حوادث

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس 

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در 9 ماهه امسال 140 دستگاه اتوبوس و 120 دستگاه مینی‌بوس تصادف کرده‌اند.

به گزارش مجله خانواده دکتر جعفر میعادفر با گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: اورژانس این کشور سابقه ای در حدود 40 سال دارد و در سال 1364 در ایران تاسیس شد. این در حالی است که در زمان انقلاب حدود 20 پایگاه وجود داشت و امدادگران فقط در چند شهر وجود داشتند.

وی گفت: خوشبختانه در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است. اورژانس های موتوری نیز برخی از خدمات دولت های محلی را ارائه می دهند. همچنین تغییرات عمده ای در Response 15 ایجاد کردیم.

میعادفر در خصوص این تغییرات گفت: پرستاران و پزشکان اعزامی هستند و دائماً به سؤالات هموطنان پاسخ می دهند و در عین حال مسئولیت مشاوره مقابله را نیز بر عهده دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در چند سال گذشته اعزام های تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی راه اندازی شده است و علاوه بر پزشکان قبلی، متخصصان قلب نیز به این اعزام ملحق شده اند تا در صورت نیاز به بیماری، اقدامات متقابل و نوارهای موثری را ارائه دهند، می توانید ارتباط برقرار کنید. از تشخیص متخصص قلب و عروق بهره مند شوید.

وی بیان می کند: این کشور سالانه 4.5 میلیون ماموریت انجام می دهد که تقریباً 1200 پایگاه اورژانس شهری و تقریباً دو پایگاه جاده ای دارد.

میعادفر در خصوص تعداد و فعالیت نیروهای اورژانس برق گفت: اکثر اورژانس برق در تهران فعالیت می کنند اما برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز این نوع خدمات را دارند. فرآیند تامین و خرید حدود سه موتورلانس در حال انجام است و از اوایل سال 84 در شهرهای بزرگ فعال می شود. امیدواریم بخشی از مدیریت زمان که یکی از چالش های ماست برطرف شود.

میعادفر افزود: تهران حدود 200 موتورلانس دارد که از این تعداد حدود 150 موتور همیشه فعال و 50 موتور ساپورت هستند.

وی در خصوص وقوع یک اورژانس در کشور گفت: وی ادامه داد: در ابتدا زمانی که یک وضعیت اضطراری رخ می داد، عمدتاً برای پوشش تصادفات جاده ای و مناطق صعب العبور استفاده می شد، اما اکنون با تغییر در چیدمان و توسعه شهری، این اورژانس بسیار موثر است. اورژانس های هدفمند و هوایی در بحث برف و سیل بسیار کمک کننده بود. به ویژه تردد مادران باردار از ابتدای امسال بیش از 300 مادر باردار از مناطق صعب العبور به دلیل شرایط اضطراری به مراکز درمانی منتقل شده اند.

میعادفر تصریح کرد: پیش بینی می کنیم در ماه های آینده تا 70 پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم البته هزینه اورژانس هوایی بالاست و نمی توان انتظار داشت در هر شهر یک پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم. اورژانس های هوایی، بر خلاف اضطرار زمینی، شعاع عملیاتی خاص خود را دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: حدود 250 میلیارد نفر در 50 پایگاه اورژانس هوایی هزینه شده است که از دولت و مجلس می خواهیم برای اورژانس های هوایی بودجه ای در نظر بگیرند.

میادفر در ادامه می گوید: اورژانس از ابتدای امسال یعنی سه ماهه اول بیش از 3000 ماموریت هوایی انجام داده که 68 درصد آن مربوط به حوادث جاده ای و غیرترافیکی بوده است.

در خصوص انتقال اورژانس هوایی اعضای پیوندی نیز گفت: یکی دیگر از ماموریت های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضا برای اهدای عضو است که از ابتدای امسال حدود 50 بار به بحث اهدای عضو پرداخته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور، مهمترین چالش های پیش روی اورژانس کشور را عبارتند از:

میادفر در ادامه می گوید: وی ادامه داد: ما با کمبود نیروی کار مواجه هستیم زیرا قدرت کار در اورژانس را نداریم البته در نظر داریم امسال دوره فوریت های پزشکی را در یکی از دانشگاه های برتر کشور و مهمتر از آن ارتش محلی راه اندازی کنیم. برای جذب شهرها برنامه ریزی شده است، در برخی از شهرهای بزرگ ارتش از شهرهای دیگر می آید و ممکن است به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ و زبان آن شهر دچار چالش شویم.

وی درباره کمبود آمبولانس ادامه داد. حدود چهار سال است که آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکرده ایم، 5500 آمبولانس وجود دارد که از این تعداد 3000 دستگاه بالای 14 سال هستند، 350 آمبولانس نیز 5-6 سال عمر دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص مبحث فوری فضای فیزیکی گفت: در کلان شهرها با مشکلات جدی مواجه شدیم که بستری را فراهم کنیم که دولت ها بتوانند اعتبارات مالی خود را تامین کنند و خیران بخش های دیگر را اهدا کنند و مدارس و بیمارستان ها نیز وجود دارد. برای حمایت از ساخت پایگاه های اضطراری بسیار ارزشمند است.

میعادفر در خصوص تامین اعتبار مناسب نیز گفت: مردم در فوری ترین زمان با امدادگران تماس می گیرند و تعداد این افراد مشخص نیست. در دنیا اعتبارات فوریت های پزشکی بر اساس عملکرد تخصیص می یابد، اما ایران بهبودی در روند تخصیص بودجه پیشنهاد نمی کند.

وی گفت: 24 هزار کارمند فعال در اورژانس وجود دارد که از این تعداد 21 هزار نفر پرسنل عملیاتی هستند. سایر پرسنل اورژانس در این اعزام شرکت می کنند. بنابراین هزینه اضافی برای مواقع اضطراری دریافت نمی شود.

وی در خصوص وجود اورژانس در بحث واکسیناسیون گفت: اورژانس خدمات فوریت های پزشکی است اما واکسیناسیون نیاز به جهاد داشت. خدمه آمبولانس نیز تصمیم گرفتند وارد صحنه شوند. حدود سه ماه بود که امدادگران وارد بحث واکسیناسیون شدند و پس از بهبود وضعیت کشوری واکسیناسیون، با مجوز وزیر بهداشت به وظایف اصلی خود بازگشتند و در حال حاضر در بحث واکسیناسیون فعال نیستند. .. البته در صورت لزوم در اینجا وارد این بحث می شویم.

آقای میعادفر در خصوص آمادگی های اضطراری برای 5 بهمن نیز گفت: در 5 بهمن ماه همه برنامه های در نظر گرفته شده از سوی ستاد کرونا و دولت برای اورژانس آماده بود و خودمان آمادگی های لازم را انجام دادیم.

وی در خصوص زمان حضور بر بالین بیماران و مصدومان گفت: در یک شهر کوچک می توانید 8 دقیقه و از طریق جاده در 14 دقیقه به محل حادثه برسید. در 9 ماهه 580 هزار ماموریت مواصلاتی و 535 هزار نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. استان تهران بیشترین تصادفات رانندگی را دارد.

وی گفت: در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تاکنون تصادف کرده اند و تصادفات خودروها اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا