دلیل بالا رفتن آمپر آب پراید هنگام کولر گرفتن

استفاده از سیستم کولر خودرو به خصوص در ترافیک های شهری یکی از مشکلاتی که با آن روبرو می شوند بالا رفتن حرارت موتور خودرو هست، بسیاری برایشان این سوال پیش آمده است که دمای درست و معقول برای خودرو چه مقدار است که البته این سوال وابستگی شدیدی به نوع و ساختار موتور دارد زیرا دما و حرارت در موتور خودرو رابطه مستقیمی با مصرف سوخت و عمر خودرو دارد بسیاری از خودروها با پایین آمدن حرارت موتور دچار خام سوزی می شوند. اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی عمل نکند گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب دیدن اجزا موتور خودرو همانند سرسیلندر می شود. برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟ جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص می شود. برای پی بردن به این موضوع در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید. بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.

حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟

۱ – خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد

۲ – سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود) در خودروهای قدیمی که فن آنها مکانیکی است از سالم بودن تسمه پروانه مطمئن شوید زیرا پاره شدن آن باعث عدم چرخش پروانه و بالا رفتن دما می شود.در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به ۲۰۰۰ می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. (به خصوص هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید و امکان حرکت وجود ندارد)

خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.

۳ – اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. (فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و  تا حد امکان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاد کنید.

۴ – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی ۳ حالت پیش می آید:

۱وجود هوا در سیستم:

همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.

۲قفل کردن ترموستات:

روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.

۳مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:

برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و …) بروز کند.

وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.

۴از کار افتادن واتر پمپ:

این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

مشکل سرسیلندر و واشر:

در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود. تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.

راه های پیشگیری از بالارفتن حرارت موتور خودرو؟

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر ۲ سال یکبارچک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور(سیخ زدن رادیاتور) سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.

با تشکر از حسیآنچه در کیفیت کارکرد کولر خودرو نقش بزرگی را ایفا می‌کند ابعاد کابین خودرو، کارایی کولر و دمای بیرون است؛ اما در برخی موارد ممکن است راننده در هنگام روشن بودن کولر متوجه بالا رفتن آمپر خودرو شود. به‌طورکلی علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن می‌تواند با توجه به فاکتورهای مختلف، متفاوت باشد.

یکی از سوالات پرتکرار رانندگان در خصوص نقص کارکرد کولر خودرو این است که چرا کولر میگیرم آمپر بالا میره؟ اگر شما هم مشکل بالا رفتن آمپر آب هنگام روشن کردن کولر خودروی خود را دارید، با آچاره همراه باشید تا علت بروز این مشکل و راهکارهای رفع آن را بررسی کنیم.

چنانچه در خصوص رفع علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن و همچنین تعمیر کولر گازی خودرو و شارژ آن نیاز به مشاوره و تعمیرات تخصصی دارید، می‌توانید در  و در بخش  و همچنین سرویس  درخواست خود را ثبت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره  تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • انسداد لوله میعانات و آلودگی فیلترها مهم‌ترین علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن است.
  • توجه کنید که برای بررسی موتور حتماً باید خودرو خاموش و خنک باشد.
  • خاموش شدن مداوم موتور یکی از نشانه‌های بالا رفتن آمپر در هنگام کولر گرفتن است.

نشانه بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن

اختلال در عملکرد کولر ماشین در روزهای گرم تابستان شرایط رانندگی را بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. معمولاً بالا رفتن آمپر آب هنگام روشن کردن کولر خودرو با نشانه‌هایی همراه است که آگاهی از این علائم به شما کمک می‌کند که در زمان کوتاهی مشکل را تشخیص دهید.

در ادامه این بخش علاوه‌بر بررسی علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن، به نشانه‌های بروز این مشکل و راهکارهای موثر رفع آن می‌پردازیم.

  1. انتشار بخار از کاپوت

مشاهده بخار خروجی از زیر کاپوت یکی از بارزترین نشانه‌های داغ شدن بیش‌ازحد خودرو محسوب می‌شود. این بخار یا دود معمولاً ناشی از تبخیر مایع خنک‌کننده به‌علت نشتی آب است.

  1. گرمای خودرو

داغ شدن غیرعادی خودرو و احساس بوی لاستیک یا پلاستیک سوخته از دیگر نشانه‌های بالا رفتن آمپر محسوب می‌شود. این بو می‌تواند به علت ذوب شدن پلاستیک و یا واشر باشد. برای حل مشکل بالا رفتن آمپر آب هنگام کولر گرفتن بهتر است، کولر را قطع کنید و به‌جای آن بخاری را روشن کنید.

گرمای بخاری برگرفته‌شده از گرمای موتور خودرو است، به کمک این روش می‌توان تا حد قابل‌توجهی گرمای فیزیکی خودرو را کاهش داد.

  1. شنیدن صداهای تیک‌تیک از محفظه موتور

کهنه بودن روغن‌موتور به‌عنوان یک علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن شناخته می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان متوجه صدای تیک‌تیک از محفظه خودرو شد. بهتر است به‌جای استفاده از روغن‌موتور کهنه آن را در اسرع‌وقت تعویض کنید.

  1. خاموش شدن موتور

از دیگر علت بالا رفتن آمپر در هنگام کولر گرفتن می‌توان به خاموش شدن ناگهانی موتور اشاره کرد که به‌عنوان یک اقدام احتیاطی و خودکار انجام می‌گیرد. زمانی که از دمای خودرو کاسته شد و اصطلاحاً خنک شد ماشین روشن خواهد شد.

البته باید در نظر داشت که نیز ناشی از ایراداتی است که باید بررسی شود.

  1. انتشار بوی نامطبوع

اگر آمپر ماشین بیش‌ازاندازه بالا برود ممکن است راننده و سرنشینان متوجه بوی نامطبوع شوند. در برخی مواقع استشمام بوی شیرین نیز می‌تواند به علت گرمای بیش‌ازحد خودرو و نشتی آن باشد.

  1. کاهش سرعت

در اغلب مواقع علت بالا رفتن آمپر آب پژو 405 با کولر می‌تواند با کاهش سرعت مرتبط باشد. دمای بالا می‌تواند موجب محدودیت سرعتی شود. در چنین شرایطی بهتر است به‌جای گاز دادن، خودرو در اولین پارکینگ پارک شود.

  1. بالا رفتن دما

در هنگام بالا رفتن آمپر نخستین بخشی که می‌تواند راننده را متوجه این موضوع کند، دماسنج نمایش داده‌شده بر روی مانیتور است. راننده زمانی که متوجه این موضوع شد باید نسبت به کاهش دمای خودرو اقدام کند. نمایان شدن دمای 110 درجه توسط مانیتور خودرو زنگ خطری است که می‌تواند نشان‌دهنده آسیب‌های جدی خودرو باشد.

  1. اختلال در عملکرد رادیاتور

انسداد لوله‌های داخلی رادیاتور از دیگر دلایل گرم شدن بیش‌ازحد خودرو و بالا رفتن آمپر است. نشتی آب، تجمع رسوبات و آلودگی از دیگر دلایل اختلال در عملکرد رادیاتور و گرم شدن خودرو محسوب می‌شوند.

سیستم کولر خودرو یکی از مهم‌ترین اجزای وسیله‌نقلیه به‌شمار می‌آید که دمای هوای داخل خودروی را در ماه‌های گرم تابستان خنک و مطبوع نگه می‌دارد؛ اما علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن چیست؟

در ادامه این بخش علاوه بر بررسی علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن، به راه‌‌های جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین موقع کولر گرفتن هم خواهیم پرداخت.

  1. انسداد در لوله تخلیه میعانات

ازجمله شایع‌ترین علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن می‌توان به مسدود بودن لوله تخلیه میعانات اشاره کرد. یکی از نشانه‌های این موضوع خیس شدن کف ماشین است که بهتر است در اسرع‌وقت بررسی شود.

معمولاً بررسی این موضوع نیز بسیار آسان است؛ اگر به قطعات خودرو آشنا باشید می‌توانید شلنگ تخلیه میعانات را که در قسمت عقب موتور قرار دارد بیابید و با دقت فشار دهید و خم‌ کنید تا تمام زباله‌ها و رسوبات تجمع‌یافته از آن خارج شوند.

برای این کار می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی نیز استفاده کنید، دقت نمایید که شلنگ را به‌آرامی وارد لوله کنید تا آسیبی به سیستم تهویه خودرو وارد نکنید. زمانی که از پاک‌سازی شلنگ مطمئن شدید می‌توانید آن را به سیستم متصل کنید.

  1. سطح مبرد پایین

فشار کمتر باعث یخ زدن کویل های اوپراتور می‌شود و این موضوع می‌تواند با علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن در ارتباط باشد. اگر در هنگام کولر گرفتن سیستم تهویه خودرو به‌جای هوای سرد هوای گرم می‌دمد، یعنی کولر دارای سطح مبرد پایینی است که بهتر است برای عیب‌یابی این مشکل به تعمیرگاه مراجعه کرد.

  1. آلودگی فیلترها

طبیعی است که باگذشت زمان گردوغبار روی فیلتر هوا تجمع یابد و آلودگی فیلتر خود دلیلی برای ضعیف کار کردن کولر و بالا رفتن آمپر است. توصیه آچاره این است که هرسال یک‌بار فیلترها غبارروبی شوند. ازآنجایی‌که غبارروبی فیلتر عملی تخصصی است بهتر است این کار توسط تعمیرکاران حرفه‌ای انجام شود.

  1. تشت تخلیه کندانس شکسته

در برخی موارد نیز علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن می‌تواند به‎علت فرسودگی تشت تخلیه میعانات گازی باشد. شکستگی و فرسودگی ازجمله دلایلی هستند که سبب می‌شوند تا سیستم تهویه مطبوع به‌خوبی کار نکند و این پدیده می‌تواند با بالا آمدن آمپر خودرو در حین حرکت در ارتباط باشد. در چنین مواقعی وابسته به آسیب تخلیه کندانس باید سینی تعمیر یا تعویض شود. شرکت ما بسیار معتبر و فعال در زمینه خرید اقساطی خودرو در کشور میباشد که بهترین خودرو ها در برند ها و مدل های خارجی و همچنین ایرانی را آن هم با بهترین شرایط به فروش میرساند و در صورت تمایل به خرید اقساطی و نقد از این شرکت تنها کافیست با کارشناسان شرکت تماس حاصل نمایید.

  1. زیاد بودن بار موتور
  2. عملکرد ناکارآمد سیستم خنک‌کننده

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن آمپر در هنگام کولر گرفتن می‌تواند به‌علت مسدود شدن یا خوردگی لوله‌ها کندانسور باشد. این گرفتگی باعث می‌شود که مبرد و مایع خنک‌کننده به‌درستی جریان نداشته باشند و باعث گرم شدن قطعات و موتور شود.

در این هنگام بررسی رادیاتور و کندانسور می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا کولر به‌درستی کار نمی‌کنند.

اقدامات ضروری در هنگام بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن

پس از آگاهی از علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن حالا زمان آن فرا رسیده است که اقدامات لازم در خصوص این موضوع را انجام دهیم. در ادامه این بخش تمام اقدامات لازم در هنگام بالا رفتن آمپر در هنگام کولر گرفتن را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

    • بررسی مبرد توسط راننده یا افراد حرفه‌ای
    • بررسی رادیاتور در زمان خاموش و خنک بودن موتور
    • تعویض هرساله ضدیخ به‌منظور دوام بیشتر خودرو
    • شستشوی سیستم خنک‌کننده
    • عدم مخلوط کردن آب به سیستم خنک‌کننده خودرو در زمان روشن بودن خودرو
    • رفع نشتی‌ها

جمع‌بندی

علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن و گرم شدن بیش‌ازحد ماشین در هنگام روشن بودن کولر مشکلی بسیار رایج در میان خودروهای ایرانی است و علل این موضوع می‌تواند با فن معیوب، انسداد لوله میعانات و غیره در ارتباط باشد.

بسیار خرسندیم که آچاره را برای آشنایی با علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن انتخاب کردید، حتماً تجربیات خود را در خصوص این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

چرا کولر میگیرم آمپر بالا میره؟

اگر واشر سرسیلندر سالم باشد، کثیف بودن فیلتر سیستم موتور و دور موتور بالا ازجمله مهم‌ترین علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن هستند. در چنین مواقعی بهتر است در اسرع‌وقت با یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید.

راهکار بالا رفتن آمپر هنگام کولر گرفتن در ترافیک چیست؟

ازآنجایی‌که بالا رفتن آمپر در هنگام کولر گرفتن در یک ترافیک بیشتر مشاهده می‌شود و این شرایط استرس‌زا ممکن است برای هرکسی پیش بیاید بهتر است در هنگام مواجه با چنین موقعیتی موارد زیر را در کمال خونسردی انجام دهید.

  • پارک کردن خودرو در شرایط ایمن
  • خاموش کردن سیستم تهویه
  • روشن کردن بخاری در شرایط حاد به‌منظور کاهش گرمای موتور خودرو
  • روشن کردن فن‌ها
  • باز کردن کاپوت در صورت خنک بودن
  • بررسی نشتی‌ها پس از 30 دقیقه بازماندن کاپوت
  • برطرف کردن نشتی‌ها با چسب شلنگ رادیاتور به‌عنوان یک‌راه موقت
  • تنظیم آب رادیاتور
  • مراجعه به تعمیرکار در اسرع وقت

 

 

دکمه بازگشت به بالا