سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

بهترین قسمت گوشت گوسفندی برای استیک

بهترین قسمت گوشت گوساله و گاو برای استیک مستقیما به سلیقه ی غذایی شما بر می گردد. استیک یکی از انواع روش های کباب کردن مستقیم گوشت است که در کشورهای مختلف به شکل های متفاوتی انجام می شود. در این روش بعد از تهیه گوشت استیک و مزه دار کردن آن با استفاده از ادویه های مختلف آن را کباب کرده و یا در روغن تفت می دهند. در کنار آن نیز سبزی های آبپز شده و سس مخصوص قرار می گیرد. اما بهترین گوشت بدن گوساله یا گاو برای استیک کدام است؟ برای یافتن پاسخ این سوال و نکات خرید دل گوسفندی با همراه باشید.

استیک گوسفندی | این حرفه گوشت را برش می دهد و می فروشد | بهترین قسمت گوساله برای چرخ کرده

استیک گوشت گوساله و گاو چیست؟

تاریخچه خرید گوشت استیک به کشور امریکا بر می گردد و فرهنگ آن از این کشور به سایر بخش های دنیا راه پیدا کرده است. استیک را می توان محبوب ترین غذای گوشتی آمریکا و یکی از محبوب ترین ها در دنیا نام برد. استیک از قسمت های مختلف گاو یا گوساله تهیه شده و به روش های مختلفی مزه دار و پخته می شود. اما به طور کلی استیک بخشی از راسته گوشت گاو است که دارای رگه هایی از چربی است. طعم این نوع کباب نزدیک به کباب چنجه یا برگ می باشد. اما ؟

بهترین قسمت گوشت گاو برای استیک کدام است؟

نکات مهمی در تهیه ی گوشت مناسب استیک وجود دارد اما مهمترین آن را باید برش مناسب از قسمت مناسب گوشت گوساله یا گاو دانست. به دلیل اینکه استیک یک غذای فرنگی است، افراد زیادی در کشور ما با انتخاب بخش مناسب گوشت و طرز پخت استیک آشنا نیستند. به همین دلیل نیز حتی بسیاری از قصاب ها نیز طریقه ی برش گوشت استیکی را نمی دانند. بنابراین بهتر است اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید تا با مشکلی مواجه نشوید.

بهترین گوشت برای استیک گوشت گاو است یا گوساله و گوسفند؟

گوشت گوسفند به دلیل بافت نرم و لذیذی که دارد مورد علاقه ی بسیاری از افراد برای استیک می باشد. اما باید توجه داشته باشید که این گوشت چربی بیشتری دارد و در هنگام کباب شدن ممکن است تغییر شکل دهد. همچنین چربی بیشتر گوشت گوسفندی برای افرادی که چربی خون بالایی دارند مضر است. اما پیشنهاد بهتر گوشت گوساله است. این گوشت در جایگاهی بین گوشت گوسفند و گاو قرار می گیرد. بافت نرم تری نسبت به گوشت گاو داشته و در عین حال چربی کمتری نسبت به گوشت گوسفند دارد. بهترین قسمت گوشت گوسفندی برای استیک فیله آن است.

انواع گوشت برای تهیه استیک

همانطور که گفته شد بخش ای مختلفی از گوشت بدن گاو یا گوساله برای تهیه استیک انتخاب می شود. هر کدام از این گوشت ها ویژگی های خاص خود را دارد و افراد مختلف ممکن است بر حسب سلایق خود یکی را انتخاب کنند. هر چند لذیذترین و خوش طعم ترین قسمت گوشت برای تهیه استیک، فیله ی گوساله است. این قسمت به دلیل وجود چربی کمتر با کره و روغن های مخصوص تفت داده می شود.

تهیه استیک با گوشت دنده گوساله

دنده هم یکی از بخش های پرطرفدار از گوشت گوساله یا گاو می باشد. استیک دنده به دلیل وجود چربی بیشتر در بافت آن آبدار و نرم است و طعم خوبی نیز دارد. اگر به دنبال شناخت طعم ان هستید، بهتراست طعم آن را از مردم کرمانشاه بپرسید تا طعم بی نظیر دنده کباب را برای شما شرح دهند. هر چند کباب کردن دنده به شکل استیک با دنده کباب متفاوت است.

تهیه استیک با گوشت فیله گاوی

فیله گاو کم چرب است و ترد ترین بخش گوشت در بدن گاو است. گران ترین و پرطرفدار ترین بخش فیله قسمت وسط آن است. بخشی از گوشت فیله دارای یک غشای آبی رنگ است. توصیه می شود این قسمت را قبل از طبخ از آن جدا کنید در غیر اینصورت ممکن است استیک شما سفت شود.

استیک گوساله یا گاو با گوشت راسته

راسته گوساله نیز طرفداران خاص خود را دارد. بافت آن کم نظیر است و طعم خاصی دارد. گرچه راسته کمی سفت تر از فیله می باشد اما ویژگی های آن باعث محبوبیتش شده است. راست را به صورت کبابی و یا تفت دادن در تابه سرخ می کنند. پیشنهاد ما این است که استیک راسته ی گاو را در تابه سرخ کنید.

انواع برش های گوشت برای استیک

انواع و اقسام شیوه های برش برای گوشت استیک وجود دارد که انخاب هر کدام از آنها بسته به سلیقه و دلخواه شما می باشد. از جمله این برش ها می تان به این موارد اشاره کرد:

  • استیک دور بالا
  • تفت چاک تیغه
  • استیک مکعبی
  • رست وسط چاک
  • استیک شیرین
  • استیک گچ بری
  • استیک نواری
  • استیک گوشت گاو با استخوان
  • گوشت خورشت
  • استیک گوشت نرم بدون استخوان

در نهایت می توان گفت، بهترین قسمت گوشت گوساله و گار برای استیک تا حد زیادی به هنر آشپز آن بستگی دارد و چاشنی هایی که در کنار آن استفاده میشود. برای خرید دام با بهترین و مرغوب ترین گوشت می توایند از خدمات مجموعه دام اینجا استفاده کنید.

انواع استیک از نظر میزان پخت

میزان پخت استیک بستگی به سلیقه و ذائقه ی شما دارد. همه شما باید انواع برش گوشت استیک را بشانسید و با تغییرات آن در هنگام پخت آشنا باشید تا بتوانید میزان پخت در هر نوع را تعیین نمایید. انواع پخت در استیک ها می توان به:

خیلی از افراد دوست دارند استیک شان خام و کم پخت باشد. در این روش قسمت های بیرونی گوشت به رنگ قهوه ای در می آید و داخل گوشت هم گرم می باشد قسمت مرکز گوشت هم قرمز روشن است. برای پخت در این روش یک طرف 5 دقیقه و طرف دیگر 3 دقیقه باید گریل یا سرخ شود.

یکی از محبوب ترین روش ها و نوع استاندارد طبخ استیک، روش مدیوم می باشد. در این روش قسمت مرکزی گوشت گرم می باشد و داخل آن رگه ها صورتی و برخی قرمز می باشد. اطراف گوشت به خوبی قهوه ای و یا کاراملی شده است. در این روش شما باید برای پخت در یک طرف 5 دقیقه و طرف دیگر را 4 دقیقه گریل یا سرخ نمایید. در این روش باید خط گریل روی گوشت ایجاد شود.

استیک با پخت مدیوم (Medium)

در این روش وسط گوشت خیلی کم به رنگ صورتی می باشد و قسمت های داخلی و بیرونی کامل قهوه ای شده است و سطح پوست کاملا تیره می باشند. در این روش شما باید یک طرف را 6 دقیقه و طرف دیگر را 4 دقیقه روی گریل یا تابه طبخ نمایید.

استیک متوسط کامل پخته یا مدیوم وِل (Medium Well)

این روش پخت برای افرادی مناسب می باشد که دوست ندارند وسط گوشت قرمز باشد. در این روش استیک کاملا پخته نمی باشد ولی دیگر آن رگه های صورتی هم در گوشت وجود ندارد. البته شما رگ نازک صورتی رنگ را در داخل گوشت مشاهده می کنید ولی تمام گوشت قهوه ای می باشد و سطح گوشت هم کاملا تیره می باشد. شما برای طبخ با این روش یک طرف 7 دقیقه و طرف دیگر 5 دقیقه روی گریل یا تابه زمان نیاز دارید.

استیک کاملا پخته یا ول (Well)

این روش مناسب افرادی است که استیک خور نیستند ولی خیلی از افراد هم با این روش استیک خود را نوش جان می کنند. طبخ گوشت گوساله برای استیک گوساله با این روش نسبت به سایر روش ها سخت تر می باشد. شما باید این استیک را طوری بپزید که وسط آن کاملا پخته باشد همچنین سطح آن نیز نسوزد. برای پخت آن در یک طرف 10 تا 12 دقیقه و طرف دیگر 5 دقیقه زمان نیاز دارید.

برای پخت استیک چه گوشتی مناسب است؟

یکی از غذاهای خوشمزه ای که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است استیک می باشد به برش های مخصوص از گوشت گاو، گوساله و گوسفند که دارای رگه های چربی نیز می باشند استیک می گویند پخت استیک را به دو صورت سرخ شده و یا کبابی تهیه می کنند که بسته به ذائقه هر فردی می تواند یکی از این روش ها را انتخاب کند. علت محبوبیت بالای این غذا علاوه بر طعم عالی و بی نظیر ، دستور ساده پخت و زود آماده شدن آن می باشد. مناسب ترین گوشت برای پخت استیک گوشت گوساله به خصوص فیله آن می باشد که نسبت  گوشت های قسمت دیگر گوساله گرانتر می باشد.

استیک اولین بار در کشور آمریکا تهیه شد و از بین غذاهای گوشتی محبوب ترین غذاهای این کشور است که بعدها کشورهای دیگر هم از استیک استفاده کردند و با توجه به سلیقه و ذائقه مشتری ها در پخت و مزه دار کردن آن یک سری تغییرات را لحاظ کردند اما چیزی که در مزه دار کردن و پخت آن اهمیت دارد نوع ادویه به کار رفته، گوشت چه نوع دامی و اینکه گوشت از کدام قسمت دام باشد بیشترین تاثیر را دارد.

نکات بسیار مهم در پخت استیک

هرچند که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تهیه این غذای خوشمزه بسیار راحت می باشد اما در تهیه و پخت استیک باید چند نکته اساسی را در نظر داشت که منجر به غذای بسیار خوشمزه شود اولین نکته مهم برداشت و برش گوشت از قسمت های مهم که حتما دارای رگه های چربی باشد البته بسته به ذائقه هر فرد و حتی فرهنگ هر کشور از قسمت های مختلف گوشت گاو و گوسفندی برای تهیه استیک استفاده می کنند از آنجایی که پخت استیک غذایی فرنگی بوده به همین دلیل بسیاری از قصاب ها نمی دانند که کدام قسمت گوشت برای تهیه استیک مناسب است و اینکه روشی که برای پخت استیک با گوشت گوساله به کار می رود با روش پخت استیک با گوشت گوسفندی متفاوت می باشد. استیک را از قسمت های مختلف گوشت گاو، گوساله و گوسفند تهیه می کنند که این قسمت ها شامل
–    استیک با دنده گاو
–    استیک با گوشت فیله
–    استیک با گوشت راسته
تنوع بالا در تهیه این غذا باعث شده هر فردی با هر ذائقه ای که دارد این غذای مورد علاقه را استفاده کند استیک در طعم های مختلفی چون استیک گوساله، پیتزا استیک گوشت، استیک با سس قارچ و … وجود دارند که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشند و به جرات می توان گفت که از بین غذاهای گوشتی استیک همیشه حرف اول را می زند. روش های بسیار زیادی برای پخت استیک وجود دارد و زمان لازم برای پخت هر استیک با توجه به اینکه از گوشت چه نوع دامی باشد و کدام قسمت گاو متفاوت می باشد در زیر جدول زمان پخت استیک را مشاهده می فرمایید.

گوشت گاو یا گوسفند در تهیه استیک؟

هر چند که گوشت برای بسیاری از مزاج ها مناسب می باشد و لذیذ تر و بافت نرم و لطیفی نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد اما چربی این گوشت نیز بیشتر می باشد و برای افرادی که دچار بیماری چربی خون هستند توصیه می شود که بهتر است به جای استفاده از گوشت گوسفند گوشت گوساله را جایگزین آن کنند زیرا این دو نوع گوشت از لحاظ ارزش غذایی هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و گوشت گوساله در مقایسه با گوشت گاو هم بافت نرم تری دارد و چربی بیشتر که مناسب ترین گوشت برای تهیه استیک گوشت گوساله می باشد.

از محبوب ترین غذاهای آمریکا استیک می باشد هر چند که کیفیت گوشت دام های ایرانی بسیار بالا می باشد و همین امر سبب طعم بسیار خوشمزه استیک شده است. ترد ترین، خوشمزه ترین و گرانترین استیک از فیله  گوساله تهیه می شود به دلیل داشتن چربی کم بیشتر با کره تفت می شود و طعم بی نظیری دارد.

نکات مهم در تهیه استیک

برای پخت استیک خوشمزه بهتر است قبل از پخت آن یک سری نکات را در نظر بگیرید که این نکات عبارتند از :
–    بهتر است که گوشت با اتاق هم دما شود
–    گرفتن رطوبت اضافی گوشت با استفاده از دستمال کاغذی  زیرا هر چه گوشت رطوبت کمتری داشته باشد استیک یکنواخت تر می شود
–    مزه دار کردن گوشت با ادویه که هر دو طرف گوشت باید مزه دار شود
–    بهتر است که از تابه استیل استفاده شود
–    قبل از شروع به سرخ کردن بهتر است تابه به اندازه کافی داغ شده باشد
–    در سرخ کردن آن بهتر است از روغنی استفاده شود که در برابر حرارت بالا مقاومت داشته باشد به هیچ عنوان از روغن زیتون استفاده نکنید
–    در حین سرخ شدن یا گریل شدن استیک را در داخل تابه زیاد نچرخانید
–    گوشت را روی آتش چرب کنید با استفاده از کره و ادویه ها
–    بعد از لایه بستن و سرخ شدن و در مرحله آخر برای پختن از فر استفاده کنید
–    استیک را بر خلاف بافت یا فیبرهای  آن برش بزنید
موارد بالا در خوشمزه شدن هر چه بیشتر استیک تاثیر دارد.

منبع:

youtube.com

آریو صفدریان

متخصص محصولات پروتئینی شامل انواع گوشت دام، پرندگان، ماهی، گوشت های فرآوری شده و... دارنده بهترین نشان قصابی و سال ها در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به گوشتی که تهیه و طبخ می کنند، تولید محتوای حرفه ای انجام می دهم چون بر این باورم محصولات پروتئنی بطور مستقیم بر سلامتی تأثیرگذار هستند. پس چه خوب است که افراد با تصمیمی درست بهترین گوشت را میل نمایند.
دکمه بازگشت به بالا