بین الملل

اقدام شاهزاده‌های آل سعود برای تشکیل جبهه علیه محمد بن سلمان

منابع دیپلماتیک از اقدام بی‌سابقه‌ای فاش کردند که شاهزاده‌های آل سعود ماه‌ها در سکوت برای تشکیل جبهه‌ای متحد علیه ولیعهد سعودی انجام داده‌اند.

به گزارش مجله خانواده، این منابع به سایت سعودی لیکس گفته اند که شاهزادگان بلندپایه سعودی در برابر سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور سکوت کرده اند و معتقد است قرار گرفتن در میانه به معنای به حاشیه رانده شدن است. جامعه در مقیاس وسیع تعداد آنها و این باعث تضعیف بیشتر خانواده سلطنتی می شود.

به گفته این منابع، شاهزادگان حلقه خود به شکلی بی سابقه تاکید کرده اند که اگر وضعیت به همان شیوه بن سلمان ادامه یابد، ثروت خاندان سلطنتی از هم خواهد پاشید.

همه اینها در یک جنگ داخلی بوده است، زیرا درگیری های داخلی در خانواده سلطنتی عربستان سعودی علنی شده و صحبت از فرار شاهزاده ها و شاهزاده خانم های این کشور با اموال خود و تشکیل جبهه ای علیه محمد بن سلمان است. یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان حکومت کرده است و اکنون سرنوشت آن به هلاکت رسیده است.

مدیریت محمد بن سلمان در حوادث مربوط به خانواده سلطنتی عربستان باعث ایجاد مشکلاتی شده است و در صورت عدم کنترل، ممکن است خانواده سلطنتی و سیستم حکومتی خاندان سلطنتی سقوط کند.

ولیعهد شاهزاده ها و شاهزاده خانم ها را دستگیر و در حبس خانگی قرار داد، اعتبار مالی آنها را کاهش داد، کسانی را که مظنون به وفاداری بود برکنار کرد و سرمایه برخی از آنها را مصادره کرد.

بن سلمان همچنین در ازای زندانی نشدن بر بسیاری از آنها مالیات وضع کرد. این اتفاق برای شاهزاده ولید بن طلال و صندوق سرمایه گذاری عمومی که ریاست آن بر عهده خود بن سلمان است رخ داد. ریتز در سال 2017 – سلب مالکیت کامل از هتل کارلتون.

گزارش های غربی حاکی از آن است که خاندان سلطنتی عربستان سعودی حداقل 10 میلیارد دلار در سال برای سرگرمی و آسایش هزینه می کند، اما بن سلمان به وفاداری خود شک دارد یا در صورت سرنگونی بن سلمان ممکن است به وفاداری خود شک کند. عمدا از اعتبار مالی برخی شاهزادگان استفاده کرده است. برای جایگزینی او کوتاه کنید.

یکی از اولین افرادی که ولیعهد اینگونه خطاب کرد شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان بود. او هیچ جاه طلبی سیاسی نداشت و به تامین مالی پروژه های ساختمانی در کشورهای فقیر معروف بود، اما دستگیر شد.

خانواده سلطنتی در مورد دلیل دستگیری وی گفت که او یکی از 11 شاهزاده ای بود که در ژانویه 2018 پس از تجمع در کاخ سلطنتی در ریاض دستگیر شدند. و قبض آب .

پیش از این تاریخ شاهزادگان عربستان سعودی از پرداخت قبوض برق و آب معاف بودند اما بن سلمان از مزایایی مانند کاهش یارانه، مالیات بر ارزش افزوده و معافیت قبوض برق و آب بهره مند شد و اقدامات اقتصادی متعددی از جمله کاهش انجام دادیم. وظایف رسمی که اعضای خانواده سلطنتی از آن برخوردارند.

محمد بن سلمان یک کمپین دستگیری گسترده در خانواده سلطنتی به راه انداخته است. این کار با عمویش احمد بن عبدالعزیز که جایگزین او را پیشنهاد کرد و ولیعهد سابق محمد بن نایف آغاز شد. من دیگر روی پای خودم نمی ایستم.

به این موج دستگیری ها باید دستگیری ریتز کارلتون را نیز اضافه کرد که بازرگانان سلطنتی از جمله شاهزاده ولید بن طلال، شاهزاده خانم هایی مانند شاهزاده باسمه بنت آل سعود و دخترانشان را نیز شامل می شود.

پس از اینکه بن سلمان پس از ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول از موج نارضایتی بین‌المللی شوکه شد، مایکل اس. استیونز به وب‌سایت عربی بی‌بی‌سی درباره این دستگیری‌ها گفت: ما از سال 2018 جان سالم به در بردیم و دیگر ترسی نداریم.

وی افزود: کاخ سفید تحت رهبری دونالد ترامپ قویا از محمد بن سلمان حمایت کرد و انگلیس و فرانسه علیرغم برخی اختلافات به معامله خود با ریاض ادامه دادند، روسیه و چین توجهی نکردند.

استیونز گفت: «این پیامی از سوی ملک سلمان و پسرش محمد به تمام خانواده بود تا موافقت کنند، اقدامی برای تضمین وفاداری و در عین حال یادآوری رهبران آن‌ها».

وی افزود: همه می دانند که حاکم واقعی عربستان سعودی ولیعهد است.

دو منبع نزدیک به خانواده سلطنتی و یک دیپلمات ارشد نیز به رویترز گفتند که ولیعهد برای به دست گرفتن قدرت تلاش کرده است اما به شاهزادگان ناراضی اطراف شاهزاده احمد و شاهزاده محمد بن نایف دو گزینه داده است.

یک منبع به رویترز گفت: این آمادگی برای انتقال قدرت است. این پیامی روشن به خانواده سلطنتی است که هیچ کس نباید بن سلمان را اعتراض یا به چالش بکشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا