بین الملل

افزایش تحرکات بین‌المللی برای توافق درباره رفع تحریم‌ها

مذاکرات برای لغو تحریم ها امروز (چهارشنبه) 21 آغاز می شود، زیرا تحت تأثیر تحولات مهم اخیر در مسکو قرار گرفته است. اخیرا، روسیه از انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیته مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد، و وزیر امور خارجه آلمان، بازیگر کلیدی نشست وین دعوت کرده است.

سرگئی ویکلوف و آنالنا بایربوک وزرای خارجه روسیه و آلمان دو روز پیش در مسکو دیدار کردند تا درباره مذاکرات وین گفتگو کنند.

ویکلوف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود به همکاری های گسترده شورای امنیت سازمان ملل متحد و نشست وین اشاره کرد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به اهمیت دستیابی به نتایج در نشست وین گفت: زمان کمی برای نجات بلجام وجود دارد و باید مذاکرات ادامه یابد.

در همین حال، انریکه مورا، که بنا به گزارش ها در یک ماموریت دیگر از مسکو بازدید کرده و بر مذاکرات امنیتی بین روسیه و اتحادیه اروپا تمرکز کرده است، در مورد مذاکرات در وین با مقامات روسی گفتگو کرد.

آقای مورا درباره دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در توئیتی نوشت: ما با سرگئی ریابکوف در مورد معماری امنیتی اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و ونزوئلا جلسه بسیار خوبی داشتیم. وی افزود: برای اتحادیه اروپا مهم است که به این مسائل و دیگر مسائل سیاست خارجی بپردازد.

بر اساس گزارش رسانه ها، مقامات اروپایی برای شرکت در روند مذاکرات لغو تحریم ها عازم وین شدند.

مذاکرات دور هشتم برای رفع تحریم ها از روز دوشنبه 5 آذر 1400 آغاز شد و به گفته هیئت مذاکره کننده، مذاکرات رو به جلو و در مسیر درست پیش می رود.

به لطف خروج یکجانبه آمریکا از برجام، مذاکرات اخیر بر سر راستی آزمایی تحریم ها و چشم پوشی از تضمین ها دنبال شده است. جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که ایالات متحده باید به طور موثر و قابل راستی آزمایی تحریم ها را در آینده لغو کند و در عین حال از اقدامات غیرقانونی مکرر دولت قبلی جلوگیری کند.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه گفت: ایران حق دارد از ایالات متحده گارانتی درخواست کند. برخی از مردم نمی خواهند از سیاست ناموفق فشار حداکثری درس بگیرند. ایرانیان حق دارند در برابر تکرار این ماجراجویی ویرانگر ضمانت طلب کنند.

اما علیرغم پیچیدگی و کارشناسی موضوع، بحث ها ادامه دارد و برخی پرانتزها که در توافقنامه پیشنهادی اختلاف تلقی می شود، «پاک شده و توافق نظر در حال تبدیل شدن به کلمه و متن است».

سعید کتیبو زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه باقی می ماند، موضوع مهمی است که به طور مشخص نیازمند تصمیم گیری های سیاسی مشخص است و واشنگتن موارد باقی مانده و تصمیم برای لغو تحریم ها را اعلام می کند. ما باید انجام دهیم. به سوی یک توافق معتبر و پایدار.

در این زمان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عازم مسکو شد. علاوه بر روابط دوجانبه و مسائل مهم بین المللی و منطقه ای، مذاکرات وین نیز در دستور کار قرار دارد.

مارکوس پاپادوپولوس، تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص اهمیت این سفر به ایرنا گفت: در واقع، سطح کنونی روابط تهران و مسکو بی سابقه است و با مشارکت های راهبردی موجود میان ایران و روسیه احاطه شده است.

وی افزود: این مشارکت راهبردی که ناشی از همکاری مشترک ایران و روسیه در مناقشه سوریه است، اساس اتحاد غیررسمی تهران، مسکو و دمشق را تشکیل می‌دهد.

یک تحلیلگر انگلیسی می گوید: گروه بندی غیررسمی ایرانی ها، روس ها و سوری ها چالشی برای هژمونی آمریکا در خاورمیانه است. بنابراین، در نتیجه مشارکت استراتژیک ایران و روسیه، آمریکایی‌ها دیگر فضایی برای پرواز در خاورمیانه که قبلاً از آن برخوردار بودند، ندارند. از این حیث، امروز به دلیل روابط تهران و مسکو، ثباتی در غرب آسیا وجود دارد. این امر مورد استقبال عموم مردم در مناطقی است که به جنگ در مناطق تحت رهبری ایالات متحده یا تحت حمایت ایالات متحده عادت دارند.

311311

دکمه بازگشت به بالا