سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

فواید و مضرات دارچین چیست؟!

دارچین ادویه ای است که از پوست انواع خاصی از درختان تهیه می‌شود. عصاره پوست و همچنین برگ ها، گل ها، میوه ها و ریشه درخت دارچین هزاران سال است که در طب سنتی در سراسر جهان برای مصارف درمانی و پخت و پز و پخت و پز استفاده می‌شود. امروز در این مقاله شما را با فواید و مضرات دارچین به طور کلی آشنا خواهیم کرد.

خواص دارچین برای مردان | خواص دارچین در چای | عوارض دارچین برای کبد

انواع دارچین

در جهان می‌توان در مناطق مختلفی دارچین را کشت و برداشت کرد.

نوع اول دارچین که به دارچین واقعی نیز معروف است دارچین سیلان است و نوع دوم که بیشتر در فروشگاه‌ها رایج است و قیمت کمتری هم دارد دارچین کاسیا است.

دارچین کاسیا نسبت به دارچین سیلان، کومارین بیشتری دارد و مصرف زیاد آن باعث بیماری‌های مختلفی در بدن انسان می‌شود.

دارچین کاسیا نسبت به دارچین سیلان بیشتر در دسترس است و مردم بیشتری آن را می‌خرند. البته خیلی از افرادی که به دنبال خرید دارچین اصل هستند ممکن است از چنین موردی اطلاع نداشته باشند.

برای اطلاع از قیمت انواع دارچین گیاهینه و خرید دارچین اصل نیز می‌توانید از طریق بازرگانی زرین گیاهینه اقدام کنید.

خواص دارچین چیست؟

دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زیادی است که البته از نظر علمی هنوز اثبات نشده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

یکی از عواملی که می‌تواند باعث خواص زیاد دارچین شده باشد، ماده ای به نام سینامالدئید است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که دارچین ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد. این مطالعات نشان دادند که دارچین ممکن است قند خون را کاهش دهد. اما بر هموگلوبین A1c که نشانه‌ای از سطح قند خون در طول زمان است تاثیری نداشت.

 همچنین ممکن است کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. همچنین یک بررسی فواید دارچین را برای کاهش وزن و چاقی نشان می‌دهد.

این ادویه گاهی اوقات برای سندرم روده تحریک پذیر یا سایر مشکلات معده یا روده استفاده می‌شود.

دارچین حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. پتاسیم به مقابله با اثر سدیم بر فشار خون کمک و ضربان قلب را کنترل می‌کند. پتاسیم نیز در بهبود عملکرد اعصاب نقش دارد.

منیزیم و کلسیم با هم برای حفظ ضربان قلب کار می‌کنند. این دو ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها نیز ضروری هستند و از ضعیف شدن استخوان ها، یعنی وضعیتی به نام پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این موارد، دارچین خواص دیگری هم دارد که عبارتند از:

خواص ضد التهابی دارچین

دارچین یک ضد التهاب موثر است. محققان مواد شیمیایی گیاهی موجود در دارچین را آزمایش کردند و به اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی پی بردند. در یک مطالعه، ترکیبات خاص دارچین نیز رادیکال های آزاد را با نتایج امیدوارکننده ای هدف قرار دادند.

خواص دارچین در پیشگیری از سرطان

آنژیوژنز تشکیل عروق خونی جدید برای تغذیه تومورها است. یکی از کلیدهای درمان سرطان، توقف رگ زایی است. یک مطالعه نشان داد که دارچین می تواند رگ زایی، رشد سلولی و سیگنال دهی سلولی را کند یا متوقف کند. این امر نشان می دهد که دارچین می تواند ابزاری برای پیشگیری یا درمان سرطان باشد.

خواص آنتی بیوتیکی دارچین

ترکیب سینامالدئید مسئول بو و طعم متمایز دارچین است. این فیتوشیمیایی همچنین اثرات آنتی بیوتیکی گسترده ای دارد. سینامالدئید بر روی چندین باکتری و ویروس از جمله استافیلوکوک، E. coli، سالمونلا و کاندیدا آزمایش شد و محققان دریافتند که دارچین می‌تواند از رشد این باکتری ها جلوگیری کند.

خواص دارچین و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو

دارچین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند پلی فنول ها است. این آنتی اکسیدان ها می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های موجود در دارچین آنقدر قوی هستند که گاهی اوقات می‌توان از آن به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده کرد. کارشناسان دریافته‌اند که مصرف مکمل‌های دارچین می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها را در خون شما افزایش داده و نشانگرهای التهاب را کاهش دهد.

خواص دارچین برای پیشگیری از بیماری قلبی

دارچین می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول کل شما را کاهش دهد که چنین موردی نیز می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

اگر مکمل‌هایی با حداقل 1.5 گرم دارچین در روز مصرف کنید، ممکن است در صورت ابتلا به بیماری متابولیک، کلسترول تام، کلسترول LDL (یا کلسترول بد)، تری گلیسیرید و قند خون شما را کاهش دهد.

خواص دارچین برای زنان

خواص دارچین برای زنان از گذشته تا به امروز بر کسی پوشیده نبوده و نیست. اگر شما نیز جز زنانی هستید که با مشکلات هورمونی مانند پلی کیستیک سر می‌کنید، از آنجایی که دارچین به تنظیم قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین کمک می‌کند، تا حدی مشکل پلی کیستیک و عوارض ناشی از آن را نیز کم می‌کند. همچنین از دیگر خواص دارچین برای زنان می‌توان به بهبود علائمی مانند تقویت بافت رحم، عفونت‌های ادراری، جوش‌های هورمونی، کاهش تب، کاهش دردهای قاعدگی، کنترل قند خون در دوران بارداری، تقویت سیستم ایمنی بدن و … اشاره کرد.

خواص دارچین برای مردان

دارچین می‌تواند جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی افزایش میل جنسی مردان باشد. این ادویه می‌تواند باعث تولید بیشتر هورمون‌های مردانه شده و قدرت جنسی شخص را افزایش دهد.

همچنین استفاده صحیح و مداوم از دارچین باعث می‌شود تا کیفیت اسپرم‌ها بیشتر شده و مواردی مانند استرس اکسیداتیو که باعث کاهش باروری می‌شوند ازبین بروند. از همین رو دارچین را به عنوان دارویی که محرک جنسی و افزایش باروری در مردان است می‌شناسند.

همچنین در صورت مصرف مداوم آن به مدت 7 هفته، ممکن است فشار خون شما کاهش یابد.

برخی دیگر از فواید دارچین:

  • کمک به پیشگیری از بیماری آلزایمر،
  • پیشگیری از اچ‌آی‌وی،
  • کند کردن روند پوسیدگی دندان و
  • کاهش آلرژی.

از آنجایی که دارچین به صورت علمی به عنوان یک درمان برای موارد بالا اثبات نشده است، دوز مشخصی هم برای استفاده از آن وجود ندارد.

البته  برخی از متخصصان 1/2 تا 1 قاشق چایخوری (2-4 گرم) پودر در روز را پیشنهاد می‌کنند. برخی مطالعات نیز بین 1 گرم تا 6 گرم دارچین را پیشنهاد می‌دهند و البته خوب است به این نکته دقت داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از دارچین می‌تواند برای شما سمی باشد!

عوارض جانبی دارچین

  • تحریک بدن و ایجاد آلرژی: دارچین معمولاً عوارض جانبی ندارد. اما استفاده زیاد آن می‌تواند دهان و لب های شما را تحریک کند و باعث ایجاد زخم شود. برخی افراد به آن حساسیت دارند. اگر آن را روی پوست خود قرار دهید ممکن است باعث قرمزی و سوزش شود.
  • سمی بودن: خوردن مقدار زیادی دارچین کاسیا می‌تواند سمی باشد، به خصوص اگر مشکلات کبدی دارید. کومارین، یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از محصولات دارچین است که می‌تواند باعث مشکلات کبدی شود،از همین رو باید در مصرف دارچین مراقب باشید.
  • قند خون را کاهش می‌دهد: اگر قند خون پایینی دارید باید بدانید که دارچین نیز یکی از موادی است که باعث افت قندخون بدن می‌شود و باید در این خصوص مراقب باشید.
  • تداخل دارویی: اگر به طور منظم هر دارویی مصرف می‌کنید، قبل از شروع استفاده از مکمل های دارچین با پزشک خود صحبت کنید. دارچین می‌توانند بر نحوه عملکرد آنتی بیوتیک ها، داروهای دیابت، رقیق کننده های خون، داروهای قلب و سایر موارد تأثیر بگذارد.

ارزش غذایی دارچین

  دارچین تقریباً هیچ پروتئین یا چربی ندارد و نقش مهمی در تغذیه کلی شما ندارد. اما یک قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده حاوی این موارد و مقادیر کمی از بسیاری از ویتامین ها و سایر مواد مغذی است:

  • حدود 6 کالری
  • حدود 0.1 گرم پروتئین
  • حدود 0.03 گرم چربی
  • حدود 2 گرم کربوهیدرات
  • حدود 1 گرم فیبر
  • حدود 26 میلی گرم کلسیم
  • حدود 11 میلی گرم پتاسیم
  • حدود 3 میکروگرم بتاکاروتن
  • حدود 8 واحد بین المللی (IU) ویتامین A

نحوه استفاده از دارچین

دارچین ممکن است به صورت پودری یا چوب دارچین موجود باشد. از همین رو برای استفاده از دارچین اول باید ببینید چه نوع دارچینی دارید.

اگر چوب دارچین یا دارچین سیگاری دارید، می‌تواند برای پخت غذا مثلا مرغ، چوب دارچین را داخل سس مرغی که آماده کرده اید بریزید و پس از آماده شدن، آن را دور بریزید.

همچنین چوب دارچین در کنار نوشیدنی‌های سرد و گرم و انواع دسرها هم برای تزئین و هم طعم آنها گزینه خوبی است.

پودر دارچین هم که مانند هر ادویه دیگری در هنگام پخت غذا استفاده می‌شود.

آب دارچین یا چای دارچین می‌تواند به کاهش سطح قند خون بعد از شام کمک کند. این نوشیدنی همچنین می‌تواند به متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک کند و از بیماری متابولیک جلوگیری کند.

آب دارچین یا چای دارچین نیز ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد. چنین چیزی می‌تواند به شما کمک کند از خوردن میان وعده و غذاهای ناسالم جلوگیری کنید.

دارچین یکی از ادویه های خوش عطر و طعم و محبوبی است که خواص زیادی دارد اما باید در مصرف آن نیز دقت کرد!

برای خرید دارچین و اطلاع از قیمت انواع دارچین می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا