جامعه

چگونگی تشخیص زودرس سرطان در کودکان

همه سلول های بدن ما طبق قوانین خاصی به طور منظم رشد می کنند. برخی از سلول ها ممکن است از مسیر رشد طبیعی خود منحرف شده و به طور نامنظم و سریعتر از حد طبیعی رشد کنند. این امر نظم طبیعی بدن را مختل می کند. این بیماری سرطانی نامیده می شود.

به گزارش مجله خانوادهانواع مختلف سرطان بسته به نوع سلول ها و اندام های درگیر در بدن علائم، درمان و عوارض جانبی متفاوتی دارند. متاسفانه سرطان نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان را نیز درگیر می کند. هر ساله از هر 100000 کودک در سراسر جهان 3 تا 4 کودک به سرطان های مختلف مبتلا می شوند که شایع ترین آنها سرطان خون، لنفوم و تومورهای مغزی است. تب های مکرر، عفونت های مداوم و کم خونی برخی از علائمی هستند که پزشکان را وادار می کند آزمایش سرطان را انجام دهند.

خوشبختانه در حال حاضر درمان هایی برای اکثر سرطان های دوران کودکی به ویژه سرطان خون وجود دارد و 70 درصد کودکان مبتلا درمان می شوند.

شایع ترین بدخیمی ها در اطفال لوسمی یا سرطان خون است که خوشبختانه در نزدیک به 80 درصد موارد قابل درمان است. البته اگر علائم بالینی، تشخیص به موقع، درمان مناسب و به موقع و بسیاری از عوامل موثر در درمان مانند مدیریت پرستاری و وجود دارو همه با هم در دسترس باشد.

پروتکل های درمان سرطان در ایران به روز و مطابق با کشورهای پیشرفته جهان است. هیچ تفاوتی در پیشرفت علمی، درمان، انواع داروها و … وجود ندارد. ما از نظر تحقیق، روش تحقیق، کنفرانس های علمی و … جزو کشورهای مدرن هستیم. بنابراین تفاوت معنی داری بین درمان های موجود در ایران و نتایج به دست آمده در کشورهای توسعه یافته وجود ندارد.

دو عامل مهم برای رشد سرطان

به طور کلی دو عامل بسیار مهم در ایجاد سرطان نقش دارند که شامل عوامل محیطی و ژنتیکی می شود. در طب بزرگسالان، عوامل محیطی نقش بسیار مهم و بارز در بروز سرطان دارند، اما از دیدگاه طب اطفال، علاوه بر عوامل محیطی در بروز سرطان، زمینه ژنتیکی کودک نیز نقش بسزایی دارد. البته عواملی که برای همه خطرناک و مضر هستند باید محدود شوند. به عنوان مثال عواملی مانند دود سیگار، نور مضر یا بسیار شدید، مواد شیمیایی و غذاهای صنعتی نقش مهمی در ایجاد سرطان دارند و این عوامل در سابقه ژنتیکی و خانوادگی سرطان نقش دارند و در افراد مبتلا مضرتر است. خانواده آنها. البته منظور من از خانواده، خانواده نسبی است و ژن ها می توانند برای چندین دهه به انسان برسند. به عبارت دیگر بدن انسان دارای عواملی است که رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کند و به دلایلی کسانی که بدن ضعیفی دارند این عوامل را ندارند. عوامل ژنتیکی متعددی در کنترل رشد سلولی نقش دارند. این عوامل ژنتیکی ممکن است در عرض چند روز آشکار نشوند و یا از نظر ژنتیکی ناقص باشند.باید از خود دوری کنیم، زیرا اثرات این عوامل در افراد مبتلا به سرطان بسیار بیشتر است.

نحوه تشخیص زودهنگام سرطان در کودکان

در این میان تشخیص زودهنگام بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل به والدین و اعضای خانواده توصیه می شود در صورت مشکوک شدن به علائم بلافاصله فرزندان خود را نزد پزشک ببرند تا آزمایشات لازم انجام شود.

در اطفال سرطان به دو شاخه تقسیم می شود. نوعی سرطان که در خون ایجاد می شود و در سراسر بدن پخش می شود. هرچه سرطان خون زودتر تشخیص داده شود، عوارض کمتری در طول درمان و بعد از آن خواهد داشت. این بدان معنی است که روند درمان به خوبی کار می کند، به درمان پاسخ می دهد و علائم را کاهش می دهد. ثانیاً، سرطان هایی وجود دارند که از اندام های خاصی مانند ماهیچه ها، استخوان ها، چشم ها، مغز، کلیه ها و دستگاه گوارش منشا می گیرند. در این حالت، سرطان ابتدا با علائم بالینی خاصی تظاهر می کند. به عبارت دیگر کودک دچار عوارضی است که خانواده باید نسبت به آن حساسیت زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، سرطان استخوان ممکن است با تب، تورم ناحیه آسیب دیده و محدودیت حرکت خود را نشان دهد. ، شکستگی در ناحیه آسیب دیده و … نشان می دهد. از طرف دیگر، علائم سرطان در ناحیه چشم می‌تواند تنها با یک رعد و برق در تاریکی ظاهر شود، مانند پلک زدن یا کوری در چشم گربه، التهاب چشم‌ها و پرخونی ملتحمه.

اینها علائمی هستند که والدین باید از آنها آگاه باشند. به عبارت دیگر، والدین باید علائم بالینی که در یک کودک سالم در حال رشد طبیعی به طور غیر طبیعی ظاهر می شود را جدی بگیرند و کودک را برای معاینه نزد پزشک ببرند. اگر کودکی کاملا سالم از سردرد صبحگاهی، سرگیجه، استفراغ صبحگاهی، بی اشتهایی و … شکایت دارد، آن را جدی بگیرید و او را برای پیگیری نزد پزشک متخصص ببرید. البته این علائم در بسیاری از بیماری ها مشترک است. این به افرادی اشاره دارد که بیماری خاصی ندارند، علائم پایدار دارند و به درمان‌های مرسوم پاسخ نمی‌دهند. این علائم ساده در تشخیص و درمان سرطان بسیار مهم هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیمارستان ماهک، کودکان مبتلا به سرطان سیستم ایمنی ضعیف تری دارند. از این رو هنگام در آغوش گرفتن و یا بوسیدن کودکان، ویروس ها و باکتری ها به راحتی به آنها منتقل می شود و بازدید از این گونه کودکان باید محدود باشد و بازدیدکنندگان و خانواده ها باید از بوسیدن خودداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا