هنگام اخذ ویزا از برخی کشورها به نامه تمکن مالی نیاز است. به عبارتی برای مهاجرت به برخی از کشورها شما نیازمند این نامه هستید. از این نامه میتوان به عنوان ضروری و حیاتیترین سند برای دریافت ویزا یاد کرد. کشورهایی چون حوزه شین گن، نیاز به ارائه تمکن مالی دارند. نامه تمکن مالی سندی است که توانایی مالی فرد برای زندگی در کشور دیگر را مشخص میکند.
به این صورت که اثبات میکند فرد مهاجر توانایی تامین هزینه و مخارج خود را بدون کار کردن دارد. با داشتن این گواهی میتوان به ویزای خود حمایتی نیز دست یافت. اگر با این نامه آشنایی ندارید یا سوالاتی در زمینه مدارک لازم جهت دریافت این گواهی را دارید، مطالب این مقاله را بررسی و مطالعه فرمایید. چرا که قصد داریم با شرایط گرفتن این گواهی و انواع آن آشنا گردیم.
همه چیز در مورد نامه تمکن مالی
از مهمترین مدارک جهت مهاجرت به کشورهای اروپایی میتوان به گواهی تمکن مالی اشاره کرد. همانطور که اشاره شد نامه تمکن مالی به معنای توانایی تامین هزینه زندگی در آن کشور است. نامه تمکن مالی به نام proof of funds نیز شناخته میشود. این نامه که در آن سرمایههای فعلی فرد مشخص شده است، باید تحویل سفارت کشور مورد نظر داده شود. بطور کلی این گواهی توسط بانک صادر میشود تا تمامی اطلاعات حسابی فرد در آن ذکر شود.
بد نیست بدانید که قوانین در نظر گرفته شده سفارت هر کشور متفاوت از هم است. بنابراین برخی از سفارتها نیاز به نامه تمکن مالی دارند که در آن تنها عدد موجودی شما ذکر شود. اما برخی از سفارت کشورهای دیگر نیاز به ارائه گردش حساب شما دارند تا متوجه ریز جزئیات و تراکنشهای شما شوند. پس بطور کلی باید گفت نامه تمکن مالی یکی از مدارک مهم در پرونده مهاجرت شما است که نشان میدهد شما هزینه حداقل یک سال زندگی یا تحصیل در آن کشور را دارید، که این مبلغ بسته به نوع کشور و نوع مهاجرت میتواند متفاوت باشد.
در نامه تمکن مالی چه اطلاعاتی ذکر شده است؟
نامه تمکن مالی باید براساس شرایط و استانداردهای خاص صادر شود. در یک نامه تمکن مالی بطور کلی اطلاعات زیر ذکر شده است:
- اطلاعات شخص دارنده حساب
- اطلاعات حساب بانکی
- متن گواهی
- مهر گواهی تمکن
- اطلاعات مربوط به سربرگ بانک
- کد رهگیری
اطلاعات شخص دارنده حساب: این اطلاعات شامل شماره ملی، نام پدر، شماره پاسپورت و کلیه اطلاعات مربوط به هویت فرد است.
اطلاعات حساب بانکی: این اطلاعات شامل شماره حساب، زمان افتتاح حساب، نوع حساب، مقدار موجودی حساب و شعبه دارنده حساب است.
متن گواهی: مهمترین بخش گواهی تمکن مالی همین بخش است. در این متن ریز جزئیات و موجودی حساب شما با معادل ارز آن، ذکر میشود. از این رو بانک تنها میتواند اطلاعات مربوط به حساب گزارش شده را تضمین کند و در نهایت هیچ مسئولیت دیگری را قبول نخواهد کرد.
مهر گواهی تمکن: مهر گواهی تمکن مالی براساس زبان نامه زده میشود. به عبارتی اگر زبان نامه به صورت انگلیسی است، مهر باید به همان زبان زده شود.
اطلاعات مربوط به سربرگ بانک: نامههای تمکن مالی که توسط بانک تهیه میشوند، دارای اطلاعات مربوط به بانک چون شماره تماس، شماره مرجع و پیوست است.
کد رهگیری: برای رهگیری نامه تمکن مالی شما به این کد نیاز پیدا خواهید کرد.
برای گرفتن گواهی تمکن مالی به چه شرایطی نیاز است؟
- نامه تمکن مالی باید براساس شرایط خاص صادر گردد. به عنوان مثال استفاده از سربرگ مخصوص بانک، جهت صادر کردن آن به متقاضی.
- درج شماره حساب به صورت دقیق
- درج اطلاعات تماس بانک چون ایمیل یا آدرس پستی
- گذشت ۶ ماه از زمان افتتاح حساب برای دریافت نامه تمکن مالی
- صادر کردن گواهی تمکن مالی براساس مشخصات فرد متقاضی، یا در صورت متاهل بودن آن به نام همسر او
برای مهاجرت به کشورهای اروپایی گرفتن ویزاهای مختلف نیاز است. نامه تمکن مالی از جمله این موارد است، که اطلاعات مالی افراد را در اختیار سفارت مورد نظر میگذارد. بنابراین برای گرفتن این گواهی شما به مدارک مختلف نیازمند هستید که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد.
دریافت نامه تمکن مالی با چه مدارکی صورت میگیرد؟
قبل از اقدام به دریافت نامه تمکن مالی، شما باید نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنید. این مدارک شامل کارت ملی فرد، کپی یا اصل پاسپورت، تکمیل فرم مربوط به درخواست صدور گواهی تمکن مالی و ارائه دادن آن، در صورت دادن وکالت به دیگران ارائه اصل وکالت به نماینده قانونی نیز نیاز است.
برای گرفتن نامه تمکن مالی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
- بهتر است مبلغ مورد نیاز برای تمکن مالی از مدت زمان ۶ ماه قبل در حساب خود قرار دهید، تا بتوانید به راحتی اقدام به دریافت نامه تمکن مالی کنید.
- بهتر است پول موجود در حساب خود را تا دریافت نامه تمکن مالی در حساب خود نگه دارید.
- مبلغ موجود در حساب بهتر است بیشتر از درخواست سفارت باشد.
- برای دریافت نامه تمکن مالی به بانکهای معتبر مراجعه کنید.
- دانشجویان بورسیه شده معاف از تهیه نامه تمکن مالی هستند.
- مدت زمان اعتبار نامه تمکن مالی ۶ ماه است.
آیا نامه تمکن مالی دارای انواع گوناگونی است؟
دلایل مهاجرت افراد میتواند متفاوت از هم باشد. بنابراین برای دریافت ویزاهای مختلف باید قوانین خاص هر کدام را رعایت کرد. در بالا اشاره کردیم به این موضوع که فرد متقاضی باید بتواند از پس هزینههای خود بدون کار کردن در کشور مقصد برآید. بنابراین براساس نوع ویزای دریافتی، نامه تمکن مالی به انواع مختلف تقسیمبندی میشود. به عنوان نمونه افرادی که قصد تحصیل در کشور دیگر را دارند، نیازمند ویزای اقامت موقت هستند و در پی آن نامه تمکن مالی ارائه شده باید برای حداقل یک سال باشد.
برای دریافت نامه تمکن مالی نیاز به چه سرمایهای است؟
مبلغ مورد نیاز برای دریافت نامه تمکن مالی به دو عامل تعداد افراد خانواده و نوع ویزا بستگی دارد. به عنوان مثال برای دریافت ویزای تحصیلی شما باید از سرمایه لازم برای هزینه خورد و خوراک یا پرداخت شهریه برخوردار باشید. یا یک خانواده سه نفره نسبت به یک خانواده پنج نفره دارای خرج کمتری است. بنابراین سرمایه هر کدام متفاوت از دیگری است. همچنین براساس نوع ویزا، قانونهای مختلفی ارائه میشود.
سخن آخر
در نهایت باید گفت که اگر قصد تهیه نامه تمکن مالی را دارید، میتوانید با در دست داشتن مدارک نام برده شده در بالا به یکی از شعبهای بانک خود مراجعه کنید، تا در مدت زمان کوتاهی این نامه را در دست داشته باشید. همچنین میتوانید از کارشناسان خبره و متخصص گروه کارشناسان رسمی دادگستری مفروز کمک بگیرید تا ارزیابی دارایی و نامه تمکن مالی شما را در سریع ترین زمان ممکن برای شما فراهم سازند.