عوارض قرص فیناستراید در مردان

انواع فیناستراید

دو نوع ایرانی و خارجی قرص فیناستراید در بازار موجود است. نوع خارجی این دارو تحت عنوان فین پشیا و نوع ایرانی آن فیناستراید شناخته می شود. هر دو نوع ایرانی و خارجی دارو در دوزهای ۱ و ۵ میلی گرم عرضه می شوند. دوز ۵ میلی گرمی این دارو برای درمان مشکلات پروستات تجویز می شود. برای درمان ریزش مو از دوز ۱ میلی گرمی استفاده می شود.

Finasteride side effects in men

شیوه مصرف فیناستراید

دوز توصیه شده دارو ریزش مو پروپشیا یک قرص (1 میلی گرم) یک بار در روز است. به طور کلی، قبل از اینکه اثرات درمان خود را نشان دهد، باید به مدت سه ماه یا بیشتر روزانه یک قرص برای رشد سریع مو مصرف شود. استفاده مداوم دارو ریزش مو برای حفظ اثرات و مزایای آن توصیه می‌شود که باید به طور دوره‌ای مورد ارزیابی قرار گیرد. قطع درمان منجر به بازگشت بیماری در عرض 12 ماه می‌شود.

توصیه های قبل و حین مصرف فیناستراید

  • درصورتی‌که حساسیت دارویی خاصی داشته یا به مواد خاصی حساسیت دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا بوده یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید؛ چراکه ممکن است ترکیبات این داروها با فیناستراید تداخل داشته باشد، بنابراین پزشک دوز یا زمان مصرف را تغییر داده، درمان تحت نظر را تجویز می‌کند یا این دارو را از گزینه‌های درمانی شما حذف کند.
  • درصورتی‌که قبلاً مشکلات کبد یا پروستات داشته‌اید یا به سرطان‌های پروستات یا کبد مبتلا هستید، پزشک را مطلع کنید.
  • این دارو حساسیت‌زا است، بنابراین بهتر است که قبل از تجویز پزشک آزمایش‌هایی برای اطمینان از عدم ایجاد حساسیت در فرد انجام دهد.
  • در زمان خرید دارو حتماً به دوز آن توجه کنید؛ چراکه این دارو در دوزها ۱ و ۵ میلی‌گرمی عرضه می‌شود.
  • پس از هر بار استفاده حتماً درب قوطی قرص‌ها را محکم ببندید و آن را در محلی دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • قرص فیناستراید باید در محیطی خشک و خنک و در دمای اتاق نگهداری شوید.
  • اگر تاریخ مصرف دارو گذشته، از مصرف آن خودداری کرده و حتماً دستورالعمل دور ریختن دارو را رعایت کنید.
  • تا جای امکان مصرف الکل و مواد غذایی و نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید.
  • درصورتی‌که در طول درمان نیاز به عمل جراحی پیدا کردید، حتماً جراح خود را در جریان مصرف این دارو بگذارید.
  • هرگز بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.؛چراکه مصرف بیش‌ازحد این دارو ممکن است باعث بروز برخی مشکلات تنفسی در افراد شود.
  • به‌هیچ‌عنوان مصرف این دارو را به افراد دیگر توصیه نکنید.

بهترین زمان مصرف قرص فیناستراید

بهترین زمان مصرف فیناستراید به مدت 1 سال به صورت یک قرص در روز و به مدت حداقل 1 سال است.

کاندید نامناسب مصرف فیناستراید

برخی از بیماران به دلیل برخی شرایط پزشکی که ممکن است با فیناستراید تداخل داشته باشند، کاندید مناسبی برای استفاده از این دارو برای ریزش مو نیستند:

  • اگر بیمار باردار باشد، قصد باردار شدن داشته باشد یا در حال شیر دادن باشد.
  • اگر بیمار دارای محدودیت یا انسداد در دستگاه ادراری، سرطان پروستات، مشکلات عصبی یا عضلانی مثانه، عفونت مثانه و ادرار کردن دردناک باشد و یا اگر قادر به ادرار کردن نباشد، مصرف فیناستراید ممنوع است.
  • اگر بیمار در حال مصرف هرگونه داروی با نسخه یا بدون نسخه، ترکیب ‌های گیاهی یا مکمل ‌های غذایی باشد.
  • اگر بیمار به دارو، غذا یا سایر مواد آلرژی داشته باشد.
  • اگر بیمار سابقه افزایش سطح آنتی ژن خاص سرم پروستات (PSA)، آزمایش ‌ها عملکرد غیر طبیعی کبد و یا مشکلات کبدی دارد، فیناستراید نباید استفاده شود.

عوارض فیناستراید در مردان

اگرچه جلوگیری از تبدیل هورمون تستوسترون به فرم فعال آن یعنی دی هیدروتستوسترون می‌تواند روند ریزش مو را متوقف کند؛ اما مصرف مداوم فیناستراید با عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند موارد زیر همراه است:

  • کاهش میل جنسی
  • اختلال نعوظ (ED) و ناتوانی جنسی
  • کاهش حجم مایع منی. برای این مورد حتماً باید با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است این عارضه مربوط به سرطان پروستات باشد.
  • ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه) و افزایش تحریک‌پذیری و حساسیت سینه به لمس شدن
  • مشکلات مربوط به انزال آقایان مانند انزال زودرس (PE)

نحوه عملکرد و تاثیر فیناستراید

بالا رفتن میزان هورمون تستسترون در آقایان با سنین بالا سبب تولید دی هیدروتستوسترون در این افراد شده که به سبب این اتفاق این افراد دچار ریزش مو خواهند شد. این نوع ریزش مو که به ریزش موی مردانه معروف است یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن موها در آقایان می باشد.

کاشت مو یکی از بهترین روش ها در چنین افرادی می باشد. اما در صورتی که بتوان با استفاده از روش های جلوگیری از ریزش مو همچون استفاده از داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید به موقع جلوی این اتفاق را گرفت نیازی به انجام کاشت مو نمی باشد.

عملکرد داروی فیناستراید بدین شکل است که این دارو آنزیم 5 آلفادوکتاز که دلیل اصلی این مدل از ریزش مو در آقایان می باشد را مهار نموده و با مصرف آن می توان جلوگیری نماید که در نتیجه شاهد کاهش میزان ریزش مو و رشد مجدد آن خواهیم بود. یکی دیگر از معضلات مردان در سنین بالا افزایش موهای زائد همچون کمر ، گوش ، سینه و… می باشد که با استفاده از این دارو می توان تا حد قابل قبولی از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بین مردانی که دچار الگوی طاسی مردانه بودند و طی مدت زمان مشخصی اقدام به استفاده از قرص فیناستراید نموده اند ، 90 درصد آنها تاثیرگذاری این دارو را مشاهده کرده اند که نزدیک به 50 درصد آن ها با رشد مجدد موها روبرو شده اند و سایر افراد باقی مانده با توقف ریزش مو روبرو شده اند. تنها 10% از افرادی که از این قرض استفاده کرده اند همچنان دچار ریزش مو بوده اند. بنابراین بر اساس تحقیقات و مشاهدات می توان گفت این دارو جز داروهای تاثیرگذار بر جلوگیری از ریزش مو می باشد.

روش مصرف قرص فیناستراید

با توجه به این که این دارو به صورت قرص تولید و عرضه می شود استفاده از آن به راحتی میسر بوده اما نکته ای که می بایست حتما مورد توجه قرار گیرد عدم استفاده خودسرانه از این دارو می باشد. با توجه به عوارض احتمالی که این دارو که ممکن است در برخی از افراد به وجود آورد استفاده از این دارو می بایست طبق تجویز پزشک انجام شود.

به طور کلی مصرف روزانه یک عدد قرص فیناستراید با دوز 1 درصد و در یک زمان مشخص مثلا قبل از خواب و در مدت زمان طولانی (1 سال یا بیشتر) می تواند بالاترین تاثیر را بر روی رشد مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد بگذارد. مصرف بیش از اندازه این دارو نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه ممکن است باعث آسیب به بدن شود. بر اساس تجربیات علمی ، استفاده از این قرص طی 6 ماه اول مصرف سبب کاهش حجم موها می شود که این موضوع طبیعی می باشد و با ادامه مصرف به موقع آن طی مدت زمان یک تا 2 سال شاهد اثر بخشی آن خواهیم بود.

دکمه بازگشت به بالا