مجله خانواده/سیستان و بلوچستان با حضور وزیر راه و شهرسازی و در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی عملیات ریلگذاری راه آهن چابهار-زاهدان محدوده خاش تا ایرانشهر به طول ۴۶۶کیلومتر آغاز شد.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه ها پیشرفت فیزیکی کل راه آهن خاش-ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریلگذاری آن هستیم.
وی ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و کارخانجات داخل کشور تامین می شود.
خطیبی اظهار کرد: هم اکنون تمامی جبهه های کاری در بخش زیرسازی روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه ها در خصوص وضعیت اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد زیرسازی ۸۷ درصد روسازی ۲۶ درصد و ساختمان ها ۲۷ درصد است.
خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.
وی راه آهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب های آزاد دسترسی افغانستان به آب های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین المللی است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه ها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۲۷کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل احداث می شود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل ۱.۱۹ میلیون تن اصله تراورس و ۲۸۷ دستگاه سوزن بکار می رود.
انتهای پیام