جامعه

درمان سرطان روده بزرگ با دستگاه بی‌سیم

مجله خانواده/ خراسان رضوی دستگاه های بی سیم برای ارائه گزینه های جدید در درمان سرطان روده بزرگ معرفی شده اند.

تیمی در دانشگاه تگزاس در دانشگاه آمریکایی (A & M) در حال توسعه یک دستگاه داخل حفره‌ای هستند که به پزشکان اجازه می‌دهد سلول‌های سرطانی باقیمانده در طول جراحی را بکشند و نیاز به درمان اضافی مانند شیمی‌درمانی را کاهش دهند.

جراحی تنها گزینه درمانی برای افرادی بود که سرطان روده بزرگ تشخیص داده شد. متأسفانه سلول های سرطانی میکروسکوپی باقیمانده در حین جراحی اغلب به دلیل عود بیماری در محل سرطان، عمل جراحی را پیچیده می کند. شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی مضری ایجاد کند، اما اغلب یک گزینه درمانی است که از طریق جراحی انجام می شود.

دکتر سانگ دوم پارک، استادیار دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر و محقق در مرکز سیستم‌های فناوری ارتباطات در دانشگاه تگزاس A & M، و تیم تحقیقاتی‌اش در حال کار بر روی توسعه کم‌هزینه هستند. یک دستگاه بی سیم کم هزینه با گزینه های درمانی ایمن تر و دقیق تر. اهدای سرطان

محققان از درمان فوتودینامیک (PDT) برای از بین بردن سلول های سرطانی در حین جراحی با استفاده از یک محرک نوری، یک حساس کننده به نور استفاده می کنند. در طی این فرآیند، جراح می تواند بیشتر تومور را خارج کند و زمانی که داروی حساس به نور توسط نور فعال شود، می تواند بستر تومور را به طور کامل تحت تابش قرار دهد. این ترکیب منجر به درمان کامل به روشی ایمن و موثر بدون عوارض جانبی مضر می شود.

پارک گفت: «ایمپلنت‌های زیست سازگار و دستگاه‌های انقباضی میزان نور و فتودینامیک درمانی طراحی‌شده برای پاسخ فردی تومور را امکان‌پذیر می‌کنند.

در درازمدت، این منجر به موقعیت‌هایی می‌شود که ممکن است قابلیت‌های پایش سلامت بالینی را برای استفاده مداوم فراتر از دسترس بیمارستان‌ها و امکانات آزمایشگاهی سنتی فراهم کند. همچنین گزینه های درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر تومورهای بدخیم فراهم می کند و در نتیجه کیفیت زندگی بیماران سرطانی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

اینها بار مالی عظیم منابع سرطان را که تنها در سال 2020 به 167 میلیارد دلار رسیده است، کاهش می دهد. پیش بینی می شود تا سال 2022، هزینه های جهانی سرطان 23.35 درصد رشد کند و به 206 میلیارد دلار برسد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان است، به استثنای سرطان پوست. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری حدود 149500 بزرگسال مبتلا به سرطان روده بزرگ در ایالات متحده تشخیص داده شده اند و انتظار می رود که 52980 نفر بمیرند.

درمان فوتودینامیک برای بسیاری از سرطان های تومور جامد موثر است، اما به دلیل درک ناقص پاسخ های مختلف به سرطان و بافت طبیعی، هیچ راهی برای نظارت بر پاسخ تومور و تنظیم نور بر اساس آن وجود ندارد. کاربرد بالینی محدود است.

برای پر کردن این شکاف، پارک و تیم تحقیقاتی او یک رویکرد دو مرحله ای را پیشنهاد کردند. ابتدا یک داروی حساس به نور تجویز می شود که در درجه اول توسط سلول های تومور بلعیده می شود و سپس تومور با نور غیر حرارتی با طول موجی که مطابق با طیف جذب دارو است روشن می شود. فعال شدن دارو باعث واکنش فتوشیمیایی می شود که باعث مرگ سلول های تومور می شود.

پارک در ادامه بیان می کند: “دستگاه داخل حفره ای بستری با حداقل تهاجم و زیست سازگار برای تشخیص نور سلول های سرطانی باقی مانده و رساندن آنها به سلول های تومور در تمام قسمت های بدن از جمله سینه، کلیه، ریه ها و پانکراس فراهم می کند. ممکن است بر پروستات تاثیر بگذارد. تخمدان ها و سرطان های نادر

سایر مشارکت کنندگان در این مطالعه شامل محققان برجسته ای از دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه لیدز در بریتانیا و دانشگاه سانمون در کره جنوبی هستند.

اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه را می توانید در Nature Communications بیابید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا