او خود را سرباز حاج قاسم معرفی می‌کرد؛وصیتی که عملی شد

به گزارش مجله خانواده، «جمالجه فارم حمد علیابراهیم» معروف به ابومهدی المهندس در دهه 1950 در بصره به دنیا آمد. وی در سال 1352 وارد دانشگاهی در رشته مهندسی عمران شد و پس از فارغ التحصیلی از این رشته علاوه بر یک دوره حوزوی زیر نظر موسن الحکیم، مرجع عالیقدر شیعه بصره، به تحصیل علوم سیاسی پرداخت و تعجب کردم. این شهید سرافراز در سال 1358 در پرونده رجب شرکت کرد و پس از دستگیری آیت الله سید محمد باکر الصدل از سوی دادگاه تفهیم اتهام شد. در سال 1980 استعفا داد. عراق را ترک کرد و از کویت وارد ایران شد. در سال 1364 به عضویت شورای عالی مجلس شورای اسلامی درآمد.

از نحوه ملاقات با سردار دلا تا وصیت نامه محقق شد

چند ماه قبل از سقوط صدام حسین از بدر و شورای عالی استعفا داد و به عنوان یک فرد مستقل فعالیت کرد، اما رابطه خود را با همه رها نکرد. او در عراق سیاستمدار شد و نقش مهمی در تشکیل وحدت ملی داشت. او همچنین یکی از بنیانگذاران اتحادیه میهنی عراق و اکنون اتحادیه میهنی است.

اما شهید ابومهدی در سال 1359 به کویت رفت و همراه با سایر نزدیکان ابتدا حزب الدعوه را در کویت و سپس گروه جهادی را تأسیس کرد. کویت اولین کسی بود که نام او را در دادرسی علیه ایالات متحده ذکر کرد. ابومهدی المهندس کار خود را در کویت اینگونه توصیف می کند: من در کویت ازدواج کردم و در آنجا به اعدام محکوم شدم.» در واقع دلیل محکومیت شهید ابومهدی، فعالیت جهادی با شهید «مصطفی بدرالدین» بود. ابومهدی گفت: عراقی های مقیم کویت پس از انفجار در سفارتخانه های آمریکا و فرانسه در کویت دستگیر شدند. نام من در این پرونده بی گناه بود، اما در لیست افرادی که متهم به دست داشتن در این انفجارها بودند نیز وجود داشت.

>>> ادامه مطلب:

شهادت سردار سلیمانی چه تاثیری بر امنیت خاورمیانه داشت؟

پاسخ به سوالات مهم شهادت حاج قاسم

غزه با تصاویر شهید سلیمانی مزین شد

نقطه عطف زندگی سیاسی او پس از تشکیل الحشد الشعبی بود، پس از آن که المهندس به عنوان معاون فرمانده انتخاب شد و به طور منظم در همه ابعاد شرکت کرد. وی بعدها مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته روابط بین الملل در تهران اخذ کرد. او بعدها با یک زن ایرانی در کویت ازدواج کرد و صاحب چهار دختر شد. وی گفت: یکی از آنها در حال حاضر دارای مدرک دکتری در امور بین الملل، فوق لیسانس معماری، فوق لیسانس مهندسی شیمی و دانشجو است.

فعالیت برجسته شهید مهندس پس از سقوط صدام

پس از فروپاشی صدام حسین و سرنگونی رژیم بعثی، ابومهدی المهندس مانند دیگر سیاستمداران و مبارزان شیعه که در زمان صدام عراق را ترک کردند به زادگاه خود بازمی گردد. پس از بازگشت به عراق از سپاه بدر و مجلس اعلای جدا شد و گروه کتاب حزب الله را تأسیس کرد. گفته می شود وی مشاور ابراهیم جعفری، نخست وزیر وقت عراق نیز بوده است. کتاب حزب الله عراق که به عنوان قدرتمندترین گروه مسلح سازمان یافته عراق شناخته می شود، ستون اصلی قیام مردمی است. ایالات متحده این گروه و ابومهدی المو هندس را از سال 2009 در لیست سیاه قرار داده است.

آشنایی با سالدار سلیمانی

جزئیات زیادی از نحوه آشنایی ابومهدی المهندس با سردار شهید سلیمانی در دست نیست. عبدالحافظ السالم معروف به ابواطل سالم از بستگان شهید ابومهدی المهندس بیان می کند که از نزدیک در فعالیت های این شهید بوده است. وی در خصوص آشنایی خود با سالدار سلیمانی از المهندس گفت: پس از آن این رابطه ادامه یافت تا اینکه عملیات در عراق آغاز شد و این روابط گسترش بیشتری یافت. این دو شهید عملیات مشترک بسیاری را علیه نیروهای اشغالگر انجام دادند و نقش مهمی در تشکیل امور داخلی عراق و همچنین اتحاد شیعیان به نام «اتحاد یکپارچه عراق» داشتند.

یکی از مهمترین لحظات زندگی شهید المهندس خلیفه داعش در عراق این بود که او و سردار سلیمانی نقش مهمی در پاکسازی نیروهای تروریستی عراق داشتند. جدای از هدف آزادسازی قدس و سرزمین های اسلامی از اشغالگران صهیونیست، یکی از اهداف اصلی ابومهدی المهندس اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بود. تا روح در بدن است از این هدف نمی گذرد»... ابومهدی همیشه خود را «سرباز حاجی قاسم که به این سرباز افتخار می کند» معرفی می کرد.

شهادت جالب مهندس شهید اجرا شده

شهید ابومهدی المهندس می خواست بعد از شهادت او را داوطلب بسیج مردمی خطاب کنند. “داوطلبان بسیج مردمی”

از نحوه ملاقات با سردار دلا تا وصیت نامه محقق شد

حملات تروریستی به قیمت خروج آمریکا از منطقه پایان یافت

با گذشت دو سال از ترور سردار شهید سلیمانی و شهید المهندس، نه تنها موقعیت آمریکا در منطقه تقویت نشد، بلکه ملت های آزادیخواه انگیزه بیشتری برای خروج از اشغالگران داشتند. مهندس، دختر ابومهدی المهندس، معاون دبیر سازمان شهید الحشد الشعبی عراق در تجمعی در بغداد خواستار انتقام از آمریکا شد. دختر مهندس در تجمعی که به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهید مهندس برگزار شد، گفت: ما از تو، برادرت و دوستانت انتقام خواهیم گرفت.» او گفت: «آنها انتقام یک قطره خون ریخته شده در عراق، یمن و سوریه را خواهند گرفت. تحت مدیریت سفارت آمریکا. این کشور خاک عراق را بازپس خواهد گرفت. .وی گفت: ما از حاکمان سعودی انتقام می‌گیریم و آمریکایی‌ها را پاسخگو می‌دانیم. به خدا سوگند از امروز ساکت نخواهیم نشست.

311311

دکمه بازگشت به بالا