سلامت و تندرستی

مهمترین روش‌های مراقبت از نوزاد و اهمیت تغذیه و خواب برای رشد او

به گزارش شفاف، در ابتدای زندگی نوزاد باید به تغذیه و سلامت او توجه ویژه‌ای شود تا نوزاد به خوبی رشد کند چرا که مراقبت از نوزاد از بدو تولد در تمام طول زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو دانستن روش‌های مراقبت از نوزادان و تغذیه سالم آن‌ها مهم است.

نحوه نگهداری از نوزادان:
برای مراقبت از نوزاد به شکل مناسب باید چند مرحله را دنبال کرد:

شیر دادن:
باید از تغذیه با شیر مادر که برای نوزاد مفید است اطمینان حاصل کرد؛ به همین دلیل باید به افزایش شیردهی به نوزاد توجه شود.

ویتامین دی:
یکی از ویتامین‌های مهمی که برای کمک به رشد نوزاد باید استفاده شود، ویتامین دی است. این کار باید براساس تجویز پزشک انجام شود.

مراقبت از بهداشت کودک:
تمیز نگه داشتن نوزاد اعم از حمام کردن و تمیز کردن صحیح گوش و بینی و چشم‌ها مهم است. می‌توان با پزشک در مورد نحوه مراقبت از بهداشت شیرخوار مشورت کرد و در عین حال از روش‌های سنتی که به سلامت نوزاد آسیب می‌رساند، پرهیز کرد.

پیگیری پزشکی:
یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، پیگیری دوره‌ای پزشکی است تا وضعیت سلامتی نوزاد را به طور مستمر شناسایی کرده و به سرعت بیماری‌هایی را که ممکن است بر او تأثیر بگذارد، کشف کرد.

ایمن سازی و واکسیناسیون:
دریافت تمام واکسن‌ها در زمان مناسب برای نوزاد بسیار مهم است، زیرا از بیماری‌ها جلوگیری و ایمنی نوزاد را تقویت می‌کند.

اهمیت تغذیه سالم نوزاد از بدو تولد تا ۶ ماهگی:
مهم است که فقط به شیر مادر تکیه کنید، زیرا نیاز‌های شیرخوار را از نظر تمام مواد مغذی مورد نیاز تأمین می‌کند.

در صورت عدم انجام شیردهی، شیرخوار باید از طریق انواع شیر غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی، تغذیه مصنوعی دریافت کند و تحت نظر پزشک باشد.

از ۶ ماهگی به بعد:
از شش ماهگی به بعد انواع غذا‌ها به تغذیه شیرخوار اضافه شود تا او را برای توانایی در نشستن و خوردن غذا‌های سفت آماده کند.

افزودن غذا‌های جامد:
هنگامی که نوزاد می‌تواند بنشیند و سر خود را نگه دارد و با نزدیک کردن غذا به دهانش آماده خوردن باشد، می‌توان غذا‌های جامد را به تغذیه او اضافه کرد.

غذا‌های جامد را به تدریج اضافه و از غذا‌های آب پز و له شده شروع کنید و به مرور زمان به شیرخوار غذای خرد شده در قطعات بسیار کوچک داده شود تا بتواند بجود.

تخم مرغ آب پز، سبزیجات غنی از ویتامین C و لبنیات شیرین نشده مانند ماست اضافه شود و ماهی نیز مجاز است.

اهمیت خواب خوب برای نوزادان:
خواب خوب به ترشح هورمون رشد برای نوزاد کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که کودکانی که مدت کوتاهی می‌خوابند معمولا از مشکل کمبود هورمون رشد رنج می‌برند.

خواب برای نوزاد به جلوگیری از میکروب‌ها کمک می‌کند، زیرا در طول خواب، پروتئین‌های سیتوکین تولید می‌شود که به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند.

برای خواب راحت باید مراقب بود، زیرا یکی از راه‌های مراقبت از نوزاد است و به محافظت از قلب در برابر آسیب به رگ‌های خونی کمک می‌کند. خواب باعث افزایش توجه و رشد حرکتی نوزاد می‌شود.

اهمیت بازی و تعامل اجتماعی برای نوزادان:
بازی و تعامل اجتماعی برای نوزادان از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا از خلاقیت و یادگیری کودک از سنین پایین حمایت و به او کمک می‌کند تا دنیای اطراف خود را کشف کند و ارتباط خود را با دیگران افزایش دهد.

منبع: العین الاخباریه

دکمه بازگشت به بالا