جامعه

نگرانی “مهوش شیخ الاسلام” از وضعیت محیط زیست ایران

مهوش شیخ الاسلام در یک مراسم بزرگداشت عملاً در جشنواره فیلم حقیقت گفت: “من از محیط زیست ایران بسیار نگران هستم و می خواهم این مستند بیشتر به این موضوع توجه کند.” بود. اگر این روند تخریب ادامه یابد ، هیچ چیز باقی نخواهد ماند. خاک بسیار ارزشمند است و باید به آن احترام گذاشت.

به گزارش مجله خانواده ، این مستندساز در ابتدای سخنان خود ایستاد و به حاضران در سالن و دوربین پخش آنلاین نمایش گفت: “با وجود مشکلات کرونا و شرایط دشوار از میزبانی این مراسم متشکرم.” گفت

شیخ الاسلامی در این مراسم گفت: “من از اینكه دوستم در مورد من به من گفت بسیار تعجب كردم. من به این تعاریف عادت ندارم.” من امشب خیلی خوب می خوابم. من برای یک حرفه زیبا شنیدم

وی که علاقه ای به فیلم های سینمایی نداشت و با عمو جان ناپلئون (ناصر تگوی) به عنوان تنها تجربه در این زمینه کار می کرد ، گفت: “قبل از کار با عمو جان ناپلئون ، من در حال ساخت فیلم های مستند بودم.” او در مورد دلیل صحبت کرد. با این حال ، وقتی با آقای تاکوو آشنا شدم ، می خواستم برای عمو جان ناپلئون برنامه ریزی کنم. انجام این کار برای همه بازیگران دشوار بود ، اما نظم دادن به مردم دشوارتر است.

این مستند ادامه داد: “به استثنای آقای تکوایی ، او تا حدودی به کارهای نامنظم دیگران عادت کرده بود.” من یک برنامه شش ماهه تنظیم کردم و آقای تقوایی به ادامه کار کمک کرد. من کردم. من به کسی اعتماد نداشتم و مجبور شدم خودم چیزها را بررسی کنم. برخی از مردم فکر می کردند که به پیک نیک آمده اند و آن را جدی نمی گیرند. از طرف دیگر ، من نگران زمان هستم و حتی اگر با کسی باشم ، 30 دقیقه زود شروع می کنم و از رفتار بد دیگران رنج می برم. اما در فیلم های مستند ، این اصلاً خبری نیست. مردم بسیار ناز هستند و من مانند یک خانواده هستم.

این مستندساز پیشکسوت ادامه داد: “من یک ساعت قبل از ورود گروه به محل کار خود رفتم و همه چیز را بررسی کردم تا جایی که مدیر تدارکات باید از من یک برنامه روزانه بخواهد.” قسمت 6 علاوه بر برنامه ماهانه ، برنامه کاری روزانه نماینده را نیز یادداشت کردم. من در آن زمان 23 ساله بودم اما تا زمانی که به من اعتماد نشدم کار نمی کرد. حتی کسی به من گفت تو شبیه چرچیل هستی. خیلی سخت گرفتم البته من هم اکنون در حال ساخت یک فیلم مستند هستم ، بنابراین لازم نیست که دقیق باشد.

شیخ الاسلامی در پاسخ به این س askedال که آیا زن بودن کار او را دشوار می کند ، گفت: “زن بودن در نوشتن من تداخل ندارد و مشکلی نیست.” ممکن است اوایل مشکلی پیش آمده باشد ، اما من تنها کارگردان بودم و پذیرش آن برای گروه سخت بود. اما شما باید یاد بگیرید که اقدامات خود را مستند کنید.

وی با اشاره به این اقدامات توضیح داد: به عنوان مثال ، وقتی برای ساختن مستند به روستا می روید ، نباید به مردم نگاه حقارت داشته باشید. این بسیار مهم است و بقیه را تحت تأثیر قرار می دهد. من نمی گویم برای نشان دادن ، اما کارهایی نکنید که مردم از آنها متنفر و ناامید شوند.
شیخ الاسلامی در پاسخ به این س ،ال که “من در چند سال گذشته به روستایی با درهای بسته رفته ام. آیا می توانم با ترفندهای مکتوب یا مکتوب در را باز کنم؟” وی گفت: ما به خانه می رویم و مردم را آزار می دهیم. بنابراین ، مهم است که این خانواده ایمن بمانند و صاحبخانه را آزار ندهند. در تمام این سال ها سرانجام اتفاق افتاد که خانواده حضور طولانی مدت ما را از دست دادند.

آیا شیخ الاسلامی به س anotherال دیگری پاسخ می دهد که آیا از شروع اسناد در این مدت پشیمان نیست؟ وی اظهار داشت: “من از چند دهه گذشته که کارم را شروع کردم و فیلم 35 میلی متری را آموختم چیزهای زیادی آموخته ام ، اما من هنوز عاشق آموزش و ادب فیلم 35 میلی متری هستم.” علاوه بر این ، اکنون از مجمع بسیار خوشحالم. من می دانم ، من همچنین در زمینه کاهش منفی کار کرده ام و می دانم مشکل چیست. اینها تجربیاتی است که به من کمک کرده است. البته من مثل گذشته نیستم. قبلاً سخت تر بود. من هم اکنون در حال کار روی فرم های دیجیتالی هستم.

یک مستندساز پیشکسوت در پاسخ به این سوال که “شیخ الاسلامی چقدر برای دیگر مستندها هیجان انگیز بود؟” وی گفت: من نمی توانم در پاسخ به این سوال چیزی بگویم ، نمی گویم. هیچ وقت راجع بهش فکر نکردم.

وی در مورد آخرین پروژه ای که برای مرکز توسعه فیلم مستند و تجربی و معمار روسی مارکوف در حال ساخت است ، گفت: “من انواع مستندها را خلق کرده ام ، اما همه چیز در اینجا وجود دارد.” بود. من به زیبایی و ساختمان علاقه مند هستم و مدتهاست که به خاطر داشته باشم که بارها به ساختمانهای زیبای پست رفته ام ، اما نمی دانم که معمار کیست؟ بنابراین به فکر معرفی مارکوف افتادم که فکر می کند برای نمایش سال آینده آماده است.

وی در ادامه گفت: “این اولین بار است که روی یک فیلم مطالعاتی تاریخی مانند این کار می کنم و از زمان ساخت فیلم احترام من به این نوع مستند مستند کار بسیار دشواری بوده است. این افزایش یافته است زیرا “

در پایان سخنرانی ، شیخ الاسلامی ، به درخواست منصور ضابطیان (برگزار کننده مراسم) ، به این مستندساز گفت: “من بسیار نگران محیط زیست ایران هستم و می خواهم فیلمسازان مستند توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.” اگر این روند تخریب ادامه یابد ، هیچ چیز باقی نخواهد ماند. خاک بسیار ارزشمند است و باید به آن احترام گذاشت.

در ابتدای این مراسم که در 17 دسامبر برگزار شد ، دبیرکل چهاردهمین جشنواره بین المللی “Cinema Hakikat” ماهاوش شیف الاسلامی را به عنوان یک مستندساز مستعد و مستعد خواند. ابراز رضایت از بزرگداشت.

محمد حمیدی و مقدم گفت: روز اول جشنواره بسیار خوب بود و تجربه ای عجیب و متفاوت بود که قبلاً دیده نشده بود. هرگز اتفاق نیفتاده بود که در افتتاحیه جشنواره فیلم هایگ هیات در سالن کسی نبود و ما می خواستیم با مخاطبان فضای مجازی صحبت کنیم. این دنیای جدیدی است که به روی ما گشوده است. همانطور که دیروز گفتم ، این یک دنیای جدید و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: نمایش آنلاین فیلم ها بر جهان تأثیر می گذارد و تحلیلگران و مفسران سینما می گویند از سال آینده تا اواسط سال 2021 جشنواره همزمان با جشنواره کن وارد دوره جدیدی می شود. با توجه به این تجربه جذاب ، بسیاری نمی دانستند که آیا از نمایش چنین فیلمی در جشنواره لذت می برند یا خیر. این یک تجربه جمعی نبود ، اما یک لذت و تجربه خوب دیگر بود. از روز اول جشنواره فیلم هایگ هیات ، بسیاری از فیلمسازان به من گفتند که عجیب است که بتوان هفت روز فیلم تماشا کرد. یا کسی می گفت که آنها از وقت خود به خوبی برای تماشای یک فیلم کوتاه در ماشین استفاده کرده اند. خوب ، این ویژگی های جدیدی است که فضای آنلاین به ما داده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره “سینمای واقعیت” گفت: “ما نمایش آنلاین چت و فیلم را از دست دادیم. نگاه مورد علاقه ما ادغام فیزیکی و آنلاین جشنواره است و جهان به سمت این رویکرد جدید پیش می رود. توزیع برابر تماشای شخصی انقلابی در دنیای دیجیتال است که تماشای فیلم را به یک منطقه و یک جشنواره محدود نمی کند. با این حال ، اگر اینترنت خوب باشد ، خوشحال می شوم که بتوانم از جشنواره های فیلم در سراسر ایران فیلم ببینم. البته ، دیروز با وجود قوی ترین اینترنت موجود ، هنوز هم فضا را اشغال کرده است.

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه بعد از سیزدهمین جشنواره فیلم هایگ هیات فکر آنلاین کرد ، گفت: “اما اکنون باید مخاطب را در شرایطی نگه داریم که امکان نمایش مستقیم او در سینما وجود نداشته باشد. من تصمیمی گرفتم. ” البته خلق ایده های عالی برای سینمای مستند با همان داستان جشنواره شکل می گیرد و نتایج عالی خواهد بود ، اما امسال به دلیل کرونا امکان پذیر نبود. می خواهم در آن زمان برگردی.

حمیدی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مهوش شیخ الاسلامی و برنامه تجلیل از این مستندساز گفت: بسیاری از پیشکسوتان برای برنامه های بزرگداشت عروسی و بزرگداشت معرفی شده اند. به دلیل کمبود فضای بحث داغ رسانه ها در زمینه مستند ، در آگوست سال جاری ، هر روز از چهاردهمین جشنواره سینما ، واقعیت را به بزرگان مستند ساز ، گفتگوها ، نقدها و خاطرات رویدادهای سینمای مستند ارائه می دهد. موضوع تهیه مکانی برای بازآفرینی را مطرح کرد. می خواهد

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم هایگ هیات گفت: “در حوادث بد سال 1999 ، ما چهار فرد بزرگ را از دست دادیم ، از هر دو بزرگ زنده زنده تشکر کردیم و چهار فرد از دست رفته را دوست داشتیم. من تصمیم گرفتم عروسی برای مردم برگزار کنم. “به این ترتیب ، من به ترکیب افراد رسیدم. جالب است که از همه جهات به سالن سینمای مستند بروید و با نام شیخ الاسلامی روبرو شوید. آنها در زمینه های مختلف مستند تجارب مختلفی دارند. یک تصمیم گروهی توسط شورای سیاستگذاری جشنواره به احترام شیخ الاسلامی ، که به طور فعال در جشنواره های مختلف در داخل و خارج از کشور شرکت می کرد و عضوی پویا و فعال در تعامل با جامعه مستند بود. من یک روز برای انجام کار خواهم نوشت ..

پس از سخنرانی حمیدی مقدم ، بخشی از مستند ماهاوش شیخ الاسلامی به کارگردانی مریم هاگوپانا پخش شد.
مریم حق پناه این فیلم و نحوه ساخت آن را توصیف کرد. شیخ الاسرامی موافقت کرد که از حریم خصوصی آنها در وضعیت عروق بیماری کرونا که دسترسی به آن افراد دشوار است ، محافظت کند. من از او تشکر می کنم ما سه روز در خانه او با یکدیگر مصاحبه کردیم و در این مدت گفتگوی شنیدنی زیادی انجام شد.

وی افزود: “من سعی کردم یک فیلم پرتره بسازم و همچنین از او در جشنواره تجلیل کنم.” با این تفاسیر نمی توانم خاطرات زیادی را که وی در فیلم توضیح داده قرار دهم و از این بابت ناراحتم.

هاکوپانا ادامه داد: شخصیت شیخ الاسلامی واقعاً توانایی ساخت فیلم پرتره را دارد. امیدوارم در آینده ساخته شود من از اون چیز های زیادی یاد گرفتم. این قطعاً به من در روند کار کمک خواهد کرد.

ارد زند یک مستندساز پخته در قسمت دیگری از برنامه بود تا درباره مهوش شیخ الاسلامی صحبت کند.

این مستندساز همکاری و رابطه خود با شیخ الاسلامی را چنین توصیف کرد: در آن زمان مثل امروز فرصت تماشای فیلم های یکدیگر را نداشتیم. چه اینکه من سابقه مستند سازی در تلویزیون را دارم و مستندسازی آن برای آنها متفاوت بود. بنابراین من به فیلم های او عادت نداشتم. اولین فیلم او “یوفاک” بود که تأثیر مثبتی روی من گذاشت. فیلم های مستند آن دوران پیام گل درشت را منتقل می کردند ، اما اینطور نبود. بعد از تماشای این مستند ، فهمیدم که سینمای مستند چیزی فراتر از دادن یک پیام ایدئولوژیک است.

زند ادامه داد: باید از انجمن سینمای مستند تشکر کنم. این باعث شد که چند سال بعد در یک عضو گروه در انجمن به او ملحق شوم. شیخ الاسلامی مودب است ، در مورد فیلم های فیلمسازان سخت گیری نمی کند ، جشنواره ها را قضاوت نمی کند ، آنها باید اعضای انجمن باشند و باید اجازه داشته باشند با فیلم های مستند و مستند آشنا شوند گفت نظر وی چنان تأثیرگذار بود که کسانی که در آن دوره به عضویت انجمن درآمدند بعداً به چهره های برجسته تبدیل شدند.

از این مستندساز س askedال شد که چرا وی در ساختن سند با مهوش شیخ الاسلامی همکاری نکرده و گفته است: “در فیلم های مستند ، اکثر آنها گروه های انفرادی یا کوچک هستند ، معمولاً با یک ایده. به همین دلیل ، همکاری زیادی در ساخت فیلم وجود ندارد. »در برخی موارد ، تیم فنی این دو کارگردان را همراهی می کند و قادر به ساخت مستند نیست. تفاوت بین یک فیلم مستند و یک فیلم بلند در این است که بر خلاف فیلم داستانی که بسیاری از آنها در حال حاضر در آن حضور دارند ، با گسترش تدریجی خط اصلی ، این مستند بر کشف و شهود متمرکز است.

زند در پایان مهمترین ویژگی ماهاوش شیخ الاسلامی را دوست بسیار خوب خود توصیف کرد و گفت: او در کار بسیار جدی است ، اما در دوستی بسیار انعطاف پذیر است و افراد را آرام می کند.

سخنران بعدی مراسم محبوب هنریان بود. وی در ابتدای سخنان خود تأثیرگذارترین مستندهای شیخ الاسلامی را “ماده 61” و “جایی که من متعلقم” خواند و گفت: وی با مطالعه و درمان موضوع ، به وی اجازه داد تا با وجود محدودیت های سند ، راه خود را ادامه دهد و مانند بسیاری دیگر ، منصرف نشد.

وی گفت: “او بسیار هوشمندانه و خلاقانه تناقضی را در فیلم خود به تصویر می کشد.” در جایی نگرانی او حفظ میراث فرهنگی است و در جایی فرهنگ مزاحم او باید تغییر کند. عشق و مرگ ، آزادی و زندان به طرز ماهرانه ای در فیلم های او دیده می شود ، او به طرز ماهرانه ای دوربین هایی را وارد زندگی جوامع و افراد می کند و ما می توانیم به راحتی عواقب زندگی را از اطراف شخصیت عبور دهیم. تا جایی که می توانید بکشید. من آن را نمی بینم

هنرین در پایان سخنان خود با شیخ الاسلامی در سالن گفت: شیخ الاسلامی ، من بسیار فداکار هستم. خیلی دوستت دارم و چیزهای زیادی از تو یاد گرفتم. وقتی شخصی مثل شما وارد یک موضوع اجتماعی می شود ، علی رغم محدودیت ها و مشکلات زیادی کار می کند و مطمئنا شخصیت مستند شما بر زندگی شما تأثیر می گذارد ، باید به سوژه بعدی بروید. شما باید ذهن خود را باز کنید و این نیاز به توانایی های خاصی دارد که همه از آنها برخوردار نیستند.

مستندساز دیگری که برای گفتگو در مورد مهوش شیخ الاسلامی به روی صحنه رفت ، مستند شیخ الاسلامی “یوفاک” را آغاز آشنایی با یک فیلم مستند در محمدرضا جهان پناه خواند: انجام داد علاقه مند شدن

جهان پناه از فیلم مهوش شیخ الاسلامی الهام گرفته و ادامه داد. “فیلم های مستند مبتنی بر تجربه هستند و با تماشای این مستند و کسب تجربه روی صحنه ساخته می شوند.” من همیشه فیلم شیخ الاسلامی را دنبال کردم ، “من بسیاری از مستندهای او ، مانند “شما به کجا تعلق دارید؟” ، “ماده 61” ، “شیر سنگی” بر من تأثیر گذاشتند.

این مستند ادامه داشت. “یکی دو سال پیش ، من فرصتی برای کار با او داشتم و در” مش مارکوف “کار کردم با این امید که سال آینده آماده انتشار شود.”

جهان پناه همچنین به مهوش شیخ الاسلامی گفت: “ممنون ، شیخ الاسلامی”. به لطف فیلم هایی که تاکنون ساخته اید ، چیزهای زیادی و زندگی بهتر را به ما آموخته اید. از همه صبر و تلاش شما در طول این سالها با تمام مشکلات و محدودیت ها متشکرم.

در پایان مراسم بزرگداشت ، نشان فیروزه ای جشنواره بین المللی “سینمای واقعیت” در مقابل محمد حمیدی مقدم ، دبیرکل چهاردهمین جشنواره “سینمای واقعیت” به مهاباش شیهوا لوئیس لامی اهدا شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا