موافقت اعضای شانگهای با سازوکار ورود ایران به این سازمان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنلاین مجله خانواده در تاشکند، پس از رایزنی با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، مراسم امضای نتیجه مذاکرات ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند برگزار شد.

در این سند، طرف ایرانی تمایل خود را برای تکمیل فرآیند کسب وضعیت عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است.

در این مراسم معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان، رئیس سازمان دایمی سازمان همکاری شانگهای، هماهنگ کننده های داخلی کشورهای عضو و روسا و نمایندگان نمایندگی های دیپلماتیک تاشکند در چین و ایران حضور داشتند.

امضای این صورتجلسه گامی عملی در اجرای تصمیمات سران هشت کشور مبنی بر آغاز روند تایید ایران به این سازمان در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای سال گذشته در دوشنبه بود.

این سند منطبق بر اهداف و اصول سند تصویب شده توسط طرف ایرانی برای پیوستن به سازمان و حمایت از توسعه منشور سازمان همکاری شانگهای، معاهدات بین‌المللی و دوستی و همکاری متقابل سودمند با کشورهای عضو است و نشان می‌دهد که آمادگی دارید این کار را انجام دهید.

در این مراسم جناب آقای حمید نیرآبادی سفیر جمهوری ایران و ایسبکستان حضور داشتند. وی با تشکر از حمایت کشورهای عضو از پذیرش کشورمان در این سازمان، چندجانبه گرایی، همکاری جمعی و جنگ با تروریسم را از ویژگی های سازمان همکاری شانگهای دانست.

سفیر ژاپن در تاشکند گفت: سازمان همکاری شانگهای یک “باشگاه شرقی” است و اساس همکاری در این سازمان دستیابی به چارچوب و توافق دوستانه و استفاده از ظرفیت های گسترده این سازمان است.

گام بعدی در این روند، امضای یادداشت تفاهم در مورد ناظران اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر امسال در سمرقند است. پس از آن، سران کشورهای عضو با اعطای عضویت در سازمان همکاری شانگهای به کشورمان موافقت کردند.

ولادیمیر پوتین، معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان در سخنان خود گفت که ایران از سال 2005 به عنوان ناظر در فعالیت های سازمان همکاری شانگهای مشارکت فعال داشته است. او مرتباً در جلسات آژانس ها و مشاوران کلیدی در مورد مسائل امنیتی محلی شرکت می کند. به ویژه، سازمان‌های ذی‌صلاح در جمهوری اسلامی ایران با سازمان مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای همکاری داشته و دارند.

وی افزود: ورود کشورهایی مانند ایران، قلمرو “مسئولیت جغرافیایی” سازمان همکاری شانگهای را گسترش می دهد و چشم اندازهای جدیدی را برای توسعه همکاری های منطقه ای باز می کند.

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای که در این رویداد ویدئو کنفرانس شرکت کرده بود، از ازبکستان، رئیس سازمان همکاری شانگهای به دلیل میزبانی این رویداد تشکر کرد و از همه کشورها خواست تا همکاری کنند. سند عضویت در سازمان همکاری شانگهای.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در 15 ژوئن 2001 در شانگهای چین تأسیس شد.

هند و پاکستان به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه، پایتخت قزاقستان، در تاریخ 8 و 9 ژوئن 2017 برگزار شده اند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شرکای این گفتگو هستند.

انتهای پیام/ح




این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا