راهنمای انتخاب کیف پول ارز دیحیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان چیست؟

انتخاب کیانتخاب کف پول ارز دیجیتال برای همه افراد، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، معیارهای مشابهی دارد. این معیارها شامل: امنیت، سهولت استفاده، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع و اعتبار ارائه‌دهنده کیف پول است. با این حال، برای کاربران ایرانی‌، ملاحظاتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، کیف پول‌های امانی (متمرکز) و کیف پول‌های مبتنی بر صرافی ممکن است گزینه‌های مناسبی برای کاربران ایرانی نباشند. این کیف پول‌ها در معرض خطر مسدودشدن یا توقیف دارایی‌ها هستند که می‌تواند منجر به ازدست‌دادن دسترسی به دارایی‌های دیجیتال کاربران شود.

بنابراین، برای ایرانی‌ها، آموزش کیف پول‌ ارز دیجیتال غیرامانی (غیرمتمرکز) که کنترل کامل کلیدهای خصوصی را به کاربر می‌دهند، گزینه‌های امن‌تر و مطمئن‌تری هستند. این کیف پول‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتال خود را بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث، مدیریت کنند و از این طریق خطر مسدودشدن یا توقیف دارایی را کاهش می‌دهند.

معیارهای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های زیادی به‌وجود آمده‌اند که خدمات نگهداری از ارزهای دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهند؛ اما برخی از آنها نسبت به رقبای خود مزایای بهتری دارند که موردِتوجه فرد سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد. انتخاب یک مناسب، تصمیمی حیاتی است که می‌تواند تأثیر چشمگیری بر امنیت و مدیریت دارایی‌های دیجیتال شما داشته باشد. معیارهای کلیدی که باید هنگام انتخاب یک کیف پول در نظر گرفت به شرح زیر است:

امنیت

احراز هویت دو عاملی یک لایه امنیتی اضافی فراهم می‌کند که برای دسترسی به کیف پول، نیاز به دو روش مستقل تأیید هویت دارد. رمزگذاری پیشرفته مطمئن می‌شود که داده‌های شما حتی در صورت نفوذ، غیرقابل تشخیص باشد. قابلیت پشتیبان‌گیری از کلیدهای خصوصی به شما امکان می‌دهد تا در صورت گم‌شدن یا آسیب‌دیدن دستگاه، به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

سهولت در استفاده

یک کیف پول ارز دیجیتال باید رابط کاربری ساده و واضحی داشته باشد که برای کاربران در هر سطح مهارت، قابلِ‌درک و استفاده باشد. یک کیف پول با دستورالعمل پیچیده یا گزینه‌های مبهم می‌تواند منجر به اشتباهات جبران‌ناپذیر شود. رابط کاربری خوب باید ویژگی‌های اصلی را به وضوح نشان دهد، فرآیند معامله را آسان کند و موجودی و تاریخچه تراکنش‌ها را به‌خوبی ارائه دهد.

تنوع ارزهای دیجیتال

سومین معیار، پشتیبانی از انواع گوناگون ارزهای دیجیتال است. اگر قصد دارید چندین نوع ارزدیجیتال را نگه‌دارید یا در آینده قصد متنوع‌سازی پرتفوی خود را دارید، کیف پولی را انتخاب کنید که از طیف وسیعی از دارایی‌ها پشتیبانی کند. این امر مدیریت دارایی‌های شما را ساده‌تر می‌کند و نیاز به استفاده از چندین کیف پول را برطرف می‌سازد.

تیم توسعه

چهارمین معیار در انتخاب بهترین و امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی ها، شهرت و سابقه تیم سازنده یا شرکت ارائه‌دهنده کیف پول است. تیم یا شرکت سازنده معتبر باید سابقه‌ای از امنیت، پایداری و پشتیبانی از مشتری را داشته باشد. قبل از انتخاب یک کیف پول، نظرات کاربران و تجزیه‌وتحلیل کارشناسان را مطالعه کنید، سوابق امنیتی ارائه‌‌دهنده را بررسی کنید و ببینید چه مدت در این حوزه فعال بوده است. ارائه ‌دهنده شناخته‌شده و موردِاعتماد می‌تواند اطمینان بیشتری نسبت به یک بازیگر جدید و ناشناخته ارائه دهد.

همچنین، تیم‌ها و شرکت‌های معتبر کیف پول معمولاً به‌روزرسانی‌های منظم و مرتب دارند و به‌محض پیداشدن باگ یا نقطه‌ضعفی در کیف پول، به‌سرعت کاربران را در جریان موضوع قرار می‌دهند. سپس، مشکل را برطرف کرده و نسخه جدیدی از آن را ارائه می‌دهند. همچنین، اگر این آسیب‌پذیری نیاز به اقدام از سوی کاربران داشته باشد، در کمترین زمان ممکن کاربران را مطلع می‌کنند.

کنترل بر دارایی

یکی دیگر از معیارهای مهم، کنترل کاربر بر است. در یک کیف پول ایده‌آل، کاربران باید کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود را داشته باشند. این بدان معنا است که فقط شما به کلیدهای خصوصی دسترسی دارید و هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند بدون اجازه شما به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کند. کیف پول‌های غیرامانی یا خودمیزبانی این سطح از کنترل را فراهم می‌کنند؛ درحالی‌که کیف پول‌های امانی کنترل کلیدهای خصوصی را به یک شخص ثالث می‌سپارند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارزدیجیتال در انواع و اشکال مختلفی وجود دارند که هر کدام مجموعه منحصربه‌فردی از ویژگی‌ها، مزایا و معایب را دارد. درک انواع مختلف کیف پول‌ها برای انتخاب گزینه‌ای که بهترین تناسب را با نیازهای شما دارد، ضروری است. در ادامه انواع کیف پول ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

کیف پول امانی و غیرامانی

از طرف دیگر، کیف پول‌های غیرِامانی یا غیرمتمرکز به کاربر کنترل کامل را بر کلیدهای خصوصی می‌دهند. در این نوع از کیف پول‌ها، تنها شما به دارایی‌های خود دسترسی دارید. این امر امنیت و حریم خصوصی را افزایش می‌دهد و شما مسئولیت کامل حفظ کلیدهای خصوصی خود را بر عهده دارید؛ اگر کلیدهای خود را گم کنید یا دستگاه شما آسیب ببیند، ممکن است دسترسی به دارایی‌های خود را از دست بدهید.

شناخت کیف پول‌های گرم در برابر سرد، امانی در برابر غیرِامانی، به شما کمک می‌کند تا آگاهانه در مورد نوع کیف پولی که بهترین تناسب را با سطح مهارت، نیازها و اولویت‌های شما دارد، تصمیم بگیرید.

بهترین کیف پول‌های ارزدیجیتال برای ایرانی ها در سال ۲۰۲۴

حال که با انواع مختلف کیف پول‌ها و معیارهای انتخاب آنها آشنا شدیم، بیایید نگاهی به بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی ها و انواع آن بیندازیم. این کیف پول‌ها بر اساس امنیت، کاربرد آسان، تنوع در پشتیبانی از ارزهای دیجیتال، شهرت و سایر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود انتخاب شده‌اند؛ برای هر کیف پول، مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنید تا به شما در انتخاب آگاهانه کمک کند.

یک کیف پول غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتال است که به شما امکان می دهد تا به‌طور کامل، دارایی‌های دیجیتال خود را کنترل کنید. در تراست ولت، شما کلیدهای خصوصی کیف پول خود را در اختیار دارید، به این معنی که هیچ شخص ثالثی به دارایی‌های شما دسترسی ندارد. این امر امنیت تراست ولت را به‌طور قابلِ‌توجهی افزایش می‌دهد و از هک‌شدن یا مسدودشدن وجوه شما توسط واسطه جلوگیری می‌کند.

تراست ولت اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری یا ذخیره نمی‌کند. این امر حریم خصوصی شما را کاملاً حفظ و از به اشتراک گذاشته‌شدن اطلاعات شما با اشخاص ثالث جلوگیری می‌کند.

مزایا:

  • رابط کاربری ساده و کاربرپسند
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال و توکن‌های متنوع
  • ادغام کیف پول با صرافی‌های غیرمتمرکز
  • امکان استیکینگ

معایب:

  • محدودبودن پشتیبانی از مشتری
  • نبود امکان اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز در نسخه iOS

مزایا:

  • ادغام آسان با dAppها
  • قابل دسترس به‌عنوان افزونه مرورگر و برنامه تلفن همراه
  • پشتیبانی از شبکه اصلی اتریوم و شبکه‌های لایه دوم مانند (Polygon) و (Arbitrum)

معایب:

  • عمدتاً روی اکوسیستم اتریوم متمرکز است.
  • ممکن است برای کاربران تاز‌کار، گیج‌کننده باشد.

لجر (Ledger)

لجر (Ledger) یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. این کیف پول، یک راهکار ذخیره‌سازی سرد برای کاربرانی است که به‌دنبال امنیت بالا هستند. لجر شرکتی فرانسوی است که در زمینه تولید کیف پول‌های فیزیکی ارزهای دیجیتال تخصص دارد. این کیف پول‌ها که شبیه به درایوهای USB یا دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی هستند، راه‌حلی امن برای نگه‌داری از دارایی‌های دیجیتال شما، مانند بیت‌ کوین، اتریوم و لایت کوین، ارائه می‌دهند.

مزایا:

  • امنیت بالا با ذخیره سازی سرد آفلاین
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع
  • سازگار با رابط های نرم‌افزاری مختلف

معایب:

  • قیمت بالاتر در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری
  • نیاز به حمل یک دستگاه فیزیکی

ترزور (Trezor)

به‌عنوان اولین کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین در جهان شناخته می‌شود که وظیفه نگهداری و محافظت از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شما را بر عهده دارد. این دستگاه، یک کامپیوتر کوچک است که از طریق کابل USB به لپ تاپ شما متصل می‌شود. ارز دیجیتال شما به همراه تمامی کلیدهای خصوصی به‌صورت رمزنگاری‌شده و آفلاین در حافظه داخلی این دستگاه ذخیره می‌شوند. به این ترتیب، تِرِزور یک محیط ایزوله را برای شما فراهم می‌کند و شما می‌توانید از طریق صفحه‌ی نمایش کوچک آن، تراکنش‌های خود را تأیید کنید.

دکمه بازگشت به بالا