سعید مقدسیان گفت: ما مشکلی نداریم که تلفیقی از سبکهای قدیمی و جدید در هیئتها باشد و مداحان از سبکهای جدید هم استفاده کنند، ولی این مسئله نباید باعث شود که سبکهای قدیمی مداحی فراموش شود.
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بنیاد دعبل خزاعی نهادی فرهنگی و حمایتی است که جامعه مخاطب آن پیرغلامان و ستایشگران اهل بیت (ع)، هیئتها، موثران و فعالان فرهنگی، تشکلهای دینی، شاعران آئینی، مبلغین و کانونهای فرهنگی تبلیغی هستند. این بنیاد توجه ویژهای به پیرغلامان حسینی دارد و همواره تلاشهایی برای پاسداشت مقام و منزلت آنان و ترویجِ فرهنگِ تکریم و تجلیل از این عزیزان، انجام میدهد، تلاشهایی که به نوعی از رسالتهای اصلی بنیاد به حساب میآیند و تحت عنوان رویداد «مقام مجنون» از آن یاد میکنند.
این بنیاد سال گذشته به طور خاص از ناظمان هیئتها (روسای هیئتها) در سراسر کشور تجلیل کرد و امسال در تلاش است که این برنامه را برای گروه دیگری از ارکان هیئت برگزار کند. امسال این بنیاد قرار است از میانداران هیئتهای سراسر کشور تجلیل کند. طبق برنامهریزیهای صورت گرفته ۲۰۰ میاندار که بیش از ۶۵ سال سن دارند برای این تجلیل مشخص شدند.
روسای هیئت، میانداران، آشپزها، چایی ریزها و… کسانی هستند که اصلا دیده نمیشوند
برای تجلیل میانداران هیئتهای پایتخت برنامهای در حسینیه فاطمیون تهران در نظر گرفته شده و برای میانداران غیرتهرانی، این برنامه به گونه ایست که افرادی از طرف بنیاد به خانه میانداران میروند و به صورت رودررو از آنها تجلیل میکنند. به بهانه برگزاری رویداد «مقام مجنون» با سعید مقدسیان معاون امور پیرغلامان بنیاد دعبل خزاعی گفتگو کردیم.
مقدسیان در ابتدای سخنانش با اشاره به ضرورت توجه به تمامی ارکان هیئت، گفت: هر ساله در کل کشور از آقایان مادحین تجلیل و تکریم میشد و توجهی به دیگر ارکان هیئت وجود نداشت. این مسئله جرقه شکلگیری این رویداد را از سال گذشته به وجود آورد. زمانی که دیدیم رسانهها مخصوصا صداوسیما هر ساله از مادحین قدردانی میکنند و خود هیئتها نیز توجه ویژهای به این قشر دارند، اما گروهی از افراد مثل روسای هیئت، میانداران، آشپزها، چایی ریزها و… کسانی هستند که اصلا دیده نمیشوند. اگرچه که خودشان هم اکثراً راضی نیستند نامی از آنها برده شود.
وی در رابطه با برنامه سال گذشته این بنیاد برای ارکان دیگر اظهار کرد: سال گذشته از ناظمان یا روسای هیئتها تجلیل کردیم، اگرچه برخی از آنها قبول نکردند که در این رویداد مورد تجلیل قرار گیرند و بر این باور بودند که لیاقت اینکه از دستگاه امام حسین (ع) تجلیل شوند را ندارند. اما این باعث شد که بنیاد دعبل به این مسئله برسد که تجلیل فقط از مادحین نباشد، پیرغلام امام حسین (ع) فقط مداح اهل بیت نیست، این عزیزان که دیده نمیشوند هم هستند.
معاون امور پیرغلامان بنیاد دعبل ادامه داد: سال گذشته این تجلیلها تحت عنوان «یک عمر نوکری» انجام شد و امسال هم یک تیم هنری در بنیاد تشکیل شد تا تندیسی برای عزیزان میاندار طراحی شود و نامی از آنها نیز برده شود که بدانند زحماتشان در دستگاه امام حسین (ع) دیده میشود. البته که خود اهل بیت (ع) باید به آنها نگاه کنند و از ایشان تجلیل کنند که باتوجه به سابقه و عملکرد این عزیزان حتما این اتفاق رخ داده است، در این میان وظیفه بنیاد دعبل هم بود که قدم کوچکی برای پیرغلامان حسینی بردارد.
وی با اشاره به برنامههای بنیاد دعبل خزاعی برای مداحان کشور هم عنوان کرد: ما در طول سال دیدارهایی با از پیشکسوتان مداح داریم. مخصوصا آنهایی که در بستر بیماری هستند و جایی از آنها برای مداحی دعوت نمیکند. یکی از وظایف سالانه بنیاد دعبل توجه به آقایان مداح است که به صورت مداوم و همواره انجام میشود، اما دو سال است که جدا از این عزیزان، به دیگر خدمتگزاران هیئتها هم توجه میشود که آنها نیز دیده شوند.
مداحی باید در شأن اهل بیت باشد
مقدسیان در بخشی از صحبتهایش با اشاره به تغییرات به وجود آمده در جو هیئتها و سبکهای جدید مداحی هم گفت: سال به سال تغییرات فراوانی در هیئتها انجام میشود و جوانانی که روی کار میآیند و جزو دست اندرکاران و مداحان هیئات میشوند، طبیعتاً سبکهای جدیدی با خود میآورند. اما باید سبکهایی بیاورند که در شأن اهل بیت (ع) باشد.
وی اضافه کرد: یکی از ایدههایی که در مراسم امسال «مقام مجنون» و در روز اهدای «نشان حبیب» داریم این است که در این رویداد از مداحان و جوانان فعال هیئتها هم دعوت کنیم. به همین دلیل هم مجمع شاعران و کارگروه نوحه از جوانها دعوت کرد که در این مراسم حضور داشته باشند. هدف اصلی این کار این است که سابقه نوحهها و سبکهای قدیمی و ریشهدار هیئتها از بین نرود و به نسل جدید بچه هیئتیها برسد.
وی در پایان سخنانش عنوان کرد: مثلا سبک خاصی که مداحان قدیمی مثل «حاج اکبر ناظم» در هیئت قنات آباد تهران یا حاج «شاهحسین بهاری» در هیئت محبانالزهرا میخواندند، اصالتی دارد که نباید از بین برود. ما مشکلی نداریم که تلفیقی از سبکهای قدیمی و جدید در هیئتها باشد و مداحان از سبکهای جدید هم استفاده کنند، ولی این مسئله نباید باعث شود که سبکهای قدیمی مداحی از بین برود تا کودکان و نوجوانانی که به هیئتها میآیند بدانند که در گذشته فضای هیئتها چگونه بوده و سبکهای مداحی از چه اشعار و خوانشهایی شروع شده که امروز به این سبکها رسیده است.