سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

چگونه می‌ توانم بهترین دستگاه فیزیوتراپی خانگی را برای نیازهای خود انتخاب کنم ؟

سلامتی و تندرستی از اهمیت بالایی برخوردار است. با پیشرفت‌ های تکنولوژیکی در حوزه و تجهیزات پزشکی، دسترسی به روش‌ های درمانی مؤثر در منزل، بیش از پیش امکان‌ پذیر شده است. فیزیوتراپی خانگی، به عنوان یکی از این روش‌ ها، امکان مراقبت مستمر و بهبود کیفیت زندگی را برای افرادی که با محدودیت‌ های جسمی دست و پنجه نرم می‌کنند، فراهم آورده است. این روش، نه تنها به کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌ کند، بلکه امکان بازیابی سریع‌ تر پس از آسیب‌ دیدگی‌ ها و عمل‌ های جراحی را نیز میسر می‌ سازد.

در واقع دستگاه فیزیوتراپی خانگی وسیله‌ای است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. تقریباً همه ما در اطراف خود حداقل یک نفر را داریم که دچار مشکلات اسکلتی، عضلانی و یا عصبی می‌باشد. این نوع مشکلات پیر و جوان نمی‌شناسد و در درازمدت افراد را درگیر خود می‌کند. بهترین روش درمانی این مشکلات، فیزیوتراپی است و چه چیزی بهتر از اینکه به‌جای مراجعه مکرر به مراکز فیزیوتراپی، فیزیوتراپی را به خانه خود ببریم.

در این راستا، انتخاب یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی مناسب، گامی حیاتی در مسیر بهبود و بازیابی است. با وجود تنوع گسترده‌ ای از برندها و مدل‌ های موجود در بازار، تصمیم‌گیری برای خرید می‌ تواند چالش‌ برانگیز باشد. هدف از این مقاله، ارائه راهنمایی جامع برای خرید بهترین دستگاه فیزیوتراپی خانگی است، با تمرکز بر معرفی و مقایسه برندهای پیشرو در این زمینه، از جمله Beurer، Omron، Berjis، و Hubdic.اکثر این برندها در amazon وجود دارد و قابل خریداری هستند.

راهنمای خرید دستگاه فیزیوتراپی

شاید از خود بپرسید که دستگاه فیزیوتراپی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که این دستگاه‌ها با استفاده از امواجی همچون مادون قرمز، مافوق صوت (فرکانس)، اشعه لیزر و تنس TENS که تولید می‌کند می‌تواند برای درمان و رفع مشکلات جسمی همچون اسپاسم عضلانی، سکته مغزی، تصادفات، شکستگی، عارضه‌های نخاعی، بازسازی پارگی عصب و اعصاب آسیب دیده و حتی بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرند.

کارکرد این دستگاه‌ها از طریق دستکاری عضلات، ایجاد تحریک‌های عصب الکتریکی یا شیوه خاصی از طب سوزنی موجب بهبودی در این مشکلات خواهند شد.

قدرت و توان دستگاه

قبل از هرچیزی باید بدانید که دستگاه‌های فیزیوتراپی دارای قدرت و توان متفاوتی هستند که هر یک برای وضعیت خاصی از بیماران مناسب هستند. شما باید دستگاهی انتخاب کنید که متناسب با وضعیت خودتان باشد. نه توان آن بسیار بالا باشد که موجب آسیب زدن به بدن شده و هزینه اضافی هم بابت خرید آن هدر داده شود؛ و نه اینکه قدرت پایینی داشته باشد که نتواند از پس حداقل نیازهایی که دارید برآید.

یک مسئله دیگر هم وجود دارد این است که بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که امکان تعیین شدت و قدرت را داشته باشد. در این صورت خرید دستگاهی با قدرت و توان بالا می‌تواند بهتر هم باشد. شما می‌توانید قدرت آن را متناسب با وظعیت جسمانی خود انتخاب کرده و با آن کار کنید. هر زمان هم فرد دیگری با شدت بالاتر یا پایین‌تر به آن نیازی داشته باشد، نیازی به تهیه دستگاه دیگر نبوده و می‌توان آن را تنظیم کرد.

عمر باتری در هر بار استفاده

این دستگاه‌ها عموماً دارای باتری هستند تا در هر شرایطی قابل استفاده باشند. اما در نوع بیمارستانی اینطور نبوده و علاوه بر این امکان استفاده مستقیم از برق را دارند.

در مدل‌های خانگی از باتری 9 ولیتی یا سه باتری AAA قادر به استفاده هستند که ایده‌آل به نظر می‌رسند. اما در حالتی که فردی بسته به نوع بیماری که دارد استفاده روزانه و مداوم داشته باشد هزینه بالایی باید بابت خرید باتری صرف کند.

در نتیجه بهتر است از مدل‌های جدید که دارای باتری لیتیومی با قابلیت شارژ مجدد هستند استفاده کنید. پس از اینکه شارژ دستگاه به اتمام رسیده باشد می‌توانید با آداپتور آن را به پریز وصل کرده و پس از شارژ کامل چندین بار استفاده کنید تا جایی که باز هم شارژ آنها تمام شود.

تعداد برنامه‌های موجود

این دستگاه‌ها دارای حالت‌های مختلفی هستند که برخی از آنها دارای حالت چندگانه بوده و می‌تواند برای موارد مختلفی استفاده شود. اما برخی دیگر محدودتر بوده و برای یک سری کارهای خاص مناسب هستند. داشتن پالس‌های الکترونیکی مختلف، حالت‌ها درمانی و تسکین دادن برخی از این موارد هستند که می‌تواند در هر دستگاهی مختلف باشند.

وضعیت پد الکترودی

این دستگاه‌های دارای پدهای الکترودی هستند که روی بدن قرار می‌گیرند. سپس امواج گوناگونی که به آنها ارسال شده با توجه به نوع و حالت برنامه‌ای که دارند می‌توانند در عمق خاصی از بدن نفوذ کرده و موجب شدت افزایش گردش خون و مارد دیگری مثل تحریک اعصاب بدن شوند. در نتیجه باید این پدهای از کیفیت بالا و مقاومت خوبی برخوردار بوده و طول عمر بالایی داشته باشند و به این زودی‌ها خراب نشوند.

انواع دستگاه فیزیوتراپی خانگی

دستگاه فیزیوتراپی خانگی حرکتی:

این تجهیزات برای افرادی که معلولیت دارند یا در حال نقاهت پس از صدمات هستند مفید است. آن ها به طور خاص برای موارد زیر طراحی شده اند:

تقویت عضلات تحلیل رفته

انعطاف پذیری مفاصل

حفظ تعادل

تحرک بهتر و آزادی در حرکت

کمک به انجام کار های روزمره

دستگاه تحریک الکتریکی عضلانی (EMS)

این دستگاه فیزیوتراپی خانگی برای الکتروتراپی پس از تصادف، سکته مغزی یا آسیب نخاعی در عضلاتی که به شدت آسیب دیده اند استفاده می شود. این دستگاه برای عضلاتی استفاده می شود که آنقدر ضعیف هستند که تمرینات سنتی نمی تواند به تقویت آن ها کمک کند. این دستگاه فیزیوتراپی خانگی از موج های مختلف برای هدف قرار دادن نواحی خاص عضلانی و انتقال انرژی استفاده می کند. دستگاه EMS در موارد زیر استفاده می شود:

بازیابی قدرت عضلانی

مبارزه با آتروفی عضلانی

بازسازی عضلات

درمان درد و اسپاسم در عضلات

فعال نگه داشتن عضلات

دستگاه تنس (TENS)

TENS یا تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، با استفاده از یک جریان الکتریکی خفیف به تسکین درد کمک می کند. دستگاه تنس دستگاه کوچکی است که با باتری کار می کند و سیم هایی دارد که به پد های چسبنده ای به نام الکترود متصل هستند. وقتی پد ها را مستقیما به پوست خود وصل می کنید، تکانه های الکتریکی کوچکی به ناحیه آسیب دیده بدن شما ارسال می شود که نوعی احساس سوزن سوزن شدن در بدن شما ایجاد می کند. تکانه های الکتریکی می توانند سیگنال های درد را که به نخاع و مغز می رسند کاهش دهند و به تسکین درد و شل شدن عضلات کمک کنند. این دستگاه فیزیوتراپی خانگی ممکن است تولید اندورفین را که مسکن طبیعی بدن هستند تحریک کند. دستگاه TENS در موارد زیر استفاده می شود:

آرتروز

درد قاعدگی

درد لگن ناشی از آندومتریوز

زانو درد

آسیب های ورزشی

تسکین درد هنگام زایمان

ماساژ درمانی

دستگاه فیزیوتراپی خانگی

این نوع دستگاه فیزیوتراپی خانگی به طور خاص برای افرادی که از استرس یا درد های مرتبط با آرتریت رنج می برند استفاده می شود. ماساژور دستی برقی و توپ ماساژ در این دسته از دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده می شوند. دستگاه ماساژ خانگی در درمان موارد زیر موثر است:

کاهش تنش عضلانی

کاهش هورمون استرس

بهبود تحرک و انعطاف پذیری مفاصل

بهبود سریع تر آسیب بافت های نرم

بهبود گردش خون

اولتراسوند درمانی

اولتراسوند برای افرادی که آسیب دیده اند مناسب است و با استفاده از امواج و ارتعاشات درد و سفتی عضلات را تسکین می دهد. این دستگاه فیزیوتراپی خانگی بسته به سطوح فرکانس های تولید شده و مناطق آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد و برای موارد زیر به کار می رود:

التیام بافت ها

افزایش سرعت و کیفیت ترمیم عضلات

بهبود تحرک

تسکین درد بافت ها و عضلات

کاهش التهاب

کاهش درد

نحوه استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی

طرز استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی بسیار ساده است. درعین‌حال می‌توانید از فروشنده دستگاه بخواهید روش استفاده از آن را به شما بیاموزد و فیلم‌های آموزشی مربوطه را در اختیارتان قرار دهد.

الکترودهای مربع شکل و یا دایره‌ای شکل دستگاه فیزیوتراپی خانگی با دقت بر روی پوست نواحی مسبب درد و یا اطراف آن، قرار می‌گیرند. این الکترودها خاصیت چسبندگی دارند و دارای یک لایه محافظتی ژله‌ای هستند که از تحریک و سوزش پوست جلوگیری به عمل می‌آورد. معمولاً ۴ الکترود (دو جفت) برای گرفتن بیشترین نتیجه به کار می‌رود؛ اما در بسیاری از موارد دو الکترود نیز می‌تواند نتایج قابل قبولی را برای فرد به همراه داشته باشد. معمولاً الکترودها را در یک رشته از نقاط زیر قرار می‌دهند:

  1. نقاط ماشه‌ای دردناک در محل درد (نقطه ماشه‌ای یعنی کانون ایجاد درد)
  2. نقاط ماشه‌ای دورتر (اگر در محل درد نقطه ماشه‌ای وجود نداشت)
  3. اعصاب محیطی بزرگی که با ناحیه دردناک مرتبط‌اند.
  4. نقاط طب سوزنی (نقاط سوزنی مختلفی برای الگوهای مختلف دریافت می‌شود و این نقاط اغلب، نقاط ماشه‌ای را نیز در برمی‌گیرند. این نقاط نیز معمولاً بر روی اعصاب محیطی بزرگ قرار دارند.)

در برخی رد نیز نیاز به آزمون‌وخطا دارید تا محل مناسب برای نصب الکترود جهت تسکین درد خود را پیدا کنید.

یک جریان الکتریکی با ولتاژ کم در بین الکترودها برقرار می‌شود و به‌تدریج آن را افزایش می‌دهید تا حس دردناک و گزگز خفیفی ایجاد شود. البته این احساس باید در عین حالی که قوی است تا حدی کنترل شود که شما احساس راحتی داشته باشید. اگر درد کاهش یابد درمان را برای مدت ۲۰ دقیقه دیگر نیز ادامه ‌دهید. این درمان را ۳ تا ۵ جلسه در هفته تا هنگامی‌که درد به‌طور نیمه دائم بهبود یابد ادامه دهید. این روش در کلینیک‌های فیزیوتراپی انجام می‌شود. درصورتی‌که یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی برای خود تهیه کنید می‌توانید در منزل آن را به کار برید. این روش کاملاً بی‌خطر است؛ اگرچه برای افرادی که دارای ضربان‌سازهای الکتریکی قلبی هستند یا در سه‌ماهه اول بارداری به سر می‌برند، محدودیت‌هایی وجود دارد.

در حدود ۶۰ درصد از بیماران از این درمان سود می‌برند. بعضی از آن‌ها فقط تسکین موقت می‌یابند؛ اما در حدود ۵۰ درصد از آنان بعد از یک دوره درمانی ۶ تا ۱۸ ماهه بهبودی کامل می‌یابند. یکی از فواید دستگاه فیزیوتراپی خانگی این است که استفاده از آن نیاز به مسکن‌ها و داروهای مخدر را کاهش می‌دهد. این داروها ممکن است برای درمان دردهای حاد مفید باشد ولی اگر برای مدت طولانی استفاده شوند ترشح هورمون‌های ضد درد طبیعی خود بدن یعنی اندورفین‌ها و انکفالین ها را سرکوب می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا