اعضای هیأت مدیره انجمن علوم بهزیستی ایران از برگزاری دوره های آموزشی چند روزه به دلیل حمایت چندین نهاد دولتی و خیریه انتقاد کردند. بنابراین افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند مددکار اجتماعی محسوب نمی شوند.
به گزارش مجله خانواده، دکتر معصومه معارف وند افزود: خطر ارائه مداخلات بی کیفیت و مضر.
وی در ادامه سخنان خود در وبیناری که به میزبانی جامعه علوم بهزیستی ایران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، توانمندی های حرفه ای خود را تعریف کرد و اظهار داشت: انجام دادم. توانایی گنجاندن دانش، مهارت ها و نگرش هایی که با توجه به هر شغل یا حرفه ای تعیین می شود و توسط فرد در فرآیند تحصیل، کار، تحصیل و آزمایش در محیط جامعه به دست می آید و به رفتار حرفه ای تبدیل می شود.
به گفته وی مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه ای به این معناست که تصمیماتش اخلاقی، بر اساس هنجارها و موازین اخلاقی و در رفتار و ظاهر حرفه ای، کلامی، نوشتاری و ارتباطی باشد و ما در حال انجام اقدامات اخلاقی و حرفه ای هستیم. بدیهی است که او از نظارت و مشاوره برای اطمینان از قضاوت و تصمیمات تخصصی استفاده می کند.
به گفته وی مددکار اجتماعی حرفه ای که به تفاوت ها و تنوع فرهنگی توجه دارد و به آن احترام می گذارد. دانش خود را به روز نگه دارید و از مداخلات مبتنی بر شواهد برای خدمت به شما استفاده کنید. مددکاران اجتماعی واجد شرایط حرفه ای از تفکر انتقادی استفاده می کنند به این معنا که می توانند به طور مستمر فعالیت های خود را بررسی کنند و مهارت ها، دانش و نگرش های حرفه ای خود را بهبود بخشند.
مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی باید در این رشته فارغ التحصیل شوند و برای کسب مهارت دوره های کارآموزی و کارورزی را بگذرانند. بنابراین افرادی که در دورههای چند روزه شرکت میکنند، مانند دورههایی که در چند ماه گذشته توسط برخی سازمانهای دولتی و خیریه برگزار شده است، مددکار اجتماعی محسوب نمیشوند.
دکتر حمیده عادلیان، رئیس جامعه علوم بهزیستی ایران و رئیس دانشکده بهزیستی دانشگاه علامه طباطبایی،
وی به تشریح جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در صحنه بین المللی پرداخت.
وی گفت: چالش های مددکار اجتماعی در خصوص فعالیت های غیرحرفه ای در حوزه مددکاری اجتماعی در سایر کشورها نیز مطرح شده است.
وی به استفاده از رویکردهای جبرانی و توسعه اجتماعی اشاره کرد و تاکید کرد: مداخلات جبرانی (به ویژه کشورهای در حال توسعه) جایگاه آنها را متزلزل کرده است. منابع محدود و افزایش تعداد گروه های هدف، اثربخشی را کاهش داده و وضعیت مددکاران اجتماعی را تضعیف کرده است. در عین حال، مددکاران اجتماعی می توانند نقش تعیین کننده ای در روند توسعه ایفا کنند. مددکاری اجتماعی هم به رویکرد جبرانی و هم رویکرد توسعه ای نیاز دارد، اما در کشورهایی مانند ایران، به نظر می رسد مددکاران اجتماعی برای تقویت نقش خود در فرآیند توسعه باید تلاش بیشتری کنند. تجربه در کشورهای دیگر نشان داده است که رویکردهای توسعه می تواند اثربخشی این حرفه را افزایش دهد.
محمدجواد روزبهانی، مددکار اجتماعی و عضو هیئت مدیره جامعه علم و بهزیستی ایران، بر نقش سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه مددکاری تاکید کرد.
با ذکر تجربه موفق سازمان های غیردولتی در ارائه خدمات حرفه ای مددکاری اجتماعی، سازمان های مردم نهاد ناگزیر وارد فرآیند مداخله اجتماعی می شوند و بخش مهمی از مداخلات مددکاری اجتماعی آتی توسط این سازمان ها ارائه خواهد شد.توضیح دادم. در عین حال، سازمانهای مردم نهادی که به منظور توسعه دانش و مهارت مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفهای آنان تشکیل شدهاند، در مراقبت و حفاظت از این حرفه بسیار تعیینکننده هستند. آنها می توانند با نظارت منظم بر پیشرفت حرفه ای و موانع و بازخورد مناسبی که در این راستا وجود دارد از انحرافات و چالش ها در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی جلوگیری کنند.
دکتر رهب رئیس دانشکده حمایت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به تلاش پیشکسوتان مددکاری اجتماعی برای راه اندازی و ادامه رشته مددکاری اجتماعی در ایران گفت: .. کارشناسی ارشد 1401 در رشته مددکاری اجتماعی کودکان و نوجوانان برای اولین بار دانشجو می پذیرد و این امر با کمک اساتید مددکاری اجتماعی و کمک کارکنان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و پزشکان انجام می شود.. بختیاری دبیر شورای پایه پزشکی
وی افزود: مددکاران اجتماعی باید به روش ها و رویکردهای علمی جدید مجهز شوند.
در این وبینار دکتر اگلیما رئیس انجمن علوم مددکاری اجتماعی ایران بر حمایت علمی، تخصصی و اخلاقی مددکاری اجتماعی تاکید کرد.
انتهای پیام/