آموزش عایق بندی موتورخانه

عایق کاری موتورخانه بهترین راهکار برای جلوگیری از هدررفت انرژی و حرارت توسط لوله ها و افزایش بازدهی موتورخانه است. معمولا داخل موتورخانه تاسیساتی قرار دارد که اگر این تجهیزات گرمایشی فاقد عایق بندی مناسب باشند انرژی زیادی اتلاف خواهد شد. عایق کاری موتورخانه شوفاژ به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به منظور بهبود عملکرد حرارتی و انرژتی سیستم گرمایشی (شوفاژ) انجام می‌شود. این نوع عایق کاری هدف از حفظ حرارت داخلی شوفاژ و کاهش از دست رفت حرارت به محیط خارجی است. در موتورخانه شوفاژ، به دلیل انتقال گرمای بالایی که در این سیستم‌ها اتفاق می‌افتد، اهمیت بیشتری به عایق کاری می‌شود تا حفظ کارایی و بهره‌وری سیستم.

موتور

چگونگی عملکرد عایق کاری موتورخانه

یک درجه یا ترموستات داخل موتورخانه است . اگر آبی که داخل سیستم موتورخانه جریان دارد، دیرتر از انرژی گرمایشی حاصل از عملکرد موتورخانه و سوخت مصرفی آن ترموستات عمل کند. موتورخانه شما به شکل بهینه کار می کند. درواقع این امر تا حد زیادی از مصرف انرژی جلوگیری می کند و بازدهی موتورخانه را ارتقا می بخشد.

اهمیت عایق کاری موتورخانه

بایستی کلیه لوله ها و مخازن اتصالات حرارتی و برودتی منبع آبگرم دوجداره و کویل دار موتورخانه ها بایستی عایق کاری شود.

به دلیل وجود فن در داخل موتورخانه، هوا در داخل موتورخانه به گردش می افتد تا اکسیژن کافی را به مشعل موتورخانه برساند. اگر لوله ها عایق کاری نشده باشند، هوای تازه محیط مرتبا با لوله ها و مخازن تبادل حرارتی دارند. این تبادل حرارت از بازدهی موتورخانه می کاهد.

لازم است برای جلوگیری از هزینه های اضافی و تعمیرات موتورخانه کلیه تجهیزات موتورخانه عایق کاری شوند. این کار مصرف انرژی را هم کاهش می دهد و مانع از هدررفت انرژی نیز می شود. از همه مهمتر عدم عایقکاری موتورخانه هزینه های هنگفتی را بر دوش ساکنین ساختمان می گذارد.

 

عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه

یکی از اصلی ترین تاسیسات داخل موتورخانه منبع آبگرم است که این منبع بیش از سایر تجهیزات موتورخانه تحت فشار گرمای زیاد موتورخانه قرار دارد. منبع آبگرم آب گرم مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. منبع آبگرم به دو دسته منبع دوجداره و منبع کویل دار تقسیم بندی می شود.

منبع آبگرم بیشتر در محیط های فیزیکی تحت فشار و گرمای زیاد موتورخانه قرار می گیرد، برای همین بایستی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. عایق کاری منبع آبگرم موتورخانه باعث می شود تا در برابر چنین شرایطی مقاوم باشد و از فشار حاصل از گردش آب داغ درون لوله در امان بماند. از همه مهم تر از هدر رفت انرژی و سوخت هم جلوگیری می کند.

عایق کاری لوله های موتورخانه

عایق برای لوله ها در موتورخانه بر اساس کارکرد به 4 دسته هدایت حرارتی، تشعشعی، رطوبی و عایق صدا تقسیم می شوند.

میزان مقاومت حرارتی عایق

یک نکته در باره عایق کاری لوله های موتورخانه توجه به ضخامت عایق است که تاثیر بسزایی در کاهش انتقال حرارت از راه هدایت همرفت یا تابشی دارد. هم چنین هر چه مقاومت حرارتی عایق بیشتر باشد، گرمای کمتری را از خود عبور می دهد.

عوامل مؤثر دیگری برای انتخاب عایق و روش عایق کاری موتورخانه  شامل: ضریب انتقال حرارت ، چگالی و ضخامت، ضریب تابش سطح درصد عایق،  رطوبت محيط، مقاومت در مقابل بخار می شود.

معرفی انواع عایق موتورخانه

رایج ترین عایق مناسب موتورخانه پشم شیشه، مل و ماستیک ، عایق های الاستومری فوم های پلی یورتان، پشم سنگ، پشم معدنی و عایق پیش ساخته می شود. جنس عایق تاثیر زیادی در هدر رفت انرژی می گذارد و عملکرد لوله ها را کاملا بهینه‌سازی می کند.

پشم شیشه هم ساخته شده از الیاف غیر ارگانیکی است که با رزین ارگانیک به هم وصل می شوند. پشم شیشه و پشم های معدنی در دسته عایق گرما قرار می گیرند و برای عایق کاری حرارتی و عایق کاری صوتی مناسب می باشند.

این نوع پشم ها از الیاف غیر ارگانیک ساخته شده هستند که به وسیله رزين ارگانيك به هم متصل می شوند. پشم های معدنی که شامل پشم سنگ و پشم سرباره و غیره می شوند. این عایق ها از مقاومت بالایی برخوردارند که هم به عنوان عایق حرارتی و هم به عنوان عایق صدا می توان از آن ها استفاده کرد

فوم هاي صلب پليمري شامل: فنوليك و پلي يورتان يا پلي استايرن می شوند. این فوم ها ضریب انتقال حرارتی و خواص ضد آکوستیکی کمی دارند و به شکل تزریقی یا پیش ساخته در ابعاد استاندارد به کار می روند.

این نوع عایق موتورخانه ای از جنس سیلیکات هستند که در بین سایر عایق ها کمترین ضریب انتقال حرارت را دارند. رول های ایروژل را به دور لوله ها می پیچانند . برای عایق کاری لوله های رفت و برگشت سیستم گرمایش محیط یا آب مصرفی و منبع کویل دار و دوجداره از عایق های ایروژل استفاده می کنند

فوم های الاستومري

این فوم ها از لاستيك الاستومر يا فوم های پلي اتيلني ساخته می شوند که بسیار انعطاف پذیرند و در مقابل نفوذ بخار بسیار مقاوم هستند. عایق الاستومری برای عایق کاری لوله های سرد به کار می رود و به دلیل خاصیت انعطاف پذیری آن ها از تابش مستقیم روی سطح لاستیک و از تبرید در عایق کاری لوله های سرد جلوگیری می کند. فومهاي الاستومري و  XPE را در خطوط لوله گرم به کار می برند.

عایق های الاستومری سریع ترین راه برای عایق کاری موتورخانه و تاسیسات و سیستم های لوله کشی مورتورخانه ها هستند. این نوع عایق ها از پشم های معدنی گران‌تر است اما به دلیل اینکه به پوشش اضافی نیاز ندارند، از پایداری بسیار بالایی برخوردارند.

هم چنین به دلیل مقاومت حرارتي و مقاومت رطوبتی بالا برای کاربردهای دمای پایین بسیار مقرون به صرفه هستند. عایق الاستومری با ضخامت های مختلف برای عایق کردن لوله ها و کلکتورهای آب گرم، مبدل ها، با دمای بالا و منابع ذخیره آب و استفاده می شوند.

  • عايق پشم شيشه و مل و ماستيك

عایق کاری مل و ماستیک اقتصادی ترین روش عایق کاری حرارتی لوله های موتورخانه و تجهیزات گرمایشی موتورخانه ها به شمار می رود. در این روش عایق کاری موتورخانه از پشم شیشه با ضخامت 2.5 سانتی متری استفاده می شود.

نحوه عایق کاری موتورخانه با عایق الاستومری

عایق الاستومری در دو مدل ورقه ای رول شده و لوله ای در اندازه ها و ضخامت های مختلفی هستند.  این عایق ها به شکل ساده، چسبدار، پشت آلومینوم و پشت چسبدار تولید می شوند. برای چسباندن لبه های این عایق از چسب با چسبندگی بالا استفاده می کنند. هم چنین برای پوشش درزهای جدايش عايق از نوارهاي درزگير ويژه عايق الاستومري به کار می برند.

در عایق های پشت چسب دار یک لایه چسب مسلح نخ دار را به پشت عایق می بندند و برای چسباندن آن یک لایه کاغذی چسب را جدا می کنند و عایق را به آن سطح می چسبانند.

مزیت عایق الاستومری

به دلیل بسته بودن منافذ سلولی این عایق ها، ضریب هدایت حرارتی آن ها در دمای درجه سانتیگراد تقریبا معادل w/mk 0.032است و به شکل ثابت این خاصیت را حفظ می کنند

در دمای (70- تا 120 ) درجه سانتی گراد همان چنان بدون تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی باقی می مانند. در دماهای بالا نیز گازهای سمی تولید نمی کنند و خاصیت عایق بودن خود را هم چنان حفظ می کنند

عایق سنتی مقاوم چندانی نسبت به نفوذ بخار ندارند و به مرور خاصیت خود را از دست می دهند اما در عایق های الاستومریک نفوذ پذیری بخار کم است

عایق الاستومری در برابر آتش مشتعل نمی شوند، حتی مانع از پیشروی آتش می شوند و استانداردهای ایمنی برخوردارند

مولکول های هوا در این نوع عایق محبوس شده برای همین دانسیته کمی دارند. در واقع، هر چه دانسیته کمتر شود، ضریب هدایت حرارتی نیز کاهش پیدا می کند.

این فوم کمترین میزان آلودگی را در محیط زیست دارد

خاصیت الاستیک بودن این عایق کلیه سطوح به شکل های مختلف ( اشکال T و L ) را به خوبی پوشش می دهد و به راحتی نصب می شود و به این شکل در زمان و نیروی کار صرفه جویی می کند توضیحات و نکات بیشتر در youtube موجود است

دکمه بازگشت به بالا