چرا ماساژ لذت بخش است

کار و فعالیت زیاد در طول روز، استرس، بی خوابی، فشارهای عصبی و … باعث فرسودگی جسمی و روحی افراد می شود. یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از این تنش، ماساژ درمانی است. ماساژ بدن خستگی و اسپاسم عضلانی را برطرف می کند. اگر شما نیز به ماساژ درمانی علاقه مند هستید، احتمالا با سوالاتی مواجه شده اید که انواع ماساژ درمانی چیست؟ فواید ماساژ درمانی چیست؟ برای چه بیماری ها و مشکلاتی می توانیم از ماساژ درمانی استفاده کنیم؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم.

ماساژ چیست؟

ماساژ شامل فعالیت هایی از قبیل فشار، ماساژ و تکنیک های دستکاری بر روی عضلات، بافت های نرم، تاندون ها و سایر قسمت های بدن است که توسط فردی مجرب و شایسته انجام می شود. هنگامی که این حرکات برای بهبود سلامت فرد انجام می شود، به آن ماساژ درمانی می گویند. ماساژ علاوه بر تسکین دردهای جسمی می تواند بر سلامت روان فرد نیز تأثیر بگذارد: با افزایش و کاهش برخی هورمون ها در بدن، می تواند استرس، اضطراب و تنش را کاهش دهد.

تاریخچه ماساژ درمانی

جالب است بدانید که ماساژ درمانی 5000 سال قبل از میلاد مسیح شروع شد و حدود 3000 سال پیش در هند به عنوان یک سیستم درمانی طبیعی رایج شد. هندوها بر این باورند که بیماری ها زمانی رخ می دهند که بدن با محیط هماهنگ نباشد و ماساژ می تواند این هماهنگی را با محیط ایجاد کند و بیماری را درمان کند. در طول تکامل فرهنگ و تاریخ، در حدود 2700 سال قبل از میلاد، ماساژ به چین و شرق آسیا رسید و روشی را ایجاد کرد که ترکیبی از طب سنتی، یوگا و هنرهای رزمی بود. پس از چین، این روش درمانی به مصر، ژاپن، یونان و روم باستان وارد شد و هر کدام یک تکنیک را اضافه کردند.

ماساژ درمانی چه تاثیری بر بدن دارد؟

در طول ماساژ، حرکات و ضربات روی بدن باعث کاهش میزان هورمون های استرس (کورتیزول) و افزایش میزان هورمون های سرخوشی (مثلاً دوپامین) می شود. نتیجه این افزایش و کاهش سطح هورمون ها این است که بلافاصله پس از شروع ماساژ احساس آرامش می کنید. این روش درمانی دردهای مزمن را تسکین می دهد و سفتی و خستگی عضلات را برطرف می کند.

ماساژ درمانگر دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

ماساژدرمانگرها در محیط های مختلفی مانند بیمارستان ها، دفاتر خصوصی، کلوپ ها و خانه ها کار می کنند. سعی می کنند محیطی آرام برای افراد ایجاد کنند و اکثر حرکاتی که انجام می دهند جنبه درمانی دارد. مدت زمان ماساژ بسته به نوع درد از 5 دقیقه تا 2 ساعت متغیر است.

مراحل ماساژ درمانی

ماساژ درمانی به طور کلی شامل پنج مرحله اساسی است:

Effleurage: حرکات دایره ای

پتریساژ: مالیدن بدن

اصطکاک – مالش: اصطکاک و مالش

لرزش: حرکات ورزشی که عضلات بدن را شل می کند

Tapotement: عمل لمس کردن.

در ماساژ درمانی، ماساژ با اعمال حرکات فشاری و تکنیک های مختلف بر روی عضلات، تاندون ها و سایر بافت های بدن به درمان مشکلات و بیماری های خاص کمک می کند.

دکمه بازگشت به بالا