اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

تفاوت عکاسی صنعتی با تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی نسبت به عکاسی صنعتی پر زرق و برق‌تر است. اما خود زیر شاخه‌ عکاسی تجاری محسوب می‌شود. در عکاسی تبلیغاتی هدف بازاریابی و جلب اعتماد مشتری و ترغیب او برای خرید یا تست کردن محصول است. بنابراین از هر ترفندی استفاده می‌شود تا مخاطب درگیری ذهنی با سوژه پیدا کند. ‌ایده پردازی و داستان سرایی تصویری از جمله مهمترین فاکتور‌های عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

به نقل از استدیو مانی در عکاسی تبلیغاتی عکاس باید تمام تلاش خود را برای تهیه عکسهایی جذاب و اغواگرانه از محصول به کار بگیرد. در عکاسی تبلیغاتی برخلاف عکاسی صنعتی جزئیات محصول آنچنان مورد توجه قرار نمی گیرد. بیشترین تمرکز روی صحنه پردازی و تهیه عکسی از محصول است که بیشترین توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

مثال واضح عکسهای تبلیغاتی هستند که با استفاده از خلاقیت و ایده باعث تحریک و ترغیب مخاطب به خرید می شوند. اگر شما تصاویر مربوط به معرفی و تبلیغات محصولات آرایشی را دیده باشید، همیشه داستانی پشت یک عکس نهفته است و معمولا با بهره گیری از یک مدل زیبا تلاش می‌شود تا مخاطب را به خرید محصول ترغیب کنند. با این تفاسیر باید گفت که عکاسی تبلیغاتی در واقع یک نوع عکاسی جذاب یا خلاقانه از محصولات است که با سبک‌های متنوعی با توجه به نوع محصول انجام می‌گیرد.

عکاسی تبلیغاتی | عکاسی صنعتی چیست | عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

بیشتر بخوانید

تفاوت های عکسهای تبلیغاتی

همانطور که تا این قسمت متوجه شدید عکاسی تبلیغاتی و صنعتی بیشتر از نظر اهدافی که نبال می‌کنند با هم متفاوت هستند. در ادامه به صورت کاملاً تخصصی به تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی می‌پردازیم.

نوع نمایش و پردازش سوژه در عکس

در عکاسی صنعتی محصولات توجه به جزئیات و نمایش ویژگی های محصول مورد توجه است. همانطور که بیان شد مهمترین هدف از عکاسی صنعتی معرفی محصول و پرداختن به ویژگی‌های آن است. بنابراین نوع پردازش سوژه برای نشان دادن متریال ساخت، بافت، رنگ، سایز، ساختار و ویژگی ها بسیار مهم است. این موارد را با استفاده از عکسبرداری در زاویه مناسب، نورپردازی حرفه ای و ویرایش اصولی می توان نشان داد.

تفاوت در نورپردازی عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

یکی از دیگر تفاوت‌های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، نورپردازی این دو سبک است. نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم بوده و با تکنیک های مختلف و خلاقانه انجام می شود. اما در عکاسی صنعتی نورپردازی به شکلی که جزئیات و ویژگی‌های ظاهری محصول را به خوبی نمایان باشد کافیست.

بیشتر بخوانید

پس زمینه و فضای عکس

در عکاسی صنعتی محصولات معمولاً از پس زمینه‌های ساده و خنثی استفاده می‌کنند تا بیشترین توجه بیننده به محصول و ویژگی‌های آن جلب شود. پس زمینه‌های تک رنگ به ویژه رنگ‌ سفید بهترین گزینه برای عکسهای صنعتی محصولات است. اما در عکاسی تبلیغاتی پس زمینه و فضای عکس نقش مهمی در روایت داستان ایفا می‌کند. بنابراین ارتباط بین پس زمینه‌، چیدمان و فضاسازی عکس از مهمترین فاکتور‌های عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شوند. در عکاسی تبلیغاتی از پس زمینه های رنگی، طرح دار و یا فضایی واقعی و مرتبط با ایده عکس استفاده می شود.

ترکیببندی در عکسهای تبلیغاتی و صنعتی

ترکیب بندی در مورد محصولات خیلی مورد توجه نیست. در عکاسی صنعتی بیشتر انتخاب زاویه عکسبرداری از محصول مطرح است. اما ترکیب بندی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در ایجاد جذابیت و انتقال مفاهیم در عکسهای تبلیغاتی است. در واقع ترکیب‌بندی مسأله‌ای است که در عکاسی تبلیغاتی بیشتر به آن پرداخته می‌شود. در عکسهای تبلیغاتی شیوه چیدمان صحنه و نوع ترکیب‌بندی ارتباط مستقیم با جذابیت و ایجاد ارتباط با مخاطب دارد. گاهی نقش تعیین کننده ای در عکسها داشته و کمک می کند پیام عکس بهتر به بیننده منتقل شود.

ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی

یکی از مهمترین نکاتی که وجه تمایز عکاسی تبلیغاتی و صنعتی محسوب می‌شود، ‌ایده پردازی است. در عکاسی صنعتی محصولات ‌ایده‌ها نقش چندانی ایفا نمی‌کنند. اما ایده پردازی در عکاسی تبلیغاتی که باید ذهن مخاطب درگیر تبلیغ شده و او را ترغیب به استفاده از محصول یا خدمات کند، بسیار مهم است. یک ایده جالب که به شکلی خلاقانه در یک عکس تبلیغاتی ارائه می شود بسیار تاثیرگذار تر از یک عکس ساده است.

بیشتر بخوانید

استفاده از لوازم جانبی در کنار سوژه

در عکاسی صنعتی معمولاً از سوژه به تنهایی و در زاویه‌های مختلف عکسبرداری می‌شود. اما در عکاسی تبلیغاتی استفاده از لوازم جانبی در کنار سوژه بسیار کاربردی و مفید است. به کمک اکسسوارهای مختلف و البته مرتبط با محصول می توان داستان‌های مختلفی را در عکس روایت کرد. لوازم جانبی یا اکسسوارها کمک می کنند ایده های خود را در عکس پیاده کنید و پیام عکستان را بطور شفاف به بیننده منتقل کنید.

برای مثال قراردادن چند شاخه گل با طراوت همراه با قطرات درخشنده آب در کنار یک محصول لوازم آرایشی نشان دهنده ی طبیعی بودن این محصول و تداعی کننده ی شادابی و تازگی خواهد بود.

ایجاد جذابیت در عکسهای تبلیغاتی

مهمترین عامل ایجاد تفاوت در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی ایجاد جذابیت‌های بصری برای عکس‌های تبلیغاتی است. در واقع عکاس همه تلاش خود را می‌کند تا از جذاب ترین عکس را از سوژه تهیه کند. در حالی که در عکاسی صنعتی بیش از جذابیت به ماهیت و جزئیات محصول پرداخته می‌شود. ایجاد جذابیت در عکسهای تبلیغاتی گاه با فضاسازی و خلاقیت در استفاده از تکنیک های عکاسی است. گاهی اوقات هم با استفاده از تکنیک های نرم افزاری جذابیت بصری ایجاد می شود.

ویرایش متفاوت در عکسهای صنعتی و تبلیغاتی

آخرین نکته‌ای که می‌توان در تفاوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی به آن پرداخت، ویرایش عکسها است. در عکاسی صنعتی معمولاً ویرایش بیشتر روی برطرف کردن سایه‌ها، رفلکس‌های مزاحم، روتوش نواقص ظاهر سوژه تمرکز دارد. در حالی که هدف از ویرایش عکسهای تبلیغاتی علاوه بر رفع نواقص ایجاد جذابیت و افزایش کیفیت عکس است.

بیشتر بخوانید

در ویرایش عکسهای صنعتی سعی بر این است تا محصول به بهترین شکل و واقعی ترین حالت در عکس دیده شود. در پروسه ادیت عکسهای صنعتی محصولات از هیچ فیلتر جذاب کننده ای استفاده نمی شود. اما در عکسهای تبلیغاتی سعی می شود با کمک به زیبایی عکسها افزوده شود. گاهی اوقات هم بخشی از روند ساخت عکسهای تبلیغاتی توسط و افزودن عناصر دیگر به عکسها انجام می شود.

تفاوت در کاربردهای متفاوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

اگرچه هر دو حوزه ی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی از تخصصی‌ترین شاخه های عکاسی محسوب می‌شوند اما کاربردهای متفاوتی دارند. عکسهای صنعتی و تبلیغاتی در رسانه های مختلف مثل ، سوشال مدیا و تبلیغات آفلاین(تبلیغات چاپی) مورد استفاده قرار می گیرند اما هر کدام کاربرد و تاثیر خود را دارند.

عکاسی تبلیغاتی با هدف فروش محصول و ترغیب مخاطب به خرید یا تست محصول انجام می‌گیرد. در واقع از نیز در تهیه عکسها تبلیغاتی استفاده می‌شود. به طور مثال داستان سرایی تصویری، ‌ایده پردازی، چیدمان و بر اساس یک هدف خاص، نورپردازی هدفمند و… از جمله این موارد هستند.

اما در مورد عکاسی صنعتی بیشترین توجه عکاس بروی نمایش ساختار کلی و جزئیات محصول است. مهمترین هدف از عکاسی صنعتی معرفی یک محصول با همه ویژگی‌ها و خصوصیات فنی و ظاهری آن است. در عکسهای صنعتی سعی می شود به بهترین شکل و بالاترین کیفیت واقعیات محصول به نمایش درآید

منبع : ATRIX STUDIO

دکمه بازگشت به بالا