حوادث

ترخیص خودروهای رسوبی همزمان با آلودگی هوای کلانشهرها

گرمای شدید ، قطعی برق و کمبود آب از ماه گذشته مردم را آزار داده است. فضای پایتخت و برخی از کلانشهرها مانند اصفهان ، اراک ، مشهد و کرج طی هفته گذشته آلوده شده است ، اما نه تنها توسط قانون هوای پاک. قانون و در حالی که توصیه های متخصص در زمینه کاهش آلودگی هوا نادیده گرفته می شود ، وسایل نقلیه رسوبی بدون نیاز به معاینه فنی تمیز شده اند.

به گزارش مجله خانواده در پاییز و زمستان آسمان اکثر شهرهای بزرگ کشور با وجود “ذرات شناور” که تنگی نفس دارند تاریک می شود اما بیشتر ما در ماه های گرم سال راحت هستیم. فکر می کنم شما یک تجربه عالی با آسمان آبی و هوا. در حالی که آمار کیفیت هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران نشان می دهد که آلاینده شاخص کیفیت هوا در روزهای گرم تابستان “ازن” است ، که اغلب کیفیت هوا را برای گروه های حساس در یک ناسالم قرار می دهد. ، این تصور در قلب ما شکل می گیرد. حتی همه گروه ها این امر سلامتی افراد را به خطر می اندازد و خطراتی را به همراه دارد.

ازن چیست ، چگونه تولید می شود و تأثیر آن بر سلامتی چیست؟

گاز ازن از ترکیبی از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز که در اتمسفر فوقانی است باید در جو وجود داشته باشد تا از ورود اشعه ماورا بنفش به زمین جلوگیری کند اما ازن سطح زمین به عنوان یک آلاینده سمی ظاهر می شود. ازن روی زمین برای سلامتی انسان ، حیوانات و گیاهان مضر است و ازن مضر و آلوده محسوب می شود. این آلاینده مستقیماً در جو آزاد نمی شود ، اما یک آلاینده ثانویه است که در اثر واکنش شیمیایی بین اکسیدهای ازت و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می شود. بنابراین ، مقدار آن در تابستان و اواسط روز بیشتر از زمان های دیگر است.

برای تشکیل آلاینده های ازن ، پیش سازهای آنها ترکیبات آلی فرار (VOC) و اکسیدهای ناکس یا نیتروژن هستند. در حقیقت ، وسایل نقلیه دیزلی ، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین همه از پیش سازهای ازن هستند و همه این منابع در حضور گرما و نور خورشید ازن تولید می کنند. استفاده از سوخت دیزل در نیروگاه ها و پالایشگاه ها نیز می تواند بر افزایش سطح ازن تأثیر بگذارد. افزایش سطح ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی و مرگ زودرس می شود.

راه حل کاهش “ازن” چیست؟

در سالهای اخیر ، چندین راه حل برای کاهش آلودگی ازن پیشنهاد ، توصیه و تصویب شده است ، اما نه تنها به درستی اجرا نمی شود ، بلکه بسیاری از این راهکارها نیز در نظر گرفته نمی شوند. ، در برخی موارد نقض شده است.

یکی از راه حل های کاهش ترکیبات آلی فرار ، اجرای پروژه ایستگاه سوخت کهاب (کاهش تبخیر بنزین ، هدایت ، انتقال) پیشنهاد شده قبل از سال 1990 است ، اما متأسفانه ، در ژاپن به درستی اجرا نمی شود. پروژه کاکسابو از طرف وزارت نفت در یک پمپ بنزین در تهران می تواند میزان انتشار گازهای آلی فرار را کاهش دهد.

منبع دیگر انتشار گازهای آلی فرار و دی اکسید نیتروژن “خودرو” است و ارتقا a یک وسیله نقلیه به یورو 5 می تواند نقش مهمی در کاهش انتشار دی اکسید نیتروژن و در نتیجه انتشار ازن داشته باشد.

به روزرسانی استانداردهای خودروی تولیدی به یورو 5 یکی از راه های کاهش آلاینده های هوا مانند ازن در نظر گرفته شده است. این چیزی است که سالهاست که خودروسازان روی آن کار نکرده اند. مطابق ماده 4 قانون هوای پاک ، سازندگان خودرو موظف شدند مطابق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ، استانداردهای آلودگی یورو 5 را رعایت کنند. همچنین ، طبق یکی از مفاد آیین نامه های اجرایی این قانون ، هر سه وسیله نقلیه دیزلی جدید با استانداردهای انتشار یورو 5 مصوب هیئت وزیران در سال 1997 یک یا چند دستگاه با همان ظرفیت صدور گواهینامه دفع یکسان هستند. اما نه تنها طبق قانون هوای پاک این مواد به درستی اجرا نمی شوند. نه تنها طبق قانون ، بلکه به دلیل ماده 4 قانون هوای پاک به سال 1999 موکول شد ، با مجوز آژانس حفاظت از محیط زیست ، بسیاری از وسایل نقلیه بر خلاف قانون هوای پاک مطابق با استاندارد یورو 4 شماره گذاری شدند. تصویب کابینه.

نیازی به گفتن نیست که همه اتومبیل های سطح شهر از استاندارد یورو 4 برخوردار نیستند ، اما آلاینده هایی که در حال حاضر در جو منتشر می شوند مربوط به خودروهای تولید شده بیش از 5 سال پیش و استاندارد هستند. آیا یورو 2 است. فرسوده است قانون هوای پاک همچنین روش دیگری برای کنترل آلودگی هوا از اتومبیل های فرسوده و موتورسیکلت ها مشخص کرده است. برای دور انداختن و برچیدن آنها پس از رسیدن به “سن سایش” است ، اما براساس تحقیق دادگاه قضایی اجرایی از شورای نگهبان آیین نامه های اجرای این ماده مهم درباره سن سایش ، ژوئیه 1999 ماه.

سپس آژانس حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرد که استاندارد دفع اتومبیل دست دوم معاینه فنی باشد و در قوانین جدید این بند از قانون هوای پاک ، استاندارد دفع انواع وسایل نقلیه “معاینه فنی” است. با این حال ، “اگرچه قانون هوای پاک نیاز به معاینه فنی دارد ، اما می توان آنها را نقض کرد و معاینه فنی وسایل نقلیه در بسیاری از شهرها بررسی نمی شود” ، بنابراین بر تقویت فشار نظارتی برای موارد معاینه فنی تأکید می شود.

برنامه ریزی ترخیص برای وسایل نقلیه رسوبی که نیازی به معاینه فنی ندارند

پلیس که اکنون مسئولیت اجرای قانون هوای پاک را بر عهده دارد ، از اجرای طرح جدید پاکسازی وسایل نقلیه مملو از رسوب در پارکینگ های پلیس بدون نیاز به “بازرسی فنی” خبر داده است. این اولین باری نیست که پلیس چنین طرحی را اجرا می کند و سال گذشته طرحی را برای از بین بردن رسوبات از پارکینگ ها و پارکینگ ها اجرا کرد و تاکنون بیش از 280 هزار موتورسیکلت به مالکان تحویل داده شده است. ..

بر اساس آخرین لیست آلایندگی تهران ، موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های گازی حدود 21٪ ، در تولید ذرات معلق 10٪ و در خودروهای سواری در تولید آلاینده های گازی سهم در حدود ذرات معلق دارند. تولید 38٪ و 14٪

به گفته سردار سید کمال هادیان فر ، فرمانده پلیس راهور ناجا ، اجرای طرح پاکسازی خودروی رسوبی شامل 226000 دستگاه خودروی توقیفی در پارکینگ های سراسری است که متوسط ​​پارکینگ دو سال و نیم است. خودروهای دست دوم و خودروهای بدون سابقه شماره گذاری پلیس از این امر مستثنی هستند.

اجرای چنین برنامه هایی توسط پلیس همزمان با اوج آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور همیشه با انتقادات و پیشنهادات همراه بوده است. سال گذشته به دنبال تصویب موتورسیکلت های رسوبی توسط برخی از کارشناسان آلودگی هوا ، مسئولان شرکت مدیریت کیفیت هوای تهران و آژانس حفاظت از محیط زیست نیاز به معاینه فنی اجباری موتورسیکلت های مورد تأیید داشتند ، من بر جنسیت تأکید کردم.

با این حال ، امسال ، با اجرای طرح ترخیص کالا از گمرک برای حامل های خاک و شن و ماسه ، رئیس پلیس لاهور ناجا گفت: “هیچ گونه تعهدی برای پرداخت مالیات بر دارایی خودروهای گمرکی وجود ندارد و نیازی به بازرسی فنی یا مالکان یا ساکنان نیست. شما باید این را دنبال کنید. “” بیایید کارهایی انجام دهیم. “

این در شرایطی است که عبدالله متبی ، دبیرکل معاینه فنی وسایل نقلیه ملی ، درخواست اخذ گواهی معاینه فنی برای ترخیص کالا از گمرک خودروهای توقیف شده را دارد.

به گزارش مجله خانواده ، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه توقیف شده مال مردم است و نمی توان از آنها مجوز گرفت ، اما قبل از اجرای چنین طرح هایی باید اقداماتی مانند تعویض و ساخت مبدل های کاتالیزوری انجام شود. معاینه فنی الزامی است. سازمان های اجرای قانون موظفند برای وسایل نقلیه و موتورسیکلت هایی که از نظر فنی بازرسی نشده اند ، گمرک ترخیص کنند ، زیرا توسط سیستم LEZ نصب شده بر روی دوربین های نظارتی نصب شده برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها جریمه می شوند. با پلاک موقت فرم معاینه فنی را ظرف 2 هفته ارسال کنید و پلاک دائمی دریافت کنید. سیستم ترمز و ایمنی این خودروها قبل از ترخیص انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا