جامعه

چرا تالاب‌ها اهمیت دارند؟ – مجله خانواده

در خشک ترین آب و هوای نیمه خشک کشور که میانگین میزان تبخیر بیش از 10 برابر بارندگی است ، انتظار می رود تالاب های کمی تشکیل شود ، اما دامنه های ایران هزاران کیلومتر آب گرم در جهان دارد. گرم از شمال ، با مناطق وسیع کویری با خاکهای شور به جنوب ، و در نهایت موقعیت جغرافیایی ، ایران به یکی از متنوع ترین کشورهای تالابی در جهان تبدیل شده است.

به گزارش مجله خانواده از 42 تالاب شناخته شده در جهان ، 41 مورد در ایران ثبت شده است ، به استثنای تالاب های بسیار سرد تندرا. بر اساس طبقه بندی کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب ها ، 42 نوع تالاب شناخته شده است که 12 نوع آنها ساحلی و دریایی است ، 20 نوع آنها ساحلی و 10 نوع آنها تالاب های مصنوعی است. لیست قوانین اجرایی در یادداشت 1 قانون ملی حفاظت ، توان بخشی و مدیریت تالاب بیش از 140 تالاب را ذکر کرده است.

طبق آژانس حفاظت از محیط زیست ، زندگی روی زمین به آب بستگی دارد. تالاب ها موجوداتی طبیعی و زنده هستند و باید برای بقای زندگی بشر و تنوع گیاهان و جانوران که در این زیستگاه بی نظیر زندگی می کنند ، محافظت شود. تالاب ها محل اتصال زمین و آب است که قدمت آن به زمین و بخشی از غنی ترین تنوع زیستی روی زمین برمی گردد.

تالاب ها را می توان در همه جای دنیا یافت ، از خط استوا تا دشت های یخ زده. این اکوسیستم ها مانند سایر اعضای طبیعی نقش مهمی در سلامتی و تعادل کره زمین دارند.

تعجبی ندارد که تالاب ها مجموعه ای شگفت انگیز از حیات وحش را در خود جای دهند. از مرغ ماهی خوار گرفته تا تمساح ، از حواصیل تا پرندگان آبزی ، تا گیاهان نادر فراوان و دیگر آبزیان. تالاب ها در اندازه های مختلفی وجود دارند. از مخازن محلی گرفته تا 10 میلیون هکتار وسیع خلیج قطب شمال کانادا ، تالابهای با هر اندازه ، شمال یا جنوب ، تقریباً به همین روش کار می کنند و مهمتر از همه ، انواع مختلفی که بدون آنها منقرض می شوند. این حمایت از انواع حیات وحش است. . .. محافظت از میلیون ها نفر در برابر عواقب ویرانگر سیل ، طوفان و امواج اقیانوس می تواند به عنوان یکی دیگر از عملکردهای تالاب ها تلقی شود.

کنوانسیون رامسر یک توافق نامه بین دولتی است که در تاریخ 2 فوریه 1971 برای حفاظت از تالابهای شهر رامسر ، مرندران امضا شد و این پیمان بین المللی در 2 فوریه 1971 به عنوان “کنوانسیون رامسر” تعیین شد و به عنوان “تالاب های جهانی” ثبت شد روز “. به کلیه تالابهای مهم جهان که تحت این کنوانسیون ثبت شده اند عنوان “تالابهای کنوانسیون رامسر” داده شده است. تاکنون 2414 تالاب رامسر در سراسر جهان ثبت شده است.

25 تالاب در ایران تحت کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و این تالاب های رامسر در ایران شامل هامون وز پوزاک ، تالاب هامون ساوری و هیرمند ، خلیج گذارد و فولباف ، جزیره سیدور ، تالاب های کوهوران ، گز و دلتای دلتا و سور است. حاوی سیلین است. رود دلتا نیریس و تالاب های کامجان ، تالاب های پاریس و دشت های آرژن ، تالاب های شادگان ، تالاب های کورالامیر و کورومسا ، تالاب های چوگاکور ، تالاب های گافونی و تالاب های زایاندلود ، تالاب های زاریبال ، تالاب های گمیشان ، سارگا ، ابورهند ، ولسوالی های آماگولت ، ولسوالی های آماگولت ، ولسوالیا دریاچه قوریگل ، تالاب های کانی بارازان ، دریاچه کوپی ، تالاب شورگل ، یادگارلو ، دریاچه درقاسنگی ، دریاچه ارومیه.

به گزارش مجله خانواده ، احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اخیراً بر اهمیت ثبت هشت تالاب دیگر در کنوانسیون رامسر برای بزرگداشت 50 سالگی کنوانسیون رامسر تأکید کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا