنت کارایی سیستم هم افزایش پیدا می­کند.

در سیستم بی­سیم ،اینترنت جز جدایی ناپذیر سیستم است و با قطع شدن آن همه­ی دستگاهها قطع می­شوند.

سیستم هوشمند سازی بی­سیم امنیت پایین تری نسبت به سیستم هوشمند سازی سیمی دارد.

سرعت در این سیستم نسبت به سیستم سیمی پایین تر است.

در این مقاله سعی کردیم تا با توضیحات مختصری شما را با مبحث هوشمند سازی سیمی و بی­سیم و تفاوت های آن آشنا کنیم . همینطور برای خرید محصولات برکر می توانید از این مسیر اقدام فرمایید.

با توجه به توضیحاتی که داده شد هر کدام از سیستم­ها مزایا و معایب خود را دارند. و با توجه به خانه وشرایط کارفرما می­توان با مشاوره متخصصین شرکت خانه هوشمند گوزن زرد بهترین تصمیم را برای هوشمند کردن محل زندگی و کار شما در نظر گرفت. امیدواریم مقاله تفاوت هوشمند سازی سیمی و بی سیم به شما کمک کرده باشد.

منابع: آنیپکو

دکمه بازگشت به بالا