ببینید | ظریف پاسخ داد: وزیری در کابینه وجود دارد که از حضورش دلخور باشید؟

به گزارش مجله خانواده محمدجواد ظریف در پاسخ به اینکه اگر پزشکیان نامزد نمی‌شد، آیا وارد انتخابات می شدید گفت: خارجی‌ها می‌گویند پاسخ به سؤال فرضی غیرممکن است. لذا آدم نمی‌داند. ما به فارسی می‌گوییم اگر را کاشتیم، درنیامد. بله، اگر آقای لاریجانی تأیید صلاحیت شده بود، می‌آمدم. البته اگر فرض کنید آقای لاریجانی و جهانگیری و عارف و پزشکیان تأیید صلاحیت شده بودند، سعی می‌کردم این چهار نفر روی یک نفر تفاهم کنند و با او کار کنیم. ولی گرایش بنده این بود که عقلانیت در کشور حاکم شود. معتقد بودم… خدای‌نکرده کسی را به نبود عقلانیت متهم نمی‌کنم. هرکس عقلانیتش بر اساس نظام باور خودش است. لذا بر اساس نظام باور خودم دوست داشتم عقلانیت حاکم شود.

وی در پاسخ به اینکه دولت چهاردهم با استانداردهایی که برایش جنگیدید چند درصد منطبق بود گفت: همان‌طور که عرض کردم، حدود ۷۰ درصد اعضای دولت در کمیته‌ها بررسی شدند و رأی قابل‌توجهی آوردند. گفتم قبلاً ده نفر از ۱۹ وزیر، نفر اول – دوم یا سوم ما بودند. این خیلی مهم است. یعنی ده نفرشان در کمیته رزومه‌شان بررسی شده و حتی مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند و نفر اول تا سوم شدند. بعد که معاونین اضافه شدند، تعداد بیشتر شد. معاون محیط‌زیست و معاون زنان و چندین معاون و سخنگوی دولت. این‌ها کسانی بودند که در کمیته‌ها بررسی شده بودند. نکته دیگری که اینجا مهم است این است که مثلاً معاون اهل سنت برای این کار بررسی نشده بود. ولی در یکی از کمیته‌ها به‌عنوان نفر دوم کمیته، معاونی که اهل سنت است، اتفاقاً برای کار مشابهش – برای وزارت مسکن و شهرسازی یا وزارت صنعت بود، الان ذهنم یاری نمی‌کند – مطرح بود. آقای حسین‌زاده که امیدواریم مراحل قانونی‌اش در مجلس انجام شود. می‌دانید علت این‌که ایشان در دولت و در دیدار مقام معظم رهبری حضور نداشته‌اند این است که ایشان باید روندی را در مجلس طی کنند. چون نماینده مجلس هستند باید استعفا دهند که داده‌اند و استعفایشان توسط مجلس پذیرفته شود. ولی با احترامی که برای مجلس شورای اسلامی قائل هستیم، آقای پزشکیان مایل‌اند این روند کامل شود.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا وزیر در کابینه دولت چهاردهم وجود دارد که از حضور آن دلخور باشید گفت: ببینید، الان دولت دولتی است که از مجلس رأی اعتماد گرفته و برای گرفتن رأی اعتماد، این ترکیب بهترین ترکیبی بوده که آقای دکتر پزشکیان توانسته‌اند انتخاب کنند. همه وزرا و معاونین رئیس‌جمهور الان همکاران من هستند در دولت و من هم یک همکار کوچک آن‌ها در دولت هستم و با همه آن‌ها با کمال احترام و احترامی که به رأی نمایندگان مردم و نظر رئیس‌جمهور قائلم همکاری خواهیم کرد و کمک خواهیم کرد که همه موفق باشند. نکته دیگری را عرض کنم. خیلی از نامزدهایمان معاون وزرا شدند. مثلاً معاون سازمان برنامه و بودجه همان روز اول سه تا از نامزد رده‌بالای کمیته‌های ما را به‌عنوان معاونین خود گذاشتند. این خوب است. الان هنوز هم به دوستانم در هیئت دولت پیشنهاد می‌کنم که از سایر نامزدهای کمیته‌ها بهره‌برداری کنند. این‌ها افرادی هستند که در کمیته‌ها بررسی شده‌اند و رزومه‌هایشان دیده شده است. بعید می‌دانم دوباره چنین روندی با این گستردگی با حضور نمایندگان احزاب و اقوام و صنوف و بخش خصوصی و دانشگاه و… را فراهم کنند. لذا این‌که باید به بقیه افراد ذی‌صلاح هم فرصت دهیم. اما فرصتی هم این نامزدها که در کمیته‌ها مطرح شدند و همه هم صلاحیت وزیر شدن را داشته‌اند و بالاخره هشت تا ۱۵ نامزد داشته‌اید و باید یکی را انتخاب می‌کردید. نامزد هم ممکن است معنی بدی بدهد. کسی هم که ده جا خواستگاری می‌رود، با یکی ازدواج می‌کند. هشت، نه، حتی در مواردی بیش از ده نفر پیشنهاد شده بود و بالاخره یک نفر وزیر می‌شود. آن ۹ تای دیگر افراد ذی‌صلاحی هستند. برخی از این کمیته‌ها ۶۵ رزومه بررسی کرده‌اند. برخی بیشتر. مصاحبه با ۲۰-۳۰ نفر انجام داده بودند. لذا گزینه‌های خوبی برای معاونین وزرا و استانداران و رؤسای سازمان‌های تابعه وزارتخانه‌ها داریم. بانک اطلاعاتی خوبی از گزینه‌های مختلف برای مدیریت کشور داریم.

۳۱۱۳۱۱

دکمه بازگشت به بالا