حوادث

فرونشست زمین؛ زلزله خاموش – مجله خانواده

دبیرکل کارگروه ملی حوادث طبیعی گفت که برخلاف زلزله ، مشکل فرونشست زمین قابل پیشگیری است. تهدید به توجه جدی.

دکتر علی باته ارهی در مصاحبه با مجله خانواده وی در مورد لزوم توجه دولت جدید به پدیده فرونشست زمین و خطرات تهدیدکننده شهرها گفت: “فرونشست زمین از ابعاد مختلف بر ایمنی و امنیت شهرها تأثیر می گذارد.”

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در ارتباط با وضعیت شریان های مهم مانند لوله های آب و فاضلاب موثر است ، ادامه داد: “در نتیجه فرونشست زمین ، این لوله ها و خطوط نیز می توانند منحنی و آسیب ببینند.” پارگی این لوله ها می تواند منجر به آسیب های زیست محیطی مضر و جبران ناپذیر ، تلفات جانی و مالی شود. هنوز پرونده شهروندی را به خاطر دارم که لوله گاز را شکست و بحران های زیادی ایجاد کرد. پارگی لوله ها در موارد دیگر نیز می تواند بحران ایجاد کند. به عنوان مثال ، آسیب به لوله های فاضلاب و نشت مواد فاضلاب به زمین می تواند باعث ایجاد بحران شود.

وی گفت: از طرف دیگر زمین لغزش به ساختمان آسیب می رساند و باعث ایجاد شکاف و شکاف در ساختمان می شود. پایه های ساختمان هایی که در اثر فرونشست زمین آسیب دیده اند ضعیف بوده و در اثر زمین لرزه های متوسط ​​غیر قابل تحمل تخریب می شوند. بنابراین ، اثر دیگر فرونشست زمین این است که ساختمانهایی که نباید در اثر زلزله آسیب ببینند ، در معرض فرونشست زمین قرار بگیرند.

بیت الهی گفت: تخریب دشت ها و زمین های حاصلخیز نیز یکی از بدترین پیامدهای فرونشست زمین است. کشاورزان مزرعه بالامین می گویند که قبلاً حدود سه بار برداشت می کردند ، اما اکنون به سه مورد رسیده است زیرا آبیاری باعث کاهش آب آبیاری مزرعه و تأمین آب مزرعه شده است.

وی در مورد نقش وزارت نیرو در مدیریت آب و نقش آب در جلوگیری از فرونشست زمین گفت: “وزارت انرژی بسیار بزرگ و طولانی است و در دو منطقه بسیار گسترده ، عمدتاً برق و آب فعالیت می کند. چند شاخه خواهد بود و زیر شاخه های مدیریتی برای هر قسمت تعریف می شود.

بیت الهی افزود که پایین آمدن سطح آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین می شود که در طولانی مدت مخرب است. دشت ها و مناطق حاصلخیز با بیش از 60 دشت وسیع در کشور می توانند به کویر تبدیل شوند زیرا فرونشست زمین باعث بسته شدن منافذ تشکیل و جلوگیری از جذب آب می شود. هنگامی که خاک متراکم می شود ، آب بر روی سطح جریان می یابد و به داخل زمین نفوذ نمی کند ، در حالی که مواد مغذی نیز در زمین وجود دارد و با جریان آب در زمین شسته می شود. زمین ما را غیرقابل کشت کنید.

دبیر کارگروه ملی حوادث طبیعی گفت: بسیاری از مناطق وسیع از جمله اصفهان ، فارس و سمنان با خطر فرونشست زمین روبرو هستند که این خطر در خطر است.

وی گفت: “وقتی نوبت فرونشست زمین است ، وضعیت وزارت انرژی بسیار مهم است زیرا هم روی آب و هم روی برق کار می کند.” هر یک از این موضوعات کار چندین وزارتخانه است. من به عنوان یک متخصص که سه سال درگیر فرونشست زمین بوده ام ، مجموعه ای متمرکز بر آب را ترجیح می دهم. این فعالیت باید از دو منظر انجام شود: بحران خشکسالی ، کمبود آب ، مبارزه با منابع آب کشاورزان و فرونشست زمین. در اصفهان حتی رانش زمین به خانه ها و عتیقه جات آسیب می رساند.

وی ادامه داد: “با توجه به این موضوعات ، من فکر می کنم باید به صورت حرفه ای تری روی این موضوع تمرکز کنیم.” اگر وزارتخانه طیف وسیعی از مسئولیت ها را داشته باشد ، بسیاری از مسائل را برطرف می کند.

مدیر اجرایی کارگروه ملی حوادث طبیعی گفت: “من فکر می کنم آب و برق بسیار مهم هستند ، اما فکر می کنم بهتر است این دو موضوع را از هم تفکیک کنیم تا حوزه های مسئولیت روشن تر شوند.” یعنی مشکل آب بسیار گسترده است ، اما باید با برق وزارت انرژی قطع شود تا بیشتر روی مشکل آب تمرکز کند و در نتیجه اقدامات اساسی برای کاهش فرونشست زمین انجام شود. ادامه این روند برای کودکان پایان خوشی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در مورد فرونشست هنوز هیچ اقدام عملی خاصی انجام نشده است. بر خلاف زمین لرزه ها ، واقعاً می توان از مشکل لغزش جلوگیری کرد. در ژاپن ، با یک برنامه چهار ساله فرونشست زمین چند سانتی متر به صفر کاهش یافت.

بیت ارهی با بیان اینکه فرونشست زمین حدود 5 سال است که عمومی است ، گفت: “هنوز اقدامی مشخص و قابل مشاهده در این زمینه مشاهده نشده است.”

وی ادامه داد: به عنوان مثال ، روش های جدید آبیاری برای جلوگیری از فرونشست ارائه شده است ، اما کجای این روش ها را استفاده می بینید؟ در صورت نیاز به مقدار زیادی آبیاری ، آبهای زیرزمینی سقوط کرده و غرق می شوند. کنار هم قرار دادن همه اینها مدیریت منابع آب را زیر نظر وزارت آب آسانتر می کند. وزارت نیرو دارای انشعابات بسیار مختلفی است که مشکلات آب و نشست بعدی آن واقعاً از بین می رود.

بیت الهی تأکید کرد: بحران آب در سالهای آینده به چالشی جدی برای این کشور تبدیل شده و تأثیرات آن نیز قبلاً دیده شده است. امیدوارم دولت جدید کارهای اساسی را با جدیت بیشتری انجام دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا