تاریخ معاصر ایران سرشار از سوژه ها و شخصیت های مهم اما ناشناخته است

تاریخ معاصر ایران سرشار از سوژه‌ها و شخصیت‌های مهم اما ناشناخته است

مجله خانواده/اصفهان عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: تاریخ معاصر ما سرشار از سوژه ها و شخصیت های ناب و مهم و اما مغفول مانده است که باید غبار زمان را از روی آنها کنار زده و در پژوهش ها تألیفات و اندیشه ها به آنها پرداخت.

ابوالحسن فیاض انوش امروز پنجشنبه ۴ بهمن در آیین تجلیل از برگزیدگان دوسالانه کتاب اصفهان با بیان اینکه بازخوانی تاریخ و مقاطعی که عمل تاریخی خوبی در آن انجام شده می تواند در ساخت آینده و جامعه ای بهتر کمک کننده باشد اظهار کرد: برخی از جوامع عمل تاریخی خوب دارند ولی تامل تاریخی مناسب ندارند به این معنا که مردانی در مقطعی از تاریخ وظیفه خود را به تمامی انجام داده اند اما نسل های بعد به شناخت بررسی و یادگیری از این اعمال برای ساخت کشور نپرداخته اند در واقع تاریخ معاصر ما سرشار از سوژه ها و شخصیت های ناب و مهم اما مغفول مانده است که باید غبار زمان را از روی آنها کنار زده و در پژوهش ها تألیفات و اندیشه ها به آنها پرداخت.

وی افزود: یکی از شخصیت های تاریخ سیاسی ما که سرگذشت جذاب و سرشار از عبرت و آثار الهام بخش او مغفول مانده احسان طبری تئوریسین و از اعضای مهم حزب توده بود که قبل از انقلاب و بر اثر اتفاقاتی اندیشه و اعتمادش نسبت به مبانی مارکسیسم و حزبِ توده ترک برداشت و پس از مدتی از مرام حزب اعلام برائت کرد و به اسلام بازگشت. زندگی ۷۳ ساله طبری که ۴۳ سال آن بیرون از کشور گذشت به سه مقطع تقسیم می شود؛ در مقطع اول طبری ماتریالیست و مارکسیست است در مقطع دوم معنویت گرا و ایده آلیست و در مقطع سوم طبری مسلمان را شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به ویژگی های خاص طبری اشاره و ییان کرد: طبری دانشمند است و در تاریخ معاصر کسی مثل او نسبت به اندیشه ها و جریان روشنفکری اطلاعات و سواد ندارد متواضع اهل مدارا بسیار پر کار و اهل مطالعه است لطیف الطبع و اخلاقی منش است و برخلاف سایر اعضاء حزب زندگی خانوادگی منزهی دارد طبری بسیار امیدوار است و تا پایان عمر از افقی روشن و تمدنی نو و عالم گیر سخن می گفت او معتقد بود قرن ۱۵ هجری جای قرن ۲۱ میلادی را خواهد گرفت.

فیاض انوش گفت: طبری سال ۶۰ در یک سلسله مناظرات تلویزیونی شرکت کرد و پس از مناظرات در تأملات خود به تنگناهای اندیشه ای حزب اشاره کرد و در این زمان حزب او را در فشار و انزوا قرار داد او پس از توبه و اعتراف تلویزیونی کتاب هایی منتشر کرد که در عین مهم بودن مهجور هستند که از جمله این کتاب ها می توان به کتاب “کژراهه خاطراتی ار تاریخ حزب توده” “شناخت و سنجش مارکسیست” و  “لابه یا تفکرات تنهایی” اشاره کرد طبری در شناخت و سنجش مارکسیست برای اولین بار اثبات می کند که به انقلاب اسلامی از منظر تمدنی و چالش های تمدن نوین نگاه می کند.

وی افزود: احسان طبری اولین کسی بود که سقوط امپراتوری شوروی را پیش از وقوع با افعال ماضی در آثار خود اعلام کرد او انقلاب اسلامی را آغاز تمدنی نو می بیند که مصدر آینده تاریخ شده و این پیروزی به تدریج ایجاد می شود.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: حجم زیاد آثار طبری پس از توبه و بازگشت به اسلام و عمق و ارزش این آثار این تصور که او تحت فشار و شکنجه ادعای بازگشت کرده را باطل می کند زیرا در صورتی که این بازگشت تحت فشار می بود این آثار و این همه اندیشه و توجه در باب ماهیت و آینده انقلاب اسلامی پس از آن  ایجاد نمی شد کما اینکه بازگشت چند تن دیگر از بزرگان کمونیست در همان بازه زمانی از این آیده و مسلمان شدن حکایت از تجدیدنظرطلبی مارکسیسم در آن زمان دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا