از روز گذشته سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر علاوه بر میزبانی پایتخت، به طور همزمان در ۱۴ استان دیگر با ۳۳۲ اجرای صحنهای و باحضور ۲۱۰۹ هنرمند کلید خورد.
به گزارش مجله خانواده، متنی که میخوانید گفت و گوی اختصاصی روزنامه خراسان با رضا مهدوی، دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر درباره دغدغههای برخی هنرمندان این عرصه که در جشنواره شرکت کردهاند.
این جشنواره تا ۲۸ بهمن در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در بخشهای جایزه ترانه، جایزه موسیقی، رسانه، بخش کودک و نوجوان وبخش سرود ادامه دارد. یکی از موضوعات قابل توجه در جشنواره امسال حضور پر رنگ هنرمندان موسیقی پاپ است، موضوعی که دغدغههایی را مبنی بر احتمال کم رنگ شدن بخش موسیقی سنتی ونواحی و در نهایت کم توجهی به این بخش در ذهن طرفداران این حوزه از موسیقی زنده کرده است.
لطفاً در ابتدای این گفت و گو آماری از تعداد آثار رسیده به جشنواره فجر ارائه دهید.
در مجموع ۲۱۰۹ هنرمند در این دوره از جشنواره شرکت کردهاند که ۸۲۲ نفر هنرمند زن و ۱۲۸۷ نفر نیز هنرمندان مرد هستند.
در بخش غیر رقابتی ۹ اجرای موسیقی دستگاهی،۳ اجرای موسیقی کلاسیک،۹ اجرای موسیقی نواحی، ۷ اجرای موسیقی بین الملل و ۲۰ اجرا در بخش پاپ داریم که در بخش موسیقی پاپ امسال یک سالن به تعداد سالنهای اجرا اضافه شده است.
این اجراها در تالارهای رودکی، وحدت سوره، ارسباران، کوشک و فرهنگسرای بهمن برگزارمی شود. علاوه بر این موارد ما در رادیو گفت و گو به مدت ۵ شب به ارائه برنامه پژوهش محور میپردازیم. همچنین در بخش جایزه ترانه ۲۵۲۲ ترانه بررسی میشود. یکی دیگر از بخشها مربوط به آثار تولید شده در رسانه و قالب پادکست است. ۳۲ اثر نیز در بخش رسالههای دکترا و پایان نامههای بین رشتهای کارشناسی ارشد شرکت کردهاند.
چه اقداماتی برای اجرای پرشورتر این دوره از جشنواره و جلب نظر حداکثری مخاطبان موسیقی در دستور کار قرار گرفته است؟
این جشنواره، جشنوارهای مردمی است و ما بخش پاپ را اضافه کردهایم که بتوانیم از این مسیر برای سالهای بعد، استقلال ایجاد کنیم و در آینده جشنواره موسیقی پاپ را به صورت مستقل داشته باشیم. به نظر بنده اگر جشنوارههای موسیقی نواحی، پاپ، سرود و… به صورت تخصصی و مستقل برگزار شوند و بهترین های این جشنوارهها به جشنواره فجر هر سال برسد، شاهد رشد بالای کیفیت و کمیت جشنوارههای فجر در سالهای آینده خواهیم بود.
با توجه به تعداد آثار بالای موسیقی پاپ و اختصاص سالنهای بیشتر به این بخش نسبت به موسیقی نواحی و سنتی و …این موضوع باعث بی انگیزگی هنرمندان فعال موسیقی در دیگر بخشها نمیشود؟
باید به این نکته توجه کرد که امسال ما فقط یک سالن برای اجرای موسیقی پاپ اضافه کردهایم، از طرفی موسیقی پاپ طرفداران خودش را دارد و این طرفداران حتی اگر بلیت رایگان هم به آن ها بدهیم برای شنیدن موسیقیهای دیگر نمیروند پس نباید این شبهه ایجاد شود که شرایط برای موسیقی پاپ فراهمتر است. در بخش موسیقی سنتی و نواحی هم با قدرت پیگیری کردهایم تا زمینههای مناسبی برای شرکت این هنرمندان فراهم شود. جالب است بدانید، در جشنواره امسال، حتی ما بخشی را برای حضور استعدادهای کودک و نوجوان اضافه کردیم و بیشترین اجراهای شرکت کنندگان این بخش از میان موسیقی دستگاهی ماست. ما و همکارانمان با ابداع این بخش، به دنبال تشویق استعدادهای کودک و نوجوان در بخش موسیقی سنتی و نواحی هستیم. با توجه به این توضیحات جای هیچ نگرانی مبنی بر در سایه ماندن موسیقی سنتی و نواحی در جشنواره سی و نهم وجود ندارد.
هدف گذاری های این جشنواره برای موسیقی تلفیقی چیست؟
آثار رسیده با سبک موسیقی تلفیقی در بخش جایزه باربد جشنواره، داوری میشوند. در این بخش آلبومهایی را که از آنلاین ۱۴۰۱ تا آنلاین ۱۴۰۲ تولید شدهاند، بررسی کردهایم که تعداد این آلبومها به عدد ۹۲ میرسد که در ۱۵ رشته با یکدیگر رقابت کردهاند. البته در بخش اجرای صحنهای موسیقی تلفیقی هیچ اجرایی به جشنواره نرسیده و امیدواریم در سال آینده در این بخش نیز شرکت کننده داشته باشیم.
آیا برای حمایت از هنرمندان موسیقی اقوام که در این جشنواره شرکت کردهاند اقدامی فراتر از جشنواره در نظر گرفته شده است؟
موسیقی نواحی دارای پشتوانه درخشانی است، از جایی که مخاطبان این حوزه از موسیقی نسبت به دیگر حوزهها کمتر هستند طبیعتاً هیچ یک از ما انتظار نداریم فروش این تولیدات موسیقی نواحی در حد آثار پرفروش پاپ قرار بگیرد؛ اما با وجود این به منظور تقویت هر چه بیشتر موسیقی نواحی، ما در این جشنواره و دیگر جشنوارهها به طور ویژهای به این بخش به عنوان میراث ماندگار کشور نگاه میکنیم. یکی از مسیرهای جذب مخاطبان نسل جدید به سمت موسیقی نواحی، به روز رسانی فضاهاست، به این معنی که آهنگ سازان با گرته برداری از این نوع موسیقی، تنظیمی نوین را ارائه دهند. بی تردید با تلفیق موسیقی شهری و روستایی باهم شاهد اتفاقات خوشایندی هستیم. البته در این میان غربی شدن و غیر ایرانی شدن موسیقی پاپ نیز تهدیدی است که باید آن را جدی گرفت و همه ما باید همواره بر بومی سازی موسیقی پاپ تاکید داشته باشیم.
انتهای پیام