جامعه

نقش حیاتی بازنگری ملاک اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا و تصادفات

وسایل نقلیه فرسوده ، به ویژه ترافیک حمل و نقل عمومی فرسوده در سطح شهر و جاده ها ، نقش موثری در وقوع آلودگی هوا و تصادفات جاده ای دارند. در حالی که این قانون از استراتژی ها و استانداردهایی برای تعیین سن سایش خودرو استفاده می کند ، یک متخصص گفت: ترکیبی از شاخص ها باید پایه ای برای تعیین سایش خودرو باشد.

به گزارش مجله خانواده برخی از حوادث رانندگی ، از جمله حوادث اتوبوس های اخیر و اتوبوس های معلمان ، به دلیل خراب شدن سیستم حمل و نقل است. طبق آخرین اظهارات مهدی جمالی نژاد (معاون توسعه عمران ، شهرها و روستایی وزیر) در فوریه گذشته ، 70 درصد حمل و نقل عمومی کشور قدیمی و فرسوده است.

قانون هوای پاک ، که هدف اصلی آن کاهش آلودگی هوا و اثرات آن است ، در 16 ژوئیه 2017 در مجلس تصویب و توسط رئیس جمهور اعلام شد. این قانون برای 21 قوه مجریه مختلف 34 مأموریت پیش بینی کرده است. یکی از اقدامات تعیین شده در این قانون برای جلوگیری از آلودگی هوا در وسایل نقلیه فرسوده ، دور ریختن وسایل نقلیه فرسوده پس از رسیدن به “سن سایش” و لغو آنها بود ، اما در ژوئیه 1999 ، انواع خودروها بر اساس تحقیقات انجام شده از اعتبار خارج شدند. دیوان عدالت اداری از شورای نظارت.

طبق اساسنامه قدیمی ماده 8 قانون هوای پاک که در سال 1997 تصویب شده است ، دارندگان اتومبیل هایی مانند وسایل نقلیه سبک ، وسایل نقلیه نیمه سنگین ، وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت ها پس از رسیدن به “دوره تخلیه” وسایل نقلیه را منسوخ می کنند. لازم است سال گذشته ، پس از شکایت کسی که طبق این قانون باید یک تویوتا لندکروزر 20 ساله را سرنگون می کرد ، ماده 8 قانون هوای پاک پس از تحقیق در دادگاه اداری توسط شورای والدین ساقط شد. من این کار را کردم. عدالت

در ماده 8 قانون هوای پاک آیین نامه قدیمی ، استاندارد دفع خودرو “سن فرسودگی اتومبیل” بود ، اما در آیین نامه جدید این بند از قانون هوای پاک ، استاندارد دفع انواع خودرو به شرح زیر است: “معاینه فنی” .. قوانین جدید دو نوع سن سایش و سن سایش را برای انواع مختلف وسایل نقلیه تعریف می کند ، بنابراین هنگامی که یک وسیله نقلیه به سن محدودیت سایش می رسد ، مراقبت و تعمیر بیشتری لازم است و یک معاینه فنی سالانه هزینه عضویت سالانه مربوط به آن لازم است. نیاز به افزایش است. طبق قوانین جدید ، محدودیت سنی برای فرسودگی شغلی کمتر از سن سایش خودرو در قوانین قبلی است ، اما تعداد بازرسی های فنی و برای اتوبوس های حومه شهر سه بار در سال یا چهار ماه افزایش می یابد. این یک بار تعیین می شود. ..

طبق قوانین جدید ماده 8 قانون هوای پاک ، که در ماه گذشته تصویب شد ، وزارت کشور موظف است نظارت بر مرکز معاینه فنی متروپولیتن را تقویت کند ، که دستورالعمل هایی را از وزارت کشور در مورد نحوه تقویت نظارت ظرف سه ماه علاوه بر این ، وزارت کشور و پلیس در جمهوری اسلامی ایران موظفند پس از اجرا ، سازوکارهای لازم را از طریق سیستم بازرسی فنی یکپارچه کشور فراهم کنند. شما باید آزمون معاینه فنی بصورت آنلاین ، نتیجه آزمایش خودرو شامل بدون استفاده ، سن مرز ، ساییدگی ، فرسودگی خودرو و تعداد دفعات رد خودرو را وارد کنید و برگ معاینه فنی مربوطه را وارد کنید. صاحب وسیله نقلیه.

بهزاد اشجایی-دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای وسایل نقلیه برای سازمان های حفاظت از محیط زیست-در این باره به مجله خانواده “سایش بیش از حد کشتی های باری و مسافری داخلی باعث بسیاری از مشکلات ایمنی ، آلودگی و سوخت شده است که منجر به حوادثی مانند اتوبوس های گزارشگر قبلی و اتوبوس های معلم شده است. مصرف” .. این آثار در آمار منعکس شده است.

وی با تأکید بر اینکه نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از فوری ترین برنامه هایی است که امروز دولت باید اجرا کند ، گفت: ساده سازی استانداردهای سایش خودرو منجر به نوسازی خودرو نمی شود ، زیرا از بین بردن مشکل به حل مشکل کمک نمی کند. در این راستا ، برای تعیین ناوگان فرسوده و برنامه ریزی برای نوسازی آنها باید از استانداردهای دقیق و فنی استفاده شود.

اعضای سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها ادامه دارند: در گذشته ، سن اتومبیل یکی از معیارهای فرسودگی شغلی بود ، اما معیارهای سنی از جمله تک سن وجود دارد ، در حالی که مراکز معاینه فنی آزمایش های فنی جعلی را برای نقض در تست های آزمایشی و غیره صادر می کنند.

وی همچنین یک ماه قبل از حادثه برای اتوبوسی که منجر به کشته شدن دو روزنامه نگار شد ، گواهی معاینه فنی دریافت کرد ، اما حتی این گواهینامه های معاینه فنی ساده در جاده یا جاده کنترل نمی شود. معاینه فنی فقط در تهران انجام می شود ، جایی که 45٪ از آلودگی وسایل نقلیه به دلیل فرسودگی وسیله نقلیه است و در برخی دیگر از شهرهای بزرگ نیز به میزان بسیار محدودی ، اگر وسایل نقلیه بدون معاینه فنی در شهرهای کوچک رانندگی کنند ، هیچ کس متوقف نمی شود.

به هر حال اشجایی تأکید می کند که اعتماد کامل به معاینه فنی شاخص خوبی برای تعیین ناوگان فرسوده نیست. سن و معاینه فنی و در صورت امکان کیفیت و استانداردهای تولید خودرو باید به عنوان شاخص ترکیب شوند. این کارایی این شاخص را مختل می کند. به امید برسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا