هزینه زندگی در قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی که یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت به قبرس به ویژه برای در بین ایرانیان است دارای هزینه های زندگی مناسب و مقرون به صرفه ایی است؛ بطوریکه تفاوت واضح هزینه های زندگی در این کشور بسیار در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیاری را مصمم به زندگی در این کشور به دلیل هزینه های مناسب زندگی در آن می کند. بسیاری از هزینه ها به خصوص هزینه های فرآورده های غذایی محلی در زمینه سبزیجات و میوه جات، خرید و یا اجاره خانه، مالیات و هزینه های خرید یا کرایه خودرو در قبرس شمالی نه تنها در مقایسه با اروپا، بلکه در مقایسه با کلیه کشورهای مدیترانه ایی بسیار به صرفه تر است.

بهترین شهر قبرس شمالی برای زندگی | قیمت لیر قبرس شمالی | کار در قبرس شمالی

واحد پول کشور قبرس شمالی لیر ترکیه بوده که اگرچه کمی از سایر واحدهای ارزی بین المللی مانند دلار، یورو، پوند و… دارای ارزش کمتری بوده اما لازم به ذکر است که کشور قبرس شمالی از طریق صنعت گردشگری و با حضور توریست های اروپایی که برای تعطیلات یا خرید به این کشور می آیند نیز درآمد قابل توجهی دارد؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

مقایسه هزینه ها قبرس شمالی با جنوبی

بر طبق آخرین اطلاعات و آمار و ارقام، هزینه های زندگی در قبرس شمالی بدون احتساب هزینه های مسکن نسبت به درآمد از قبرس جنوبی گرانتر است. از طرفی واحد پول قبرس جنوبی یورو است و با تطابق آن با واحد پول لیر ترکیه که واحد پول قبرس شمالی بوده، این تفاوت ها در هزینه ها به طور واضح نشان داده خواهد شد. این درصد تفاوت در هزینه ها در زمینه اجاره و خرید مسکن بیشتر به چشم می آید.

از نظر مسکن و درآمد هم حداقل درآمد در قبرس شمالی ماهیانه 300 دلار بوده در حالی که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه نزدیک به 250 دلار است. در حالی که حداقل درآمد در قبرس جنوبی 1350 یورو بوده که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه حدود 700 یورو می باشد.

قیمت مسکن در قبرس شمالی

قیمت پایین اجاره یا خرید ملک در قبرس شمالی نه تنها برای مهاجران و یا دانشجویان در حال تحصیل در این کشور بسیار مخارج زندگی را راحت تر می کند، بلکه این کشور را به یکی از مقاصد محبوب برای سرمایه گذاران خارجی و از طریق خرید ملک چه از کشورهای اروپایی و توسعه یافته و چه از کشورهای خاورمیانه ایی از جمله کشور ایران تبدیل نموده است.

به ویژه اینکه نه تنها خرید آپارتمان بلکه خرید خانه های ویلایی شیک نیز در این کشور به قیمتی بسیار مناسب تمام می شود که نه تنها به عنوان سرمایه گذاری بلکه به عنوان یک محل اسکان عالی برای تعطیلات برای گردشگران سرمایه گذار به حساب می آید. هزینه خرید خانه در قبرس شمالی به ازای هر متر مربع 1000 دلار در مرکز شهر و 850 دلار به دور از مرکز شهر می باشد. همچنین هزینه اجاره آپارتمان تک خواب در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب ماهیانه 400 و 250 دلار و هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب ماهیانه 750 و 590 دلار می باشد.

حقوق و دستمزد در قبرس شمالی

متوسط درآمد در قبرس شمالی در بازه ی ماهانه 300 تا 650 دلار  می تواند باشد اما اکثر مشاغل در این کشور متوسط درآمد 450 الی 500 دلار در ماه را داشته که معادل حدود 9000 تا 9500 لیر در ماه یا حدود 114 هزار لیر در سال می گردد. درآمد نزدیک به بالای رنج یعنی 12 هزار لیر یا بیشتر، اغلب در نیکوزیا و مراکز شهرهای اصلی معمول است.

بیشترین حقوق در این کشور ماهانه تا 19 هزار لیر ترکیه و همچنین برای مشاغل خیلی تخصصی و بسیار پر درآمد نیز می تواند به ماهیانه بیش از 30000 لیر برسد. کلیه این درآمدها پس از کسر مالیات حساب شده است. مالیات در کشور قبرس شمالی نیز بین 10 درصد (برای درآمد بیش از 5 هزار لیر) تا 37 درصد (برای درآمد بیشتر از 30 هزار لیر) می باشد.

آیا تغییر در ارزش لیر ترکیه بر هزینه ها در قبرس شمالی تاثیر دارد؟

واحد پول کشور قبرس شمالی لیر ترکیه بوده که در حال حاضر ارزش لیر ترکیه کمی در وضعیت ضعیفی نسبت به قبل در مقایسه با سایر واحد های جهانی پول مانند دلار، یورو و پوند قرار دارد که طبیعتا در اقتصاد و به طبع هزینه ها و کیفیت زندگی در قبرس شمالی نیز تاثیر دارد. اما از آنجا که واحدهای پولی مختلفی به ویژه یورو و پوند در قبرس شمالی رایج بوده و فروشگاه ها و مغازه ها نیز آن ها را قبول می کنند، تبدیل ارز از لیر به یورو یا پوند در قبرس به خصوص در هنگام نوسانات قیمت رایج است و در صورتی که پول اندوخته خود را تبدیل به یورو یا پوند نمایید، می توانید از تاثیر سوء ناشی از افت لیر ترکیه در امان باشید و چه بسا با خرید محصولات تولید داخلی قبرس شمالی حتی سود هم داشته باشید.

هزینه آب، برق، گاز در قبرس شمالی

یکی دیگر از موارد مهم در هزینه های زندگی در قبرس شمالی، هربنه آب و برق است. هزینه آب در یک خانواده 4 نفره به طور معمول 100 لیر در ماه است. جالب است بدانید شما می توانید با استفاده از کارت شارژ آب، آب مصرفی خود را شارژ کنید. هزینه برق هم در قبرس شمالی در فصول مختلف سال بین 300 تا 600 لیر متغیر است چون در تابستان مصرف برق بالا می رود.

توجه داشته باشید که خیلی از هزینه ها به نوع و سبک زندگی ما بستگی دارد، مثلا با انتخاب وسایل برقی مناسب  و استفاده منطقی از آن ها، هزینه آب و برق کاهش یا افزایش خواهد داشت. در مورد گاز در قبرس شمالی می توان گفت که قبرس شمالی گاز کشی ندارد، برای اجاق گاز فقط کپسول استفاده می شود. به طور معمول برای یک خانواده 4 نفره تقریبا هر 3 الی 4 ماه یکبار کپسول گاز مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت هر کپسول در حال حاضر 475 لیر است.

هزینه خرید سیمکارت تلفن همراه در قبرس شمالی

آنتن دهی موبایل در قبرس شمالی وضعیت بسیار خوبی دارد و در همه  نقاط قبرس شمالی می توانید به راحتی با موبایل همراه خود صحبت کنید. قطعی آنتن را هرگز تجربه نخواهید کرد. هزینه خرید ارزان ترین سیمکارت تلفن در قبرس شمالی 380 لیر است

هزینه مواد غذایی در قبرس شمالی 2023

هزینه مواد غذایی در قبرس شمالی در برابر هزینه های مسکن بسیار کمتر است. جالب است بدانید در قبرس شمالی غذاهای محلی به مراتب ارزان تر از بقیه مواد غذایی هستند. در بخش باغداری و کشاورزی در قبرس شمالی به هیچ وجه از کودهای شیمایی استفاده نمی شود به عنوان مثال: سبزیجات محلی بسیار ارزان و با کیفیت بالا هستند. اکثر میوه ها و صیفیجات به صورت اورگانیک و طبیعی  کشت می شوند و طعم و مزه لذیذ و دلنشینی دارند.

دکمه بازگشت به بالا