درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

اگر موهای‌تان می‌ریزد و یا بعد از شانه کردن موها از اینکه مقدار زیادی از تارهای مو سرتان جدا می‌شوند ناراحت هستید بهتر است بدانید که شما تنها نیستید. افراد زیادی در دنیا هستند که ریزش مو سر دارند. خوشبختانه این مشکل راه حل قطعی دارد. در این مقاله می‌خوانید که چرا موهای سر می‌ریزند و برای جلوگیری از ریزش آنها چه کاری باید کرد؟ در ادامه با روغن‌های ارگانیکی آشنا می‌شوید که شرکت نارین گل برای درمان ریزش مو شدید تولید کرده و با استفاده منظم از آنها مشکل ریزش مو شما برطرف خواهد شد. بسیاری از افراد به علت ریزش مو اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و در زندگی اجتماعی و شغلی خود دچار مشکل می‌شوند.

جالب است بدانید که استرس یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است، از طرفی مشکل ریزش مو استرس فرد را بیشتر می‌کند. در نتیجه این چرخه معیوب هر دو مشکل استرس و ریزش مو را بیشتر می‌کند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دچار ریزش مو هستند. علت ریزش مو بعضی از افراد به دلایل پزشکی و بیماری زمینه‌ای است و برخی دیگر به دلایل دیگر از جمله دلایل محیطی دچار ریزش مو شدید می‌شوند. برای درمان ریزش مو شدید لازم است تا علت آن بررسی شود. خوشبختانه درمان‌های بسیار مفید و اثربخشی برای ریزش مو شدید وجود دارد که با پیگیری آن می‌توانید این مشکل را حل کنید.

درمان خانگی | درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

 

برای پیشگیری از ریزش مو شدید چه کاری انجام دهیم؟

برای جلوگیری از ریزش مو به موارد زیر توجه کنید:

  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  • از حرارت دادن مستقیم موها بپرهیزید و از رنگ مو بدون آمونیاک استفاده کنید.
  • موهای خود را باز بگذارید تا فشار کمتری به آن بیاید.
  • سیگار نکشید.
  • استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.
  • به طور منظم آزمایش بدهید تا بیماری‌های زمینه‌ای شما کنترل شود.

درمان خانگی ریزش مو در زنان

درمان ریزش مو معمولا بستگی به دلایل ریزش مو دارد. نیازی نیست هزینه‌های هنگفتی برای درمان‌های مختلف و دارو پرداخت کنید.

  • آب پیاز

گوگرد موجود در آب پیاز به رشد مجدد مو کمک می کند. تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است، اما در یک مطالعه کوچک، اثر آب پیاز در افراد مبتلا به آلوپسی بررسی شد. دو گروه تشکیل شد. افراد یک گروه هر روز موهای خود را با اب پیاز می‌شتند و گروه دیگر به آب معمولی. پس از 2 هفته، 74 درصد از افراد گروهی که از آب پیاز استفاده می‌کردند، موهایشان دوباره رشد کرده بود. در گروهی دیگر این مقدار 13 درصد بود.

  • بیوتین

برخی از پزشکان بیوتین را برای ریزش مو تجویز می‌کنند و نتایج خوبی می‌گیرند و برای پوست نیز مفید است. تخم مرغ، جوانه گندم و قارچ همگی حاوی مقادیر زیادی بیوتین هستند. استفاده از این مواد در درمان خانگی ریزش مو بسیار موثر است و آنها را در رژیم خود قرار دهید.

  • زینک

از آنجایی که زینک به اکثر فرآیندهای بدن شما کمک می‌کند جای تعجب نیست که فولیکول‌های زیر پوست سر را نیز تقویت کند. بدن راهی برای ذخیره زینک ندارد، بنابراین هر روز به مقداری در رژیم غذایی خود نیاز دارید. زینک یکی از مواد معدنی موثر در درمان خانگی ریزش مو است.

  • روغن دانه کدو تنبل

روغن موجود در دانه کدو تنبل را می‌توان به عنوان درمان ریزش مو خانگی استفاده کرد. روغن دانه کدو تنبل می‌تواند مانع از تبدیل تستوسترون به ترکیبی به نام DHT شود که با ریزش مو مرتبط است.

  • چای سبز

عصاره چای سبز را می‌توان به عنوان درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان و درمانی برای بسیاری از مشکلات دیگر استفاده کرد. به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله ریزش مو کمک کند.ترکیبی به نام EGCG در چای سبز وجود دارد که می‌تواند باعث جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن شود.

  • آمینو اسیدها

آمینو اسیدها «بلوک‌های ساختمانی» برای پروتئین هستند. برخی از اسیدهای آمینه (مانند سیستئین و ال لیزین) نقش ویژه‌ای در حفظ سلامت و رشد موهای شما دارند. بهتر است آمینو اسید مورد نیاز بدن خود را با استفاده از منابع غذایی خوب مانند پنیر، ماهی، تخم مرغ، دانه‌ها و مغزها، غلات کامل و گوشت تامین کنید.

چند نکته مهم درباره ریزش مو شدید

  1. همه افراد روزانه بین 50 تا 100 عدد از موهای‌شان می‌ریزد. بنابراین هر ریزشی نباید باعث نگرانی باشد.
  2. بعضی از بیماری‌ها باعث ریزش مو می‌شوند. بنابراین لازم است تا در اولین قدم برای درمان ریزش مو شدید، احتمال بعضی بیماری‌ها مثل اگزما، پسوریازیس، لوپوس و دیابت بررسی شوند. در بعضی از بیماری‌ها گلبول‌های سفید بدن به سلول‌های سالم از جمله فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و باعث ریزش مو می‌شوند.
  3. ژنتیک و هورمون‌ها از مهم‌ترین دلایل ریزش مو شدید هستند. هورمون‌ها در دوران بارداری و یائسگی تاثیر بسیار زیادی بر ریزش مو خانم‌ها دارند.
  4. برای رفع ریزش مو شدید لازم است حتما رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. فولیکول‌های مو برای رشد موها به پروتئین و ویتامین‌ها نیاز دارند.
  5. موهای آسیب‌دیده بیشتر می‌ریزد. شانه زدن بیش از حد موها، کشیدن موها، رنگ کردن موها و صاف کردن آنها باعث ریزش مو می‌شود.
  6. کشیدن سیگار از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است. بنابراین برای درمان ریزش مو شدید لازم است تا سیگار را ترک کنید.
  7. 2 نفر از هر 1000 نفر ریز مو شدید دارند. علت ریزش مو شدید در جوانی بیشتر استرس، ژنتیک و تغذیه نامناسب است.
  8. کمبود ویتامین D، B12 و آهن از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است. برای رفع ریزش مو شدید لازم است تا این کمبود جبران شود. به خصوص اگر زیاد ورزش می‌کنید و یا رژیم غذایی سختی دارید به این مورد توجه کنید.
  9. شامپو زدن به موها باعث ریزش مو نمی‌شود. البته بهتر است از شوینده ملایم استفاده کنید. ولی این باور که شستن موها باعث ریزش مو می‌شود اشتباه است.

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

درمان ریزش مو زنان در خانه بیشتر جنبه پیشگیری دارد، چراکه با رعایت مواردی می‌توانید جلوی بروز و تشدید ریزش مو را بگیرید:

  1. در خانه موهایتان را باز بگذارید
  2. برای بستن و مرتب کردن موهایتان از مدل‌های شل استفاده کنید
  3. هنگام استحمام موهایتان را چنگ نزنید
  4. از شانه با دندانه‌های بزرگ استفاده کنید
  5. یک برنامه غذایی خوب و حاوی مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت مو تهیه کنید
  6. از روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی تقویت‌کننده مو همچون روغن زیتون و روغن رزماری استفاده کنید
  7. در کنار غذاها تحت نظر پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید
  8. از ابزار حالت‌دهنده حرارتی استفاده نکنید

علت ریزش مو از وسط سر

دلیل بیولوژیکی کاملاً مشخصی برای بروز این حالت در زنان وجود ندارد. اما ریزش مو از وسط سر بیشتر در زنانی که فشارخون بالا دارند، مبتلا به پیش دیابت هستند و اضافه‌وزن دارند مشاهده می‌شود. البته این نوع ریزش مو ممکن است به دلایل دیگری همچون مصرف داروی ضدافسردگی، مصرف داروهایی همچون بتابلاکرها، کم‌کاری و پرکاری تیروئید، استرس و کمبود آهن نیز به وجود بیاید.

علت ریزش مو در زنان یائسه

خوب است بدانید که ۵ تا ۱۰ درصد زنان در دوره یائسگی دچار ریزش مو می‌شوند و از این گروه حدوداً ۴۰ درصد زنان یائسه از ریزش مو شدید رنج می‌برند. زمانی که بانوان هم‌زمان با علائم یائسگی ریزش مو را نیز تجربه می‌کنند، به این معناست که تغییرات هورمونی در حال رخ دادن هستند. با افزایش سن تخمدان‌ها شروع به کاهش تولید هورمون‌های جنسی می‌کنند. با بروز این تغییرات هورمونی هم‌زمان بدن تلاش می‌کند، خود را با شرایط پیش‌آمده سازگار کند و به این تغییرات پاسخ می‌دهد، بنابراین تغییرات فیزیکی زیادی در زنان یائسه به وجود می‌آید. ریزش مو در دوران یائسگی ارتباط مستقیمی با کاهش تولید استروژن و پروژسترون دارد. وقتی بدن با کاهش سطح هورمون‌های زنانه مواجه می‌شود، تغییرات فیزیکی یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهند. به‌تدریج موها آهسته‌تر رشد می‌کنند و نازک‌تر می‌شوند. هر چه این فرآیند رو به جلو برود با گذشت زمان، کاهش استروژن و پروژسترون باعث افزایش فعالیت هورمون‌های مردانه یعنی آندروژن می‌شود. آندروژن‌ها باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو در سر می‌شوند و در نتیجه ریزش مو شروع می‌شود یا شدت پیدا می‌کند. همچنین افزایش آندروژن سبب افزایش موهای زائد در صورت و دیگر اندام‌های زنان می‌شود که بیشتر در دوره یائسگی مشاهده می‌شود.

بهترین درمان ریزش موی زنان

همان‌طور که اشاره کردیم هیچ بهترین راهی وجود ندارد و درمان ریزش مو در زنان با توجه به علت بروز ریزش مو و شدت آسیب انتخاب می‌شود. اما بهترین درمان، خود مراقبتی و مهربان بودن با موهاست. اگر باردار هستید، دچار تغییرات هورمونی شدید شدید، از اختلال زنانه به‌خصوصی رنج می‌برید و یا اینکه در دوره یائسگی هستید، از این چند نکته پیروی کنید تا تأثیرشان را در کنترل ریزش مو ببینید:

  • ورزش کنید؛ ورزش کردن ضمن اینکه از ابتلا به بیماری‌های مزمن همچون دیابت و کبد چرب جلوگیری می‌کند، گردش خون در پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین با ورزش کردن می‌توانید سلامت و زیبایی موها را نیز حفظ کنید
  • آب بیشتر بنوشید؛ زنان برای اینکه زیبایی و سلامت پوست و مو را حفظ کنید نیاز دارند در طول روز به ‌اندازه کافی آب بنوشند
  • استرس خود را کم کنید و از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا اجتناب کنید
  • یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید و مواد غذایی میل کنید که بیشترین فایده را برای افزایش ضخامت، درخش و سلامت پوست و مو دارند
  • مواد غذایی محرک استروژن را مصرف نکنید. برخی از مواد غذایی مانند سویا، میوه‌ها، دانه کتان و زغال‌اخته منجر به افزایش استروژن می‌شوند و ریزش مو را کاهش می‌دهند
دکمه بازگشت به بالا