سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل دقیقی در لرستان نداریم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

لرستان

سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل دقیقی در لرستان نداریم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، علی حقی زاده شامگاه یکشنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با اشاره به موضوع سیلاب در لرستان، اظهار داشت: لرستان به لحاظ آب و هوایی، توپوگرافی و … در سرشاخه‌های کرخه و دز قرار گرفته است.

سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل دقیقی در لرستان نداریم

وی با بیان اینکه من دانشگاهی، هر بار که باران بیاید را سیلاب نمی دانم، عنوان کرد: سیل یک نعمت است، اما اگر از آن استفاده کنیم.

خیلی کلی اعلام می‌کنند که جنوب و شرق درگیر بارندگی می‌شود رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که سیلاب تبدیل به نغمت در لرستان شده، شاید کم کاری همه ما دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهی است، همه در این قضیه مقصر هستند، افزود: سال‌ها است که ما همانند شما رسانه‌ها، مطالبه گر دستگاه‌های اجرایی هستیم.

حقی زاده، ادامه داد: ما هنوز سامانه پیش بینی و هشدار سیل دقیقی در استان نداریم، نقطه‌ای عمل نمی‌کند و خیلی کلی اعلام می‌کند که جنوب و شرق درگیر بارندگی می‌شود، این سامانه هشدار سیل کارایی ندارد.

وقتی دستگاه‌ها به علم دانشگاه‌ها توجهی نمی‌کنند

خیلی از دستور العمل‌های فنی و مهندسی باید تصحیح شوند وی با بیان اینکه در دانشگاه این پتانسیل را داریم، الان بنده به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه، ۵۰ پایان نامه در موضوع سیلاب کار کرده‌ام، افزود: اما آیا دستگاه‌های اجرایی از این پتانسیل استفاده کرده‌اند؟ خیر.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، تاکید کرد: این ارتباط با تشکیل دانشکده منابع طبیعی بیشتر شکل می‌گیرد، اگر می‌خواهیم در سیلاب موفق باشیم باید اول پیش بینی ما دقیق باشد، بعد هشدار ما دقیق باشد، سپس خیلی از دستور العمل های اجرایی باید تصحیح شود، منظور دستور العمل های فنی و مهندسی است که ما روی آن کار می‌کنیم.

باید یاد بگیریم با سیل سازگاری پیدا کنیم

اکثر پل‌های ما با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی می‌شود، این در حالیست که ما سیل‌هایی با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله داریم حقی زاده، بیان داشت: اکثر پل‌های ما با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی می‌شود، این در حالیست که ما سیل‌هایی با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله داریم.

وی، ادامه داد: اینکه ما از سیل، «سیلی» می‌خوریم حرف درستی است، اما ما باید یاد بگیریم با سیل سازگاری پیدا کنیم، سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، در لرستان همزمان یک سال سیل و سال بعد خشکسالی داریم، این را باید یاد بگیریم، لازمه این امر هم این بوده که مدیران ما مجهز به علم روز شوند، این علم روز در دانشگاه موجود است، ما را مورد مشورت قرار دهند، دانشگاه هیچ چشم داشتی به دستگاه‌های اجرایی ندارد اما می‌تواند مشاور خوبی برای بحث‌های منابع طبیعی و به خصوص سیل باشد.

دکمه بازگشت به بالا