شکست بزرگ و شکست بزرگ تر

شکست بزرگ و شکست بزرگ‌تر

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و در این خصوص تاکید فرمودند: «رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی گناه شکست خورد اما شکست بزرگ تر رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب است. در صف آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت پیروزی از آنِ مقاومت است.»

به گزارش مجله خانواده محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و در این خصوص تاکید فرمودند: «رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بی گناه شکست خورد اما شکست بزرگ تر رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب است. در صف آرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت پیروزی از آنِ مقاومت است.»

در تبیین فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی سه نکته اساسی وجود دارد که نباید از آنها غفلت ورزید:

نخست این که استفاده معظم له از فعل ماضی ( شکست خورد) در تشریح شرایط رژیم صهیونیستی بیانگر تحقق شکست سنگینی است که صهیونیست ها در مواجهه با جبهه مقاومت متحمل شده اند فارغ از این که نتیجه جنگ در میدان چه باشد. ابعاد شکست رژیم صرفا میدانی و نظامی نبوده و نباید آن را محصور در عدم تحقق اهدافی مانند اشغال نوار غزه نابودی حماس و آزادی اسرای صهیونیست تلقی کرد. شکست اصلی متوجه آشکار شدن چهره پلیدی بود که سال ها با استفاده از ابزار رسانه و… خود را پشت نقاب «مظلومیت» پنهان می کرد. آثار و تبعات این جنگ صرفا در ابعاد نظامی لجستیکی و میدانی تبلور پیدا نمی کند. ما امروز ازشکست ترکیبی رژیم اشغالگرقدس وحامیان غربی آن سخن می گوییم که فرامتن نبرد را دربرمی گیرد. این دربرگیرندگی و جامع نگری پیش شرط شناخت و تحلیل تحولات دوران پساجنگ غزه خواهد بود. تلاش نخ نمای سیاستمداران و رسانه های غربی مبنی بر تقلیل جنگ غزه به یک آوردگاه میدانی محض نشأت گرفته از همین شکست ترکیبی دشمن است. 

نکته دوم مربوط به شکست بزرگ تری است که دشمن در این عرصه متحمل شده و آن نابودی منظومه تمدنی ادعایی غرب و متعلقات آن از جمله نظام غربی شیوه حکمرانی و الگوهای استعماری فرانوی فکری ــ سرزمینی آن در اذهان و افکار عمومی جهانیان است. این مهم نشأت گرفته از «مقاومت ترکیبی» جبهه حق در مصاف ۱۳ماهه اخیر بوده است. دشمنان به اندازه ای بر ابعاد تئوریک و اجرایی «جنگ ترکیبی» خود علیه مردم منطقه و افکار عمومی دنیا متمرکز شده بودند که اساسا متوجه شکل گیری «مقاومت ترکیبی» جبهه حق علیه خود نشدند.آنها اکنون در کنار شکست در رسیدن به اهداف میدانی خود با بسط گفتمان مقاومت و پس زدگی الگوهای تمدنی گفتمانی و ذهنی خود در نظام بین الملل مواجه هستند. نظم غربی که قرار بود در کسوت یک «گزاره ایده آل» در اذهان مردم دنیا نقش بندد هم اکنون به یک «ضدارزش» و متعاقبا ضرورت «گذار از نظم غربی» در جای جای دنیا به یک «باور» تبدیل شده است. حکمرانان و شرکت های تسلیحاتی غرب در تبانی با صهیونیست ها به اندازه ای مسحور نسل کشی بی وقفه خود در جنگ غزه و لبنان شدند که آثار این نبرد را در شکل گیری نظم نوین ضدغربی در مناسبات جهانی درک نکردند. اکنون نیز دیگر زمانی برای درک این موضوع و امتناع از تحقق آن برای واشنگتن تل آویو و دیگر نمادهای توحش و تروریسم در جهان باقی نمانده است. 

نکته سوم معطوف به آثار وضعی و تبعی پیروزی مقاومت در جنگ غزه است. این آثار خود را در شکل گیری گفتمان واحد مقاومت در بسیاری از نقاط جهان و حتی شکل گیری خرده گفتمان های «غرب گریز» و «صهیونیسم ستیز» در اشتراک با گفتمان مادر ( گفتمان جهانی مقاومت) نشان می دهد. 
در روند شکل گیری این گفتمان محوری و خرده گفتمان هایی که در اشتراک با آن تعریف می شوند یک رویکرد واحد وجود دارد و آن انهدام باورهای ساختگی و انگاره های پوشالی ای است که وجود سلطه گری غرب معلول بقای آنهاست. آنچه امروز در اتاق های فکر دشمن مشاهده می شود ناتوانی در توصیف و تحلیل این صحنه و معادله بی سابقه است. باور غالبی که در توصیف و تحلیل وقایع ۱۳ماهه اخیر در غرب به وجود آمده نشأت گرفته از ضربه عظیمی است که جبهه مقاومت بر ظاهر آراسته حکمرانی غربی ــ صهیونیستی وارد آورده و آن را در وضعیت احتضار و نابودی قرار داده است. صیانت از این دستاورد بزرگ و بهره گیری از آن در گذار به دوران جدید وظیفه تک تک انسان های آزاده در جای جای دنیاست. ارزش این هدف گذاری و تلاش کمتر از مجاهدت شهدای بزرگواری مانند شهید سیدحسن نصرالله شهید سیدهاشم صفی الدین شهید اسماعیل هنیه و شهید یحیی السنوار نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا