عمومیکسب و کار برتر

عایق های الاستومری چه کاربردهایی دارند؟

با توجه به گسترش علم و پیشرفت تکنولوژی، روز به روز استفاده از انواع متفاوت عایق های الاستومری نیز افزایش یافته است. خرید عایق پشم سنگ می‌تواند به بهبود عایق‌برداری ساختمان و کاهش مصرف انرژی در فصل‌های سرد سال کمک کند . به طوری که امروزه در صنعت تاسیسات، عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع، خنک کننده ها، انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی، عایقکاری لوله های آب سرد و گرم، مخزن های آب، کلیه قطعات، اتصالات و تجهیزاتی که برای هر نوع از تاسیساتی در پروژه های مسکونی و صنعتی به کار برده می شود و …. همه و همه از کاربرد عایق الاستومری نام برده می شود.

کاربرد عایق الاستومری در صنایع

به طور کلی می توان اینطور بیان نمود که در زمینه های صنعتی همچون صنعت ساختمان سازی، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و بسیاری موارد دیگر از عایق الاستومری به عنوان یک عایق حرارتی با قدرت نفوذ پذیری نزدیک به صفر استفاده می گردد. همچنین به دلیل اینکه این عایق دارای ویژگی زیست محیطی نیز می باشد و کمترین آسیب را به محیط زیست و انسان ها و سایر جانداران وارد می آورد؛ روز به روز کاربرد عایق الاستومری در حال گسترش می باشد.

همین دلایل زیست محیطی در کنار بهداشتی بودن، راندمان بال، ویژگی و ساختار منحصر به فرد عایق های الاستومری، نصب آسان و کارایی و راندمان بسیار خوبی که این محصول دارد؛ همگی از جمله عواملی می باشند که موجب می شود تا استفاده از این عایق در صنایع مختلف به امری اجتناب ناپذیر بدل شود. عایق الاستومری به صورت پیش ساخته و با تکنولوژی سلول های بسته در انواع مختلف رولی یا پتویی و لوله ای تولید می گردد. که هرکدام از این نمونه های با توجه به مشخصه های منحصر به فردی که دارند؛ در زمینه های خاصی به کارگیری می شوند. به عبارت دیگر کاربرد عایق الاستومری با توجه به مدل آن متفاوت می باشد.

این نوع از عایق های حرارتی علاوه بر این که در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند؛ در برابر حرارت و دماهای بالا و همچنین عبور اشعه ماورای بنفش ( UV ) و گاز ازن نیز بسیار مقاوم می باشند. در برخی شرایط که آلاینده ها، گازهای خورنده، مواد اسیدی و شیمیایی با درصد های بالا نیز وجود دارند؛ می توان از این عایق برای عایق کاری تجهیزات، لوله ها و… استفاده نمود. زیرا این نوع از عایق در شرایط سخت کاری نیز عملکرد قابل قبولی را ارائه می دهد.

عایق هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت؛ مانند پشم شیشه و یا پشم سنگ در برابر جذب رطوبت مقاومت خوبی نداشتند. به علاوه اینکه جذب رطوبت آن ها چیزی در حدود هزار برابر کمتر از انواع مختلف عایق الاستومری برآورد شده است. اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم؛ عایق الاستومری در برابر انتشار بخارات آب بسیار مقاوم می باشد. به طوری که جذب رطوبت توسط آن ها در حدود ۱۰ درصد وزن عایق می باشد. ( این نیزان برای یک دوره حدودا یک ماه برآورد شده است ). لازم به ذکر است که از این عایق هم می توان در محیط های سربسته و داخلی و هم در محیط های باز استفاده نمود.

کاربرد عایق الاستومری در محیط های بسته مانند شوفاژخانه ها و تاسیسات داخلی ساختمان ها و … برای عایق کاری لوله ها، تجهیزات و … می باشد. از وی دیگر برای استفاده از عایق الاستومریک در محیط های روباز، نیاز است تا از عایق هایی که دارای روکش آلومینیوم هستند؛ استفاده شود. این موضوع به آن دلیل است که در محیط های روباز، عایق الاستومری در معرض مستقیم نور خورشید و باد و باران قرار داده می شود. بنابراین لازم است تا از یک لایه ورق آلومینیوم لمینت شده به عنوان یک پوشش محافظ برای عایق الاستومری استفاده شود.

به این ترتیب نه تنها مقاومت عایق تا میزان قابل توجهی افزایش می یابد؛ بلکه نفوذناپذیری آن نسبت به رطوبت، گرما و … نیز بسیار افزایش می یابد. ساختار عایق الاستومری به صورت سلول بسته بوده و مقاومت آن در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آّب و حرارت بسیار بالا است؛ به همین دلیل در صنایعی چون ساختماسازی کابرد بسیاری دارد. عایق های الاستومری بسیار وزن سبکی دارند و به دلیل انعطاف پذیری بالا، برای عایق کاری انواع تاسیسات ساختمانی، کانال های هوا، لوله های بزرگ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، صنعت خودروسازی و… مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق الاستومری چیست؟

از عایق الاستومری برای جلوگیری از اتلاف انرژی در صنایع و ساختمان ها استفاده می شود. این عایق یکی از عایق های برودتی و حرارتی است که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. مواد تشکیل دهنده عایق الاستومری همانطور که گفته شد این عایق یکی از انواع عایق های حرارتی و برودتی است که از مواد سلول بسته و انعطاف پذیر پروپیلن، اتیلن و داین ساخته شده است. عایق الاستومری می تواند مناسب ترین گزینه برای عایق های سنتی باشد چون این عایق ها دوستدار محیط زیست هستند.

دلایل استفاده از عایق الاستومری

یکی از اصلی ترین دلیل های استفاده از عایق های الاستومری این است که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. عایق های الاستومری دارای ضخامت های متفاوتی هستند ولی ضخامت معمول آن 3 سانتی متر است. عایق های الاستومری از مواد غیر سمی تشکیل شده و هیچ آسیبی برای انسان و محیط زیست ندارد. از این عایق ها در صنایع پتروشیمی و نفتی، صنایع خودروسازی و… نیز استفاده می شود. عایق های الاستومری مقاومت بسیار بالایی در برابر برودت، حرارت، گرد و غبار و مهم تر از همه رطوبت دارند.

به دلیل اینکه عایق الاستومری از فوم پلی یورتان ساخته شده و به فوم پلی یورتان از سلول های بسته تشکیل شده است، در برابر حرارت و صدا عایق است. اگر به حوزه خودروسازی یا ساخت و ساز علاقه مند هستید، احتمالا نام عایق الاستومریک به گوشتان خورده است. عایق الاستومری که بافت سلولی خاصی در آن به کار رفته، برای نخستین بار نیمه های قرن 20 وارد بازار شد. از ویژگی های مهم این عایق، می توان به مقاومت در برابر رطوبت، جلوگیری از انتقال حرارت یا صدا، استحکام و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد. برای آن که بدانید عایق الاستومری چیست و چه کاربردهایی دارد، ابتدا باید با ساختار و ویژگی های آن آشنا شوید.

مزایای عایق الاستومر چیست؟

آیا می دانید مزایا عایق الاستومری چیست؟ از مهم ترین مزایای عایق الاستومریک نسبت به نمونه های مشابه، می توان به جلوگیری از هدر رفتن انرژی اشاره کرد. همچنین به دلیل ساختار فوم پلی یورتان در مقابل صدا و حرارت عایق است. این عایق در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا همیشه انرژی قابل توجهی در موتور خانه مصرف می شود. به همین دلیل عایق استفاده شده اهمیت دارد زیرا در حفظ انرژی کمک زیادی می کند. برای انتخاب درست و به صرفه بهتر است به طور کامل بدانید مزایا استفاده از عایق الاستومر چیست؟ این عایق ها به دلیل نصب آسان و مقاومت بالا در برابر پارگی، بسیار پرطرفدار هستند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا