عمومیکسب و کار برتر

تأثیر تخت نوزاد بر ارتباط والدین با نوزادان و نقش آن در ایجاد ارتباط مثبت

خوابیدن کودک در اتاق پدرومادر در تخت نوزاد ظاهرا امن به نظر می­رسد اما چندان توصیه نمی شود. زمانی که نوزاد خود را به خانه می­آورید سرشار از احساسات و مسولیت هستید، اما احساسات شما نباید باعث شود که آگاهانه عمل نکنید. خوابیدن کودک در کنار مادر باعث می­شود تا عوض کردن پوشک، شیر دادن و آرام کردن او در طول شب راحتتر باشد. اما از یک سنی به بعد کودک شما باید بداند که جای او در اتاق خواب شما نیست و باید به فکر جدا کردن جای خواب او باشید.

رختخواب شما یکی از اجزا حریم خصوصی­تان است که شریک شدن ان با دیگران می­تواند بسیار آزاردهنده باشد. حتی اگر آن شخص دلبند شما باشد. خوابیدن کودکان در رختخواب و تخت والدیت باعث کاهش کیفیت خواب هر سه نفر شده و احتمال سندروم مرگ ناگهانی در نوزاد را بیشتر می­کند. حضور نوزاد شما در تخت می­تواند بر روی رابطه شما با همسرتان هم اثر بگذارد. به همین خاطر توصیه میکنیم در ماه­های اول هم نوزاد خود را در یک گهواره یا تخت کنار خودتان بخوابانید تا بتوانید ضمن توجه و رسیدگی به فرزندتان راحتی بیشتری حین خواب و استراحت داشته باشید.

چک لیست اماده سازی اتاق کودک

ایجاد یک فضای خوشایند و لوکس در اتاق کودکان برای والدین جز الویت­ها به حساب می­آید. اما باید بدانید که راحتی و رفع نیازهای اصلی کودک از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهتر است پیش از توجه به جزئیات و دیزاین اتاق، چک لیستی از لوازم ضروری و مورد نیاز کودکتان را فراهم کنید که عبارتند از:

  1. گهواره
  2. تخت خواب
  3. پتو و بالش نوزاد
  4. چراغ خواب
  5. کمد لباس
  6. صندلی یا مبل آموزشی
  7. فرش اتاق
  8. اسباب بازی
  9. تشک بازی
  10. و…

البته این چک لیست با توجه به تصمیم والدین، بودجه، فرهنگ و… هر خانواده متفاوت خواهد بود. شما می­توانید آن­ها را متناسب با توان مالی و خواسته خود الویت بندی کنید.

دلایل جدا کردن جای خواب نوزاد از والدین چیست؟

شما وظیفه دارید یک کودک شاد و سالم را تربیت کنید. خوابیدن در اتاق مشترک با والدین می­تواند تاثیرات منفی بر روی ذهن نوزاد شما داشته باشد. پس هرچه سریعتر جهت ترک این عادت اقدام کنید تا کودک خود را مستقل به بار بیاورید. او باید بداند که فضای خواب مجزایی از شما دارد. شما می­توانید برای ایجاد رابطه عاطفی بین والدین و کودک و همچنین رسیدگی به نوزاد خود تا ۶ ماهگی و گاها تا یک سالگی نیز او را در اتاق خود بخوابانید. اما بعد از  یک سالگی باید این عادت را کنار بگذارید و کودکتان را در اتاق خودش بخوابانید. البته هیچ عیبی هم نخواهد داشت که در برخی مواقع کودک شما بخواهد در کنار شما بخوابد و امنیت روانی و عاطفی خود را تامین نماید.

مزایا خوابیدن نوزاد در کنار پدر و مادر چیست؟

خوابیدن در کنار پدر و مادر تا ۶ ماهگی می­تواند نیاز عاطفی نوزاد را برطرف سازد. تغذیه روحی کودک بیشتر از تغذیه جسمی او اهمیت دارد و بر روی اعتماد به نفس او تاثیر مستقیمی خواهد داشت. از دیگر مزایای خوابیدن کودکان با والدین تا نهایت یک سالگی و جدا کردن جای خواب آنها در سن مناسب می­توان به موارد زیر اشاره داشت:

آرامش خاطر مادر و کودکان

خوابیدن کنار والدین باعث تامین امنیت روحی کودکان می­شود و در نتیجه خواب خوشایند و راحت­تری خواهند داشت. خواب آرام و البته کافی برای رشد کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر آن نگرانی مادران همیشه وجود دارد و ان ها بارها در شب به کودک خود سر می­زنند تا مطمئن شوند مشکلی برای کودکشان به‌وجود نیامده است.

شیردهی آسان و راحت

نوزادان چندین بار در طول شب ممکن است گشنه شوند و نیاز به شیر مادر دارند. بی­شک مادران در این شب­ها تمایل ندارند که از جای خود بلند شوند و برای شیر دادن به نوزاد راهی اتاق دیگر شوند. به همین خاطر در ماه­های اول بهتر است در یک گهواره کنار خود بخوابانند تا به راحتی کودکشان شیر بدهند.

معایب  و ریسک­هایی که خوابیدن کنار والدین برای کودک دارد، کدامند؟

سن جدا کردن اتاق خواب کودکان از والدین را جدی بگیرید. چرا که اگر در این سن اقدام نکنید، با گذشت زمان جدا کردن کودک از خودتان سخت­تر خواهد شد. همچنین ممکن است معایبی هم داشته باشد که برخی از آن­ها عبارتند از:

امن نبودن تخت والدین

از آنجایی که این تخت­ها بدون نرده هستند و نکات ایمنی در طراحی آن­ها لحاظ نشده است، برای کودکان در سن بالاتر از ۶ ماهگی خطرناک هستند. اگر کودک خود را کنار خود می خوابانید، باید بیدار باشید و از او مراقبت کنید.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

زمانی که نوزاد خود را در کنار خود می خوابانید ممکن است در نیمه شب ناخواسته ملحفه، لحاف و پتو و… را روی او بیندازید که احتما مرگ ناگهانی کودک را افزایش می دهد. برای همین حتما فرزندتان را در جای جداگانه و نزدیک خود بخوابانید.

 تاخیر در رشد فردی

اگر کودک شما در سن بالای یک سالگی همراهتان بخوابد با مشکلات رشد فردی مواجه خواهد شد. او باید بداند که اتاق شخصی خود را دارد و باید به حریم شخصی دیگران هم احترام بگذارد و بتواند از پس کارهای خود برآید. همچنین آن­ها وابستگی زیادی نسبت به والدین خود پیدا می­کنند که باعث می­شود رشد شخصیتی آن­ها هم با اختلال­هایی روبه رو شود.

بد عادت شدن فرزندان

اگر نمی­خواهید کودک لوسی داشته باشید، پس جای خواب او را جدا کنید. چرا که در غیر اون صورت او حق به جانب انتظار برآورده شدن تمامی نیازهای خودر ا خواهد داشت و به خود این حق را می­دهد که هرچه می­خواهد بدست آورد.

نکات ایمنی که در زمان خوابیدن نوزاد کنار والدین باید به آن توجه کنید

سلامتی جسمی و روحی کودک بیشتر از هر چیز دیگری برای والدین اهمیت دارد. برای دست یابی به این سلامتی و به حداقل رساندن خطرات باید به یک سری نکات ایمنی در خصوص جدا کردن جای خواب توجه داشته باشید که از مهم­ترین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر اضافه وزن دارید، در کنار نوزادان نخوابید.
  • افرادی که سیگار یا مواد مخدر مصرف می­کنند نباید در زمان خواب کودکان کنار آن­ها باشند.
  • به هیچ عنوان دوقلوها را کنار یکدیگر و در یک تخت قرار ندهید.
  • به حیوانات خانگی خود اجازه ندهید که در زمان خواب کنار کودک شما باشند.
  • تشک کودک باید سفت و همچنین صاف باشد.
  • از گذاشتن لوازم اضافه در اطراف کودک همچون بالشت و لحاف و… خودداری کنید.
  • لباس­های نرم را برای خواب کودکان انتخاب کنید که بدون تزئینات اضافه باشند.

زمان مناسب جدا کردن جای خواب

از مهم­ترین چالش­هایی که زوج­ها با آن درگیر هستند، سن جدا کردن اتاق خواب کودکان است. طبق نظر کارشناسان بهترین سن برای جدا کردن اتاق خواب کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهگی است. چرا که در این سن کودکان حس وابستگی کمتری دارند و همچنین تعریفی از تاریکی در ذهن ندارند. به همین خاطر حس ترس و واهمه نخواهند داشت. با بیشتر شدن سن کودک حس استقلال بیشتری خواهد داشت و نمی­تواند به غیر از والدین به شخص دیگری اعتماد کند و جدا خوابیدن برای او سخت می­شود.فراموش نکنید که کودک شما تا قبل از ۶ ماهگی باید در کنار شما بخوابد اما در تخت جداگانه تا کیفیت خواب مناسبی را تجربه کند.

راهکار های جدا کردن جای خواب

برای جدا کردن جای خواب کودکان اگر در سن مناسب اقدام کنیدف به احتمال زیاد با هیچ مقاومتی از سمت کودک مواجه نخواهید شد و مشکلی برایتان به وجود نمی آورد. اما تاخیر در آن باعث می­شود تا کودک شما مقاومت کند که در چنین شرایطی استفاده از راهکارهای زیر می­تواند مؤثر و یاری­رسان باشد.

از جملات  و کلمات مثبت و انرژی بخش استفاده کنید

به هیچ عنوان کودک خود را سرزنش نکنید. او مقصر نیست تنها قدرت کافی برای دوری از شما را ندارد. برای آنکه بتوانید از شیوه کارآمدتری استفاده کنید، روی بیان خود کار کنید. از جملات تحریک کننده و جذاب استفاده کنید. می­توانید او را به تشویق در خوابیدن کنار خرس عروسکی بکنید یا تجربه یک خواب لذت بخش در تختخواب صورتی که یک چراغ خواب پرنسسی هم در بالای آن روشن است. با این ترفند کودک شما تمایل بیشتری به خوابیدن در تخت خود خواهد داشت.

عقب نکشید

زمانی که تصمیم می­گیرید جای خواب کودک خود را جدا کنید، در این تصمیم ثابت قدم باشید. نمی­شود که یک شب کودک در کنار شما بخوابد و یک شب در اتاق خود! حتی اگر ساعت ۳ نصف شب هم به اتاق شما آمد، او را به اتاق خود ببرید و کنارش بمانید تا بخوابد.

درب اتاق‌­ها را ببندید

فرشته کوچولو شما با کوچکترین نور و صدایی از خواب بیدار می­شود و ممکن است نتواند کل شب را بخوابد. درست است که می­خواهید به منظور حمایت عاطفی از او در اتاق­ها را باز بگذارید اما این کار امنیت روانی او را حساس‌­تر می­کند. بهتر است در طول شب و در زمان خواب در اتاق­‌ها بسته باشد. قبل از جدا کردن کودک لولا درب­ها را روغن کاری کنید تا در شب هنگام موقع باز و بسته کردن درب­ها کودک حس ترس نداشته باشد و آرامش فضا حفظ شود.

 تاثیرات روانی مادر بر کودک

تاثیر سلامت روانی مادر بر روی رشد و سلامت کودک بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می­کنید. وجود هرگونه اختلال و اضطرابی در مادر می­تواند نوزاد و کودکان را هم تحت تاثیر قرار دهد. از مهم­ترین اختلالاتی که سلامت روان مادران و در نهایت نوزدان را تحت تاثیر قرار می­دهد می­توان موارد زیر را نام برد:

  • افسردگی بعد از زایمان
  • اختلال شخصیتی وسواسی
  • استرس بعد از سانحه

این نمونه از اختلالات می­تواند ارتباط اجتماعی کودک را کاهش دهد و در آینده باعث افت تحصیلی او شود. همچنین این اختلال ها در ناخودآگاه کودک اثر می­گذارد و در دوران نوجوانی و… هم ممکن است خطراتی همچون مصرف مواد مخدر و… را به همراه داشته باشد. از این رو بسیار مهم است که مادران در فضایی آرام و با ذهنی به دور از هر نوع درگیری مراقب فرزندان خود باشند و آن­ها را تربیت کنند. در فراهم کردن چنین بستری پدر خانواده نقش بسیار پررنگی خواهد داشت.

 چهار  آسیب‌‌روانی خوابیدن کودکان در کنار والدین

خوابیدن در یک اتاق ‌مشترک باعث وابستگی کودک می‌شود. در این صورت ممکن است کودک بیش از حد به والدین وابسته و روند مستقل شدن کودک دچار تاخیر شود. در چنین شرایطی به احتمال بیشتری کودک درباره نقش خودش در خانواده و احساساتش دچار سردرگمی و اضطراب  می شود یا این که درخصوص روابط والدین خود با یکدیگر با نگرانی و اضطراب مواجه می‌شود. کودکانی که با پدر و مادر خود در یک اتاق می‌خوابند در مقایسه با کودکانی که جدا می‌خوابند، بیشتر دچار مشکلات و اختلالات خواب خواهند شد، همچنین نمره کمتری را در آزمون‌های مربوط به مهارت‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.
هنگامی ‌که شما و فرزندتان در یک اتاق می‌خوابید، حریم خصوصی خود را از بین می‌برید. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های خوابیدن والدین با کودکان، این است که ممکن است به طور اتفاقی شاهد رابطه زناشویی والدین شوند که اثر بسیار بدی به جا می‌گذارد، ترس و اضطراب سراغشان  می‌آید.

دکمه بازگشت به بالا