جامعه

برپایی دوره آموزشی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در منحصر به‌فردترین زیستگاه یوز جهان

مجله خانواده/سمنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: دوره آموزشی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد.

مرتضی نظری ۲ اردیبهشت با اعلام این خبر اظهار کرد: این دوره آموزشی، با حضور بیش‌از ۳۰ نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران تأسیسات و فعالان حوزه گردشگری، پیرامون حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: پارک ملی توران شهرستان شاهرود از جمله مهم‌ترین و معدود زیستگاه‌های باقی‌مانده یوز آسیایی در دنیاست، بنابراین برگزاری این دوره نقش بسزایی در افزایش آگاهی پیرامون حفاظت از این‌ گونه‌ی نادر برای جامعه هدف دارد.

وی با بیان این‌که در هیچ جای دنیا حفاظت از محیط‌زیست صرفاً بر عهده دولت‌ها نیست و مردم و بخش‌های خصوصی نیز در آن مشارکت دارند، گفت: در حال حرکت به این سمت هستیم که مردم و بخش خصوصی نیز در حفاظت از گونه‌هایی مانند یوز، بیش‌از پیش همراهی و مشارکت داشته باشند.

او افزود: از نظر اهمیت و ارزش حیات‌ وحش، مجموعه توران منحصربه‌فردترین منطقه تحت حفاظت ایران به شمار می‌رود، زیرا توران تنها منطقه ایران است که هر سه گونه بومی ایران یعنی یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و زاغ بور را می‌توان در آن مشاهده کرد و لازم است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی، سطح دانش و اطلاعات مسئولان و مردم در راستای حفاظت از یوز ایرانی افزایش یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: این دوره‌ با هدف تحقق سیاست موجود برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و به دنبال اجرایی کردن وظایف آموزش مبنی‌بر ارتقاء سطح دانش موردنیاز حوزه گردشگری استان، برگزار شده است.

نظری افزود: آموزش و توانمندسازی فعالان گردشگری در کنار سایر جوامع، می‌تواند گامی مثبت برای حفاظت از یوز آسیایی باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود همچنین از نصب تابلوهای دوزبانه در روستای هدف گردشگری “قلعه بالا” خبر داد و گفت: برای افزایش زیرساخت‌های موردنیاز برای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا، تابلوهای دوزبانه مکان‌ها، اقامتگاه‌ها و فروشگاه‌های روستای قلعه بالا نصب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود با بیان این‌که این اقدام در راستای برنامه‌های ثبت جهانی بهترین روستاهای گردشگری انجام‌شده است، افزود: گردشگری یکی از پویاترین بخش‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آید و توسعه زیرساخت در توسعه گردشگری پایدار نقش اساسی دارد.

نظری گفت: قلعه بالا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای واقع‌ شده و در ساخت خانه‌های آن از معماری پلکانی استفاده‌ شده است و قرار گرفتن منطقه حفاظت‌شده توران در جوار روستا، حفظ خانه‌ها و بافت تاریخی، فراوانی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و … این روستا را به یک مقصد گردشگری برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل کرده است.

روستای تاریخی قلعه‌کبالا در فاصله ۲۱ کیلومتری شهر بیارجمند و در شرق شهرستان شاهرود واقع‌شده است و منطقه حفاظت‌شده‌ی خار توران نیز در جوار روستای هدف گردشگری قلعه بالا و در شرق شهرستان شاهرود واقع‌ شده است.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا