بین الملل

واشنگتن‌پست: اوکراین می‌خواست به خاک روسیه حمله کند اما آمریکا نگذاشت

واشنگتن پست مدعی شد، اوکراین قصد داشت در سالگرد آغاز جنگ، حملاتی را در داخل خاک روسیه از جمله مسکو انجام دهد اما در لحظه آخر توسط آمریکا منصرف شد.

به گزارش مجله خانواده، این روزنامه از قول مقام‌های اوکراینی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: واشنگتن دستکم در برخی از عملیات‌های نظامی اوکراین حرف آخر را می‌زند.

این روزنامه مدعی شده که کی‌یف قصد داشته در نخستین سالگرد آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه به خاک روسیه حملاتی را انجام دهد.

واشنگتن پست با اشاره به اسناد افشا شده پنتاگون نوشت، “کریل بودانف” رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین به زیرمجموعه‌های خود دستور داده بود تا برای حملاتی گسترده در ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ علیه چندین شهر روسیه آماده باشند.

روزنامه واشنگتن پست همچنین مدعی شد، مقام‌های آمریکایی به صورت محرمانه طرح‌های کی‌یف را زیر نظر دارند و نگرانند که روسیه واکنشی شدید داشته باشد که شامل استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی می‌شود.

به نوشته این روزنامه، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گزارشی محرمانه را در ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ منتشر کرد که در آن می‌گوید آژانس اطلاعاتی اوکراین با درخواست واشنگتن موافقت کرده تا حملاتش را علیه خاک روسیه تعلیق کند.

این روزنامه همچنین نوشت: مقام‌های اوکراینی مدت‌ها به صورت مخفیانه اعلام کرده‌اند که آمریکا به صورت دو فاکتو برخی از عملیات‌های نظامی کی‌یف را کنترل می‌کند. به عنوان نمونه، نیروهای اوکراینی از سیستم‌های راکتی پیشرفته آمریکایی بدون تایید اولیه اهداف با پرسنل نظامی آمریکایی از پایگاهی در اروپا، استفاده نمی‌کنند.

روزنامه مذکور همچنین بیان کرده که مشخص نیست آیا مقام‌های آمریکایی دقیقا در توقف حملات اخیر اوکراین علیه خاک روسیه مداخله کرده‌اند یا خیر اما این را هم گفته که واشنگتن اواسط فوریه سال جاری میلادی به شهروندانش دستور داد تا خاک روسیه را ترک کنند که نشان می‌دهد ایالات متحده طرح‌های احتمالی حملات اوکراینی علیه خاک روسیه را جدی گرفته بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا