شاخص‌های ورود به پیک‌ ششم کرونا

شاخص‌های ورود به پیک‌ ششم کرونا

روند بستری در اکثر نقاط کشور رو به کاهش است و هنوز شواهد قانع کننده ای مبنی بر آغاز ششمین پیک کرونا در کشور وجود ندارد، اما هشدارها و توصیه های وزیر بهداشت و کارشناسان بهداشت در آینده نزدیک، ششمین پیک کرونا است. ”

به گزارش مجله خانواده، این روزنامه ایران وی افزود: با افزایش شهرهای قرمز کرونا و ادامه روند صعودی کرونا طی دو هفته گذشته، ممکن است ششمین پیک در برخی ایالت‌ها به ویژه در شاخص ارجاع سرپایی و بستری کاهش یابد. ” روند بستری در اکثر نقاط کشور رو به کاهش است و هنوز شواهد قانع کننده ای مبنی بر آغاز ششمین پیک کرونا در کشور وجود ندارد اما هشدارها و توصیه های وزیر بهداشت و کارشناسان بهداشت در رتبه ششم قرار دارد.پیک کرونا در آینده نزدیک این امکان را نشان می دهد. با این حال، با توجه به اثربخشی واکسیناسیون و واکسیناسیون دوز دوز در نیمی از جمعیت بالای 12 سال و اولویت بندی تزریقات، محدوده پیک بعدی از نظر عوارض شدید و مرگ و میر حداقل است. با این حال، نشانه‌های موج جدیدی از بیماری در برخی از ایالت‌های شمال غربی و غربی کشور آغاز شده است و همانطور که داده‌های اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد، آخرین رنگ سرخرگ کرونری کشور رنگ قرمز شهر بیماری کرون است. با تجدید حیات، 6 شهر به مدت یک هفته به شهرهای قرمز تبدیل شدند. در حال حاضر 22 شهرستان قرمز، 114 شهرستان نارنجی، 201 شهرستان زرد و 111 شهرستان آبی وجود دارد. فرماندهی عملیات ضد کرونا در پایتخت گزارش داد که کاهش هفته گذشته در آمار تهران نسبت به هفته قبل کمتر بوده است. اولین شاخصی که نسبت به شرایط آسیب پذیر و ناپایدار تهران هشدار می دهد این است که در حال حاضر روزانه 10 تا 11 هزار بیمار سرپایی در مراکز درمانی تهران وجود دارد و در صورت ابتلای 3 هزار بیمار دیگر، 15 هزار بیمار وجود دارد. به گفته نادر توکلی، معاون ستاد مبارزه با کرونا در تهران، اگر تعداد بیماران سرپایی از 15 هزار نفر در روز بیشتر شود، یکی از علائم اولیه جدی ترین بیماری عروق کرونا قلب تهران است.

تعداد بیماران مثبت تشخیص داده شده از ابتدای هفته جاری به کمتر از 7000 نفر کاهش یافته است که میانگین مرگ و میر کمتر از 150 نفر است، اما بررسی های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که برخی از سواران پس از تسریع واکسیناسیون دست تکان دادند. بی خیال بودن، رعایت موارد پروتکل های بهداشتی به پایین ترین سطح از زمان شیوع کرونا رسیده است. این وضعیت منجر به افزایش مراجعات برای بیماران سرپایی و تغییر در شاخص های بستری در برخی ایالت ها شده است. به گفته علیرضا زالی، رعایت پروتکل زیر 50 درصد است. یعنی بیش از نیمی از مردم ایران ماسک نمی زنند و فاصله را رعایت نمی کنند. آنها در راهپیمایی ها، عروسی ها، مراسم یادبود شرکت می کنند و البته علاوه بر سفر به ایالت های شمالی و جنوبی، تورهای ترکیه نیز برگزار می شود.

شاخص ورود اوج چیست؟

حمید سوری، اپیدمیولوژیست، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوال «ایران» مبنی بر معیارهای پیکینگ گفت: آیا شما مریض هستید؟ “متفاوت است. نکته اصلی این است که روند افزایشی شیوع عفونت، فوت، بستری و… نسبت به میانگین دو هفته قبل چگونه است؟ این به این دلیل است که ممکن است تغییرات نوسانی به جای پیک وجود داشته باشد. پیک به این معناست که طی دو هفته نسبت به میانگین قبلی روند افزایشی وجود دارد و شاخص های کلی آلودگی و مرگ و میر کشور حاکی از این مشکل است.

سری با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش چشمگیری داشته است، افزود: بروز سایر متغیرها منجر به شیوع پراکنده در کشور می شود. متأسفانه، این شیوع در کشورها، به ویژه در ایالات غربی و شمال غربی و مناطق مرکزی یافت می شود. درست است که رنگ های شهر یک شاخص گمراه کننده هستند، اما در حال حاضر 22 شهر قرمز وجود دارد. نکته دیگر سختگیری رعایت پروتکل است. انطباق با پروتکل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، در حالی که سختگیری و اجرای قوانین و مقررات کاهش یافته است. نظارت بر فاصله اجتماعی وجود ندارد و سفر کنترل نمی شود.

اپیدمیولوژیست ها می افزایند که برخی تجمعات و سفرهای کنترل نشده به شمال و ترکیه به افزایش قله بعدی کرونا کمک می کند. زیرا سیستم مراقبت توالی وجود ندارد. به نظر می رسد دلتا همچنان نوع غالب است. توجه به این نکته ضروری است که برخی افراد پس از تزریق واکسن کرونا، این وضعیت را طبیعی می دانند. این شرایط شرایط را ناپایدار و آسیب پذیر می کند.

وی گفت: حدود 40 درصد افراد دو بار با واکسن کرونا واکسینه شده اند. از سوی دیگر، هیچ واکسنی ادعا نمی کند که مصونیت 100 درصدی برای انسان ایجاد می کند. افراد واکسینه شده این تصور غلط را دارند که مصونیت ایجاد شده است. افرادی که دو دوز دریافت می کنند برای مدتی ایمن هستند و سطح ایمنی آنها با گذشت زمان کاهش می یابد. به همین دلیل است که دنیا به فکر تزریق دوزهای تقویت کننده است. واضح است که واکسیناسیون تا زمانی یک مسئولیت اجتماعی است که اشباع مطلوب واکسن یعنی تا 85 درصد از کل جمعیت باید واکسینه شود. این ویروس هنوز میزبان کافی در جامعه دارد و آن را آلوده می کند.

جامعه به دوزهای یادآوری نیاز دارد

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری تحقیقات عوارض واکسن وزارت بهداشت، گفت: همیشه باید فرض کنیم که برای موج جدیدی آماده هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این بازگشایی قبل از بررسی نهایی نتایج پایلوت مدیریت هوشمند کرونا داخلی انجام شد، گفت: “نتایج پایلوت مدیریت هوشمند کرونا هنوز گزارش نشده است. برای ما مشخص نیست که آیا این طرح اجرا شده و موفق شده است یا خیر. مجریان پروژه مدیریت هوشمند را در مقیاس وسیع اجرا خواهند کرد. البته این نیاز به زیرساخت الکترونیکی دارد. اتصال سیستم ردیابی و هماهنگی بین دستگاه ها و موسسات مختلف، بنابراین از سرگیری قبل از اجرای مدیریت هوشمند تسریع می شود. این یک حرکت است.

دبیر کمیته تحقیقات اپیدمیولوژیک کمیته علمی کرونا وزارت بهداشت با انتقاد از از سرگیری بدون کنترل عاقلانه افزود: انتقاد دوم، از سرگیری چندین فعالیت به صورت همزمان و بدون اولویت بندی است. تاکید می کند که بسیاری از محدودیت ها را می توان به تدریج حذف کرد که میزان واکسیناسیون به 70-80٪ برسد. با این حال، ابتدا باید به پوشش بالای دو دوز کامل واکسن رسید، دوم دو هفته طول می‌کشد تا به این هدف برسد، و سوم باید محدودیت را از سر گرفت و به تدریج آن را حذف کرد. شاید اعلام شده بود که به زودی کنسرتی برگزار می شود، فاصله فیزیکی سفر هوایی از بین رفت، سینماها باز شد، رفت و آمدها لغو شد، مدارس بازگشایی شدند و دانشگاه ها در آینده نزدیک بازگشایی شدند، یا در این صورت من نمی گویم. نمی دانم دقیقاً افزایش یافته است یا خیر. کدام راه اندازی مجدد منجر به آن شد؟

وی گفت: بارها به سازمان کرونا گفته‌ایم و مهم‌ترین چیزی که ستاد باید تصمیم بگیرد این است که به تدریج محدودیت‌ها برداشته شود. در شرایط کنونی که فعالیتی که در اولویت از سرگیری است، می‌تواند مستقل از عملکرد سیستم هوشمند نیز انجام شود. البته با بوت کردن سیستم می توانید آن را بهتر مدیریت کنید. با این حال، اگر بین هر یک از این اقدامات با فاصله 2-4 هفته مشاهده کنید، می توانید متوجه شوید که کدام تصمیم منجر به آن شده است و در صورت ایجاد موج، همان تصمیم را لغو کنید.

به گفته یونسیان، واکسیناسیون در کشور به خوبی پیش می رود، اما هنوز نسبت قابل توجهی از جمعیت دو واکسن کرونا دریافت می کنند که کمتر از دو هفته از واکسن دوم می گذرد. بنابراین جامعه هنوز امنیت بالایی ایجاد نکرده است و نباید عجله کرد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا