تاثیر رژیم لاغری بر پوست

اگر مقدار زیادی وزن کم کنیم ممکن است مقداری از چربی صورت نیز آب شود. همیشه حفظ کامل زیبایی صورت در رژیم ممکن نیست.

وقتی وزن کم می کنید در واقع سلول های چربی از بین نمی روند بلکه فقط کوچک می شوند. کاهش وزن معمولا باعث کاهش متناسب چربی ها در سراسر بدن می شود،و چربی ابتدا از نقاطی حذف می شود که آخرین نقطه جذب چربی در بدن بوده است. بنابراین اگر شما صورت لاغری داشته اید که با افزایش وزن گرد و توپر شده است، با شروع برنامه کاهش وزن احتمالا اولین جایی که لاغر می شود صورتتان خواهد بود.

افرادی که مشکل اضافه وزن و چاقی دارند دوست دارند چربی های اضافه را از قسمتی از بدنشان که دلشان می خواهد حذف کنند؛ اما این کار نشدنی است.

لاغر شدن صورت در رژیم !

کاهش وزن باعث می شود پوست حالت شل و آویزان پیدا کند. همچنین چین هایی روی شکم و بازوها و حتی صورتتان پدیدار شود.

واضح است که نمی توان به طور کامل مانع از دست رفتن چربی های پوست و چروک نشدن آن هنگام کاهش وزن شد اما راه هایی وجود دارد که به سفت تر شدن پوستتان کمک می کند. سبک زندگی سالم و روش هایی خاص برای تقویت کلاژن تاثیر چشمگیری بر کیفیت پوست شما خواهد گذاشت. در ادامه چند روش جهت توصیه برای شما خواهیم داشت که هم زمان با برنامه کاهش وزنتان به شما کمک می کند پوستی محکم تر داشته باشید.

نکاتی برای حفظ زیبایی صورت در رژیم:

  1. تدریجی وزن کم کنید

کاهش وزن سریع به وسیله رژیم های هیجانی، روی سلامت پوست شما تاثیر می گذارد و آن را به خطر می اندازد.

  1. ضد آفتاب بزنید
  2. رژیم غذایی سالم داشته باشید
  3. محصولات تحریک کننده رشد کلاژن مصرف کنید

واقعیت این است که هیچ معجون جادویی سفت کننده پوست وجود ندارد. با این حال محصولات موضعی می توانند رشد کلاژن را تحریک کنند. اگر مداوم مصرف شوند ظاهر فرد را بهبود می بخشند. محصولات که حاوی رتینول و ویتامین سی هستند. همچنین قرصها و پودرها یا کپسولهایی که کلاژن را افزایش می دهند، استفاده کنید.

این محصولات  توسط و بیوتی تراپیست تجویز و روی پوست افراد بکار برده می شوند.

  1. ماساژ پوست

ماساژ پوست بطور منظم ترجیحا شبانه انجام شود. جهت مشاهده آموزش صحیح پوست مراجعه بفرمایید.

  1. به مراجعه کنید

انجام اعمال جزئی بر روی بخش هایی از پوست که مشکل دارند در طول دوره کاهش وزن، ایرادی ندارد. مثلا استفاده ازدستگاه های RF  و هایفوتراپی روش بسیار مناسبی جهت محکم شدن و باقوام شدن پوست است. همچنین تولید کلاژن جدید را هم تحریک می کنند که نتایج آن مدت طولانی تری بر روی پوست خواهد ماند.

تمامی این روشها بصورت کاملا تخصصی در مرکز  انجام میگردد.

  1. عضله بسازید

حتما می دانید که ورزش کردن سرعت کاهش وزن را زیاد می کند اما ورزش به هنگام کاهش وزن فواید دیگری هم دارد. مثلا تمرینات مقاومتی باعث افزایش تون عضلات می شود و مقاومت آنها را افزایش می دهد و نتیجه آن که با کاهش وزن تناسب اندامتان بیشتر حفظ می شود و پر تر به نظر خواهید رسید. تمرینات مقاومتی این اطمینان را هم به شما می دهد که کاهش وزنتان بخاطر از دست دادن چربی هاست نه بافت بدون چربی. کاهش وزن از طریق ورزش این مزیت را نسبت به کاهش وزن از طریق رژیم غذایی دارد که صورت کمتر لاغر می شود.

به کمک تمرین های مقاومتی می توانید چربی های پوست را با توده نازک عضلانی جایگزین کنید. وقتی عضلات زیرین سفت و متراکم باشد پوست روی پایه ای محکم قرار می گیرد. تقویت عضلات همزمان با کم کردن بافت های چربی نه تنها پوست را کشیده و محکم نگه می دارد بلکه باعث می شود کالری بدن در مدت طولانی تری پس از ترک باشگاه سوزانده شود و شما را به هدف کاهش وزن نزدیکتر کند.

  1. آب بنوشید

دهیدراسیون –کم آب شدن بدن- سلول های پوست را جمع می کند و به پوست ظاهری خشک و غیر منعطف می دهد.

  1. سیگار را ترک کنید

سیگارهایتان را دور بریزید و از هر نوع دود پرهیز کنید. سیگار کشیدن حالت ارتجاعی پوست را کم می کند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم باعث افزایش ساین روزها استفاده از سفت و سخت که در مدت کوتاه فرد را به وزن دلخواه برساند بسیار رواج یافته است. اگرچه اغلب اوقات این رژیم ها در لاغری سریع موفق عمل می کنند اما در انتها به علت محدودیت شدید کالری و تنوع کم مواد غذایی عوارض زیادی را ایجاد می کنند که یکی از مهم ترین آن ها مشکلات مربوط به پوست و مو است. وجود مواد مغذی کافی در رژیم های کاهش وزن از بروز مشکلات پوستی و ریزش مو جلوگیری می کند.کدام مواد مغذی در حفظ سلامت پوست نقش دارند؟
۱- حفظ سلامت پوست با چربی های سالم
کمبود شدید چربی در رژیم غذایی سبب ایجاد چین و چروک در پوست و خشکی آن می شود. از مصرف چربی های غیراشباع با یک یا چند پیوند دوگانه که در مغزهای خوراکی، آووکادو و ماهی یافت می شوند، غافل نشوید. این چربی ها نه تنها برای قلب مفید هستند، بلکه به حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست هم کمک می کنند.
اسید چرب امگا ۳ نوعی چربی با چند پیوند دوگانه است که بدن قادر به تولید آن نیست. امگا ۳ برای ساخت دیواره سلولی مورد نیاز است. امگا ۳ التهاب را کاهش می دهد و مانع فعالیت ماده ای می شود که در بروز سرطان پوست نقش دارد.- حفظ سلامت پوست با ویتامین C
ویتامین C به ساخت کلاژن در پوست کمک می کند. همچنین به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. کمبود ویتامین C سبب تاخیر در التیام زخم ها می شود.۳- حفظ سلامت پوست با پروتئین
پروتئین موجود در مواد غذایی (انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات) در بدن به واحدهای کوچکتری به نام اسیدهای آمینه تجزیه می شود. بدن از این اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئین های دیگری مانند کلاژن و کراتین که از اجزای سازنده پوست هستند، استفاده می کند. برخی از اسیدهای آمینه هم به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از سلول های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

جهت اطلاع از خدمات زیبایی پوست و مو دکتر علی اکبری به سایت مراجعه کنید

۶- حفظ سلامت پوست با روی
میزان روی موجود در لایه خارجی پوست در مقایسه با لایه درونی آن ۵ برابر بیشتر است. روی به ترمیم زخم ها کمک می کند. این ماده معدنی در حفظ پایداری و ثبات دیواره سلولی و همچنین در تقسیم و تمایز سلول ها موثر است. روی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. کمبود شدید روی ممکن است منجر به بروز علائمی شود که مشابه علائم اگزما هستند.

اگر به دلایل مختلف نگران هستید که نتوانید از طریق رژیم غذایی نیازهای تغذیه ای خود را تامین کنید می توانید بعد از مشورت با متخصص تغذیه مکمل دریافت کنید.
در هنگام دریافت هر نوع مکمل تغذیه ای باید به این نکته توجه کنید که ممکن است مکمل دریافتی با سایر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، مکمل روغن ماهی منبع خوب امگا ۳ است، اما اگر داروهای رقیق کننده خون دریافت می کنید و یا به ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستید باید از مصرف این مکمل خودداری کنید. از سایر تداخلاتی که بین مکمل های غذایی و داروها وجود دارد می توان به مکمل روی اشاره کرد که اثربخشی برخی از آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد. لاغری و متناسب بودن اندام تأثیر زیادی در زیبایی افراد دارد؛ اما تأثیر پوست بر زیبایی را نیز نمی‌ توان نادیده گرفت. تأثیر لاغری بر پوست معمولاً با مشاهده‌ ی ها، لاغر شدن صورت در رژیم و یا افتادگی پوست شروع می‌شود، پس اگر به دنبال این هستید که تأثیر لاغری بر پوست را از بین ببرید و پوست خود را برای همیشه سالم، زیبا، با‌نشاط و جذاب نگه دارید می‌بایست که اصول خاصی را در رژیم غذایی خود رعایت کنید. بسیاری از افراد با پیگیری رژیم غذایی نامناسب و کاهش وزن سریع بدون توجه به عوارض و مشکلات پس از مدتی دچار مشکل متعددی می شوند. پوست از پروتئین های کلاژن و الاستین تشکیل شده است. کلاژن تقریباً 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد و به آن استحکام می بخشد. الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و به سفت ماندن آن کمک می کند. با این حال، زمانی که رویدادهای خاصی مانند افزایش سن و کاهش وزن چشمگیر رخ می دهد، پوست ممکن است نتواند شکل قبلی خود را حفظ کند. در اثر کاهش وزن، بدن به پوست اضافی نیازی ندارد و به تدریج شروع به حذف سلول‏های اضافی پوست می ‏کند؛ اما هنگامی که کاهش وزن بسیار سریع اتفاق بیافتد بدن قادر به حذف پوست اضافه نیست و این پوست‏های اضافه حالت آویزان و شل پیدا می ‏کنند. از آنجایی که پوست بزرگ‌ ترین عضو بدن است و اولین چیزی است که افراد متوجه آن می‌شوند، افرادی که مشکلات پوستی ناشی از کاهش وزن دارند، می‌توانند طیفی از ناراحتی‌های روحی و جسمی را تجربه کنند.

همشهریان گرامی! برای بررسی ، می‌توانید به مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

عوامل تأثیرگذار بر شل شدن پوست بعد از لاغری

پس از کاهش وزن، عوامل متعددی باعث شل شدن پوست می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • ژنتیک: ژن‌ها می‌توانند بر نحوه واکنش پوست شما به افزایش و کاهش وزن تأثیر بگذارند.
  • قرارگیری در معرض نور خورشید: طبق تحقیقات انجام‌شده، قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید باعث کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست و در نهایت شل‌شدن پوست می‌شود.
  • سیگارکشیدن: سیگارکشیدن منجر به کاهش تولید و آسیب به کلاژن موجود می‌شود، در نتیجه پوست افتادگی پیدا می‌کند.
  • زمان: به‌طور کلی هرچه مدت طولانی‌تری اضافه وزن داشته باشید، پوست به‌علت ازدست‌ دادن الاستین و کلاژن شل‌تر می‌شود.
  • مقدار کاهش وزن: هرچه کاهش وزن بیشتر باشد، پوست، بیشتر مستعد شل‌شدن است.
  • سن: پوست‌های مسن‌تر در مقایسه با پوست‌های جوان‌تر کلاژن کمتری دارند و بعد از کاهش وزن، بیشتر شل خواهند شد.

عوارض کاهش وزن سریع بر پوست

کاهش و افزایش وزن ممکن است به دلیل عوامل متعددی باعث مشکلات پوستی شود. تغییرات در هورمون ها ممکن است باعث آکانتوز نیگریکانس شود که نواحی تیره و مخملی در گردن و چین های بدن مانند زیربغل و کشاله ران رخ می دهد، در حالی که کشش پوست ممکن است منجر به (استریا) شود. افتادگی و شلی پوست یکی از عوارضی است که می تواند در نتیجه کاهش وزن رخ دهد. برای تعداد زیادی از افرادی که اضافه وزن دارند، با گذشت زمان، اگر مشکل اضافه وزن به سرعت برطرف نشود، کلاژن و الیاف الاستین می توانند آسیب ببینند و مانند گذشته عمل نکنند. به همین دلیل است که وقتی یک فرد وزن زیادی را از دست می دهد، با یک دسته پوست اضافی و افتاده در بدنش روبرو می شود. به طور کلی، هر چه فرد وزن بیشتری از دست بدهد، پوست اضافی بیشتری خواهد داشت.

روشهای کاهش وزن سالم

  1. مصرف پروتئین بدون چربی
  2. کم کردن قند و کربوهیدرات‌های ساده
  3. مصرف چربی‌های سالم
  4. استراحت کافی
  5. مدیریت استرس
  6. تمرینات قدرتی و شدید

پر شدن صورت در رژیم لاغری | تاثیر لاغری بر اندام تناسلی | تاثیر لاغری بر چهره نی نی سایت

درمان افتادگی پوست پس از کاهش وزن

افتادگی و شل شدن پوست پس از کاهش وزن می‎تواند تأثیر بسیاری در کاهش زیبایی ظاهری فرد داشته باشد؛ اما لازم است بدانید امروزه روش‎های بسیاری جهت درمان این مشکل وجود دارد که برخی از آنها‎ خانگی و برخی دیگر پزشکی است. درمان خانگی پوست می‎تواند در برخی موارد بی‌تأثیر باشد و یا سبب بروز آلرژِی گردد بنابراین پیش از انجام لازم است با پزشک معالج خود مشورت نمایید. انواع روش‎های درمان پس از لاغری عبارت است از:

  • ورزش
  • لیزر درمانی
  • استفاده از پمادهای کلاژن ساز
  • جراحی‎های زیبایی مانند آبدومینوپلاستی و پانیکولکتومی

 

 

دکمه بازگشت به بالا